SME

Je pre vás zipsovanie na ceste problém?

Mnohí vodiči majú problém pochopiť takzvané zipsovanie. Zipsovanie je spôsob zaradenia sa áut na mieste, kde sa dva jazdné pruhy z rôznych dôvodov menia na jeden. Vladimír Lukáč spísal tri zásady, ktoré by zipsovanie mohlo uľahčiť.

(Zdroj: Tomáš Novotný)

Včera nám napísal Vladimír Lukáč, ktorý si všimol, že mnohí vodiči majú problém pochopiť takzvané zipsovanie. Zipsovanie je spôsob zaradenia sa áut na mieste, kde sa dva jazdné pruhy z rôznych dôvodov menia na jeden.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vladimír Lukáč píše: "Keď poviem toto slovo, väčšinou si každý povie, čo je na tomto manévri nejasné. A ja sa to teraz pokúsim vysvetliť. Tento manéver by sa mal použiť pri prechode z viac pruhov do menej. Napríklad na Prístavnom moste z Petržky na diaľnicu - je to z troch do dvoch pruhov, alebo pri výjazde z diaľnice pri Považskej Bystrici. Tam som si všimol tieto chyby a priznám sa, robil som ich aj ja, kým som nepochopil podstatu tej chyby.

SkryťVypnúť reklamu

Takže, podstata zipsovania je podľa mňa tá, že vodiči sa zipsujú na jednom mieste a to je v mieste, kde sa spájajú dva pruhy do jedného.

Ja ako slušný vodič som často robil (tu ani nie) chybu ako neoptimálne zaradenie do pokračujúceho (pravého) pruhu pred značkou, ktorá to uvádzala. A potom ma hnevali vodiči, ktorí sa podľa mňa predbiehali a pokračovali v pripájajúcom sa (ľavom) pruhu. Ale pravda bola taká, že oni sa v podstate nepredbiehali, ale sa najoptimálnejším spôsobom zaradili na čo najplynulejšie zipsovanie.

Ked väčšina vodičov reagovala tak ako ja, stávalo sa, že pripájajúci (ľavý) pruh bol možno obsadený len 50 až 100 m pred zipsom a v pokračujúcom (pravom) pruhu bola 500 m a viac kolóna (tie pomery platia aj na dlhšie kolóny).

SkryťVypnúť reklamu

Časom som si všimol, že veľa vodičov, ktorí sa buď neúmyselne ocitnú v (pripájajúcom) ľavom pruhu, alebo sa ponáhľajú a akože sa predbiehajú, dostanú nápad, že v zipse ich nemusia vodiči pustiť, lebo ich predbehli a tak si začnú robiť miesto na pripojenie skôr a pripájajú sa inde, než v mieste zipsovania. To spôsobuje, že všetci, ktorí sa pripájajú zľava, prejdú zipsovacím miestom omnoho rýchlejšie, ako tí, ktorí sú akože slušní a radia sa ďaleko pred značkou do pravého pruhu.

Pri zipsovaní by mali podla mňa platiť tieto tri hlavné zásady:

  1. rovnomerne obsadzovať pripájajúci aj pokračujúci pruh (ak je ľavý pruh voľný, nerozpakovať sa a ísť v ňom alebo sa doň preradiť)
  2. z pripájajúceho ľavého pruhu sa pripájať len na jednom mieste (v mieste zipsovania, t.j. neradiť sa z ľavého pruhu skôr, ako na konci, kde sa pruhy spájajú a nerobiť si miesto v pravom pruhu skôr, ako na konci)
  3. pri mieste, kde sa pruhy spájajú sa slušne na preskačku zaraďovať

Tieto 3 zásady by v praxi mali spôsobiť, že ak vznikne kolóna, tak vznikne takmer rovnomerne v oboch pruhoch (výnimka platí pre nákladiaky), oba pruhy by mali postupovať rovnakou rýchlosťou, vodiči by nemali pocit frustrácie, že ich niekto predbieha, alebo ich pruh ide pomalšie a tým sa znižuje aj pravdepodobnosť kolízií, a premávka by mala v takomto mieste pokračovať optimálnou rýchlosťou."

SkryťVypnúť reklamu

Vladimír Lukáč ešte dodal, že ak sa väčšina vodičov bude riadiť spomenutými zásadami, cestovanie bude o čosi príjemnejšie.

Na záver ešte zopár faktov zo zákona o premávke na pozemných komunikáciách:

§ 8

(5) Vodič smie prechádzať z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu len vtedy, ak neohrozí vodiča jazdiaceho v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho v pravom jazdnom pruhu.

(6) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

(priebežný pruh podľa zákona je jazdný pruh prebiehajúci v pôvodnom smere v mieste, kde sa mení počet jazdných pruhov)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 538
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 224
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 952
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 954
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 952
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 818
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 457
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  2. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  3. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  4. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  5. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  6. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  7. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  8. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 364
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 705
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 806
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 906
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 563
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 521
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 884
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 870
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu