Najpredávanejšie SUV automobilky Mitsubishi jazdí s prevodovkou CVT komfortne. Radenie na volante je viac praktické, než športové. Benzínová verzia s automatom je v teréne lepšia ako diesel.
BRATISLAVA, BREZNO. Veľa motoristov, najmä milovníkov terénu nechce ani počuť o automatickej prevodovke vo vzťahu k výletom do prírody. Vo vozidlách SUV, ktoré sú prioritne zamerané na jazdu po bežných cestách je automat vhodným riešením. Amatérom sa budú terénne nerovnosti ľahšie prekonávať s automatom, najmä ak pohon všetkých kolies riadi elektronika. Nešikovný vodič veľmi často ničí už aj v ľahkom teréne spojku. Navyše vo verzii s prevodovkou CVT sa bude ľahšie pohybovať v ranných zápchach.
Do kopca preraďujte manuálne Ponúkaná prevodovka s plynulou zmenou prevodu a možnosťou manuálneho radenia na volante prináleží k dvom najvyšším stupňom vybavenia. Z toho jasne vyplýva zameranie na motoristov, ktorí v tomto type auta hľadajú v prvom rade komfort a ticho benzínového motora. Objemný štvorvalec sa prihlási oslovo vtedy, keď ho prevodovka vyprovokuje do vysokých otáčok. Podľa nášho názoru, automatický režim je dobrý v meste a na rovných cestách. V zákrutách a v kopcoch treba jednoznačne prejsť na radenie pod volantom. Vyvarujete s atak zbytočnému nárastu otáčok vo výjazde zo zákruty.
Mimo asfaltových ciest sme radšej využívali manuálne radenie na volante. Prevodovka CVT pekne drží zvolený prevodový pomer. Celkovo ich je sedem.
Komfortné radenie prevodovky CVT Na horskom priechode Čertovica sme vyskúšali oba možné spôsoby. Rozdiel v spotrebe bol asi liter na sto kilometrov v prospech manuálneho radenia. Na rôznu závislosť od rýchlosti si treba jednoducho zvyknúť a akceptovať, že motor niekedy drží konštantné otáčky a auto zrýchľuje tak, že sa mení prevod.
Pravá páka slúži na zaradenie vyššieho stupňa. Dlhším podržaním sa funkcia manuálneho preradenia vypína.
Skúsenosť Mitsubishi so športovými autami vidieť a cítiť na ideálnom tvare pák pod volantom. Majú výborný tvar, polohu a sú v prijateľnom dosahu prstov. Ďalšou výhodou je ich statická poloha voči volantu. Sú dosť široké na to, aby sa dalo radiť aj mierne vychýleným volantom.
Páky radenia pod volantom majú dobrý tvar a našťastie sa neotáčajú s volantom.
Páky až tak provokujú, že po ich stlačení by sme čakali extrémne rýchle preradenie a kopnutie do sedadla. V skutočnosti radí prevodovka stredne rýchlo a hlavne komfortne. Presne tak ako sa dá v tomto type auta čakať. Benzín alebo diesel Kombinácia prevodovky CVT a benzínového motora znamená v porovnaní s naftovými verziami vyššiu spotrebu. Pri objemnom štvorvalci stredného výkonu treba počítať so spotrebou okolo desiatich litrov benzínu. Daňou za komfort je nižšia účinnosť prevodovky v porovnaní s manuálnou, pretože s ňou Outlander zrýchľuje o 1,2 sekundy rýchlejšie.
Outlander je auto vhodné na vidiek a dlhé cesty. Veľa ľudí s ním v úlohe manažérskeho auta brázdi aj mesto. Potom je prevodovka CVT dobrá voľba.
Výhody testovanej kombinácie v porovnaní s naftovou sú vo vyššej svetlosti podvozka, ľahšej manévrovateľnosti a nižšej pohotovostnej hmotnosti. Základná cena rovnako vybavených modelov je na tej istej úrovni. Napriek tomu nepovažujeme za jednoznačného favorita naftový motor. Za zváženie stojí prešetriť možnosť legálneho LPG zariadenia.
Mitsubishi Outlander 2,4 MIVEC CVT Intense+ Cena modelu od 879 900 korún (29 207 eur)
Cena testovanej verzie od 1 029 900 korún (34 186 eur)
Motor 2,4 MIVEC
Typ benzínový štvorvalec DOHC 16V
Uloženie priečne
Zdvihový objem (cm3) 2360
Výkon (kw/k) 125/170
Pri otáčkach (ot./min.) 6000
Krútiaci moment (Nm) 232
Pri otáčkach (ot./min) 4100
Kilogramový výkon (kg/k) 9,74
Litrový výkon (k/l) 72
Emisná norma EURO 4
Karoséria
Typ SUV
Počet dverí 5
Pneumatiky 225/55 R18
Prevodovka
Typ CVT
Počet stupňov 6 pozícií
Poháňané kolesá predné/všetky
Podvozok
Svetlosť podvozka (mm) 210
Priemer otočenia (m) 10,6
Prejazdový uhol (stupne) 19,5
Nájazdový uhol (stupne) 22
Výjazdový uhol (stupne) 21
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav (mm) 2670
Dĺžka (mm) 4640
Širka (mm) 1800
Výška (mm) 1720
Pohotovostná hmot (kg) 1660
Užitočná hmotnosť (kg) 620
Batožinový priestor (l) 541 -589
Objem pal. nádrže (l) 63
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie (s) 10,8
Maximálna rýchlosť (km/h) 190
Spotreba mesto (l/100 km) 12,6
mimo mesto (l/100 km) 7,5
kombinácia (l/100 km) 9,3
v teste (l/100 km) 10,2
emisie CO2 (g/km) 222