EuroNCAP: Prísnejšia metodika prinesie bezpečnejšie autá

Odborníci EuroNCAP vedia, že nie všetky autá sú rovnako bezpečné, preto prichádzajú s novým, prísnejším a spravodlivejším hodnotiacim systémom.

(Zdroj: EuroNCAP)

Takmer každá významnejšia automobilová novinka sa pýši vysokým bezpečnostným štandardom vyplývajúcim zo zisku piatich hviezdičiek v nárazových testoch nezávislého európskeho inštitútu EuroNCAP. Odborníci ale vedia, že nie všetky autá sú rovnako bezpečné, preto prichádzajú s novým, prísnejším a spravodlivejším hodnotiacim systémom.

Počet hviezdičiek sa nemení

EuroNCAP testuje a hodnotí bezpečnosť vozidiel prostredníctvom udeľovania známych „hviezdičiek“ od roku 1997. Odvtedy boli kritériá pre zisk maximálneho počtu hviezdičiek niekoľkokrát zmenené. Okrem iného sa ich počet zvýšil zo štyroch na päť. Niektoré automobilky v ostatnom čase dokonca žiadali ďalšie navýšenie na šesť hviezdičiek. Namiesto toho technici inštitútu pripravili prísnejšiu metodiku hodnotenia automobilov.

Bezpečnosť versus marketing

Pre väčšinu spotrebiteľov je bezpečnosť najdôležitejším kritériom pri nákupe vozidla. Často sa však stávalo, že automobilky ľudí chtiac či nechtiac zavádzali. V rôznych reklamných materiáloch uvádzali iba dosiahnutý výsledok za ochranu dospelých pasažierov. Pritom v ochrane detí a chodcov ich výrobky mali často veľké medzery. Nový hodnotiaci systém má podobnému zavádzaniu predísť. Celkové resumé bezpečnosti auta už nebude pozostávať z troch samostatných kapitol - ochrana dospelých, detí (vo veku približne troch rokov, sediacich vzadu v detských sedačkách) a chodcov. Pribudnú k nim ďalšie a všetky splynú do celkového výsledku prevedeného na hviezdičky. Tým je zaručená väčšia objektivita.

Body za prevenciu

Automobily budú získavať body aj za rôzne bezpečnostné systémy (Safety assist), ktoré vodičovi pomôžu vyvarovať sa kolíznej situácii. Ide napríklad o takzvaných „strážcov jazdného pruhu“ a im podobné prvky. Podľa typu systému auto dostane body, ktoré sa v celkovom hodnotení prirátajú k bodom získaným za ochranu pasažierov a chodcov. Ďalšou novinkou je „whiplash test“, teda náraz zozadu do skúšaného vozidla. Táto skúška má odhaliť mieru rizika poranenia krčnej chrbtice posádky v prípade podobného typu havárie.

Najlepší musia mať stabilizačný systém

Elektronický stabilizačný systém (ESP) ešte stále nie je bežným zjavom v štandardnej výbave väčšiny automobilov. Pritom ide o prvok, ktorý mnohokrát dokáže zabrániť vzniku šmyku a následnej kolíznej situácii. Inštitút EuroNCAP sa zavedením nových pravidiel snaží, aby výrobcovia ESP častejšie ponúkali aj v nižších segmentoch. Od roku 2009 bude mať nádej na zisk maximálneho počtu piatich hviezdičiek iba model, z ktorého väčšina vyrábaných exemplárov má štandardne namontovaný systém ESP. V praxi to znamená, že by sme tento bezpečnostný prvok mali častejšie nachádzať v zoznamoch štandardnej výbavy automobilov.

Odmena i výzva

Dr. Michiel Van Ratingen, generálny tajomník nezávislého európskeho inštitútu EuroNCAP, na margo predstavenia novej metodiky pre hodnotenie bezpečnosti automobilov povedal: „Nie je pochýb o tom, že nové pravidlá prinášajú nové výzvy pre priemysel. Zároveň je to príležitosť pre automobilky, ktorým na bezpečnosti svojich produktov záleží, získať lepšie hodnotenie a odlíšiť sa od ostatných. EuroNCAP má za cieľ neustále zvyšovať latku tak, aby si spotrebiteľ mohol byť istý, že hodnotenie je vždy aktuálne a transparentné,“ uviedol.

Nové hodnotenie od roku 2009

Vedenie EuroNCAP ohlásilo, že 26. novembra zverejní výsledky bariérových testov jedenástich automobilov (Alfa Romeo MiTo, Dacia Sandero, Ford Ranger, Ford Ka, Ford Fiesta, Honda Accord, Mercedes-Benz Viano, Renault Megane, Opel Insignia, Peugeot 308 CC a Volvo XC60). Tieto vozidlá budú ešte hodnotené podľa starej metodiky. Výsledky prvých modelov posudzovaných podľa nových predpisov uzrú svetlo sveta vo februári budúceho roka.

EuroNCAP pri testoch zničí niekoľko áut

Podľa pravidiel EuroNCAP má byť každý testovaný automobil zakúpený v bežnej sieti, teda nie priamo dodaný výrobcom, aby sa predišlo špekuláciám. Samozrejme, inštitút potrebuje niekoľko exemplárov, aby mohol previesť všetky typy bariérových skúšok. Vozidlo najprv absolvuje čelný náraz do deformovateľnej prekážky v rýchlosti 64 km/h. Testy pokračujú simulovaným bočným nárazom. Do stojaceho testovaného automobilu narazí iný, idúci rýchlosťou 50 km/h, potom skúšaný exemplár stojaci na pohyblivej plošine v rýchlosti 29 km/h narazí do stĺpu. Podľa novej metodiky má test pokračovať nárazom zozadu a zrážkou vozidla so špeciálnou figurínou simulujúcou človeka. Tento test je prevádzaný pri rýchlosti 40 km/h.

Pomáhajú zachraňovať životy

Po každom type nárazu odborníci na figurínach zisťujú rozsah možných zranení, ktoré by v prípade reálnej zrážky mohol utrpieť človek. Nezriedka sa stane, že na základe zlého výsledku v crash teste EuroNCAP výrobca svoje vozidlo prepracuje ešte pred spustením výroby, alebo zorganizuje zvolávaciu akciu, pri ktorej autorizované servisy zákazníkom bezplatne nedostatky odstránia, prípadne vymenia chybný diel. Jedným z najčastejších podobných prešľapov býva zle nastavená riadiaca jednotka airbagov, ktorá zapríčiňuje ich neskoré nafúknutie.

Najdôležitejšie zmeny v metodike EuroNCAP

- technici nebudú vozidlu za každý typ nárazu udeľovať hviezdičky, ale iba body
- celkové hodnotenie hviezdičkami bude vychádzať zo súčtu získaných bodov v jednotlivých disciplínach
- pribudne náraz zozadu sledujúci možné poškodenie krčnej chrbtice pasažierov
- vozidlá budú získavať bonusové body za rôzne typy bezpečnostných systémov, pomáhajúcich predchádzať nehodám
- model, z ktorého väčšina vyrobených exemplárov nebude sériovo disponovať stabilizačným systémom ESP, nemá nádej získať 5 hviezdičiek

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 472
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 854
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 490
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 142
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 016
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 954
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 773
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 541
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 303
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 892

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.