Štyri miniautá predstavujú tri rozdielne pohľady na vec. Priestorovým kráľom je najväčšie Suzuki Splash. Hyundai dominuje v uliciach mesta a s Toyotou sa najľahšie parkuje. Najnovší prírastok v triede, Kiu Picanto zdobia imidžové prvky. Napriek silnej konkurencii o triedu väčších áut sa oplatí kúpiť miniauto. V meste určite.
BRATISLAVA, BREZNO. Štyri autá najmenšej kategórie jazdia v rade za sebou a smerujú k horskému priechodu Pezinská Baba. Každému vodičovi je jasné, že trieda najmenších a najlacnejších áut prešla prudkými zmenami a okrem iného tiež narástla. Jedine Toyota Aygo, najmenší účastník testu, má vonkajšie rozmery na úrovni typických predchodcov.
Najväčší v teste, Suzuki Splash, je od Toyoty dlhší až o 31 centimetrov. Ide o typický dôkaz nárastu rozmerov miniauta takmer na úroveň triedy malých áut triedy B. Mestské vozidlá v každej zákrute dokazujú, že ani zďaleka sa nemienia prevrátiť a už vôbec nie sú nebezpečné, ako mnohí očakávajú. Ktoré z nich je najväčšie, majú vôbec dobrú výbavu a ako sa s nimi parkuje? Ktoré mini ukrýva pod malou schránkou najväčší vnútorný priestor a ktoré má najmenšie nároky na priestor? V porovnávacom teste sme hľadali víťaza najmenšej kategórie.
Dizajn ustupuje priestoru
Toyota Aygo vyzerá napohľad najodvážnejšie. Karoséria malej Toyoty má štýl, pôsobivé detaily, prívetivý výraz, zvýraznené svetlomety a dobre navrhnuté presvetlenie interiéru. V pekne tvarovanom prednom nárazníku, ktorý prechádza do odvážnych blatníkov nezostalo miesto na hmlové svetlá, tie nie sú ani v ponuke doplnkového vybavenia. Toyota má všetky diely lakované vo farbe karosérie nechránené proti parkovacím škrabancom. Vo všeobecnosti najvyváženejší dizajn má najmladšie Suzuki Splash. Charakter karosérie pripomína minivan s odvážne tvarovanou zadnou časťou, ale je slabšie chránené pred drobnými nárazmi v meste.
![]() |
Najvyšší človek sa môže postaviť pod otvorené veko kufra na Toyote. Najnižšiu garáž na otvorenie veka kufra. |
Zvládnu obrubníky
Automobilky dávajú do tabuliek údaje o výške podvozka pod vozidlom. Z praktického hľadiska je to údaj dôležitý iba na terénnych autách. Na mini je podstatnejšia výška predného nárazníka a ochrana pred nájazdom na obrubník. Preto miniautá v porovnávacom teste parkovali k vysúvaciemu metru. Najlepšie výsledky dosiahla Toyota, najnižší predný spojler má Suzuki, ktoré to vyvažuje masívnym gumovým lemom na spodku. Najlepšie chráneným autom proti nešikovnosti vodičov v meste je Hyundai s gumenými lištami po obvode karosérie. Kia Picanto má na zadnom nárazníku ochrannú náplasť proti nacúvaniu do betónového kvetináča.
|
Najlepšiu ochranu pred poškodením a mestskými obrubníkmi poskytuje Hyundai. |
Odvezú veľa
Batožinový priestor patrí medzi meradlá kvality áut na Slovensku. Je to dané tým, že väčšina ľudí kupuje iba jedno auto do rodiny a miniautá s menším kufrom sú navrhnuté ako druhé auto. Na pohyb v meste, bežné nákupy a bežnú batožinu postačí Suzuki Splash a Hyundai i10. Nevedno prečo, ale Kia Picanto má menší priestor ako koncernový brat a to nevozí v kufri rezervu, ale iba lepiacu sadu. Delené zadné operadlá sú v Suzuki dostupné až od druhej úrovne vybavenia a k dispozícii je tiež dvojité dno kufra s plastovou vaničkou. Japonec, vyrábaný v Maďarsku, je v tejto disciplíne jasne najlepší. Toyota dokáže dobre poslúžiť iba so sklopenými zadnými sedadlami, pretože základný objem je malý a prístup najhorší.
|
Kia Picanto má pestré meracie prístroje a zaujímavé vypracovanie detailov. |
Priestor
Vnútorný priestor, nastupovanie do interiéru a komfort cestovania je doménou Suzuki. Jeho dvere potrebujú k maximálnemu otvoreniu viac miesta ako konkurenti, pretože sa otvárajú pod veľkým uhlom. V Suzuki majú cestujúci nohy spustené dole ako na stoličke, čo dosiahli konštruktéri výškou karosérie. Na prvý pohľad potešili meracie prístroje modelu Kia Picanto. Testovaný model mal dokonca športové pedály a doplnky, aby auto vyzeralo zábavne. Najodvážnejšia je vo vnútri Toyota, ale žiaľ najmenšia. Navyše, dielenská kvalita spracovania a použité plasty neboli hodné loga značky, pretože sme zvyknutí na niečo úplne iné. Žeby francúzsky vplyv?
|
Toyota využíva lacné výrobné riešenia. Napríklad zadné okno sa nedá spustiť do dverí, iba pootvoriť na „vetračku“. |
Hyundai má pekný a priestranný interiér, prekáža iba hrozný plastový veniec volantu. Prístrojový panel v Suzuki je minimálne o jednu automobilovú triedu vyššie. Poteší jeho dizajn, spracovanie a riešenie odkladacích priestorov. S interiérom súvisí akustická pohoda v aute. Kia príjemne prekvapila s odhlučnením motora. Najhlasnejšie prejavy mal trojvalec v Toyote Aygo. Jeho dravý zvuk je dravý a nabáda k svižnej jazde v meste. Na diaľnici by úsporný trojvalec obťažoval. Na dlhšie cesty je zo štvorice vhodné Suzuki, schopné držať vyššiu rýchlosť po diaľnici.
Praktický a veľký Splash
Suzuki dáva konkurentom najavo svoju rozmerovú nadradenosť, pretože vysoká karoséria dokáže ponúknuť priestor a pohodlie na úrovni automobilov kategórie B. Šírka interiéru v oblasti ramien, aj výška nad sedákmi je podobná ako má Hyundai. Prednosťou Suzuki je však vnútorná výška a stoličkový typ sedenia.
| Suzuki malo na začiatku testu najazdených iba pár kilometrov. Spočiatku tvrdé radenie sme rozhýbali a po šesťsto kilometroch išlo ľahšie. |
Vonkajšie rozmery | | | | |
Dĺžka | 3715 mm | 3405 mm | 3535 mm | 3565 mm |
Šírka | 1680 mm | 1615 mm | 1595 mm | 1595 mm |
Výška | 1590 mm | 1465 mm | 1480 mm | 1540 mm |
Rázvor | 2360 mm | 2340 mm | 2370 mm | 2380 mm |
Max. šírka s otvor. dverami | 3350 mm | 3280 mm | 3280 mm | 3280 mm |
Výška otvor. veka kufra | 1820 mm | 1925 mm 1 | 875 mm | 1985 mm |
Svetlá výška, predný spojler | 165 mm | 210 mm | 170 mm | 200 mm |
Vnútorný priestor | ||||
Šírka v ramenách vzadu | 1320 mm | 1270 mm | 1265 mm | 1300 mm |
Výška nad hlavou vzadu | 960 mm | 925 mm | 940 mm | 940 mm |
Vpredu - šírka | 1350 mm | 1325 mm | 1285 mm | 1290 mm |
- výška | 1050 mm | 995 mm | 995 mm | 1010 mm |
Batožinový priestor | ||||
Objem batožinového priestoru | 178 – 202 l | 138 l | 157 l | 225 l |
Nakl. hrana - von | 730 mm | 810 mm | 685 mm | 695 mm |
Nakl. hrana - dnu | 240 mm | 330 mm | 155 mm | 160 mm |
Dĺžka kufra | 475 mm | 450 mm | 460 mm | 505 mm |
Šírka kufra | 1000 mm | 1005 mm | 950 mm | 1015 mm |
Výška otvoru | 725 mm | 555 mm | 715 mm | 735 mm |
Šírka otvoru | 1030 mm | 1065 mm | 995 mm | 1000 mm |
Technické údaje | ||||
Motor | 1,2 | 16V 1,0 VVT | 1,1 | 1,1i |
Zdvihový objem (cm3) | 1242 | 998 | 1086 | 1086 |
Výkon (kw/k) | 63/85 | 50/68 | 48/65 | 49/66 |
Krútiaci moment (Nm) | 114 | 93 | 97 | 99 |
Prevodovka | man. | man. | man. | man. |
Počet stupňov | 5 | 5 | 5 | 5 |
Svetlosť podvozka (mm) | 145 | - | - | 149 |
Priemer otočenia (m) | 9,4 | 9,4 | - | 9,5 |
Pohotovostná hmot (kg) | 990 | 790 | 929 | 1000 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 495 | 390 | 421 | 405 |
Objem pal. nádrže (l) | 45 | 35 | 35 | 35 |
Zrýchlenie (s) | 12,3 | 14,2 | 15,1 | 15,6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 157 | 154 | 152 |
Spotreba mesto (l/100 km) | 6,9 | 5,5 | 6,3 | 6,3 |
Spotr. mimo mesto (l/100 km) | 4,7 | 4,1 | 4,5 | 4,6 |
Spotr. kombinácia (l/100 km) | 5,5 | 4,6 | 5,2 | 5,2 |
Miniautá už jazdia lepšie a ponúknu lepšiu výbavu
Jazdné vlastnosti najmenších áut sú čoraz lepšie. Všetky majú protiblokovací systém bŕzd a niektoré aj stabilizačný systém. Medzi najlacnejšími modelmi má najlepšiu výbavu Hyundai. Suzuki sa oplatí v drahšej verzii. Kia ponúkne veľa, ale v inej kombinácii ako Hyundai. Poľský Fiat, neskôr Daewoo Tico, Matiz, Opel Agila alebo Suzuki Wagon R ľudia častovali posmeškami a narážkami na ich jazdné vlastnosti. Právom. S bezpečnosťou to bolo ešte horšie, pretože napríklad Fiat Seicento dostal v nárazových testoch ledva jednu hviezdičku. V priebehu pár rokov sa situácia zmenila.
|
Najlepšie jazdné vlastnosti a stabilizačný systém ESP v príplatkovej výbave má |
Dnešné mini síce nedosahujú úroveň jazdných vlastností o triedu väčších áut. Sú však na úplne inej úrovni. V slalome sa nestavajú na dve alebo tri kolesá. Dokážu tolerovať aj menšiu chybu vodiča, pri diaľničnej rýchlosti držia stopu. Hyundai s minimálnymi náklonmi a presným riadením bol hviezdou hustého slalomu. S rastúcou rýchlosťou stúpa suverenita Suzuki. Jeho stabilitu stráži príplatkový stabilizačný systém. Splash má najlepšie jazdné vlastnosti, schopné konkurovať malým autám. Príjemným prekvapením bolo správanie ostatných áut v teste. S dimenzovaním podvozka súvisí aj užitočná hmotnosť jednotlivých áut. Najviac odvezie Suzuki, najmenej Toyota. S nerovnosťami a jamami v uliciach mesta sa najlepšie vyrovná Suzuki a Hyundai.
Toyota zaparkuje všade
Vonkajšie rozmery, krátke previsy pred nápravami a dobrý výhľad z miesta vodiča favorizujú Toyotu v hľadaní a využití parkovacieho miesta. S Aygom sa neuveriteľne ľahko parkuje. Vodič má výborný prehľad o tom, koľko miesta mu zostáva za autom. Najhorší výhľad pri cúvaní cez zadné okno bude mať vodič Suzuki. Preto odporúčame cúvať podľa veľkých spätných zrkadiel. Daňou za veľký vnútorný priestor je aj výhľad zo Suzuki šikmo dopredu. V modeloch Picanto a i10 nespôsobí parkovanie stres ani menej skúsenému vodičovi.
|
Toyota sa dostane všade. |
Kto ponúka najviac
Cenová vojna spôsobila, že mini auto s celkom dobrou výbavou kúpite za menej ako tristo tisíc korún. Základné ceny sú stanovené hlboko pod touto hranicou. Najnižšie zišiel s cenou Hyundai, pritom ponúka jednoznačne najlepšiu výbavu. Kia má v základnom vybavení iba jeden airbag a chýba jej posilňovač riadenia. U Suzuki v najlacnejšej verzii chýba výškovo nastaviteľný volant. Dominancia Suzuki rastie spolu s cenou. V cenách nad tristo tisíc má Splash zaujímavé prvky vybavenia. Ak sa k tomu priráta kvalitný podvozok, veľký vnútorný priestor a o triedu lepší interiér, víťaz je jasný. Nemožno však zabudnúť na Hyundai i10 s vynikajúcou výbavou. Kia je veselšia, ale v jeho tieni. Čierneho Petra si v teste vytiahlo Aygo s vysokou cenou, malým vnútorným priestorom a slabšou výbavou. Kým v ostatných kategóriách ponúka Toyota výhodnú kúpu, v tomto teste ju konkurenti výrazne predbehli.
Čo ponúkajú modely v základnej výbave za najnižšiu cenu
- | Suzuki Splash | Toyota Aygo | Kia Picanto | Hyundai i10 |
Výbava/cena za model | 260 000 Sk 8 630,42 eur | 279 900 Sk 9 290,98 eur | 249 700 Sk 8 288,52 eur | 239 900 Sk 7 963,22 eur |
ABS | áno | áno | áno | áno |
Airbag | 2x | 2x | 1x | 2x |
Imobilizér | áno | áno | áno | áno |
Posilňovač riadenia | áno | áno | nie | áno |
Výškovo nastav. volant | nie | áno á | no | áno |
Centrálne zamykanie | nie | nie | nie | áno |
Delené zadné sedadlá | nie | nie | áno | áno |
Isofix | áno | nie | áno | nie |
Výšk. nast. sedadlo vodiča | nie | nie | áno | nie |
Rádio | nie | áno | nie | áno |
Vypín. airbag spolujazdca | nie | áno | nie | nie |
Rezerva | áno | áno | nie /lep. sada/ | áno |
Akú výbavu dostanete v mini aute za 300 000 Sk
- | Suzuki Splash | Toyota Aygo | Kia Picanto | Hyundai i10 |
Výbava/cena za model | 305 000 Sk 10 124,15 eur | 310 900 Sk 10 319,99 eur | 304 700 Sk 10 114,19 eur | 299 000 Sk 9 954,86 eur |
ABS | áno | áno | áno | áno |
Airbag | 2x | 2x | 2x | 2x |
Imobilizér | áno | áno | áno | áno |
Posilňovač riadenia | áno | áno | áno | áno |
Výškovo nastav. volant | áno | áno | áno | áno |
Centrálne zamykanie + DO | áno | áno | áno | áno |
Delené zadné sedadlá | áno | áno | áno | áno |
Isofix | áno | áno | áno | nie |
Výšk. nast. sedadlo vodiča | áno /aj spoluj./ | nie | áno | áno |
Rádio | áno | áno | áno | áno |
Vypín. airbag spolujazdca | áno | áno | áno | nie |
Rezerva | áno | áno | nie /lep. sada/ | áno |
Hmlovky | nie | nie | áno | áno |
Bočné airbagy | áno | áno | nie | áno |
Elektrické zrkadlá | áno /aj vyhrievané/ | nie | áno | áno |
Elektrické okná | 2x | 2x | 4x | 4x |
Klimatizácia | nie | áno | nie | áno |
Kožený volant | áno | nie | áno /aj rad. páka/ | nie |
Peľový filter | áno | nie | ni | nie |
Ovládanie na volante | áno | nie | nie | nie |
Selekt. odomyk. dverí | áno | nie | nie | nie |
USB, AUX | nie | nie | áno | AUX |