ŽILINA 6. novembra (SITA) -
"Som presvedčený, že tretí balík PPP sa zadarí a najneskôr v marci budúceho roku bude podpísaná koncesná zmluva, čo znamená aj okamžitý začiatok stavebný prác," dodal. Pôvodne sa tunel mal začať stavať ešte tento rok. "Sklz spôsobilo to, že bolo treba pripraviť veľmi korektne a dobre koncesnú dokumentáciu, čo nie je jednoduchá vec," reagoval Choma. Pripustil, že stavba bola síce najlepšie pripravená z hľadiska územných a stavebných povolení či geologického prieskumu, ale aj napriek tomu sa nachádza v treťom balíku diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva, pretože sa naraz nedajú stihnúť urobiť všetky koncesné dialógy a všetko čo s tým súvisí.
Tunel je podľa riaditeľa žilinskej pobočky Slovenskej správy ciest Ivana Hlavoňa najdôležitejším riešením pre dopravne preťaženú metropolu severozápadného Slovenska. "Žilina je abnormálne dopravne preťažená už tým, že sme do Žiliny dotiahli štvorpruhové vozovky prakticky dnes zo štyroch smerov. A tak všetko to, čo kapacitne prichádza po týchto komunikáciách, sa žiaľbohu prepravuje cez Žilinu," konštatoval. Mestu by mal tiež pomôcť obchvat cez Váh smerom na Strečno okolo automobilky Kia, čím by sa odľahčila doprava od Martina. Stavať by sa mohol už na budúci rok. Pre vodičov je v súčasnosti skúškou trpezlivosti úsek medzi Žilinou a Martinom, kde sa sanuje skalný masív. Práce na deväťkilometrovom úseku by podľa Hlavoňa mali byť skončené do konca tohto roka, ide o investíciu do 300 mil. Sk (9,958 mil. €).
Ako ďalej informoval Choma, avizované rozširovanie cesty pod Strečnom v úseku Žilina - Martin, na ktorom by mali začať práce budúci rok, považuje za prínos. "Treba to vnímať tak, že pokiaľ sa postaví tunel a bude sprejazdnená diaľnica, potrvá to minimálne štyri až päť rokov, má teda istú logiku, aby sa rozšírila minimálne na trojpruh cesta, ktorá tam je a aby sa viac sprejazdnila, pretože dopravná intenzita je tam obrovská a naozaj s tým treba niečo robiť," povedal Choma. Bratislava z Košicami bude podľa neho prepojená diaľnicou v rokoch 2012-2013. "Pokiaľ hovoríme o tuneloch, je to naozaj ten rok 2012-2013, pretože tunely sú náročné technické diela, predpokladám, že úseky bez tunelov budú spustené skôr, do roku 2010," informoval. Ohroziť by to nemala ani súčasná finančná kríza. "Samozrejme, kríza má nejaké dopady, v tomto prípade to môže byť paradoxne úplne naopak a finančná kríza môže napomôcť zahraničným investorom, aby mali záujem vložiť peniaze do projektu, ktorý garantuje štát, čo sa môže v tomto prípade javiť veľmi pozitívne a pre projekty PPP veľmi prospešné," podotkol Choma. Diaľnica D3 od Žilinu po hranicu s Poľskom by mala byť podľa neho kompletne spustená tiež v rokoch 2012-2013.