"Muselo by sa stať, buď niečo s cenami ropy, alebo so spotrebnou daňou, alebo by sa výrobcovia a predajcovia rozhodli dotovať pohonné látky. Až potom by stála 95-ka 30 korún za liter."
Siahnu výrobcovia predajcovia pohonných látok na svoje zisky?
Je takmer isté, že ani rafinérie a ani predajcovia benzínov a nafty sa nevzdajú ziskov a už vôbec nebudú dotovať ceny. Minimálne dovtedy, kým bude ekonomika krajiny postavená na tvorbe zisku.
Okrem toho, ak odpočítame od cien benzínov dane a cenu ropy, na celý výrobný proces, predaj a zisk ostáva približne 10% z ceny paliva. To znamená, že aj keby sa vplyvom príkazu zrazu zrušili zisky výrobcom a predajcom benzínov, myslíme si, že liter 95-ky by zo súčasných 34,10 Sk / liter určite neklesol k okrúhlej tridsiatke.
Čo so spotrebnou daňou?
Ak by sa ale znížila spotrebná daň z benzínov na minimálnu hodnotu určenú Európskou úniou, potom by boli benzíny hlboko pod tridsiatkou. Únia nám prikazuje mať spotrebnú daň z benzínov minimálne na hodnote 10,91 Sk / liter v prepočte (podľa aktuálneho kurzu NBS). Na Slovensku je však táto daň nastavená na úrovni 15,50 Sk / liter.
Okrem toho, spotrebná daň na Slovensku sa tiež zdaňuje DPH-čkou. A tak platíme do štátnej kasy namiesto minimálnych 12,98 Sk / liter až 18,45 Sk/liter benzínu. Ak by sa o rozdiel týchto dvoch súm znížila aktuálna priemerná cena 95-oktánového benzínu Natural, toto palivo by sme tankovali za priemerných zaokrúhlených 28,60 Sk / liter.
Dočkáme sa ešte lacnejšej ropy?
Pravdepodobnosť, že sa znížia spotrebné dane na pohonné látky je veľmi malá. Preto si asi budeme musieť počkať na zníženie cien ropy. To so sebou potiahne nadol aj pohonné látky na burze v Rotterdame.
Na základe našich prepočtov by sa ceny ropy museli znížiť na hodnoty okolo 30 až 35 dolárov za barel a potom by bola tridsiatka za liter 95-ky reálna.
Záver
Dovoľte nám jedna špekuláciu špekulácií: predstavte si, že by sa ceny ropy dostali k spomínaným 30 až 35 dolárov za barel, štát by sa rozhodol znížiť spotrebnú daň na povinné minimum a výrobcovia s predajcami by boli prinútení obetovať zisky (nevieme ich presnú hodnotu, no predpokladajme, že ich úroveň dosahuje 5% z ceny benzínu).
Potom by sme 95-oktánový benzín Natural tankovali nie za 34,10 Sk / liter ale o 10 korún lacnejšie ... lákavá predstava :) Lenže ...
Od leta zlacnela 95-ka približne o 18%. A vyzerá to tak, že sa pokles cien pohonných látok ešte neskončil. V takejto situácii je nepredstaviteľné, že by si niekto siahal na zisky. Či už výrobcovia, predajcovia alebo štát. Zostáva to teda na rope ...