Je pre vás zipsovanie na ceste problém?

Mnohí vodiči majú problém pochopiť takzvané zipsovanie. Zipsovanie je spôsob zaradenia sa áut na mieste, kde sa dva jazdné pruhy z rôznych dôvodov menia na jeden. Vladimír Lukáč spísal tri zásady, ktoré by zipsovanie mohlo uľahčiť.

(Zdroj: Tomáš Novotný)

Včera nám napísal Vladimír Lukáč, ktorý si všimol, že mnohí vodiči majú problém pochopiť takzvané zipsovanie. Zipsovanie je spôsob zaradenia sa áut na mieste, kde sa dva jazdné pruhy z rôznych dôvodov menia na jeden.

Vladimír Lukáč píše: "Keď poviem toto slovo, väčšinou si každý povie, čo je na tomto manévri nejasné. A ja sa to teraz pokúsim vysvetliť. Tento manéver by sa mal použiť pri prechode z viac pruhov do menej. Napríklad na Prístavnom moste z Petržky na diaľnicu - je to z troch do dvoch pruhov, alebo pri výjazde z diaľnice pri Považskej Bystrici. Tam som si všimol tieto chyby a priznám sa, robil som ich aj ja, kým som nepochopil podstatu tej chyby.

Článok pokračuje pod video reklamou

Takže, podstata zipsovania je podľa mňa tá, že vodiči sa zipsujú na jednom mieste a to je v mieste, kde sa spájajú dva pruhy do jedného.

Ja ako slušný vodič som často robil (tu ani nie) chybu ako neoptimálne zaradenie do pokračujúceho (pravého) pruhu pred značkou, ktorá to uvádzala. A potom ma hnevali vodiči, ktorí sa podľa mňa predbiehali a pokračovali v pripájajúcom sa (ľavom) pruhu. Ale pravda bola taká, že oni sa v podstate nepredbiehali, ale sa najoptimálnejším spôsobom zaradili na čo najplynulejšie zipsovanie.

Ked väčšina vodičov reagovala tak ako ja, stávalo sa, že pripájajúci (ľavý) pruh bol možno obsadený len 50 až 100 m pred zipsom a v pokračujúcom (pravom) pruhu bola 500 m a viac kolóna (tie pomery platia aj na dlhšie kolóny).

Časom som si všimol, že veľa vodičov, ktorí sa buď neúmyselne ocitnú v (pripájajúcom) ľavom pruhu, alebo sa ponáhľajú a akože sa predbiehajú, dostanú nápad, že v zipse ich nemusia vodiči pustiť, lebo ich predbehli a tak si začnú robiť miesto na pripojenie skôr a pripájajú sa inde, než v mieste zipsovania. To spôsobuje, že všetci, ktorí sa pripájajú zľava, prejdú zipsovacím miestom omnoho rýchlejšie, ako tí, ktorí sú akože slušní a radia sa ďaleko pred značkou do pravého pruhu.

Pri zipsovaní by mali podla mňa platiť tieto tri hlavné zásady:

  1. rovnomerne obsadzovať pripájajúci aj pokračujúci pruh (ak je ľavý pruh voľný, nerozpakovať sa a ísť v ňom alebo sa doň preradiť)
  2. z pripájajúceho ľavého pruhu sa pripájať len na jednom mieste (v mieste zipsovania, t.j. neradiť sa z ľavého pruhu skôr, ako na konci, kde sa pruhy spájajú a nerobiť si miesto v pravom pruhu skôr, ako na konci)
  3. pri mieste, kde sa pruhy spájajú sa slušne na preskačku zaraďovať

Tieto 3 zásady by v praxi mali spôsobiť, že ak vznikne kolóna, tak vznikne takmer rovnomerne v oboch pruhoch (výnimka platí pre nákladiaky), oba pruhy by mali postupovať rovnakou rýchlosťou, vodiči by nemali pocit frustrácie, že ich niekto predbieha, alebo ich pruh ide pomalšie a tým sa znižuje aj pravdepodobnosť kolízií, a premávka by mala v takomto mieste pokračovať optimálnou rýchlosťou."

Vladimír Lukáč ešte dodal, že ak sa väčšina vodičov bude riadiť spomenutými zásadami, cestovanie bude o čosi príjemnejšie.

Na záver ešte zopár faktov zo zákona o premávke na pozemných komunikáciách:

§ 8

(5) Vodič smie prechádzať z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu len vtedy, ak neohrozí vodiča jazdiaceho v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho v pravom jazdnom pruhu.

(6) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

(priebežný pruh podľa zákona je jazdný pruh prebiehajúci v pôvodnom smere v mieste, kde sa mení počet jazdných pruhov)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  2. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  3. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  4. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  6. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  7. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  8. Noc architektúry 2018
  9. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  10. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 003
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 20 043
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 12 260
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 659
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 426
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 6 087
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 816
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 366
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 212
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 108

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Hovorili sme s Babindolčanmi: Bohatí susedia ich prekvapili

Ľuďom v Babindole sa nepáči, ak sa o nich hovorí ako o bohatej dedine.

ŠPORT

Vlhová dosiahla životný úspech, v kombinácii skončila piata

Zlato si vyjazdila Švajčiarka Michelle Gisinová.

KOMENTÁRE

Uber treba pochváliť. Za lepšiu diskrimináciu

Firma ukázala, ako platila ženám o sedem percent menej ako mužom.

Neprehliadnite tiež

Rozlúčte sa s Partnerom, prichádza Peugeot Rifter

Okrem zmeny názvu prináša štýlovejší exteriér a prémiovejšiu kabínu.

Nové Volvo V60 pokračuje v tradícii rodinných kombi zo Švédska

Popri benzíne a nafte ponúkne dva plug-in hybridné motory.

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

BMW M oslavuje tridsať rokov bez strechy limitovanou edíciou

Špeciálna edícia M4 30 Jahre vznikne v počte 300 kusov, na modely z minulosti odkazuje exkluzívnymi farbami.