Kto ponúka ESP v základnej výbave? Urobili sme prehľad

Ponuka áut so stabilizačným systémom v základnej výbave je čoraz širšia. Niektoré značky ponúkajú stabilizačný systém automaticky so silnejším motorom alebo vyššou výbavou. Sú aj také, u ktorých auto bez ESP nekúpite.

Mercedes montuje ESP do každého vyrobeného auta. Trieda S bola prvým autom so štandardne montovaným stabilizačným systémom.(Zdroj: Autor)



BRATISLAVA. Elektronický stabilizačný systém (ESP) ešte stále nie je bežným zjavom v štandardnej výbave väčšiny automobilov. Pritom ide o prvok, ktorý mnohokrát dokáže zabrániť vzniku šmyku a následnej kolíznej situácie. Inštitút EuroNCAP sa zavedením nových pravidiel snaží, aby výrobcovia ESP častejšie ponúkali aj v nižších segmentoch. Od roku 2009 bude mať nádej na zisk maximálneho počtu piatich hviezdičiek iba model, z ktorého väčšina vyrábaných exemplárov má štandardne namontovaný systém ESP.

Bezpečnosť pre všetkých?

V praxi to znamená, že by sme tento bezpečnostný prvok mali častejšie nachádzať v zoznamoch štandardnej výbavy automobilov. Stabilizačný systém sa možno onedlho stane súčasťou výbavy väčšiny áut ako napríklad klimatizácia.

Napríklad Mercedes už pred rokmi zaviedol stabilizačný systém ako štandardný prvok všetkých modelov, dokonca aj úžitkových. V novom systéme hodnotenia mu to môže priniesť oprávnené výhody. "Nie je to o výhode našich modelov, v prvom rade ide zníženie smrteľných nehôd na cestách. Dnes má každý možnosť nainštalovať systém ESP do každého nového auta a bude len dobré, ak nové pravidlá k tomu donútia ostatné automobilky," povedal Iľja Majda z Mercedes Benz Slovakia.

Stratégia na trhu

K Mercedesu pribudli značky ako BMW, Dodge, Lexus, Jaguar, Chrysler a iné, ktoré nepredávajú na Slovensku autá bez ESP. Iní dovozcovia ponúkajú ESP s druhým alebo tretím stupňom vybavenia daného modelu. Väčšinou sa ESP štandardne montuje do verzií so silnejšími motorizáciami, kde funguje aj ako trakčný systém. Cena ESP ako príplatkového vybavenia je rôzna od 10 000 do 30 000 korún. U niektorých značiek sa dá objednať ESP do všetkých verzií, niekde je viazané na výbavu. Obľúbenosť systému z roka na rok rastie a tomu zodpovedajú konfigurácie výbav zahŕňajúce ESP. Jedinou značkou medzi osobným autami, ktorá nemá v ponuke ESP, je Dacia. V tabuľke sú modely, ktoré kúpite zaručene s ESP bez ohľadu an výbavu. Neznamená to však, že v iných autách nedostanete ESP vo vyššej výbave, alebo za príplatok.

Ktoré autá majú ESP v štandardnej výbave bez ohľadu na motorizáciu a výbavu ?

Značka
Model s ESP v štandarde
orientačný príplatok*
Názov ESP u značky
Alfa Romeo MiTo, GT, Brera,Spider 21900 korún/727 eur VDC
Audi A4, A5, A6, A8, Q5,Q7,R8 11900 korún/594 eur ESP
BMW všetky modely - DSC
Citroen C4 Picasso, C5, C6,C8 30 000 korún/996 eur ESP
Dodge všetky modely - ESP
Fiat Croma 25000 korún/830 eur ESP
Ford Focus, C-MAX, Kuga, Mondeo,S-MAX, Galaxy 19.500 korún/641eur ESP
Honda Civic D, Accord, CR-V, FR-V, Legend, S2000 - VSA
Hyundai Tuscon a ix55 20000 korún/663 eur ESP
Chevrolet HHR - ESP
Chrysler všetky modely - ESP
Jaguar všetky modely - DSC
Kia Opirus, Kia Soul, Magentis 20.900 korún/693 eur ESP
Lancia Phedra, Delta od 25000 korún/830 eur VDC,ESP
Land Rover Freelander, Discovery, Range Rover Sport, Range Rover - DSC
Lexus všetky modely - VSC
Mazda 5, 6, RX8, CX7 - DSC
Mercedes Všetky modely - ESP
Mini všetky modely - ASC,DSC
Mitsubishi Pajero, Outlander - M-ASTC
Nissan Qashqai, Qashqai+2, X-Trail,Murano, 350Z, GT-R 31.000-33.000 korún/1029-1095eur ESP
Opel Vectra, Insignia, Antara, GT od 16.000 korún/531 eur ESP
Peugeot 607, 4007, 807 30 000 korún/996 eur ESP
Renault Renault Laguna, Renault Espace a Vel Satis 9.038 Sk/300 eur ESP
Seat Alhambra 10.900-15.100 korún/367-501 eur ESP
Smart všetky modely - ESP
Subaru Tribeca, Forester,Outback - VDC
Škoda Superb II 15.600-25.650 korún ESP
Toyota Prius, Avensis, Land Cruiser 20000 korún/663 eur VSC
Volkswagen Golf, Eos, Touran, Passat, Phaeton, Touareg, Multivan 22.000-32.000 korún/730-1062 eur ESP
Volvo všetky modely - DSTC


*Príplatok u modelov, ktoré nemajú ESP v štandardnej výbave a je možné systém objednať
Ako funguje ESP?

Elektronický stabilizačný systém nepretržite monitoruje, priečne aj priame zrýchlenie vozidla, uhol natočenia kolies a ich otáčky. Riadiaca jednotka z dostupných údajov dokáže zistiť, či hrozí šmyk alebo už auto prichádza do šmyku. V priebehu pár stotín sekundy dokáže ESP vyslať signál a nezávisle na sebe pribrzdiť ktorékoľvek koleso a znížiť výkon motora. Pribrzďovaním kolies ESP stabilizuje auto a predchádza nedotáčavému alebo pretáčavému šmyku. Už ôsma generácia systému ESP dokáže auto korigovať veľmi citlivo a rešpektovať zvolenú stopu. ESP je dômyselný systém, ktorý výrazne znižuje riziko vzniku nehody. Po celoplošnom zavedení ESP do sériovej výbavy všetkých Mercedesov klesli tragické nehody týchto automobilov o polovicu. Stabilizačný systém dokáže korigovať bežné omyly vodiča, ale nezachráni vodiča, ktorý vedome hazarduje.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 16 353
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 432
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 319
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 168
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 380
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 935
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 875
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 736
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 656
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 486

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.