Nový model priniesol do triedy áut vhodných na každodenný pracovný život aj voľný čas, potrebnú ľahkosť a praktický interiér. Od väčšieho Audi Q7 je model Q5 menší o jednu triedu. Rozdiel v hmotnosti a ľahkosti ovládania je však podstatne väčší.
Audi zažíva momentálne veľmi úspešné obdobie. Aktuálna dizajnová línia padne do oka a v ponuke pribúdajú nové modely, ktoré nijako nevybočujú z rámca bežne zaužívaných automobilových tried. Predtým, ako Audi vstúpi do triedy malých áut, prišlo na trh Audi Q5, športovo úžitkové auto strednej kategórie. Dizajn ohuruje okolie rovnakým spôsobom ako ostatné modely značky a väčšina ľudí asi nebude riešiť, že ide iba o spojenie tvarov prednej masky z A3 Sportback a zadnej časti z Q7. Podstatné je, že Audi Q5 nevyzerá ťažkopádne a vzbudzuje dojem skutočnej ľahkosti. Pohotovostná hmotnosť je o málo nižšia ako má konkurenčné BMW X3.
Audi Q5 zozadu pripomína Audi Q7. Je však podstatne ľahšie a obratnejšie.
Najcennejším prínosom honosne vyzerajúceho kompaktného SUV sú dôležité praktické detaily ako plastové prídavné lemy na blatníkoch, špeciálne tesnenia spodku dverí, chrániace prahy pred blatom a krátke previsy nárazníkov vpredu aj vzadu. Oveľa viac potešili posuvné zadné sedadlá, sklápanie operadiel z batožinového priestoru a u Audi dobre zaužívaný systém držiakov v kufri.
Pocit stiesnenia ako v inom športovom a luxusnom aute tu neexistuje. Architekti značky spojili svoju noblesu s bežným praktickým autom a to sa počíta. Na zadných sedadlách nechýba miesto nad hlavou, ani na nohy. Možno sú sedáky trochu nízko nad podlahou. Z praktického hľadiska ešte vyklápateľný stredný diel sedadla. Namiesto malej diery v lakťovej opierke je priestor na prevoz lyží podstatne väčší.
Zadné sedadlá sa dajú posúvať v rozmedzí desiatich centimetrov.
Sklápanie operadiel z kufra je veľmi praktické.
Priplácanie si za automatické otváranie batožinového priestoru považujeme za zbytočné. Kým sa dvere komfortne a samočinne zdvihnú, rukou by boli dávno otvorené. A čo ak budete v nižšej garáži ako je auto s otvoreným vekom?
Pod dnom batožinového priestoru je plastový a vyberateľný odkladací box.
Praktický priestor Prístrojový panel a ostatné detaily čerpajú inšpiráciu z Audi A4. Páčili sa nám obliny a vyhotovenie celého predného panelu, ktoré pôsobí podstatne mäkšie ako kokpit Audi A6. Palubný systém sa predviedol v novej architektúre zobrazovania na farebnom displeji, ktorý slúži aj ako monitor cúvacej kamery. Kým cúvaciu kameru majú dávno aj iné automobilky, zobrazovanie na displeji je asi najlepšie na trhu.
Prístrojový panel je prehľadný, najmä zobrazovanie na farebnom displeji.
K množstvu tlačidiel okolo radiacej páky sa však radšej nevyjadrujeme. Benefitom interiéru zostáva kvalita, prehľadné prístroje a dostatok priestoru. Na vrcholnej úrovni sú odkladacie boxy vo dverách. Najsilnejšou stránkou Audi, najmä voči konkurencii z Mníchova, je praktické vyhotovenie interiéru.
Prídavné lemy blatníka je možné objednať v troch kombináciách farieb. V praxi chránia karosériu pred blatom.
Auto Jamesa Bonda V súvislosti s písmenom Q a množstvom palubných systémov nám prišlo Audi Q5 ako vhodné auto pre agenta Jamesa Bonda. Stačí domyslieť už iba arzenál zbraní, lebo navigačný systém konečne pozná Slovensko, radar sleduje autá vpredu, samočinne brzdí a udržuje vzdialenosti medzi autami. Na výber sú rôzne nastavenia podvozka vrátane individuálnej konfigurácie a napokon dynamickému SUV neprekáža jazda mimo cesty. Útek agenta z asfaltovej cesty na poľnú bude nesmierne rýchly, lebo Audi netrpí nadváhou a na terénnych vlnách nedochádza k prepruženiu prednej nápravy.
V krížení naprav zasahuje najmä elektronika lebo kolesá sa rýchlo dostanú nad zem.
Bokom dopredu Pohon všetkých kolies presúva na zadnú nápravu o dvadsať percent výkonu viac ako na prednú a tým pomáha natáčať auto do zákruty so šmykľavým povrchom. Teraz sme mali konečne pocit , že Audi nemusí za každú cenu búrať nosom, ale sa k zákrute snaží postaviť bokom. Pod nevypínateľným dozorom stabilizačného systému v móde pre offorad možno jazdiť veľmi čiperne a zábavne. Elektronika reaguje na povrch pod kolesami a tomu prispôsobuje činnosť systémov, vrátane ABS. Audi Q5 skutočne zastavuje na prašnom povrchu lepšie ako s obyčajným ABS.
Chyba v programe Dynamická jazda na všetkých druhoch povrchu by bola ešte lepšia, keby sedemstupňová prevodovka S-tronic neradila sama aj v manuálnom móde. Je príjemné, ak vodič v automatickom móde vstúpi do radenia tlačidlom na volante, predbehne auto a potom prevodovka sama ďalej radí automaticky. Je však neprípustné, ak je páka voliča v polohe manuálneho radenia a skôr ako si vodič počká na ideálne otáčky, automatika sama preradí o stupeň vyššie, lebo sa blížilo maximum. Predstavte si, že sa rútite do blatistej zákruty. Auto potrebuje na natočenie a ideálny prejazd pridať plyn, všetky kolesá jemne podkĺznu a auto kontrolovateľným šmykom vychádza von. Treba však chvíľu počkať blízko maximálnych otáčok, kým sa rozdiely medzi reálnou rýchlosťou a prešmyknutím vyrovnajú. Vtedy sa prevodovka rozhodne a preradí. Ak presne v tom čase chce preradiť aj vodič tak „šupne o dva stupne vyššie“. Drobná zmena softvéru by nezaškodila, pretože S tronic je jedna z najlepších prevodoviek vôbec. Radí komfortne, rýchlo a s dobre odstupňovanými prevodmi.
Motor je posadený nízko a tuhosť karosérie zvyšuje masívna vzpera.
Frontálny útok Naše športové nároky boli opodstatnené, pretože podľa Audi je to performance SUV a s odhliadnutím od naprogramovania prevodovky to Audi Q5 do bodky spĺňa aj v naftovej verzii 3,0 TDI. Šesťvalec je mimoriadne dobre utlmený, výborne ťahá a je úsporný. Kto neplánuje dlhé trasy bude mu tento motor trochu zbytočný. V globále bolo Audi Q5 správnym riešením, ako ponúknuť niečo sto krát lepšie použiteľné ako ťažké Audi Q7. Praktické vlastnosti auta asi vyrazia dych obom najväčším konkurentom. Zároveň Audi sa posúva cenou aj praktickými vlastnosťami do segmentu prístupných SUV. Napríklad Opel Antara s dvojlitrovým naftovým motorom stojí toľko, čo Audi Q5. To je na zamyslenie.
Audi Q5 3.0 TDI Quattro Cena modelu od 1 176 420 Sk / 39050 EUR
Cena testovanej verzie od 1 464 123 Sk / 48 600 EUR
Motor
Typ 3,0 TDI quattro
Uloženie pozdĺžne
Zdvihový objem (cm3) 2967
Výkon (kw/k) 176/240
Pri otáčkach (ot./min.) 4000-4400
Krútiaci moment (Nm) 500
Pri otáčkach (ot./min) 1500-3000
Emisie CO2 (g/km) 199
Emisná norma EU5
Karoséria
Typ SUV
Počet dverí 5
Pneumatiky 235/65 R17
Prevodovka
Typ S tronic
Počet stupňov 7
Poháňané kolesá 4
Podvozok
Predná náprava 5-prvková predná náprava, priečne zavesené ramená
Zadná náprava Nezávislé zavesenie, lichobežníkové rameno s elasticky uloženým nosníkom
Svetlosť podvozka (mm) 200
Priemer otočenia (m) 11,6
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu kotúčové s vnútorným chladením
Rozmery, hmotnosti, objemy
Dĺžka (mm) 4629
Širka (mm) 1880
Výška (mm) 1653
Rázvor náprav (mm) 2807
Pohotovostná hmot (kg) 1865
Užitočná hmotnosť (kg) 580
Batožinový priestor (l) 540
Objem pal. nádrže (l) 75
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie (s) 6,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 225
Spotreba (l/100 km)
mesto(l/100 km) 9,2
mimo mesto (l/100 km) 6,6
kombinácia (l/100 km) 7,5
v teste (l/100 km) 8,6