SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Francúzi podporujú ekologické autá, Slovensko zatiaľ nie

Vodiči vo Francúzsku dostanú na nové auto s nízkymi emisiami alebo alternatívnym pohonom dotáciu od štátu. Na Slovensku podpora ekologických áut neexistuje. Nevedno, ktorý rezort rozhodne.

Na Renault Clio 1,5 dCi, najpredávanejšie auto  vo Francúzsku, dával štát kupujúcemu bonus 700 eur. Základný model s daným motorom stojí na Slovensku 11 290 eur (340 122 korún.Na Renault Clio 1,5 dCi, najpredávanejšie auto vo Francúzsku, dával štát kupujúcemu bonus 700 eur. Základný model s daným motorom stojí na Slovensku 11 290 eur (340 122 korún. (Zdroj: Renault)

PARÍŽ, BRATISLAVA. Vodiči vo Francúzsku dostanú na nové auto s nízkymi emisiami alebo alternatívnym pohonom dotáciu od štátu. V Portugalsku jazdia autá s najnižšou priemernou spotrebou a onedlho zavedú výrazné zľavy na elektromobily. Na Slovensku podpora ekologických áut neexistuje a nevedno, ktorý rezort rozhodne.

Na októbrovom autosalóne v Paríži boli na väčšine vystavených áut piktogramy, aké sa používajú v elektronike. Označovali, do ktorej energetickej skupiny autá patria.

Francúzi, ktorí si chcú kúpiť nové auto, z označenia vyčítajú, či dostanú pri kúpe auta bonus od štátu alebo budú musieť ešte doplatiť. Za najúspornejšie auto triedy A s produkciou CO2 do 60 gramov na kilometer zaplatia až o 5-tisíc eur (150 630 korún) menej.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Malé auto, veľká podpora

Ak sú emisie nižšie ako 100 gramov, príspevok je tisíc eur (30 126 korún). Najpredávanejšie autá vo Francúzsku spadajú do triedy B a C, takže väčšina Francúzov dostane bonus od 200 do 700 eur.

Za nové auto si priplatia majitelia limuzín a terénnych áut. K cene superšportového auta alebo silnej limuzíny, ktoré vyprodukujú nad 250 gramov CO2 na kilometer, musia zaplatiť príplatok 2600 eur.

Francúzsko chce dotáciami dosiahnuť, aby v mestách jazdili menšie vozidlá a zároveň splniť budúce požiadavky Európskej únie na obsah škodlivín vo výfukových plynoch. Odkedy opatrenia zaviedlo, stúpol podiel predaných úsporných áut tried A, B, C na 50 percent.

Elektromobily v popredí

Portugalská vláda v spolupráci s firmami Nissan a Renault rozbieha pod názvom Lepšie mesto výrobu elektromobilov. Postavia stanice na nabíjanie a výmenu batérií a štát poskytne daňové výhody. Elektromobily s dojazdom 200 kilometrov začnú Portugalci využívať v roku 2011.

Skryť Vypnúť reklamu

Do podobného projektu sa zapojilo tiež Dánsko, kde sa bude jazdiť naelektromobiloch vyrábaných vo Francúzsku. Automobilka Nissan zaviedla pre svojich dodávateľov Zelené pravidlá obstarávania, snaží znížiť emisie pri výrobe.

450oznaceinia_big.jpg
Vo Francúzsku má každé nové auto piktogram s energetickou triedou tak ako elektronika. Štát poskytne na najúspornejšie autá tiedy A bonus 5000 euro (150 630 korún). Graf - ADEME

Slovensko by chcelo, ale nedarí sa

Ľuďom na Slovensku štát daňové ani iné zvýhodnenie pri kúpe ekologického výrobku neponúka. Týka sa to aj áut. Zástupcovia ministerstiev hovoria, že štát je naklonený podpore nákupu ekologických áut, či znevýhodneniu áut s vysokými emisiami, ale nikto nechce rozhodnúť.

„Problematika ochrany ovzdušia, vrátane emisií a ich znižovania, patrí do pôsobnosti ministerstva životného prostredia," povedala Dagmar Hlavatá z ministerstva hospodárstva.

Podmienky prevádzky vozidiel, vrátane úrovne emisií a emisných kontrol, určuje ministerstvo dopravy, ktoré sa však k téme vyjadriť nechce. „Táto konkrétna problematika sa týka ministerstva životného prostredia," povedal jeho zástupca Marián Jánošík.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo životného prostredia má svojich ľudí v pracovnej skupine, ktorá sa podobnými témami zaoberá. "Naše ministerstvo ale v konečnom dôsledku nemôže zaviesť nejaký druh ekologickej dane a naopak," tvrdí jeho hovorca Peter Višváder. Povedal, že ide o právomoc ministerstva financií. „My o financiách nerozhodujeme, aby nedošlo k narušeniam pravidiel z viacerých oblastí." (Odpoveď z ministerstva financií sme do redakcie ešte nedostali).

Povoľujú dotovať aj výrobcov

Členské krajiny únie môžu podporiť "zelené" automobily viacerými spôsobmi. Priamou aj nepriamou dotáciou pre výrobcov, nižšou cestnou daňou pre užívateľov ekologických áut alebo emisnými poplatkami.

"Ako ilustráciu možno spomenúť aj rôzne inovatívne nápady, ktoré majú prispieť k menšej tvorbe emisií z cestnej dopravy, napríklad koncepty na optimalizáciu dopravy v meste alebo budovanie kvalitnej cestnej infraštruktúry," povedal Michal Hudec z EurActiv. So znižovaním emisií CO2 čiastočne súvisí aj projekt Transeurópskych dopravných sietí.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncom septembra europarlament odhlasoval zatiaľ poslednú zmenu predpisov o znižovaní emisií. Od roku 2012 by sa mali priemerné emisie vyrobených áut znížiť na 120 gramov na kilometer. Výrobcovia dostanú sankcie vo výške 20 eur (602,5 korún) za každý gram emisií navyše. „Od roku 2015 to bude až 95 eur (2862 korún)," hovorí Hudec.

Znižovanie emisií podporujú najmä nemecká kancelárka Angela Merkelová a francúzsky prezident Nicolas Sarkozy. Francúzsko zároveň podporuje nákup áut s nízkymi emisiami a jeho automobilky dosahujú najnižší priemer produkcie CO2.

Slovensko je síce malý automobilový trh, ale významný výrobca automobilov. V roku 2007 sa tu vyrobilo 571 071 vozidiel.

450mapa_big.jpg
Európsky priemer emisií u nových áut klesá. Stále je však vzdialený plánom únie, ktorá ich žiada znížiť na 120 gramov CO2 na kilometer.
Graf - CCFA

Diesel je čoraz populárnejší

Podiel na nízkej spotrebe paliva a nižšej produkcii CO2 na kilometer majú naftové motory. Ich podiel sa vo Francúzsku medziročne zvýšil o 5 percent na 78,27 percenta.

Skryť Vypnúť reklamu

Benzínových áut sa vo Francúzsku predá iba 21,1 percenta. Ostatné druhy pohonu dosahujú zatiaľ zanedbateľné čísla, vrátane hybridov ktorých podiel bol 0,36 percenta. Ešte menší podiel majú elektromobily a autá na plyn.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Doplnok k článku

Oneskorene sme dostali stanovisko aj z Ministerstva financií:
"zvýhodňovanie motorových vozidiel s nízkou mierou emisií sa v súčasnosti využíva aj na Slovensku, a to vo forme znižovania/oslobodenia od dane z motorových vozidiel. Ide však len o vozidlá, ktoré sa používajú na podnikanie. Pri týchto vozidlách môžu vyššie územné celky poskytovať zníženie dane alebo úplne oslobodiť od dane vozidlá spĺňajúce emisné limity EURO 3, EURO 4 a EURO 5 a to vo všeobecne záväznom nariadení na príslušné zdaňovacie obdobie," povedala Erika Hlohovská z Ministerstva financií SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  2. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Škola môže vyzerať aj inak!
  10. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 698
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 129
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 282
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 772
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 547
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 739
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 060
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 434
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 361
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 602
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.

Útočník v Nice zabil troch ľudí, viacerí sú zranení

Vo Francúzsku platí vysoká výstraha pred teroristickým útokmi.

Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková

Neprehliadnite tiež

Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.