EuroNCAP: Prísnejšia metodika prinesie bezpečnejšie autá

Odborníci EuroNCAP vedia, že nie všetky autá sú rovnako bezpečné, preto prichádzajú s novým, prísnejším a spravodlivejším hodnotiacim systémom.

(Zdroj: EuroNCAP)

Takmer každá významnejšia automobilová novinka sa pýši vysokým bezpečnostným štandardom vyplývajúcim zo zisku piatich hviezdičiek v nárazových testoch nezávislého európskeho inštitútu EuroNCAP. Odborníci ale vedia, že nie všetky autá sú rovnako bezpečné, preto prichádzajú s novým, prísnejším a spravodlivejším hodnotiacim systémom.

Počet hviezdičiek sa nemení

EuroNCAP testuje a hodnotí bezpečnosť vozidiel prostredníctvom udeľovania známych „hviezdičiek“ od roku 1997. Odvtedy boli kritériá pre zisk maximálneho počtu hviezdičiek niekoľkokrát zmenené. Okrem iného sa ich počet zvýšil zo štyroch na päť. Niektoré automobilky v ostatnom čase dokonca žiadali ďalšie navýšenie na šesť hviezdičiek. Namiesto toho technici inštitútu pripravili prísnejšiu metodiku hodnotenia automobilov.

Bezpečnosť versus marketing

Pre väčšinu spotrebiteľov je bezpečnosť najdôležitejším kritériom pri nákupe vozidla. Často sa však stávalo, že automobilky ľudí chtiac či nechtiac zavádzali. V rôznych reklamných materiáloch uvádzali iba dosiahnutý výsledok za ochranu dospelých pasažierov. Pritom v ochrane detí a chodcov ich výrobky mali často veľké medzery. Nový hodnotiaci systém má podobnému zavádzaniu predísť. Celkové resumé bezpečnosti auta už nebude pozostávať z troch samostatných kapitol - ochrana dospelých, detí (vo veku približne troch rokov, sediacich vzadu v detských sedačkách) a chodcov. Pribudnú k nim ďalšie a všetky splynú do celkového výsledku prevedeného na hviezdičky. Tým je zaručená väčšia objektivita.

Body za prevenciu

Automobily budú získavať body aj za rôzne bezpečnostné systémy (Safety assist), ktoré vodičovi pomôžu vyvarovať sa kolíznej situácii. Ide napríklad o takzvaných „strážcov jazdného pruhu“ a im podobné prvky. Podľa typu systému auto dostane body, ktoré sa v celkovom hodnotení prirátajú k bodom získaným za ochranu pasažierov a chodcov. Ďalšou novinkou je „whiplash test“, teda náraz zozadu do skúšaného vozidla. Táto skúška má odhaliť mieru rizika poranenia krčnej chrbtice posádky v prípade podobného typu havárie.

Najlepší musia mať stabilizačný systém

Elektronický stabilizačný systém (ESP) ešte stále nie je bežným zjavom v štandardnej výbave väčšiny automobilov. Pritom ide o prvok, ktorý mnohokrát dokáže zabrániť vzniku šmyku a následnej kolíznej situácii. Inštitút EuroNCAP sa zavedením nových pravidiel snaží, aby výrobcovia ESP častejšie ponúkali aj v nižších segmentoch. Od roku 2009 bude mať nádej na zisk maximálneho počtu piatich hviezdičiek iba model, z ktorého väčšina vyrábaných exemplárov má štandardne namontovaný systém ESP. V praxi to znamená, že by sme tento bezpečnostný prvok mali častejšie nachádzať v zoznamoch štandardnej výbavy automobilov.

Odmena i výzva

Dr. Michiel Van Ratingen, generálny tajomník nezávislého európskeho inštitútu EuroNCAP, na margo predstavenia novej metodiky pre hodnotenie bezpečnosti automobilov povedal: „Nie je pochýb o tom, že nové pravidlá prinášajú nové výzvy pre priemysel. Zároveň je to príležitosť pre automobilky, ktorým na bezpečnosti svojich produktov záleží, získať lepšie hodnotenie a odlíšiť sa od ostatných. EuroNCAP má za cieľ neustále zvyšovať latku tak, aby si spotrebiteľ mohol byť istý, že hodnotenie je vždy aktuálne a transparentné,“ uviedol.

Nové hodnotenie od roku 2009

Vedenie EuroNCAP ohlásilo, že 26. novembra zverejní výsledky bariérových testov jedenástich automobilov (Alfa Romeo MiTo, Dacia Sandero, Ford Ranger, Ford Ka, Ford Fiesta, Honda Accord, Mercedes-Benz Viano, Renault Megane, Opel Insignia, Peugeot 308 CC a Volvo XC60). Tieto vozidlá budú ešte hodnotené podľa starej metodiky. Výsledky prvých modelov posudzovaných podľa nových predpisov uzrú svetlo sveta vo februári budúceho roka.

EuroNCAP pri testoch zničí niekoľko áut

Podľa pravidiel EuroNCAP má byť každý testovaný automobil zakúpený v bežnej sieti, teda nie priamo dodaný výrobcom, aby sa predišlo špekuláciám. Samozrejme, inštitút potrebuje niekoľko exemplárov, aby mohol previesť všetky typy bariérových skúšok. Vozidlo najprv absolvuje čelný náraz do deformovateľnej prekážky v rýchlosti 64 km/h. Testy pokračujú simulovaným bočným nárazom. Do stojaceho testovaného automobilu narazí iný, idúci rýchlosťou 50 km/h, potom skúšaný exemplár stojaci na pohyblivej plošine v rýchlosti 29 km/h narazí do stĺpu. Podľa novej metodiky má test pokračovať nárazom zozadu a zrážkou vozidla so špeciálnou figurínou simulujúcou človeka. Tento test je prevádzaný pri rýchlosti 40 km/h.

Pomáhajú zachraňovať životy

Po každom type nárazu odborníci na figurínach zisťujú rozsah možných zranení, ktoré by v prípade reálnej zrážky mohol utrpieť človek. Nezriedka sa stane, že na základe zlého výsledku v crash teste EuroNCAP výrobca svoje vozidlo prepracuje ešte pred spustením výroby, alebo zorganizuje zvolávaciu akciu, pri ktorej autorizované servisy zákazníkom bezplatne nedostatky odstránia, prípadne vymenia chybný diel. Jedným z najčastejších podobných prešľapov býva zle nastavená riadiaca jednotka airbagov, ktorá zapríčiňuje ich neskoré nafúknutie.

Najdôležitejšie zmeny v metodike EuroNCAP

- technici nebudú vozidlu za každý typ nárazu udeľovať hviezdičky, ale iba body
- celkové hodnotenie hviezdičkami bude vychádzať zo súčtu získaných bodov v jednotlivých disciplínach
- pribudne náraz zozadu sledujúci možné poškodenie krčnej chrbtice pasažierov
- vozidlá budú získavať bonusové body za rôzne typy bezpečnostných systémov, pomáhajúcich predchádzať nehodám
- model, z ktorého väčšina vyrobených exemplárov nebude sériovo disponovať stabilizačným systémom ESP, nemá nádej získať 5 hviezdičiek

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 610
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 484
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 6 052
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 007
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 122
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 620
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 315
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 279
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 212
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 686

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

ŠPORT

Titul venoval Sagan manželke a šampiónovi, ktorý zahynul

Využil jedinú šancu, ktorú mal. Má tretí titul majstra sveta.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.