BRATISLAVA. Elektronický stabilizačný systém (ESP) ešte stále nie je bežným zjavom v štandardnej výbave väčšiny automobilov. Pritom ide o prvok, ktorý mnohokrát dokáže zabrániť vzniku šmyku a následnej kolíznej situácie. Inštitút EuroNCAP sa zavedením nových pravidiel snaží, aby výrobcovia ESP častejšie ponúkali aj v nižších segmentoch. Od roku 2009 bude mať nádej na zisk maximálneho počtu piatich hviezdičiek iba model, z ktorého väčšina vyrábaných exemplárov má štandardne namontovaný systém ESP.
Bezpečnosť pre všetkých?
V praxi to znamená, že by sme tento bezpečnostný prvok mali častejšie nachádzať v zoznamoch štandardnej výbavy automobilov. Stabilizačný systém sa možno onedlho stane súčasťou výbavy väčšiny áut ako napríklad klimatizácia.
Napríklad Mercedes už pred rokmi zaviedol stabilizačný systém ako štandardný prvok všetkých modelov, dokonca aj úžitkových. V novom systéme hodnotenia mu to môže priniesť oprávnené výhody. "Nie je to o výhode našich modelov, v prvom rade ide zníženie smrteľných nehôd na cestách. Dnes má každý možnosť nainštalovať systém ESP do každého nového auta a bude len dobré, ak nové pravidlá k tomu donútia ostatné automobilky," povedal Iľja Majda z Mercedes Benz Slovakia.
Stratégia na trhu
K Mercedesu pribudli značky ako BMW, Dodge, Lexus, Jaguar, Chrysler a iné, ktoré nepredávajú na Slovensku autá bez ESP. Iní dovozcovia ponúkajú ESP s druhým alebo tretím stupňom vybavenia daného modelu. Väčšinou sa ESP štandardne montuje do verzií so silnejšími motorizáciami, kde funguje aj ako trakčný systém. Cena ESP ako príplatkového vybavenia je rôzna od 10 000 do 30 000 korún. U niektorých značiek sa dá objednať ESP do všetkých verzií, niekde je viazané na výbavu. Obľúbenosť systému z roka na rok rastie a tomu zodpovedajú konfigurácie výbav zahŕňajúce ESP. Jedinou značkou medzi osobným autami, ktorá nemá v ponuke ESP, je Dacia. V tabuľke sú modely, ktoré kúpite zaručene s ESP bez ohľadu an výbavu. Neznamená to však, že v iných autách nedostanete ESP vo vyššej výbave, alebo za príplatok.
Ktoré autá majú ESP v štandardnej výbave bez ohľadu na motorizáciu a výbavu ?
Značka | Model s ESP v štandarde | orientačný príplatok* | Názov ESP u značky |
Alfa Romeo | MiTo, GT, Brera,Spider | 21900 korún/727 eur | VDC |
Audi | A4, A5, A6, A8, Q5,Q7,R8 | 11900 korún/594 eur | ESP |
BMW | všetky modely | - | DSC |
Citroen | C4 Picasso, C5, C6,C8 | 30 000 korún/996 eur | ESP |
Dodge | všetky modely | - | ESP |
Fiat | Croma | 25000 korún/830 eur | ESP |
Ford | Focus, C-MAX, Kuga, Mondeo,S-MAX, Galaxy | 19.500 korún/641eur | ESP |
Honda | Civic D, Accord, CR-V, FR-V, Legend, S2000 | - | VSA |
Hyundai | Tuscon a ix55 | 20000 korún/663 eur | ESP |
Chevrolet | HHR | - | ESP |
Chrysler | všetky modely | - | ESP |
Jaguar | všetky modely | - | DSC |
Kia | Opirus, Kia Soul, Magentis | 20.900 korún/693 eur | ESP |
Lancia | Phedra, Delta | od 25000 korún/830 eur | VDC,ESP |
Land Rover | Freelander, Discovery, Range Rover Sport, Range Rover | - | DSC |
Lexus | všetky modely | - | VSC |
Mazda | 5, 6, RX8, CX7 | - | DSC |
Mercedes | Všetky modely | - | ESP |
Mini | všetky modely | - | ASC,DSC |
Mitsubishi | Pajero, Outlander | - | M-ASTC |
Nissan | Qashqai, Qashqai+2, X-Trail,Murano, 350Z, GT-R | 31.000-33.000 korún/1029-1095eur | ESP |
Opel | Vectra, Insignia, Antara, GT | od 16.000 korún/531 eur | ESP |
Peugeot | 607, 4007, 807 | 30 000 korún/996 eur | ESP |
Renault | Renault Laguna, Renault Espace a Vel Satis | 9.038 Sk/300 eur | ESP |
Seat | Alhambra | 10.900-15.100 korún/367-501 eur | ESP |
Smart | všetky modely | - | ESP |
Subaru | Tribeca, Forester,Outback | - | VDC |
Škoda | Superb II | 15.600-25.650 korún | ESP |
Toyota | Prius, Avensis, Land Cruiser | 20000 korún/663 eur | VSC |
Volkswagen | Golf, Eos, Touran, Passat, Phaeton, Touareg, Multivan | 22.000-32.000 korún/730-1062 eur | ESP |
Volvo | všetky modely | - | DSTC |
*Príplatok u modelov, ktoré nemajú ESP v štandardnej výbave a je možné systém objednať
Ako funguje ESP?
Elektronický stabilizačný systém nepretržite monitoruje, priečne aj priame zrýchlenie vozidla, uhol natočenia kolies a ich otáčky. Riadiaca jednotka z dostupných údajov dokáže zistiť, či hrozí šmyk alebo už auto prichádza do šmyku. V priebehu pár stotín sekundy dokáže ESP vyslať signál a nezávisle na sebe pribrzdiť ktorékoľvek koleso a znížiť výkon motora. Pribrzďovaním kolies ESP stabilizuje auto a predchádza nedotáčavému alebo pretáčavému šmyku. Už ôsma generácia systému ESP dokáže auto korigovať veľmi citlivo a rešpektovať zvolenú stopu. ESP je dômyselný systém, ktorý výrazne znižuje riziko vzniku nehody. Po celoplošnom zavedení ESP do sériovej výbavy všetkých Mercedesov klesli tragické nehody týchto automobilov o polovicu. Stabilizačný systém dokáže korigovať bežné omyly vodiča, ale nezachráni vodiča, ktorý vedome hazarduje.