Takmer každá významnejšia automobilová novinka sa pýši vysokým bezpečnostným štandardom vyplývajúcim zo zisku piatich hviezdičiek v nárazových testoch nezávislého európskeho inštitútu EuroNCAP. Odborníci ale vedia, že nie všetky autá sú rovnako bezpečné, preto prichádzajú s novým, prísnejším a spravodlivejším hodnotiacim systémom.
Počet hviezdičiek sa nemení EuroNCAP testuje a hodnotí bezpečnosť vozidiel prostredníctvom udeľovania známych „hviezdičiek“ od roku 1997. Odvtedy boli kritériá pre zisk maximálneho počtu hviezdičiek niekoľkokrát zmenené. Okrem iného sa ich počet zvýšil zo štyroch na päť. Niektoré automobilky v ostatnom čase dokonca žiadali ďalšie navýšenie na šesť hviezdičiek. Namiesto toho technici inštitútu pripravili prísnejšiu metodiku hodnotenia automobilov.
Bezpečnosť versus marketing Pre väčšinu spotrebiteľov je bezpečnosť najdôležitejším kritériom pri nákupe vozidla. Často sa však stávalo, že automobilky ľudí chtiac či nechtiac zavádzali. V rôznych reklamných materiáloch uvádzali iba dosiahnutý výsledok za ochranu dospelých pasažierov. Pritom v ochrane detí a chodcov ich výrobky mali často veľké medzery. Nový hodnotiaci systém má podobnému zavádzaniu predísť. Celkové resumé bezpečnosti auta už nebude pozostávať z troch samostatných kapitol - ochrana dospelých, detí (vo veku približne troch rokov, sediacich vzadu v detských sedačkách) a chodcov. Pribudnú k nim ďalšie a všetky splynú do celkového výsledku prevedeného na hviezdičky. Tým je zaručená väčšia objektivita.
Body za prevenciu Automobily budú získavať body aj za rôzne bezpečnostné systémy (Safety assist), ktoré vodičovi pomôžu vyvarovať sa kolíznej situácii. Ide napríklad o takzvaných „strážcov jazdného pruhu“ a im podobné prvky. Podľa typu systému auto dostane body, ktoré sa v celkovom hodnotení prirátajú k bodom získaným za ochranu pasažierov a chodcov. Ďalšou novinkou je „whiplash test“, teda náraz zozadu do skúšaného vozidla. Táto skúška má odhaliť mieru rizika poranenia krčnej chrbtice posádky v prípade podobného typu havárie.
Najlepší musia mať stabilizačný systém Elektronický stabilizačný systém (ESP) ešte stále nie je bežným zjavom v štandardnej výbave väčšiny automobilov. Pritom ide o prvok, ktorý mnohokrát dokáže zabrániť vzniku šmyku a následnej kolíznej situácii. Inštitút EuroNCAP sa zavedením nových pravidiel snaží, aby výrobcovia ESP častejšie ponúkali aj v nižších segmentoch. Od roku 2009 bude mať nádej na zisk maximálneho počtu piatich hviezdičiek iba model, z ktorého väčšina vyrábaných exemplárov má štandardne namontovaný systém ESP. V praxi to znamená, že by sme tento bezpečnostný prvok mali častejšie nachádzať v zoznamoch štandardnej výbavy automobilov.
Odmena i výzva Dr. Michiel Van Ratingen, generálny tajomník nezávislého európskeho inštitútu EuroNCAP, na margo predstavenia novej metodiky pre hodnotenie bezpečnosti automobilov povedal: „Nie je pochýb o tom, že nové pravidlá prinášajú nové výzvy pre priemysel. Zároveň je to príležitosť pre automobilky, ktorým na bezpečnosti svojich produktov záleží, získať lepšie hodnotenie a odlíšiť sa od ostatných. EuroNCAP má za cieľ neustále zvyšovať latku tak, aby si spotrebiteľ mohol byť istý, že hodnotenie je vždy aktuálne a transparentné,“ uviedol.
Nové hodnotenie od roku 2009 Vedenie EuroNCAP ohlásilo, že 26. novembra zverejní výsledky bariérových testov jedenástich automobilov (Alfa Romeo MiTo, Dacia Sandero, Ford Ranger, Ford Ka, Ford Fiesta, Honda Accord, Mercedes-Benz Viano, Renault Megane, Opel Insignia, Peugeot 308 CC a Volvo XC60). Tieto vozidlá budú ešte hodnotené podľa starej metodiky. Výsledky prvých modelov posudzovaných podľa nových predpisov uzrú svetlo sveta vo februári budúceho roka.
EuroNCAP pri testoch zničí niekoľko áut Podľa pravidiel EuroNCAP má byť každý testovaný automobil zakúpený v bežnej sieti, teda nie priamo dodaný výrobcom, aby sa predišlo špekuláciám. Samozrejme, inštitút potrebuje niekoľko exemplárov, aby mohol previesť všetky typy bariérových skúšok. Vozidlo najprv absolvuje čelný náraz do deformovateľnej prekážky v rýchlosti 64 km/h. Testy pokračujú simulovaným bočným nárazom. Do stojaceho testovaného automobilu narazí iný, idúci rýchlosťou 50 km/h, potom skúšaný exemplár stojaci na pohyblivej plošine v rýchlosti 29 km/h narazí do stĺpu. Podľa novej metodiky má test pokračovať nárazom zozadu a zrážkou vozidla so špeciálnou figurínou simulujúcou človeka. Tento test je prevádzaný pri rýchlosti 40 km/h.
Pomáhajú zachraňovať životy Po každom type nárazu odborníci na figurínach zisťujú rozsah možných zranení, ktoré by v prípade reálnej zrážky mohol utrpieť človek. Nezriedka sa stane, že na základe zlého výsledku v crash teste EuroNCAP výrobca svoje vozidlo prepracuje ešte pred spustením výroby, alebo zorganizuje zvolávaciu akciu, pri ktorej autorizované servisy zákazníkom bezplatne nedostatky odstránia, prípadne vymenia chybný diel. Jedným z najčastejších podobných prešľapov býva zle nastavená riadiaca jednotka airbagov, ktorá zapríčiňuje ich neskoré nafúknutie.
Najdôležitejšie zmeny v metodike EuroNCAP - technici nebudú vozidlu za každý typ nárazu udeľovať hviezdičky, ale iba body
- celkové hodnotenie hviezdičkami bude vychádzať zo súčtu získaných bodov v jednotlivých disciplínach
- pribudne náraz zozadu sledujúci možné poškodenie krčnej chrbtice pasažierov
- vozidlá budú získavať bonusové body za rôzne typy bezpečnostných systémov, pomáhajúcich predchádzať nehodám
- model, z ktorého väčšina vyrobených exemplárov nebude sériovo disponovať stabilizačným systémom ESP, nemá nádej získať 5 hviezdičiek