SME

Porovnanie miniáut vyhráva najväčší

Štyri miniautá - tri rozdielne pohľady na vec. Priestorovým kráľom je najväčšie Suzuki Splash. Hyundai dominuje v uliciach mesta a s Toyotou sa najľahšie parkuje. Kiu Picanto zdobia imidžové prvky.

Miniauto už nemusí mať chudobnú výbavu a mizernú bezpečnosť. Bezkonkurenčne najviac priestoru a komfortu ponúkne Suzuki Splash. Najlepšiu výbavu za najnižšiu cenu zasa Hyundai.Miniauto už nemusí mať chudobnú výbavu a mizernú bezpečnosť. Bezkonkurenčne najviac priestoru a komfortu ponúkne Suzuki Splash. Najlepšiu výbavu za najnižšiu cenu zasa Hyundai. (Zdroj: TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Štyri miniautá predstavujú tri rozdielne pohľady na vec. Priestorovým kráľom je najväčšie Suzuki Splash. Hyundai dominuje v uliciach mesta a s Toyotou sa najľahšie parkuje. Najnovší prírastok v triede, Kiu Picanto zdobia imidžové prvky. Napriek silnej konkurencii o triedu väčších áut sa oplatí kúpiť miniauto. V meste určite.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA, BREZNO. Štyri autá najmenšej kategórie jazdia v rade za sebou a smerujú k horskému priechodu Pezinská Baba. Každému vodičovi je jasné, že trieda najmenších a najlacnejších áut prešla prudkými zmenami a okrem iného tiež narástla. Jedine Toyota Aygo, najmenší účastník testu, má vonkajšie rozmery na úrovni typických predchodcov.

Najväčší v teste, Suzuki Splash, je od Toyoty dlhší až o 31 centimetrov. Ide o typický dôkaz nárastu rozmerov miniauta takmer na úroveň triedy malých áut triedy B. Mestské vozidlá v každej zákrute dokazujú, že ani zďaleka sa nemienia prevrátiť a už vôbec nie sú nebezpečné, ako mnohí očakávajú. Ktoré z nich je najväčšie, majú vôbec dobrú výbavu a ako sa s nimi parkuje? Ktoré mini ukrýva pod malou schránkou najväčší vnútorný priestor a ktoré má najmenšie nároky na priestor? V porovnávacom teste sme hľadali víťaza najmenšej kategórie.

SkryťVypnúť reklamu

Dizajn ustupuje priestoru

Toyota Aygo vyzerá napohľad najodvážnejšie. Karoséria malej Toyoty má štýl, pôsobivé detaily, prívetivý výraz, zvýraznené svetlomety a dobre navrhnuté presvetlenie interiéru. V pekne tvarovanom prednom nárazníku, ktorý prechádza do odvážnych blatníkov nezostalo miesto na hmlové svetlá, tie nie sú ani v ponuke doplnkového vybavenia. Toyota má všetky diely lakované vo farbe karosérie nechránené proti parkovacím škrabancom. Vo všeobecnosti najvyváženejší dizajn má najmladšie Suzuki Splash. Charakter karosérie pripomína minivan s odvážne tvarovanou zadnou časťou, ale je slabšie chránené pred drobnými nárazmi v meste.

Najvyšší človek sa môže postaviť pod otvorené veko kufra na Toyote. Najnižšiu garáž na otvorenie veka kufra.
Vonkajší dizajn Suzuki je výsledkom požiadaviek na čo najväčší vnútorný priestor a bezpečnosť. Obe kórejské autá v teste majú spoločný základ karosérie, ale inú interpretáciu dizajnu. Hyundai je pekné jednoliate auto bez výstrelku s dôsledne prepracovanými detailmi. Kia vyzerá so zadnými kruhovými svetlami ako výsledok tunningu. Naoko pôsobivé detaily vyzerajú lacno. Vonkajší vzhľad malých áut nevyvoláva úsmev, no už na prvý pohľad je jasné, že dizajnéri majú ruky zviazané.

SkryťVypnúť reklamu

Zvládnu obrubníky

Automobilky dávajú do tabuliek údaje o výške podvozka pod vozidlom. Z praktického hľadiska je to údaj dôležitý iba na terénnych autách. Na mini je podstatnejšia výška predného nárazníka a ochrana pred nájazdom na obrubník. Preto miniautá v porovnávacom teste parkovali k vysúvaciemu metru. Najlepšie výsledky dosiahla Toyota, najnižší predný spojler má Suzuki, ktoré to vyvažuje masívnym gumovým lemom na spodku. Najlepšie chráneným autom proti nešikovnosti vodičov v meste je Hyundai s gumenými lištami po obvode karosérie. Kia Picanto má na zadnom nárazníku ochrannú náplasť proti nacúvaniu do betónového kvetináča.

Najlepšiu ochranu pred poškodením a mestskými obrubníkmi poskytuje Hyundai.

Odvezú veľa

Batožinový priestor patrí medzi meradlá kvality áut na Slovensku. Je to dané tým, že väčšina ľudí kupuje iba jedno auto do rodiny a miniautá s menším kufrom sú navrhnuté ako druhé auto. Na pohyb v meste, bežné nákupy a bežnú batožinu postačí Suzuki Splash a Hyundai i10. Nevedno prečo, ale Kia Picanto má menší priestor ako koncernový brat a to nevozí v kufri rezervu, ale iba lepiacu sadu. Delené zadné operadlá sú v Suzuki dostupné až od druhej úrovne vybavenia a k dispozícii je tiež dvojité dno kufra s plastovou vaničkou. Japonec, vyrábaný v Maďarsku, je v tejto disciplíne jasne najlepší. Toyota dokáže dobre poslúžiť iba so sklopenými zadnými sedadlami, pretože základný objem je malý a prístup najhorší.

SkryťVypnúť reklamu

Kia Picanto má pestré meracie prístroje a zaujímavé vypracovanie detailov.

Priestor

Vnútorný priestor, nastupovanie do interiéru a komfort cestovania je doménou Suzuki. Jeho dvere potrebujú k maximálnemu otvoreniu viac miesta ako konkurenti, pretože sa otvárajú pod veľkým uhlom. V Suzuki majú cestujúci nohy spustené dole ako na stoličke, čo dosiahli konštruktéri výškou karosérie. Na prvý pohľad potešili meracie prístroje modelu Kia Picanto. Testovaný model mal dokonca športové pedály a doplnky, aby auto vyzeralo zábavne. Najodvážnejšia je vo vnútri Toyota, ale žiaľ najmenšia. Navyše, dielenská kvalita spracovania a použité plasty neboli hodné loga značky, pretože sme zvyknutí na niečo úplne iné. Žeby francúzsky vplyv?

Toyota využíva lacné výrobné riešenia. Napríklad zadné okno sa nedá spustiť do dverí, iba pootvoriť na „vetračku“.

Hyundai má pekný a priestranný interiér, prekáža iba hrozný plastový veniec volantu. Prístrojový panel v Suzuki je minimálne o jednu automobilovú triedu vyššie. Poteší jeho dizajn, spracovanie a riešenie odkladacích priestorov. S interiérom súvisí akustická pohoda v aute. Kia príjemne prekvapila s odhlučnením motora. Najhlasnejšie prejavy mal trojvalec v Toyote Aygo. Jeho dravý zvuk je dravý a nabáda k svižnej jazde v meste. Na diaľnici by úsporný trojvalec obťažoval. Na dlhšie cesty je zo štvorice vhodné Suzuki, schopné držať vyššiu rýchlosť po diaľnici.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Praktický a veľký Splash

Suzuki dáva konkurentom najavo svoju rozmerovú nadradenosť, pretože vysoká karoséria dokáže ponúknuť priestor a pohodlie na úrovni automobilov kategórie B. Šírka interiéru v oblasti ramien, aj výška nad sedákmi je podobná ako má Hyundai. Prednosťou Suzuki je však vnútorná výška a stoličkový typ sedenia.

Suzuki malo na začiatku testu najazdených iba pár kilometrov. Spočiatku tvrdé radenie sme rozhýbali a po šesťsto kilometroch išlo ľahšie.

Kia Picanto konkuruje modelu Hyundai i10. V porovnaní s koncernovým súrodencom má inak zostavenú výbavu a iný pohľad na detaily. Splash presahuje možnosťami hranice mesta. Ešte zostáva posúdiť výbavu, cenovú ponuku a jazdné vlastnosti.

Vonkajšie rozmery


Suzuki Splash


Toyota Aygo


Kia Picanto


Hyundai i10

Dĺžka 3715 mm 3405 mm 3535 mm 3565 mm
Šírka 1680 mm 1615 mm 1595 mm 1595 mm
Výška 1590 mm 1465 mm 1480 mm 1540 mm
Rázvor 2360 mm 2340 mm 2370 mm 2380 mm
Max. šírka s otvor. dverami 3350 mm 3280 mm 3280 mm 3280 mm
Výška otvor. veka kufra 1820 mm 1925 mm 1 875 mm 1985 mm
Svetlá výška, predný spojler 165 mm 210 mm 170 mm 200 mm
Vnútorný priestor
Šírka v ramenách vzadu 1320 mm 1270 mm 1265 mm 1300 mm
Výška nad hlavou vzadu 960 mm 925 mm 940 mm 940 mm
Vpredu - šírka 1350 mm 1325 mm 1285 mm 1290 mm
- výška 1050 mm 995 mm 995 mm 1010 mm
Batožinový priestor
Objem batožinového priestoru 178 – 202 l 138 l 157 l 225 l
Nakl. hrana - von 730 mm 810 mm 685 mm 695 mm
Nakl. hrana - dnu 240 mm 330 mm 155 mm 160 mm
Dĺžka kufra 475 mm 450 mm 460 mm 505 mm
Šírka kufra 1000 mm 1005 mm 950 mm 1015 mm
Výška otvoru 725 mm 555 mm 715 mm 735 mm
Šírka otvoru 1030 mm 1065 mm 995 mm 1000 mm
Technické údaje
Motor 1,2 16V 1,0 VVT 1,1 1,1i
Zdvihový objem (cm3) 1242 998 1086 1086
Výkon (kw/k) 63/85 50/68 48/65 49/66
Krútiaci moment (Nm) 114 93 97 99
Prevodovka man. man. man. man.
Počet stupňov 5 5 5 5
Svetlosť podvozka (mm) 145 - - 149
Priemer otočenia (m) 9,4 9,4 - 9,5
Pohotovostná hmot (kg) 990 790 929 1000
Užitočná hmotnosť (kg) 495 390 421 405
Objem pal. nádrže (l) 45 35 35 35
Zrýchlenie (s) 12,3 14,2 15,1 15,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 175 157 154 152
Spotreba mesto (l/100 km) 6,9 5,5 6,3 6,3
Spotr. mimo mesto (l/100 km) 4,7 4,1 4,5 4,6
Spotr. kombinácia (l/100 km) 5,5 4,6 5,2 5,2


Miniautá už jazdia lepšie a ponúknu lepšiu výbavu

Jazdné vlastnosti najmenších áut sú čoraz lepšie. Všetky majú protiblokovací systém bŕzd a niektoré aj stabilizačný systém. Medzi najlacnejšími modelmi má najlepšiu výbavu Hyundai. Suzuki sa oplatí v drahšej verzii. Kia ponúkne veľa, ale v inej kombinácii ako Hyundai. Poľský Fiat, neskôr Daewoo Tico, Matiz, Opel Agila alebo Suzuki Wagon R ľudia častovali posmeškami a narážkami na ich jazdné vlastnosti. Právom. S bezpečnosťou to bolo ešte horšie, pretože napríklad Fiat Seicento dostal v nárazových testoch ledva jednu hviezdičku. V priebehu pár rokov sa situácia zmenila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najlepšie jazdné vlastnosti a stabilizačný systém ESP v príplatkovej výbave má
Suzuki Splash.


Dnešné mini síce nedosahujú úroveň jazdných vlastností o triedu väčších áut. Sú však na úplne inej úrovni. V slalome sa nestavajú na dve alebo tri kolesá. Dokážu tolerovať aj menšiu chybu vodiča, pri diaľničnej rýchlosti držia stopu. Hyundai s minimálnymi náklonmi a presným riadením bol hviezdou hustého slalomu. S rastúcou rýchlosťou stúpa suverenita Suzuki. Jeho stabilitu stráži príplatkový stabilizačný systém. Splash má najlepšie jazdné vlastnosti, schopné konkurovať malým autám. Príjemným prekvapením bolo správanie ostatných áut v teste. S dimenzovaním podvozka súvisí aj užitočná hmotnosť jednotlivých áut. Najviac odvezie Suzuki, najmenej Toyota. S nerovnosťami a jamami v uliciach mesta sa najlepšie vyrovná Suzuki a Hyundai.

Toyota zaparkuje všade

Vonkajšie rozmery, krátke previsy pred nápravami a dobrý výhľad z miesta vodiča favorizujú Toyotu v hľadaní a využití parkovacieho miesta. S Aygom sa neuveriteľne ľahko parkuje. Vodič má výborný prehľad o tom, koľko miesta mu zostáva za autom. Najhorší výhľad pri cúvaní cez zadné okno bude mať vodič Suzuki. Preto odporúčame cúvať podľa veľkých spätných zrkadiel. Daňou za veľký vnútorný priestor je aj výhľad zo Suzuki šikmo dopredu. V modeloch Picanto a i10 nespôsobí parkovanie stres ani menej skúsenému vodičovi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toyota sa dostane všade.

Kto ponúka najviac

Cenová vojna spôsobila, že mini auto s celkom dobrou výbavou kúpite za menej ako tristo tisíc korún. Základné ceny sú stanovené hlboko pod touto hranicou. Najnižšie zišiel s cenou Hyundai, pritom ponúka jednoznačne najlepšiu výbavu. Kia má v základnom vybavení iba jeden airbag a chýba jej posilňovač riadenia. U Suzuki v najlacnejšej verzii chýba výškovo nastaviteľný volant. Dominancia Suzuki rastie spolu s cenou. V cenách nad tristo tisíc má Splash zaujímavé prvky vybavenia. Ak sa k tomu priráta kvalitný podvozok, veľký vnútorný priestor a o triedu lepší interiér, víťaz je jasný. Nemožno však zabudnúť na Hyundai i10 s vynikajúcou výbavou. Kia je veselšia, ale v jeho tieni. Čierneho Petra si v teste vytiahlo Aygo s vysokou cenou, malým vnútorným priestorom a slabšou výbavou. Kým v ostatných kategóriách ponúka Toyota výhodnú kúpu, v tomto teste ju konkurenti výrazne predbehli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo ponúkajú modely v základnej výbave za najnižšiu cenu

- Suzuki Splash Toyota Aygo Kia Picanto Hyundai i10
Výbava/cena za model 260 000 Sk
8 630,42 eur
279 900 Sk
9 290,98 eur
249 700 Sk
8 288,52 eur
239 900 Sk
7 963,22 eur
ABS áno áno áno áno
Airbag 2x 2x 1x 2x
Imobilizér áno áno áno áno
Posilňovač riadenia áno áno nie áno
Výškovo nastav. volant nie áno á no áno
Centrálne zamykanie nie nie nie áno
Delené zadné sedadlá nie nie áno áno
Isofix áno nie áno nie
Výšk. nast. sedadlo vodiča nie nie áno nie
Rádio nie áno nie áno
Vypín. airbag spolujazdca nie áno nie nie
Rezerva áno áno nie /lep. sada/ áno


Akú výbavu dostanete v mini aute za 300 000 Sk

- Suzuki Splash Toyota Aygo Kia Picanto Hyundai i10
Výbava/cena za model 305 000 Sk
10 124,15 eur
310 900 Sk
10 319,99 eur
304 700 Sk
10 114,19 eur
299 000 Sk
9 954,86 eur
ABS áno áno áno áno
Airbag 2x 2x 2x 2x
Imobilizér áno áno áno áno
Posilňovač riadenia áno áno áno áno
Výškovo nastav. volant áno áno áno áno
Centrálne zamykanie + DO áno áno áno áno
Delené zadné sedadlá áno áno áno áno
Isofix áno áno áno nie
Výšk. nast. sedadlo vodiča áno /aj spoluj./ nie áno áno
Rádio áno áno áno áno
Vypín. airbag spolujazdca áno áno áno nie
Rezerva áno áno nie /lep. sada/ áno
Hmlovky nie nie áno áno
Bočné airbagy áno áno nie áno
Elektrické zrkadlá áno /aj vyhrievané/ nie áno áno
Elektrické okná 2x 2x 4x 4x
Klimatizácia nie áno nie áno
Kožený volant áno nie áno /aj rad. páka/ nie
Peľový filter áno nie ni nie
Ovládanie na volante áno nie nie nie
Selekt. odomyk. dverí áno nie nie nie
USB, AUX nie nie áno AUX

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 656
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 292
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 791
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 842
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 516
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 317
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 198
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  2. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  3. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  4. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  5. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  6. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  7. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  8. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 668
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 266
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 125
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 772
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 142
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 001
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 432
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 479
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu