SME

Prvý test na Slovensku: Audi Q5 začína novú éru

Nový model priniesol do triedy áut na každodenný pracovný život aj voľný čas potrebnú ľahkosť a praktický interiér. Od väčšieho Audi Q7 je model Q5 menší o jednu triedu. Rozdiel v hmotnosti a ľahkosti ovládania je však podstatne väčší.

Audi Q5 jazdí aj po poľných cestách s ľahkosťou. Nový model je pripravený na jazdu v ťažších podmienkach.Audi Q5 jazdí aj po poľných cestách s ľahkosťou. Nový model je pripravený na jazdu v ťažších podmienkach.

Nový model priniesol do triedy áut vhodných na každodenný pracovný život aj voľný čas, potrebnú ľahkosť a praktický interiér. Od väčšieho Audi Q7 je model Q5 menší o jednu triedu. Rozdiel v hmotnosti a ľahkosti ovládania je však podstatne väčší.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Audi zažíva momentálne veľmi úspešné obdobie. Aktuálna dizajnová línia padne do oka a v ponuke pribúdajú nové modely, ktoré nijako nevybočujú z rámca bežne zaužívaných automobilových tried. Predtým, ako Audi vstúpi do triedy malých áut, prišlo na trh Audi Q5, športovo úžitkové auto strednej kategórie. Dizajn ohuruje okolie rovnakým spôsobom ako ostatné modely značky a väčšina ľudí asi nebude riešiť, že ide iba o spojenie tvarov prednej masky z A3 Sportback a zadnej časti z Q7. Podstatné je, že Audi Q5 nevyzerá ťažkopádne a vzbudzuje dojem skutočnej ľahkosti. Pohotovostná hmotnosť je o málo nižšia ako má konkurenčné BMW X3.

SkryťVypnúť reklamu

Audi Q5 zozadu pripomína Audi Q7. Je však podstatne ľahšie a obratnejšie.

Najcennejším prínosom honosne vyzerajúceho kompaktného SUV sú dôležité praktické detaily ako plastové prídavné lemy na blatníkoch, špeciálne tesnenia spodku dverí, chrániace prahy pred blatom a krátke previsy nárazníkov vpredu aj vzadu. Oveľa viac potešili posuvné zadné sedadlá, sklápanie operadiel z batožinového priestoru a u Audi dobre zaužívaný systém držiakov v kufri.

Pocit stiesnenia ako v inom športovom a luxusnom aute tu neexistuje. Architekti značky spojili svoju noblesu s bežným praktickým autom a to sa počíta. Na zadných sedadlách nechýba miesto nad hlavou, ani na nohy. Možno sú sedáky trochu nízko nad podlahou. Z praktického hľadiska ešte vyklápateľný stredný diel sedadla. Namiesto malej diery v lakťovej opierke je priestor na prevoz lyží podstatne väčší.

SkryťVypnúť reklamu

Zadné sedadlá sa dajú posúvať v rozmedzí desiatich centimetrov.

Sklápanie operadiel z kufra je veľmi praktické.

Priplácanie si za automatické otváranie batožinového priestoru považujeme za zbytočné. Kým sa dvere komfortne a samočinne zdvihnú, rukou by boli dávno otvorené. A čo ak budete v nižšej garáži ako je auto s otvoreným vekom?

Pod dnom batožinového priestoru je plastový a vyberateľný odkladací box.

Praktický priestor Prístrojový panel a ostatné detaily čerpajú inšpiráciu z Audi A4. Páčili sa nám obliny a vyhotovenie celého predného panelu, ktoré pôsobí podstatne mäkšie ako kokpit Audi A6. Palubný systém sa predviedol v novej architektúre zobrazovania na farebnom displeji, ktorý slúži aj ako monitor cúvacej kamery. Kým cúvaciu kameru majú dávno aj iné automobilky, zobrazovanie na displeji je asi najlepšie na trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Prístrojový panel je prehľadný, najmä zobrazovanie na farebnom displeji.

K množstvu tlačidiel okolo radiacej páky sa však radšej nevyjadrujeme. Benefitom interiéru zostáva kvalita, prehľadné prístroje a dostatok priestoru. Na vrcholnej úrovni sú odkladacie boxy vo dverách. Najsilnejšou stránkou Audi, najmä voči konkurencii z Mníchova, je praktické vyhotovenie interiéru.

Prídavné lemy blatníka je možné objednať v troch kombináciách farieb. V praxi chránia karosériu pred blatom.

Auto Jamesa Bonda V súvislosti s písmenom Q a množstvom palubných systémov nám prišlo Audi Q5 ako vhodné auto pre agenta Jamesa Bonda. Stačí domyslieť už iba arzenál zbraní, lebo navigačný systém konečne pozná Slovensko, radar sleduje autá vpredu, samočinne brzdí a udržuje vzdialenosti medzi autami. Na výber sú rôzne nastavenia podvozka vrátane individuálnej konfigurácie a napokon dynamickému SUV neprekáža jazda mimo cesty. Útek agenta z asfaltovej cesty na poľnú bude nesmierne rýchly, lebo Audi netrpí nadváhou a na terénnych vlnách nedochádza k prepruženiu prednej nápravy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V krížení naprav zasahuje najmä elektronika lebo kolesá sa rýchlo dostanú nad zem.

Bokom dopredu Pohon všetkých kolies presúva na zadnú nápravu o dvadsať percent výkonu viac ako na prednú a tým pomáha natáčať auto do zákruty so šmykľavým povrchom. Teraz sme mali konečne pocit , že Audi nemusí za každú cenu búrať nosom, ale sa k zákrute snaží postaviť bokom. Pod nevypínateľným dozorom stabilizačného systému v móde pre offorad možno jazdiť veľmi čiperne a zábavne. Elektronika reaguje na povrch pod kolesami a tomu prispôsobuje činnosť systémov, vrátane ABS. Audi Q5 skutočne zastavuje na prašnom povrchu lepšie ako s obyčajným ABS.

Chyba v programe Dynamická jazda na všetkých druhoch povrchu by bola ešte lepšia, keby sedemstupňová prevodovka S-tronic neradila sama aj v manuálnom móde. Je príjemné, ak vodič v automatickom móde vstúpi do radenia tlačidlom na volante, predbehne auto a potom prevodovka sama ďalej radí automaticky. Je však neprípustné, ak je páka voliča v polohe manuálneho radenia a skôr ako si vodič počká na ideálne otáčky, automatika sama preradí o stupeň vyššie, lebo sa blížilo maximum. Predstavte si, že sa rútite do blatistej zákruty. Auto potrebuje na natočenie a ideálny prejazd pridať plyn, všetky kolesá jemne podkĺznu a auto kontrolovateľným šmykom vychádza von. Treba však chvíľu počkať blízko maximálnych otáčok, kým sa rozdiely medzi reálnou rýchlosťou a prešmyknutím vyrovnajú. Vtedy sa prevodovka rozhodne a preradí. Ak presne v tom čase chce preradiť aj vodič tak „šupne o dva stupne vyššie“. Drobná zmena softvéru by nezaškodila, pretože S tronic je jedna z najlepších prevodoviek vôbec. Radí komfortne, rýchlo a s dobre odstupňovanými prevodmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor je posadený nízko a tuhosť karosérie zvyšuje masívna vzpera.

Frontálny útok Naše športové nároky boli opodstatnené, pretože podľa Audi je to performance SUV a s odhliadnutím od naprogramovania prevodovky to Audi Q5 do bodky spĺňa aj v naftovej verzii 3,0 TDI. Šesťvalec je mimoriadne dobre utlmený, výborne ťahá a je úsporný. Kto neplánuje dlhé trasy bude mu tento motor trochu zbytočný. V globále bolo Audi Q5 správnym riešením, ako ponúknuť niečo sto krát lepšie použiteľné ako ťažké Audi Q7. Praktické vlastnosti auta asi vyrazia dych obom najväčším konkurentom. Zároveň Audi sa posúva cenou aj praktickými vlastnosťami do segmentu prístupných SUV. Napríklad Opel Antara s dvojlitrovým naftovým motorom stojí toľko, čo Audi Q5. To je na zamyslenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Audi Q5 3.0 TDI Quattro Cena modelu od 1 176 420 Sk / 39050 EUR

Cena testovanej verzie od 1 464 123 Sk / 48 600 EUR

Motor

Typ 3,0 TDI quattro

Uloženie pozdĺžne

Zdvihový objem (cm3) 2967

Výkon (kw/k) 176/240

Pri otáčkach (ot./min.) 4000-4400

Krútiaci moment (Nm) 500

Pri otáčkach (ot./min) 1500-3000

Emisie CO2 (g/km) 199

Emisná norma EU5

Karoséria

Typ SUV

Počet dverí 5

Pneumatiky 235/65 R17

Prevodovka

Typ S tronic

Počet stupňov 7

Poháňané kolesá 4

Podvozok

Predná náprava 5-prvková predná náprava, priečne zavesené ramená

Zadná náprava Nezávislé zavesenie, lichobežníkové rameno s elasticky uloženým nosníkom

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svetlosť podvozka (mm) 200

Priemer otočenia (m) 11,6

Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením

Brzdy vzadu kotúčové s vnútorným chladením

Rozmery, hmotnosti, objemy

Dĺžka (mm) 4629

Širka (mm) 1880

Výška (mm) 1653

Rázvor náprav (mm) 2807

Pohotovostná hmot (kg) 1865

Užitočná hmotnosť (kg) 580

Batožinový priestor (l) 540

Objem pal. nádrže (l) 75

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie (s) 6,5

Maximálna rýchlosť (km/h) 225

Spotreba (l/100 km)

mesto(l/100 km) 9,2

mimo mesto (l/100 km) 6,6

kombinácia (l/100 km) 7,5

v teste (l/100 km) 8,6

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 435
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 480
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 227
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 768
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 754
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 693
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 918
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 32 216
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 856
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 417
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 833
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 415
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 119
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 213
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 160
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu