SME
Piatok, 16. apríl, 2021 | Meniny má Dana, DanicaKrížovkyKrížovky

EuroNCAP: Prísnejšia metodika prinesie bezpečnejšie autá

Odborníci EuroNCAP vedia, že nie všetky autá sú rovnako bezpečné, preto prichádzajú s novým, prísnejším a spravodlivejším hodnotiacim systémom.

(Zdroj: EuroNCAP)

Takmer každá významnejšia automobilová novinka sa pýši vysokým bezpečnostným štandardom vyplývajúcim zo zisku piatich hviezdičiek v nárazových testoch nezávislého európskeho inštitútu EuroNCAP. Odborníci ale vedia, že nie všetky autá sú rovnako bezpečné, preto prichádzajú s novým, prísnejším a spravodlivejším hodnotiacim systémom.

Počet hviezdičiek sa nemení

EuroNCAP testuje a hodnotí bezpečnosť vozidiel prostredníctvom udeľovania známych „hviezdičiek“ od roku 1997. Odvtedy boli kritériá pre zisk maximálneho počtu hviezdičiek niekoľkokrát zmenené. Okrem iného sa ich počet zvýšil zo štyroch na päť. Niektoré automobilky v ostatnom čase dokonca žiadali ďalšie navýšenie na šesť hviezdičiek. Namiesto toho technici inštitútu pripravili prísnejšiu metodiku hodnotenia automobilov.

Bezpečnosť versus marketing

Pre väčšinu spotrebiteľov je bezpečnosť najdôležitejším kritériom pri nákupe vozidla. Často sa však stávalo, že automobilky ľudí chtiac či nechtiac zavádzali. V rôznych reklamných materiáloch uvádzali iba dosiahnutý výsledok za ochranu dospelých pasažierov. Pritom v ochrane detí a chodcov ich výrobky mali často veľké medzery. Nový hodnotiaci systém má podobnému zavádzaniu predísť. Celkové resumé bezpečnosti auta už nebude pozostávať z troch samostatných kapitol - ochrana dospelých, detí (vo veku približne troch rokov, sediacich vzadu v detských sedačkách) a chodcov. Pribudnú k nim ďalšie a všetky splynú do celkového výsledku prevedeného na hviezdičky. Tým je zaručená väčšia objektivita.

Body za prevenciu

Automobily budú získavať body aj za rôzne bezpečnostné systémy (Safety assist), ktoré vodičovi pomôžu vyvarovať sa kolíznej situácii. Ide napríklad o takzvaných „strážcov jazdného pruhu“ a im podobné prvky. Podľa typu systému auto dostane body, ktoré sa v celkovom hodnotení prirátajú k bodom získaným za ochranu pasažierov a chodcov. Ďalšou novinkou je „whiplash test“, teda náraz zozadu do skúšaného vozidla. Táto skúška má odhaliť mieru rizika poranenia krčnej chrbtice posádky v prípade podobného typu havárie.

Najlepší musia mať stabilizačný systém

Elektronický stabilizačný systém (ESP) ešte stále nie je bežným zjavom v štandardnej výbave väčšiny automobilov. Pritom ide o prvok, ktorý mnohokrát dokáže zabrániť vzniku šmyku a následnej kolíznej situácii. Inštitút EuroNCAP sa zavedením nových pravidiel snaží, aby výrobcovia ESP častejšie ponúkali aj v nižších segmentoch. Od roku 2009 bude mať nádej na zisk maximálneho počtu piatich hviezdičiek iba model, z ktorého väčšina vyrábaných exemplárov má štandardne namontovaný systém ESP. V praxi to znamená, že by sme tento bezpečnostný prvok mali častejšie nachádzať v zoznamoch štandardnej výbavy automobilov.

Odmena i výzva

Dr. Michiel Van Ratingen, generálny tajomník nezávislého európskeho inštitútu EuroNCAP, na margo predstavenia novej metodiky pre hodnotenie bezpečnosti automobilov povedal: „Nie je pochýb o tom, že nové pravidlá prinášajú nové výzvy pre priemysel. Zároveň je to príležitosť pre automobilky, ktorým na bezpečnosti svojich produktov záleží, získať lepšie hodnotenie a odlíšiť sa od ostatných. EuroNCAP má za cieľ neustále zvyšovať latku tak, aby si spotrebiteľ mohol byť istý, že hodnotenie je vždy aktuálne a transparentné,“ uviedol.

Nové hodnotenie od roku 2009

Vedenie EuroNCAP ohlásilo, že 26. novembra zverejní výsledky bariérových testov jedenástich automobilov (Alfa Romeo MiTo, Dacia Sandero, Ford Ranger, Ford Ka, Ford Fiesta, Honda Accord, Mercedes-Benz Viano, Renault Megane, Opel Insignia, Peugeot 308 CC a Volvo XC60). Tieto vozidlá budú ešte hodnotené podľa starej metodiky. Výsledky prvých modelov posudzovaných podľa nových predpisov uzrú svetlo sveta vo februári budúceho roka.

EuroNCAP pri testoch zničí niekoľko áut

Podľa pravidiel EuroNCAP má byť každý testovaný automobil zakúpený v bežnej sieti, teda nie priamo dodaný výrobcom, aby sa predišlo špekuláciám. Samozrejme, inštitút potrebuje niekoľko exemplárov, aby mohol previesť všetky typy bariérových skúšok. Vozidlo najprv absolvuje čelný náraz do deformovateľnej prekážky v rýchlosti 64 km/h. Testy pokračujú simulovaným bočným nárazom. Do stojaceho testovaného automobilu narazí iný, idúci rýchlosťou 50 km/h, potom skúšaný exemplár stojaci na pohyblivej plošine v rýchlosti 29 km/h narazí do stĺpu. Podľa novej metodiky má test pokračovať nárazom zozadu a zrážkou vozidla so špeciálnou figurínou simulujúcou človeka. Tento test je prevádzaný pri rýchlosti 40 km/h.

Pomáhajú zachraňovať životy

Po každom type nárazu odborníci na figurínach zisťujú rozsah možných zranení, ktoré by v prípade reálnej zrážky mohol utrpieť človek. Nezriedka sa stane, že na základe zlého výsledku v crash teste EuroNCAP výrobca svoje vozidlo prepracuje ešte pred spustením výroby, alebo zorganizuje zvolávaciu akciu, pri ktorej autorizované servisy zákazníkom bezplatne nedostatky odstránia, prípadne vymenia chybný diel. Jedným z najčastejších podobných prešľapov býva zle nastavená riadiaca jednotka airbagov, ktorá zapríčiňuje ich neskoré nafúknutie.

Najdôležitejšie zmeny v metodike EuroNCAP

- technici nebudú vozidlu za každý typ nárazu udeľovať hviezdičky, ale iba body
- celkové hodnotenie hviezdičkami bude vychádzať zo súčtu získaných bodov v jednotlivých disciplínach
- pribudne náraz zozadu sledujúci možné poškodenie krčnej chrbtice pasažierov
- vozidlá budú získavať bonusové body za rôzne typy bezpečnostných systémov, pomáhajúcich predchádzať nehodám
- model, z ktorého väčšina vyrobených exemplárov nebude sériovo disponovať stabilizačným systémom ESP, nemá nádej získať 5 hviezdičiek

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  4. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  5. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  6. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  7. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  8. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  9. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  10. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  4. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  5. Reverzné inžinierstvo na FVT
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  9. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  10. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 48 876
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 466
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 16 533
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 12 913
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 052
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 271
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 807
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 756
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 6 396
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 781
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie v dennom stacionári v Nižnej Sitnici.

Viac vakcín by malo ísť na západ, kde je o ne väčší záujem.

11 h

Prieskum Globsecu hovorí o vzťahu Slovákov k Rusku.

5 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Zasmejme sa s OĽaNO

Peter Tkačenko

Sľuby o zvyšovaní transparentnosti sú dnes smiešne, ale zákony stále platia.

14. apr

Neprehliadnite tiež

Seat Arona Xperience

Najväčšie zmeny sa udiali vo vnútri.

6 h
Nehoda v Kraľovanoch.

Rozdiely medzi okresmi sú priepastné.

11 h
Škoda Enyaq iV 80

Head-up displej s rozšírenou realitou sa osvedčil v hustom daždi.

18 h
Renault Arkana

Manuálna prevodovka už nebude k dispozícii.

13. apr