Karl Abarth by mal 100 rokov. Fiat mu vyrobil špeciálne auto

Dal meno unikátnej talianskej značke, ktorá aj z malých ľudových Fiatov dokázala vyčarovať plnokrvné pretekárske špeciály. Po rokoch útlmu pod krídlami turínskeho gigantu jeho manufaktúra doslova povstala z popola. Hovoríme o Karlovi Abarthovi.

(Zdroj: Fiat, archív)

Darček k storočnici

Pán Abarth by 15. novembra oslávil sté narodeniny. Na jeho počesť Fiat pripravil špeciálnu limitovanú verziu oživenej legendy - Fiatu 500 Abarth. Exkluzívny model nesie označenie „DA 0 A 100“ a vyrobia z neho iba 101 kusov. Automobil vychádza z verzie Opening Edition. Poháňa ho benzínový turbomotor T-JET s objemom 1,4 l, s fantastickým výkonom 118 kW (160 k) a najvyšším krútiacim momentom 230 Nm. Našťastie, exkluzivita tejto verzie nekončí iba pri špeciálnom šedom laku karosérie a zliatinových diskoch kolies s priemerom 17 palcov.

Vyladená technika

Vďaka kratšiemu sprevodovaniu zvládne Fiat 500 Abarth DA 0 A 100 v porovnaní s bežným Abarthom šprint z 0 na 100 km/h o symbolickú jednu desatinu sekundy rýchlejšie. Trvá mu to presne 7,3 s. Pohonná jednotka dostala bavlnený vzduchový filter BMC. Horúcu hlavu vodiča krotí posilnený brzdový systém vybavený vŕtanými kotúčmi a novými doštičkami. Športový výfuk, ktorý má autu dodať ešte agresívnejší zvuk, ústi až štvoricou okrúhlych koncoviek.

Abarth má korene v Rakúsku

Karl Abarth sa narodil v roku 1908 vo Viedni. Ako mladý muž odišiel pracovať do Talianska, konkrétne do mesta Castagna, kde pôsobil ako konštruktér bicyklových a motocyklových rámov. Po návrate späť do Rakúska spolupracoval na vývoji športových automobilov napríklad aj s Ferninandom Porsche. Sám sa aktívne venoval motoristickému športu. Kariéru však ukončil už vo veku 30 rokov po vážnej havárii v Juhoslávii.

Od roku 1971 pod krídlami Fiatu

Karl opäť odišiel do Talianska a získal talianske občianstvo, kvôli ktorému používal meno Carlo. Ako majiteľ spoločnosti Italian Porsche Konstruktionen sa podieľal aj na vývoji prototypu pre F1. Až v roku 1949 v Turíne založil spolu s Armandom Scagliarinim manufaktúru Abarth. Firma s typickým škorpiónom v logu sa preslávila najprv kvalitnými športovými výfukmi, neskôr aj stavbou pretekárskych vozidiel. Abarth svoju spoločnosť v roku 1971 predal Fiatu a vrátil sa späť do Viedne. Zomrel v októbri roku 1979.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 072
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 274
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 891
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 3 273
  5. Kam do tepla v januári? 2 588
  6. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 461
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 310
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 251
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 235
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 792

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.