Francúzi podporujú ekologické autá, Slovensko zatiaľ nie

Vodiči vo Francúzsku dostanú na nové auto s nízkymi emisiami alebo alternatívnym pohonom dotáciu od štátu. Na Slovensku podpora ekologických áut neexistuje. Nevedno, ktorý rezort rozhodne.

Na Renault Clio 1,5 dCi, najpredávanejšie auto vo Francúzsku, dával štát kupujúcemu bonus 700 eur. Základný model s daným motorom stojí na Slovensku 11 290 eur (340 122 korún.(Zdroj: Renault)

PARÍŽ, BRATISLAVA. Vodiči vo Francúzsku dostanú na nové auto s nízkymi emisiami alebo alternatívnym pohonom dotáciu od štátu. V Portugalsku jazdia autá s najnižšou priemernou spotrebou a onedlho zavedú výrazné zľavy na elektromobily. Na Slovensku podpora ekologických áut neexistuje a nevedno, ktorý rezort rozhodne.

Na októbrovom autosalóne v Paríži boli na väčšine vystavených áut piktogramy, aké sa používajú v elektronike. Označovali, do ktorej energetickej skupiny autá patria.

Francúzi, ktorí si chcú kúpiť nové auto, z označenia vyčítajú, či dostanú pri kúpe auta bonus od štátu alebo budú musieť ešte doplatiť. Za najúspornejšie auto triedy A s produkciou CO2 do 60 gramov na kilometer zaplatia až o 5-tisíc eur (150 630 korún) menej.

Malé auto, veľká podpora

Ak sú emisie nižšie ako 100 gramov, príspevok je tisíc eur (30 126 korún). Najpredávanejšie autá vo Francúzsku spadajú do triedy B a C, takže väčšina Francúzov dostane bonus od 200 do 700 eur.

Za nové auto si priplatia majitelia limuzín a terénnych áut. K cene superšportového auta alebo silnej limuzíny, ktoré vyprodukujú nad 250 gramov CO2 na kilometer, musia zaplatiť príplatok 2600 eur.

Francúzsko chce dotáciami dosiahnuť, aby v mestách jazdili menšie vozidlá a zároveň splniť budúce požiadavky Európskej únie na obsah škodlivín vo výfukových plynoch. Odkedy opatrenia zaviedlo, stúpol podiel predaných úsporných áut tried A, B, C na 50 percent.

Elektromobily v popredí

Portugalská vláda v spolupráci s firmami Nissan a Renault rozbieha pod názvom Lepšie mesto výrobu elektromobilov. Postavia stanice na nabíjanie a výmenu batérií a štát poskytne daňové výhody. Elektromobily s dojazdom 200 kilometrov začnú Portugalci využívať v roku 2011.

Do podobného projektu sa zapojilo tiež Dánsko, kde sa bude jazdiť naelektromobiloch vyrábaných vo Francúzsku. Automobilka Nissan zaviedla pre svojich dodávateľov Zelené pravidlá obstarávania, snaží znížiť emisie pri výrobe.

450oznaceinia_big.jpg
Vo Francúzsku má každé nové auto piktogram s energetickou triedou tak ako elektronika. Štát poskytne na najúspornejšie autá tiedy A bonus 5000 euro (150 630 korún). Graf - ADEME

Slovensko by chcelo, ale nedarí sa

Ľuďom na Slovensku štát daňové ani iné zvýhodnenie pri kúpe ekologického výrobku neponúka. Týka sa to aj áut. Zástupcovia ministerstiev hovoria, že štát je naklonený podpore nákupu ekologických áut, či znevýhodneniu áut s vysokými emisiami, ale nikto nechce rozhodnúť.

„Problematika ochrany ovzdušia, vrátane emisií a ich znižovania, patrí do pôsobnosti ministerstva životného prostredia," povedala Dagmar Hlavatá z ministerstva hospodárstva.

Podmienky prevádzky vozidiel, vrátane úrovne emisií a emisných kontrol, určuje ministerstvo dopravy, ktoré sa však k téme vyjadriť nechce. „Táto konkrétna problematika sa týka ministerstva životného prostredia," povedal jeho zástupca Marián Jánošík.

Ministerstvo životného prostredia má svojich ľudí v pracovnej skupine, ktorá sa podobnými témami zaoberá. "Naše ministerstvo ale v konečnom dôsledku nemôže zaviesť nejaký druh ekologickej dane a naopak," tvrdí jeho hovorca Peter Višváder. Povedal, že ide o právomoc ministerstva financií. „My o financiách nerozhodujeme, aby nedošlo k narušeniam pravidiel z viacerých oblastí." (Odpoveď z ministerstva financií sme do redakcie ešte nedostali).

Povoľujú dotovať aj výrobcov

Členské krajiny únie môžu podporiť "zelené" automobily viacerými spôsobmi. Priamou aj nepriamou dotáciou pre výrobcov, nižšou cestnou daňou pre užívateľov ekologických áut alebo emisnými poplatkami.

"Ako ilustráciu možno spomenúť aj rôzne inovatívne nápady, ktoré majú prispieť k menšej tvorbe emisií z cestnej dopravy, napríklad koncepty na optimalizáciu dopravy v meste alebo budovanie kvalitnej cestnej infraštruktúry," povedal Michal Hudec z EurActiv. So znižovaním emisií CO2 čiastočne súvisí aj projekt Transeurópskych dopravných sietí.

Koncom septembra europarlament odhlasoval zatiaľ poslednú zmenu predpisov o znižovaní emisií. Od roku 2012 by sa mali priemerné emisie vyrobených áut znížiť na 120 gramov na kilometer. Výrobcovia dostanú sankcie vo výške 20 eur (602,5 korún) za každý gram emisií navyše. „Od roku 2015 to bude až 95 eur (2862 korún)," hovorí Hudec.

Znižovanie emisií podporujú najmä nemecká kancelárka Angela Merkelová a francúzsky prezident Nicolas Sarkozy. Francúzsko zároveň podporuje nákup áut s nízkymi emisiami a jeho automobilky dosahujú najnižší priemer produkcie CO2.

Slovensko je síce malý automobilový trh, ale významný výrobca automobilov. V roku 2007 sa tu vyrobilo 571 071 vozidiel.

450mapa_big.jpg
Európsky priemer emisií u nových áut klesá. Stále je však vzdialený plánom únie, ktorá ich žiada znížiť na 120 gramov CO2 na kilometer.
Graf - CCFA

Diesel je čoraz populárnejší

Podiel na nízkej spotrebe paliva a nižšej produkcii CO2 na kilometer majú naftové motory. Ich podiel sa vo Francúzsku medziročne zvýšil o 5 percent na 78,27 percenta.

Benzínových áut sa vo Francúzsku predá iba 21,1 percenta. Ostatné druhy pohonu dosahujú zatiaľ zanedbateľné čísla, vrátane hybridov ktorých podiel bol 0,36 percenta. Ešte menší podiel majú elektromobily a autá na plyn.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Doplnok k článku

Oneskorene sme dostali stanovisko aj z Ministerstva financií:
"zvýhodňovanie motorových vozidiel s nízkou mierou emisií sa v súčasnosti využíva aj na Slovensku, a to vo forme znižovania/oslobodenia od dane z motorových vozidiel. Ide však len o vozidlá, ktoré sa používajú na podnikanie. Pri týchto vozidlách môžu vyššie územné celky poskytovať zníženie dane alebo úplne oslobodiť od dane vozidlá spĺňajúce emisné limity EURO 3, EURO 4 a EURO 5 a to vo všeobecne záväznom nariadení na príslušné zdaňovacie obdobie," povedala Erika Hlohovská z Ministerstva financií SR.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 26 764
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 985
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 840
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 022
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 647
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 441
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 381
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 314
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 141
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 984

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Obľúbenejší ako Maradona v Neapole nikto nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

EKONOMIKA

Premiér Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.