Na prvých jazdách s novými modelmi najviac prekvapila jednoduchá ovládateľnosť a dobrý pocit z vedenia auta.
MARSEILLE, MANE. Nádherný kraj južného Francúzska zmáča od rána dážď a úzke cesty s kvalitným asfaltom majú byť dejiskom veľkej Európskej prezentácie nových modelov značky Infiniti. Japonský výrobca, zrejme povzbudený úspechom konkurenčného Lexusu v Európe, prichádza s celou škálou úplne nových alebo modernizovaných vozidiel.
Autobusy pre novinárov sú celé potiahnuté fóliou Infiniti a majú prelepený znak Iveco. Každý detail prezentácie je podriadený individualistickej filozofii značky. Na pomery európskeho trhu boli prispôsobené a prepracované všetky modely. Ponuka začína sedanom G37 a z neho odvodeným dvojdverovým G37 Coupé. Našinec pozná Infiniti skôr podľa vozidiel SUV, ktoré zastupuje menšie EX37 a väčšie FX37 alebo FX50S. Ako z označenia vyplýva, Infiniti ponúka dva benzínové motory a štyri typy automobilov. Úzka ponuka verzií a orientácia na benzínové motory má byť vyvážená novými technológiami.
V hustom daždi
Prvých 120 kilometrov z Marseille do srdca Provensálska absolvujeme v športovo-úžitkovom EX37. V prietrži mračien a na diaľnici nie je čas vnímať jazdné vlastnosti, snáď iba navigačný systém, ktorý dokáže trojrozmerne zobrazovať mimoúrovňové križovatky. Displej ukazuje presný tvar odbočky, most, zvodidlá a návestia ako v reálnom svete.
Infiniti sa v oblasti reprodukcie zvuku spoľahlo na firmu Bose. Systém pozostáva z jedenástich reproduktorov. Dva z nich (basové) sú umiestnené v ozvučnici objemu 7,7 litra vloženej do rezervného kolesa.
Trochu dlhšie trvá orientácia v prístrojoch a jednotlivých ovládačoch. Kto však sedel v japonskom aute, zvlášť v Nissane, ten zvládne aj Infiniti. Interiér pôsobí prinajmenšom rozporuplne, ako mix všetkých východných značiek. Z dostupnej techniky na palube stíhame využiť aktívny tempomat s udržiavaním vzdialenosti od áut vpredu a dažďový senzor.
Bezkľúčový vstup a štartovanie tlačidlom patrí k dobrým zvykom v rámci značky. Holder na kľúč je na ľavo od volantu.
Všetko je inak
Za volant sedanu G37 sadáme s očakávaním mäkkého podvozka a komótnej americkej prevodovky. Od Infiniti, populárneho najmä v spojených štátoch, čakáme čokoľvek, len nie športový ráz a presné ovládanie. Testovací bordový sedan má však manuálnu prevodovku, vypínateľný stabilizačný systém, pohon zadnej nápravy a mimoriadne citlivé riadenie.
Prístrojový panel sedanu a Coupé je rovnaký. Spolu s volantom sa nastavuje aj prístrojový panel. To mu zaručuje vždy dobrú polohu voči volantu a vodičovi.
Páky na radenie pod volantom majú výborný pretekársky tvar. Ani vo veľkom SUV FX50 nie sú nadarmo, lebo ťažké auto jazdí športovo.
Stačí pár zákrut a svojsky tvarované auto sa profiluje ako športový sedan. Nový 3,7 litrový šesťvalec reaguje aj v nízkych otáčkach a má celkom príjemný zvuk. Manuálna prevodovka s tvrdším radením pripomína Subaru. Zároveň vzbudzuje pocit, že bez problémov prenesie krútiaci moment 360 Nm.
Súhra aktívneho riadenia s premenlivým prevodovým pomerom riadenia a natáčaním zadných kolies robí svoje. Infiniti G doslova krája zákruty.
Päťlitrový osemvalec s výkonom 390 koní poháňa iba jediný model, FX50. S krútiacim momentom 500 Nm predvedie slušné divadlo, aj keď európske motory s podobným objemom dosahujú vyšší výkon.
O kvalitách a modernej technike motora s výkonom 235 kilowattov (320 koní) svedčí variabilný zdvih ventilov VVEL a fakt, že bude použitý v novom športovom aute Nissan 370 Z. Oproti športovým s benzínovými šesťvalcami bude G37 vážnym konkurentom.
Motory počas jazdy nepoužívajú škrtiacu klapku, ale množstvo privádzaného vzduchu reguluje premenlivý zdvih ventilov.
Najväčšie a najsilnejšie Infiniti Fx50 má zdvihnutý masív blatníkov. Ich výška výrazne zasahuje do zorného poľa vodiča.
Množstvo vzduchu nasávaného do motora neriadi škrtiaca klapka, ale rôzna výška zdvihu ventila. Rozpačito akurát pôsobili materiály interiéru a unifikované japonské ovládače. Meracie prístroje aj celý panel majú gýčový dizajn. Možno je to vec vkusu, ale interiér Infiniti je skôr funkčný ako pekný.
Z praktických detailov vyčnieva vešiak na oblečenie, integrovaný v hlavovej opierke.
Technika v popredí Dizajn exteriéru aj interiéru oboch SUV nemusí sadnúť väčšine, ale práve v tom je čaro Infiniti, ktoré loví motoristov znudených klasickými zástupcami segmentu. Na rozdiel od rezervovaného názoru na vonkajší prejav nás zaujali jazdné vlastnosti odfiltrované od vplyvu hmotnosti.
Interiér je veľmi svojský, kombinovaný s kožou a nie často používanými farbami. V strede medzi tlačidlami dominujú analógové hodiny.
Kompaktné SUV EX 37 jazdí v zákrutách veľmi suverénne, bez negatívneho dopadu hmotnosti. Jeho kufor veľa neodvezie, ale sedenie vpredu je veľmi pohodlné. Motor cez sedemstupňovú automatickú prevodovku poháňa všetky kolesá.
Napríklad riadenie všetkých štyroch kolies v športových modeloch, systém pripravujúci auto aj posádku na náraz, aktívny tempomat, varovanie pred nárazom alebo parkovací systém s viacerými kamerami. Prvé testovacie Infiniti určite poškrabeme a vyskúšame špeciálny plastický lak, ktorý vraj automaticky zahladí drobné škrabance.
Aktívny radar stráži priestor pred autom, pripravuje auto na náraz alebo sa mu snaží všemožne zabrániť.
Nový lak karosérie má tvarovú pamäť a mimoriadne elastickú vrstvu. Mierne poškodenia samé zmiznú.
Cestou späť do Marseille sme vyskúšali športové kupé so sedemstupňovou automatickou prevodovkou a aktívnym riadením všetkých kolies. Dvojdverové G37 Coupé doslova krája zákruty a na stokilometrovej trase s väčším podielom diaľnice dosiahlo zaujímavú priemernú spotrebu 10,4 litra na 100 kilometrov.
Sedemstupňová prevodovka radí plne automaticky alebo manuálne, ale vždy komfortne. Páky radenia pod volantom majú dobrý tvar. Prevodovku sme vyskúšali vo všetkých modeloch a hoci nie je vyslovene športová, nemôžeme ju označiť za lenivú.
Konkurencia BMW? O výnimočnosti značky hovorí plánovaný predaj 70 až 80 áut v Českej republike. Na našom a českom trhu môže urobiť škrt plánom predaja individuálny dovoz z Ameriky za nízke ceny. „Máte pravdu, vieme o individuálnom dovoze. My ponúkneme európske verzie, servis , záruky a asistenčné služby,“ povedal Jindřich Nevrla, Managing Director Auto Palace Group. Importérska spoločnosť z Čiech bude dovážať značku Infiniti aj na Slovensko. Ceny budú približne o tri percentá nižšie ako u BMW, s ktorým sa chce Infiniti porovnať. Po prvých stovkách kilometrov môžeme potvrdiť podobné dynamické naladenie japonskej značky. Prístup k materiálovému inžinierstvu a ovládaniu vozidla je v Mníchove iný.
Cestu hradila spoločnosť Auto Palace Group.
Technické údaje
Model G37 G37 Coupé EX37 FX37(S) FX50S
Karoséria sedan kupé SUV SUV SUV
Batožinový priestor (l) 450 275 340 410 410
Dĺžka (mm) 4780 4660 4640 4870 4870
Rázvor (mm) 2850 2850 2800 2890 2890
Hmotnosť (mm) 1709 1706 1876 2012 2121
Motor 3,7 V6 3,7 V6 3,7 V6 3,7 V6 5,0 V8
Výkon(kW/k) 235/320 235/320 235/320 235/320 286/390
Krútiaci moment (Nm) 360 360 360 360 500
Spotreba (l/100km) 10,5 -10,9 10,4 -10,5 11,2 12,0 13,0
Emisie CO2 (g/km) 249 -257 247 -249 267 284 310
Zrýchlenie 0- 100 km/h (S) 5,8 – 6,0 5,8 -5,9 6,4 6,8 5,8
Technické novinky
SCRATCH SHIELD PAINT Špeciálna Elastická vrstva laku s tvarovou pmäťou hladkého povrchu. Mikro škrabance sa automaticky zacelia.
VVEL Variable valve Event and Lift – pomocou excentrického mechanizmu sa mení dĺžka zdvihu sacích ventilov. Systém nahradil funkciu klasickej škrtiacej klapky.
4WAS Riadenie všetkých kolies. V závislosti od rýchlosti sa natáčajú aj zadné kolesá a variabilne sa mení prevodový pomer riadenia predných kolies.
Around view monitor Parkovací systém využíva viacero kamier vpredu aj vzadu. Farebný displej zobrazí pohľad na ktorúkoľvek stranu vozidla