SME
Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Francúzi podporujú ekologické autá, Slovensko zatiaľ nie

Vodiči vo Francúzsku dostanú na nové auto s nízkymi emisiami alebo alternatívnym pohonom dotáciu od štátu. Na Slovensku podpora ekologických áut neexistuje. Nevedno, ktorý rezort rozhodne.

Na Renault Clio 1,5 dCi, najpredávanejšie auto  vo Francúzsku, dával štát kupujúcemu bonus 700 eur. Základný model s daným motorom stojí na Slovensku 11 290 eur (340 122 korún.Na Renault Clio 1,5 dCi, najpredávanejšie auto vo Francúzsku, dával štát kupujúcemu bonus 700 eur. Základný model s daným motorom stojí na Slovensku 11 290 eur (340 122 korún. (Zdroj: Renault)

PARÍŽ, BRATISLAVA. Vodiči vo Francúzsku dostanú na nové auto s nízkymi emisiami alebo alternatívnym pohonom dotáciu od štátu. V Portugalsku jazdia autá s najnižšou priemernou spotrebou a onedlho zavedú výrazné zľavy na elektromobily. Na Slovensku podpora ekologických áut neexistuje a nevedno, ktorý rezort rozhodne.

Na októbrovom autosalóne v Paríži boli na väčšine vystavených áut piktogramy, aké sa používajú v elektronike. Označovali, do ktorej energetickej skupiny autá patria.

Francúzi, ktorí si chcú kúpiť nové auto, z označenia vyčítajú, či dostanú pri kúpe auta bonus od štátu alebo budú musieť ešte doplatiť. Za najúspornejšie auto triedy A s produkciou CO2 do 60 gramov na kilometer zaplatia až o 5-tisíc eur (150 630 korún) menej.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Malé auto, veľká podpora

Ak sú emisie nižšie ako 100 gramov, príspevok je tisíc eur (30 126 korún). Najpredávanejšie autá vo Francúzsku spadajú do triedy B a C, takže väčšina Francúzov dostane bonus od 200 do 700 eur.

Za nové auto si priplatia majitelia limuzín a terénnych áut. K cene superšportového auta alebo silnej limuzíny, ktoré vyprodukujú nad 250 gramov CO2 na kilometer, musia zaplatiť príplatok 2600 eur.

Francúzsko chce dotáciami dosiahnuť, aby v mestách jazdili menšie vozidlá a zároveň splniť budúce požiadavky Európskej únie na obsah škodlivín vo výfukových plynoch. Odkedy opatrenia zaviedlo, stúpol podiel predaných úsporných áut tried A, B, C na 50 percent.

Elektromobily v popredí

Portugalská vláda v spolupráci s firmami Nissan a Renault rozbieha pod názvom Lepšie mesto výrobu elektromobilov. Postavia stanice na nabíjanie a výmenu batérií a štát poskytne daňové výhody. Elektromobily s dojazdom 200 kilometrov začnú Portugalci využívať v roku 2011.

Skryť Vypnúť reklamu

Do podobného projektu sa zapojilo tiež Dánsko, kde sa bude jazdiť naelektromobiloch vyrábaných vo Francúzsku. Automobilka Nissan zaviedla pre svojich dodávateľov Zelené pravidlá obstarávania, snaží znížiť emisie pri výrobe.

450oznaceinia_big.jpg
Vo Francúzsku má každé nové auto piktogram s energetickou triedou tak ako elektronika. Štát poskytne na najúspornejšie autá tiedy A bonus 5000 euro (150 630 korún). Graf - ADEME

Slovensko by chcelo, ale nedarí sa

Ľuďom na Slovensku štát daňové ani iné zvýhodnenie pri kúpe ekologického výrobku neponúka. Týka sa to aj áut. Zástupcovia ministerstiev hovoria, že štát je naklonený podpore nákupu ekologických áut, či znevýhodneniu áut s vysokými emisiami, ale nikto nechce rozhodnúť.

„Problematika ochrany ovzdušia, vrátane emisií a ich znižovania, patrí do pôsobnosti ministerstva životného prostredia," povedala Dagmar Hlavatá z ministerstva hospodárstva.

Podmienky prevádzky vozidiel, vrátane úrovne emisií a emisných kontrol, určuje ministerstvo dopravy, ktoré sa však k téme vyjadriť nechce. „Táto konkrétna problematika sa týka ministerstva životného prostredia," povedal jeho zástupca Marián Jánošík.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo životného prostredia má svojich ľudí v pracovnej skupine, ktorá sa podobnými témami zaoberá. "Naše ministerstvo ale v konečnom dôsledku nemôže zaviesť nejaký druh ekologickej dane a naopak," tvrdí jeho hovorca Peter Višváder. Povedal, že ide o právomoc ministerstva financií. „My o financiách nerozhodujeme, aby nedošlo k narušeniam pravidiel z viacerých oblastí." (Odpoveď z ministerstva financií sme do redakcie ešte nedostali).

Povoľujú dotovať aj výrobcov

Členské krajiny únie môžu podporiť "zelené" automobily viacerými spôsobmi. Priamou aj nepriamou dotáciou pre výrobcov, nižšou cestnou daňou pre užívateľov ekologických áut alebo emisnými poplatkami.

"Ako ilustráciu možno spomenúť aj rôzne inovatívne nápady, ktoré majú prispieť k menšej tvorbe emisií z cestnej dopravy, napríklad koncepty na optimalizáciu dopravy v meste alebo budovanie kvalitnej cestnej infraštruktúry," povedal Michal Hudec z EurActiv. So znižovaním emisií CO2 čiastočne súvisí aj projekt Transeurópskych dopravných sietí.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncom septembra europarlament odhlasoval zatiaľ poslednú zmenu predpisov o znižovaní emisií. Od roku 2012 by sa mali priemerné emisie vyrobených áut znížiť na 120 gramov na kilometer. Výrobcovia dostanú sankcie vo výške 20 eur (602,5 korún) za každý gram emisií navyše. „Od roku 2015 to bude až 95 eur (2862 korún)," hovorí Hudec.

Znižovanie emisií podporujú najmä nemecká kancelárka Angela Merkelová a francúzsky prezident Nicolas Sarkozy. Francúzsko zároveň podporuje nákup áut s nízkymi emisiami a jeho automobilky dosahujú najnižší priemer produkcie CO2.

Slovensko je síce malý automobilový trh, ale významný výrobca automobilov. V roku 2007 sa tu vyrobilo 571 071 vozidiel.

450mapa_big.jpg
Európsky priemer emisií u nových áut klesá. Stále je však vzdialený plánom únie, ktorá ich žiada znížiť na 120 gramov CO2 na kilometer.
Graf - CCFA

Diesel je čoraz populárnejší

Podiel na nízkej spotrebe paliva a nižšej produkcii CO2 na kilometer majú naftové motory. Ich podiel sa vo Francúzsku medziročne zvýšil o 5 percent na 78,27 percenta.

Skryť Vypnúť reklamu

Benzínových áut sa vo Francúzsku predá iba 21,1 percenta. Ostatné druhy pohonu dosahujú zatiaľ zanedbateľné čísla, vrátane hybridov ktorých podiel bol 0,36 percenta. Ešte menší podiel majú elektromobily a autá na plyn.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Doplnok k článku

Oneskorene sme dostali stanovisko aj z Ministerstva financií:
"zvýhodňovanie motorových vozidiel s nízkou mierou emisií sa v súčasnosti využíva aj na Slovensku, a to vo forme znižovania/oslobodenia od dane z motorových vozidiel. Ide však len o vozidlá, ktoré sa používajú na podnikanie. Pri týchto vozidlách môžu vyššie územné celky poskytovať zníženie dane alebo úplne oslobodiť od dane vozidlá spĺňajúce emisné limity EURO 3, EURO 4 a EURO 5 a to vo všeobecne záväznom nariadení na príslušné zdaňovacie obdobie," povedala Erika Hlohovská z Ministerstva financií SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  8. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  9. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 6 820
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 501
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 972
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 196
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 124
  6. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 063
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 001
  8. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 813
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 749
  10. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 1 662
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Rokuješ s Dubajčanmi o investičných príležitostiach, robíš kampane, zadávaš kampane, dávaš rozkopávať cesty.


15. sep
Dušan Kováčik prichádza na pojednávanie.

Dokazovanie v procese s bývalým špeciálnym prokurátorom je ukončené.


4 h
Prieskum politických strán september 2021. (AKO)

Do parlamentu by prešlo osem strán.


a 1 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


1 h
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu