V stredu večer sme prvýkrát zverejnili článok, v ktorom sme sa snažili poukázať na problémy a porušovanie dopravných predpisov na cestách. Sériu článkov sme nazvali Sledovačka a budeme sa ju snažiť zverejňovať pravidelne vo štvrtok o 19:00.
Hneď prvý článok nazvaný "Sledovačka: Keď dvaja robia to isté, nemusí to byť to isté" vyvolal diskusiu bohatú na názory a postrehy, medzi ktorými sa objavila aj otázka, ako je to s odstavným pruhom na diaľnici, oficiálne nazývaným aj krajnica. Kto môže krajnicu používať a ako? A ako je to s právom prednostnej jazdy?
Podľa zákona o premávke na pozemných komunikáciách (č. 315/1996 Z.z.) je krajnicou časť cesty od okraja vozovky po okraj cesty.
Podľa § 7 tohto zákona, odsek 2, smie vodič motorového vozidla vojsť na krajnicu len pri zastavení a státí alebo, ak je to potrebné, pri obchádzaní a vyhýbaní. Pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť.
Toto pravidlo nemusí dodržiavať (podľa § 37, odsek 1, spomínaného zákona) vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým, prípadne aj červeným svetlom. Patrí tam napríklad polícia, hasiči, záchranka a podobne. Treba však dodať, že vodič týmto nie je zbavený povinnosti dbať na potrebnú opatrnosť.
A ešte problematika jazdy za vozidlom so zapnutým majákom - tá je opísaná v § 37, odsek 6: " Vodič iného vozidla je povinný vozidlám s právom prednostnej jazdy a vozidlám, ktoré ho sprevádzajú, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať."
To znamená, že na zázname šiel aj bavorák s majákom a aj sanitka v súlade so zákonom. Môžme sa sporiť, či vodič bavoráka plnil špeciálnu úlohu. Všetci ostatní jazdiaci cez krajnicu podľa nášho názoru porušili dopravný predpis, pretože si myslíme, že v týchto prípadoch nebolo potrebné obchádzať alebo sa vyhýbať. Kolóna bola totiž v pohybe.