SME

Francúzi podporujú ekologické autá, Slovensko zatiaľ nie

Vodiči vo Francúzsku dostanú na nové auto s nízkymi emisiami alebo alternatívnym pohonom dotáciu od štátu. Na Slovensku podpora ekologických áut neexistuje. Nevedno, ktorý rezort rozhodne.

Na Renault Clio 1,5 dCi, najpredávanejšie auto  vo Francúzsku, dával štát kupujúcemu bonus 700 eur. Základný model s daným motorom stojí na Slovensku 11 290 eur (340 122 korún.Na Renault Clio 1,5 dCi, najpredávanejšie auto vo Francúzsku, dával štát kupujúcemu bonus 700 eur. Základný model s daným motorom stojí na Slovensku 11 290 eur (340 122 korún. (Zdroj: Renault)

PARÍŽ, BRATISLAVA. Vodiči vo Francúzsku dostanú na nové auto s nízkymi emisiami alebo alternatívnym pohonom dotáciu od štátu. V Portugalsku jazdia autá s najnižšou priemernou spotrebou a onedlho zavedú výrazné zľavy na elektromobily. Na Slovensku podpora ekologických áut neexistuje a nevedno, ktorý rezort rozhodne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na októbrovom autosalóne v Paríži boli na väčšine vystavených áut piktogramy, aké sa používajú v elektronike. Označovali, do ktorej energetickej skupiny autá patria.

Francúzi, ktorí si chcú kúpiť nové auto, z označenia vyčítajú, či dostanú pri kúpe auta bonus od štátu alebo budú musieť ešte doplatiť. Za najúspornejšie auto triedy A s produkciou CO2 do 60 gramov na kilometer zaplatia až o 5-tisíc eur (150 630 korún) menej.

SkryťVypnúť reklamu

Malé auto, veľká podpora

Ak sú emisie nižšie ako 100 gramov, príspevok je tisíc eur (30 126 korún). Najpredávanejšie autá vo Francúzsku spadajú do triedy B a C, takže väčšina Francúzov dostane bonus od 200 do 700 eur.

Za nové auto si priplatia majitelia limuzín a terénnych áut. K cene superšportového auta alebo silnej limuzíny, ktoré vyprodukujú nad 250 gramov CO2 na kilometer, musia zaplatiť príplatok 2600 eur.

Francúzsko chce dotáciami dosiahnuť, aby v mestách jazdili menšie vozidlá a zároveň splniť budúce požiadavky Európskej únie na obsah škodlivín vo výfukových plynoch. Odkedy opatrenia zaviedlo, stúpol podiel predaných úsporných áut tried A, B, C na 50 percent.

Elektromobily v popredí

Portugalská vláda v spolupráci s firmami Nissan a Renault rozbieha pod názvom Lepšie mesto výrobu elektromobilov. Postavia stanice na nabíjanie a výmenu batérií a štát poskytne daňové výhody. Elektromobily s dojazdom 200 kilometrov začnú Portugalci využívať v roku 2011.

SkryťVypnúť reklamu

Do podobného projektu sa zapojilo tiež Dánsko, kde sa bude jazdiť naelektromobiloch vyrábaných vo Francúzsku. Automobilka Nissan zaviedla pre svojich dodávateľov Zelené pravidlá obstarávania, snaží znížiť emisie pri výrobe.

450oznaceinia_big.jpg
Vo Francúzsku má každé nové auto piktogram s energetickou triedou tak ako elektronika. Štát poskytne na najúspornejšie autá tiedy A bonus 5000 euro (150 630 korún). Graf - ADEME

Slovensko by chcelo, ale nedarí sa

Ľuďom na Slovensku štát daňové ani iné zvýhodnenie pri kúpe ekologického výrobku neponúka. Týka sa to aj áut. Zástupcovia ministerstiev hovoria, že štát je naklonený podpore nákupu ekologických áut, či znevýhodneniu áut s vysokými emisiami, ale nikto nechce rozhodnúť.

„Problematika ochrany ovzdušia, vrátane emisií a ich znižovania, patrí do pôsobnosti ministerstva životného prostredia," povedala Dagmar Hlavatá z ministerstva hospodárstva.

Podmienky prevádzky vozidiel, vrátane úrovne emisií a emisných kontrol, určuje ministerstvo dopravy, ktoré sa však k téme vyjadriť nechce. „Táto konkrétna problematika sa týka ministerstva životného prostredia," povedal jeho zástupca Marián Jánošík.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo životného prostredia má svojich ľudí v pracovnej skupine, ktorá sa podobnými témami zaoberá. "Naše ministerstvo ale v konečnom dôsledku nemôže zaviesť nejaký druh ekologickej dane a naopak," tvrdí jeho hovorca Peter Višváder. Povedal, že ide o právomoc ministerstva financií. „My o financiách nerozhodujeme, aby nedošlo k narušeniam pravidiel z viacerých oblastí." (Odpoveď z ministerstva financií sme do redakcie ešte nedostali).

Povoľujú dotovať aj výrobcov

Členské krajiny únie môžu podporiť "zelené" automobily viacerými spôsobmi. Priamou aj nepriamou dotáciou pre výrobcov, nižšou cestnou daňou pre užívateľov ekologických áut alebo emisnými poplatkami.

"Ako ilustráciu možno spomenúť aj rôzne inovatívne nápady, ktoré majú prispieť k menšej tvorbe emisií z cestnej dopravy, napríklad koncepty na optimalizáciu dopravy v meste alebo budovanie kvalitnej cestnej infraštruktúry," povedal Michal Hudec z EurActiv. So znižovaním emisií CO2 čiastočne súvisí aj projekt Transeurópskych dopravných sietí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Koncom septembra europarlament odhlasoval zatiaľ poslednú zmenu predpisov o znižovaní emisií. Od roku 2012 by sa mali priemerné emisie vyrobených áut znížiť na 120 gramov na kilometer. Výrobcovia dostanú sankcie vo výške 20 eur (602,5 korún) za každý gram emisií navyše. „Od roku 2015 to bude až 95 eur (2862 korún)," hovorí Hudec.

Znižovanie emisií podporujú najmä nemecká kancelárka Angela Merkelová a francúzsky prezident Nicolas Sarkozy. Francúzsko zároveň podporuje nákup áut s nízkymi emisiami a jeho automobilky dosahujú najnižší priemer produkcie CO2.

Slovensko je síce malý automobilový trh, ale významný výrobca automobilov. V roku 2007 sa tu vyrobilo 571 071 vozidiel.

450mapa_big.jpg
Európsky priemer emisií u nových áut klesá. Stále je však vzdialený plánom únie, ktorá ich žiada znížiť na 120 gramov CO2 na kilometer.
Graf - CCFA

Diesel je čoraz populárnejší

Podiel na nízkej spotrebe paliva a nižšej produkcii CO2 na kilometer majú naftové motory. Ich podiel sa vo Francúzsku medziročne zvýšil o 5 percent na 78,27 percenta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Benzínových áut sa vo Francúzsku predá iba 21,1 percenta. Ostatné druhy pohonu dosahujú zatiaľ zanedbateľné čísla, vrátane hybridov ktorých podiel bol 0,36 percenta. Ešte menší podiel majú elektromobily a autá na plyn.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Doplnok k článku

Oneskorene sme dostali stanovisko aj z Ministerstva financií:
"zvýhodňovanie motorových vozidiel s nízkou mierou emisií sa v súčasnosti využíva aj na Slovensku, a to vo forme znižovania/oslobodenia od dane z motorových vozidiel. Ide však len o vozidlá, ktoré sa používajú na podnikanie. Pri týchto vozidlách môžu vyššie územné celky poskytovať zníženie dane alebo úplne oslobodiť od dane vozidlá spĺňajúce emisné limity EURO 3, EURO 4 a EURO 5 a to vo všeobecne záväznom nariadení na príslušné zdaňovacie obdobie," povedala Erika Hlohovská z Ministerstva financií SR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: CCEFA ,EurActiv

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 172
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 457
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 176
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 951
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 34 579
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 807
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 405
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 823
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 392
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 110
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 342
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 338
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu