Hrkotanie skončilo
Doterajší sen mnohých motoristov v strednej triede nadobro končí. Pohonná jednotka preslávená nízkou spotrebou a vďaka systému vstrekovania čerpadlo-tryska aj hrubým a nekultúrnym chodom, pod kapotou Passatu dosahovala výkon 77 kW (105 k). Motor 1,9 TDI bol veľmi obľúbený, ale podobne ako iné motory, trpel tiež poruchami. Ak vydržalo turbodúchadlo, tak nevydržal "vážič vzduchu". Nezriedka však pri dobrej údržbe najazdili motory 1,9 TDI aj pol milióna kilometrov bez jediného problému.
Namiesto neho paletu motorizácií doplní nová verzia modernejšieho turbodiesela 2,0 TDI vybaveného vstrekovaním common rail, ktorá dáva 81 kW (110 k). Najvyšší krútiaci moment 250 Nm je dostupný v rozsahu 1500-2500 ot/min. Passat sedan dosiahne s týmto agregátom pod kapotou a päťstupňovou manuálnou prevodovkou priemernú spotrebu 5,5 l nafty na 100 kilometrov, kombi s klasickým označením Variant si vypýta o 0,1 l paliva viac.
Modernejší agregát aj pre BlueMotion
Nový motor sa objaví aj v útrobách extrémne úspornej verzie BlueMotion, kde vďaka aerodynamicky optimalizovanej karosérii, pneumatikám s nízkym valivým odporom a päťstupňovej prevodovke s dlhšími prevodmi a ďalším modifikáciám spotrebuje len 4,8, prípadne 4,9 l (Variant) nafty na sto kilometrov jazdy. Od budúceho roka bude Passat BlueMotion sériovo vybavený aj systémom stop/štart.
Prvé TDI prišlo v roku 1989
Vôbec prvá pohonná jednotka označená ako TDI z koncernu VW Group poháňala Audi 100. Jednalo sa o radový päťvalcový motor s objemom 2,5 litra. V priebehu svojej kariéry agregáty TDI zaznamenali množstvo úspechov a stali sa mimoriadne populárnymi.
VW Lupo 3L vybavené trojvalcom 1,2 TDI v priemere spotrebovalo len 2,99 l nafty na 100 km, za čo si táto motorizácia v roku 1999 odniesla ocenenie „Motor roka" v kategórii úsporných pohonných jednotiek. Audi R10 TDI sa stalo prvým špeciálom vybaveným dieselovým motorom, ktorý zvíťazil v legendárnych pretekoch 24 hodín Le Mans.