SME
Utorok, 22. jún, 2021 | Meniny má PaulínaKrížovkyKrížovky

Najviac pohonných látok sa predalo, keď boli najdrahšie

Nedávno ste si na Natankuj.sk mohli prečítať, o koľko by mohli klesnúť ceny pohonných látok na Slovensku, ak by sa znížili spotrebné dane uvalené na benzíny a naftu. Dnes si prečítate, prečo sa tak pravdepodobne nestane.

Nedávno ste si na Natankuj.sk mohli prečítať (v článku Sú pohonné látky na Slovensku drahé?), o koľko by mohli klesnúť ceny pohonných látok na Slovensku, ak by sa znížili spotrebné dane uvalené na benzíny a naftu. Dnes si prečítate, prečo sa tak pravdepodobne nestane.

Prestaňme si na chvíľu všímať malé výkyvy a stagnácie vývoja cien pohonných látok na Slovensku. Potom sa pred nami objaví informácia, podľa ktorej od začiatku roka 2007 až do konca júla 2008 ceny benzínov a nafty rástli. Mnohí si v tom čase hovorili, že to takto nemôže ísť donekonečna, pretože sa s rastúcimi cenami znižuje dopyt.

Donekonečna sa nezdražovalo. Dopyt však zvyčajne neklesal vtedy, keď ceny palív rástli. Väčšinou práve naopak.

Benzíny

Ak sa pozriete na grafy, zistíte, že významný pokles predaja pohonných látok nastal v zimnom období. Je všeobecne známe, že sa cez leto jazdí viac a výnimkou neboli ani letá v tomto a v minulom roku. Dokonca, toto leto sa spotrebovalo približne o päť miliónov litrov 95-oktánového benzínu Natural za mesiac viac, než rok predtým. A to aj napriek tomu, že toto leto boli ceny benzínov vyššie.

Ďalšou zaujímavosťou, ktorá sa dá vyčítať z grafov, je to, že spotreba benzínov od januára 2007 v podstate kopíruje vývoj cien pohonných látok (až na obdobie z prelomu rokov 2007 a 2008).

Nafta

Vývoj predajnosti nafty a vývoj jej cien naznačuje, že mierne poklesy predaja nastali v marci a v máji tohto roka, no stále sa nafty predávalo viac, než minulý rok.

Najviac sa nafty predávalo vtedy, keď bola najdrahšia. Pravdepodobne sa dá príčina nájsť v spotrebe priemyslu (poľnohospodárstvo, stavebníctvo, doprava).

LPG

Spotreba LPG: tá zareagovala na zrušenie spotrebnej dane od začiatku júla, čo spôsobilo nadpriemerný predaj LPG v letných mesiacoch.

V septembri sa spotreba vrátila "do normálu". Je len o málo vyššia, než v rovnakom období minulého roka napriek tomu, že minulý rok boli ceny LPG podstatne vyššie.

Prečo sa spotrebné dane z benzínov a nafty neznížia?

Pretože spotreba napriek rastúcim cenám neklesla. Pretože spotreba pohonných látok sa na Slovensku riadi najmä sezónnosťou.

Pravdepodobne sa ceny benzínov a nafty v lete nedostali na takú úroveň, ktorá by prinútila ľudí menej jazdiť autami. Preto sú dane z pohonných látok istými príjmami do štátneho rozpočtu. A ak sú ešte navýšené o vyšší príjem z DPH (vďaka rastu cien) alebo zo spotrebnej dane (vďaka väčšej spotrebe), málokoho by napadlo siahať na ne.

Okrem toho, kto by znižoval dane, keď ceny motorových palív sa od júla prepadli o viac ako šesť korún za liter.

Informácie o predaji pohonných látok na Slovensku máme od organizácie SAPPO, ktorá združuje najväčšie spoločnosti z oblasti petrolejárskeho priemyslu a obchodu pôsobiace v našej krajine. Priemerné ceny pohonných látok sú zo zdrojov Natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  2. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. 3 veci, s ktorými zvládnete horúčavy v byte
  5. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  9. Legislative intention - recodification of the corporate law
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 9 116
  2. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 009
  3. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 481
  4. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 099
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 904
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 082
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 924
  8. Po Slovensku na motorke 3 613
  9. Crème de la crème po slovensky 3 243
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 336
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jozef Oravkin v minulosti vystupoval na verejnosti častejšie, v posledných rokoch sa médiám vyhýbal.

Z finančnej skupiny odchádza.


20. jún
Peter Tkačenko

Premiér si uchránil miliardy pred Matovičom.


2 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


3 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Mercedes-Benz Marco Polo

Zakotvili sme pri tatranskom mori - Liptovskej Mare.


9 h
Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún