O koľko menej nadchol vzhľad Laguny liftback, o toľko viac pozornosti si získava nádherná Laguna Coupé, ktorá má všetky predpoklady na to, aby svojim šarmom napravila čo pokazila jej päťdverová sestra. Zároveň šíri do sveta dôležité posolstvo: Renault stále rozumie dizajnu.
Dôkazom toho je nielen toto pôsobivé auto, ale tiež nový Mégane Coupé, ktorý prinesie do nižšej strednej triedy doslova nával emócií. Za posledné obdobie sa ponuka v segmente trojdverových vozidiel zdvojnásobila. Zákazníci stále viac siahajú po individuálnych modeloch a Renault si chce logicky odkrojiť svoj podiel. Od Laguny Coupé zároveň očakáva, že mu pomôže potiahnuť doposiaľ slabé predajné výsledky modelového radu Laguna. Počíta s podielom až 20%.
Kauza Laguna Skôr ako sa pustíme do hodnotenia Laguny Coupé, nedá nám nepristaviť sa na chvíľu pri klasickej päťdverovej Lagune, ktorá v porovnaní s predchádzajúcou generáciou výrazne poskočila v kvalite, ale všetku snahu konštruktérov už dopredu pošliapali dizajnéri. Nudné a priveľmi konzervatívne tvary karosérie novej Laguny sú chybou, ktorú si jej skvelý interiér nezaslúži. Sme presvedčení, že keby túto kabínu niekto osadil do karosérie BMW, nikto by si to ani nevšimol, taká je dobrá. Kombík sa vydaril o niečo viac. Preto napríklad v Rakúsku tvorí až 80% predajov modelového radu Laguna.
Predčasný facelift? Doposiaľ Renault predal z Laguny v Európe 102.582 kusov, čo je približne polovica z pôvodného plánu. Dôvodovom je v prvom rade dizajn. Preto sa nie náhodou objavili vo francúzskych mediách informácie, že Renault už nemieni trpieť zlé predajné výsledky Laguny a po približne roku výroby ju podrobí modernizácii.
Tá by mala osviežiť až príliš konzervatívne tvary auta. Zmení sa najmä predná a zadná časť vozidla. Predné reflektory v spodnej časti doplnia módne diódové svetlá určené na denné svietenie. Agresívnejšie tvary bude mať aj nárazník. Z liftbacku zmiznú originálne koncové svetlomety, ktoré však nepadli do oka každému. Nahradia ich nové, menej futuristické, ktoré už „nevytŕčajú" z karosérie. Súčasne sa špekuluje o tom, že by do modelového radu Laguna mohol pribudnúť aj štvordverový sedan. Zahalený prototyp sa dokonca niekoľkokrát podarilo zachytiť na fotografiách.
Ani jednu z týchto informácii však nikto z Renaultu zatiaľ nepotvrdil, takže pravdepodobne ide len o novinársku kačicu alebo prianie francúzskych novinárov.
GT zaujalo V nelichotivej situácii okolo Laguny môže automobilku tešiť aspoň jeden fakt - záujem o verziu GT, ktorú si kúpi jeden zo sto klientov. A čo je dôležité, väčšinou sú to pre Renault noví zákazníci, prichádzajúci od iných značiek. Športový styling v kombinácii s aktívnym riadením zadných kolies dokázal teda zaujať a ponúknuť alternatívu voči nemeckým prémiovým značkám, dominujúcim v tomto segmente. Ďalšou optimistickou správou je, že Laguna má reálnu šancu umiestniť sa v prvej trojke najspoľahlivejších modelov strednej triedy starých tri roky, čo bola jedna z hlavných úloh konštruktérov pri jej navrhovaní. Informovali o tom zástupcovia automobilky na základe predbežných prieskumov nezávislých agentúr monitorujúcich spokojnosť európskych zákazníkov.
Francúzsky Aston Martin Vývoj Laguny Coupé stál 240 miliónov eur aj napriek tomu, že približne 40% dielov je identických s verziami liftback a kombi. Dôvodom investícii bol okrem iného výrobne náročný tvar karosérie, ktorý na 90% vychádza z konceptu predstaveného v roku 2007 na autosalóne vo Frankfurte. Pôsobivé línie pripomínajúce Aston Martin vyvolali vlnu pozitívnych reakcií a tak výrobcovi neostávalo iné ako ich preniesť do sériovej výroby.
Nás trochu mrzí, že sa vytratili pásy diódových svetiel z bokov predného nárazníka. Taktiež zadný difúzor mohol byť trochu výraznejší ako naznačoval koncept a škoda tiež priveľmi subtílne pôsobiacich koncoviek výfuku. Inak na dizajn nemôžeme povedať jediné škaredé slovo, iba skonštatovať, že konečne má Renault krásne, moderné a príťažlivé auto, ktoré lepí na seba pohľady ulice.
Laguna Coupé je o 5 cm kratšia a 4 cm nižšia než päťdverová verzia. Celkový vzhľad auta, zvlášť línia zadnej časti strechy bola preto podrobená tvrdým súbojom dizajnérov s marketingovým oddelením. Jedni preferovali priestor na zadných sedadlách, druhým išlo o celkovú eleganciu auta, aj keď možno trochu na úkor zadných pasažierov. Hoci vo finále ustúpil marketing, nedá sa priestor na zadných sedadlách nazvať stiesneným. Presnejšie ho vystihuje označenie 2+2, čo v preklade znamená - dospelí áno, ale len do výšky 170 cm, aby si mohli vychutnať pohodlie, ktoré im sú zadné sedadlá schopné ponúknuť.
Veľmi dobre je na tom aj batožinový priestor s objemom 423 l. Kokpit môže byť príkladom, koľko málo stačí, aby ste sa v známej kabíne cítili úplne inak. Bezrámové veľké bočné dvere, absencia stredových B stĺpikov, krátka strecha a šikmejšie a hlavne väčšie čelné aj zadné okno viac presvetľujú interiér a dodávajú interiéru nádych prémiového luxusu. Palubnej doske stačilo pridať brúsený hliník a hneď pôsobí hodnotnejšie. Koža vyzerá kvalitne, spracovanie jednotlivých dielov je prvotriedne, takže v konečnom dôsledku interiér v ničom nezaostáva za značkami Audi a BMW.
Pod exkluzívnejší pocit z kabíny v porovnaní s Lagunou liftback sa podpisujú tiež automaticky odsúvateľné predné sedadlá s pamäťou polohy (v prípade elektrického ovládania). V porovnaní s liftbackom majú výraznejšie bočné vedenie aj podporu stehien a celkovo sa sedí nižšie, športovejšie. Renault, ako líder v bezpečnosti, uvádza na trh počnúc Lagunou Coupé nový druh airbagu. Ide o vankúš v prednej časti sedáku, ktorý pri náraze zabraňuje podkĺznutiu vodiča.
4Control Pokiaľ ste si osvojili názov Active Drive, nenechajte sa pomýliť. 4Control nie je žiadne nové zariadenie, ale ten istý systém aktívneho riadenia zadných kolies, aký využíva Laguna GT, len inak nazvaný. Nie je bežné meniť názov takých kľúčových systémov z modelu na model, pretože ľudia v tom potom majú guláš, ale Francúzom sa Active Drive jednoducho nezdal dosť výstižný a tak ho premenovali. Súčasne sľúbili, že 4Control je definitívne označenie a už ho nebudú meniť.
Zopakujme si teda v krátkosti jeho pracovný princíp. 4 Control pozostáva z jednoduchého mechanického zariadenia, ktoré vyvinuli technici oddelenia Renault Sport a elektromotora s vlastnou riadiacou jednotkou od japonskej firmy Aisin. Systém dokáže podľa potreby natočiť zadné kolesá až o 3,5º a zlepšiť tak obratnosť, ale predovšetkým stabilitu vozidla pri rýchlych prejazdoch tiahlymi zákrutami. Vďačí za to špeciálnym ramenám zadných kolies dovoľujúcim malé priečne vychýlenie. Veľkosť odklonu kolies ovplyvňujú spojovacie tyče poháňané elektromotorom.
Systém každých 10 milisekúnd dostáva od riadiacej jednotky informácie o rýchlosti jazdy, natočení volantu a rýchlosti, akou vodič mení smer (rozhodujúcou veličinou je uhol natočenia volantu). Vďaka tomu vie veľmi promptne reagovať na každú zmenu. Do rýchlosti 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú protichodne s prednými (najviac o spomínaných 3,5º), čím dochádza k zmenšeniu polomeru zatáčania. Vďaka tomu sa s Lagunou Coupé v meste a pri parkovaní veľmi ľahko manévruje - vodič sa menej napracuje s volantom. Nad 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú súbežne s prednými o 2º ( pri prudkom manévri až o spomínané maximum 3,5º) a pôsobením proti odstredivej sile, ktorá za normálnych okolností tlačí zadok zo zákruty, vyrovnávajú nedotáčavosť.
Pohrávanie sa s fyzikou Spôsob, akým tento systém posúva hranice stability vozidla s pohonom predných kolies a znásobuje radosť z jazdy doslova vyráža dych. Laguna Coupé má v porovnaní s päťdverovým modelom o 62 mm kratší rázvor náprav a širší rozchod kolies (vpredu o 10 mm, vzadu o 30 mm), čo z nej robí v kombinácii s tvrdšími tlmičmi aj pružinami a systémom 4Control neuveriteľne mrštnú šťuku. Stabilita vozidla v ostrých aj rýchlo prechádzaných zákrutách je natoľko ohromujúca, že naša testovacia jazda sa zmenila na hľadanie hraníc v akej rýchlosti auto do zákruty ešte zahne a kedy už nie.
Nájazdovú rýchlosť do rovnakých typov zákrut sme neustále zvyšovali, ale Laguna Coupé bola natoľko odolná voči akýmkoľvek prejavom nedotáčavosti, až sme začali mať pocit, akoby sme sedeli vo vozidle s pohonom všetkých štyroch a nielen predných kolies. V rýchlych pasážach s častou zmenou tempa bola naša odvaha dokonca často krát menšia než schopnosti auta. Vždy keď sme si mysleli, že do zákruty už vchádzame tempom, ktoré „predokolka" nemôže uniesť, Laguna Coupé zakaždým ochotne a presne zahla, akoby dopredu vedela čo urobíme.
Z pokoja ju nevyviedli náhle zmeny smeru ani prudké brzdenia v zákrute. Zahryznutá do asfaltu začala odchádzať cez predok von zo zákruty (nedotáčavý šmyk) až keď sa pneumatiky dostali na limit priľnavosti. Riadenie je presné, ale podobne ako v päťdverovej verzii posilňovaču chýba viac citu. Takže s tým technici neurobili nič. Vylepšili však schopnosť prednej nápravy filtrovať priečne nerovnosti. Citlivosť na zvlnený a vejárovitý povrch síce pretrváva, ale predok dostáva o poznanie menšie rany od hrubých defektov našich ciest a podvozok celkovo lepšie izoluje posádku od všetkého, čo mu príde do cesty.
Štyri motory a dve výbavy Do Laguny Coupé sa montuje celkovo sedem pohonných jednotiek. Slovenský importér však prvé tri najslabšie vynechal a sústredil sa na štyri najvýkonnejšie so slušnou výbavou a systémom aktívneho riadenia zadných kolies už v základe. Na výber sú preto iba dva stupne výbavy GT a Initiale, každý zviazaný s vlastnými motorizáciami. Podobne ako pri sedane a kombi sa označenie GT spája s najvýkonejším štvorvalcovým turbodieselom 2.0 dCi (131 kW/180 k) a prepĺňaným zážihovým dvojlitrom 2.0T 150 kW/205 k. Benziňák začína na sume 972.769 Sk/32.290,02 eur, naftového športovca si môžete kúpiť od 1.011.923 Sk/33.590,00 eur. Už výbava GT je doslova naplnená všetkými podstatnými prvkami ako napríklad plný počet airbagov, bixenónové natáčacie svetlomety, ESP, dažďový senzor či kontrola tlaku v pneumatikách.
Vyššia verzia Initiale ponúka naviac iba elektricky sklápateľné spätné zrkadlá s modrým tónovaním, parkovacie senzory vpredu a vzadu, 18-palcové kolesá, elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťou polohy na strane vodiča a navigačný a komunikačný systém Carminat Bluetooth DVD (ktorý vám najnovšie ponúkne tri verzie trasy) s vynikajúcou audiosústavou Premium Bose. Tvorí ju desať reproduktorov obsahujúcich neodýmové magnety, digitálny zosilňovač a šesť pásmový ekvalizér a celé to ladila dokopy firma Arkamys, špecialista na priestorový zvuk. Ako ste už určite vydedukovali dodáva sa výhradne so šestvalcovými agregátmi, ktoré nás počas prvých testovacích jázd logicky zaujímali najviac - zážihový objemu 3,5 l pôvodom z Nissanu 350Z a úplne nový prepĺňaný naftový V6 motor 3.0 dCi, ktorý má byť podľa Renaultu silným konkurentom doposiaľ najlepšiemu naftovému trojlitru od BMW.
Viac presvedčila nafta Najprv sme prevetrali japonský zážihový šestvalec s výkonom 175 kW/240 k a krútiacim momentom 330 Nm. Tichý a príkladne kultivovaný agregát zaujme veľmi elastickým správaním a nadšenými reakciami na stlačenie akcelerátora. Chýba mu však väčšia živelnosť, ktorú každý od top motorizácie akosi automaticky očakáva. Jeho najväčším problémom je pomalá šesťstupňová automatická prevodovka, ktorá oneskorene radí a veľmi dlho jej trvá (zvlášť na dnešnú dobu), kým zareaguje na kickdown. Zároveň tiež nevie podržať motor pri športovej jazde na maximálnych otáčkach a akonáhle sa dostane po určitú, vopred nastavenú hranicu otáčok, automaticky bez rozmýšľania preradí vyššie.
Neexistuje frustrujúcejší pocit ako keď pri športovej jazde prevodovka preradí vyššie v nájazde do zákruty, kedy to vodič najmenej potrebuje. Motor v tom momente stratí výkon a auto rýchlosť. Možno by pomohol športový režim radenia, pretože ani v manuálnom móde prevodovka neradí o nič svižnejšie. Otázkou ale je, či zákazníci, ktorí si takéto autá kupujú, potrebujú až natoľko citlivú a intuitívnu automatickú prevodovku, pretože v živote nebudú s týmto autom jazdiť tak športovo ako my. Mnohým totiž práve môže vyhovovať, že jemný automat rozhoduje za nich a oni nemusia robiť nič, iba citlivo krútiť volantom a užívat si mimoriadne kultivovanú a pohodovú jazdu.
Približne o 100 kg ťažší naftový trojliter 3.0 dCi vybavený priamym vstrekovaním paliva common-rail (a bezúdržbovým filtrom pevných častíc spolupracuje so šesťstupňovou automatikou oveľa harmonickejšie, hoci aj v jeho prípade sa nám žiada rýchlejší software. No nielen kvôli lepšej súhre s prevodovkou by sme ho uprednostnili pred benzínom. Nepatrný rozdiel vo výkone 173 kW/235 k a v zrýchlení z 0 na 100 km/h, dokonca s malým náskokom pre nafťák (7,3 s proti 7,4 s) a priepastný odstup v hodnote krútiaceho momentu (450 Nm proti 330 Nm) a v priemernej spotrebe (7,2 l/100 km proti 10 l/100 km) už na papieri jasne favorizuje naftovú verziu.
Naživo sú potom jeho výkony ešte presvedčivejšie. Stačí sa dotknúť akcelerátora a auto začne prudko naberať rýchlosť. Agregát sa nechá vytočiť až po 4500 ot/min, ale v praxi to nebudete potrebovať, pretože až 80% maxima svojho krútiaceho momentu dosahuje v rozmedzí 1300 - 4300 ot/min. To znamená, že energicky zaťahuje od samého suterénu otáčkomera, pričom na dosiahnutie potrebnej dynamiky ho stačí vytočiť po hranicu 3000 ot/min. Ďalšou príjemnou vlastnosťou tohto motora je tichý a kultivovaný chod. Niekedy sa nám dokonca žiadalo, aby ho bolo trochu viac počuť, tak dobre je počas jazdy odhlučnený.
Na našu otázku, či Renault neplánuje v budúcnosti oba šestvalce dodávať aj s manuálnou prevodovkou nám bolo povedané, že určite nie, pretože to technicky nie je možné. Jednoducho sa tam nevmestí.
S odstupom času sme nakoniec nadobudli presvedčenie, že to vlastne ani nie je potrebné, pretože Laguna Coupé nie je a ani nechce byť športovým autom. Jeho úlohou je byť kultivovaným francúzskym Grand Turismo s veľkým nadaním pre jazdu, vysokou úrovňou komfortu a pôsobivou kvalitou interiéru, v ktorom sa povozíte rovnako dobre a štýlovo ako v BMW 3 coupé alebo Audi A5, len za polovičné peniaze.
Technické parametre vozidiel Renault Laguna Coupé motor
2.0T
3.5 V6
2.0 dCi
3.0 dCi
zdvihový objem [cm3]
1998
3498
1995
299
výkon [kW/k]
150/205
175/240
131/180
173/235
pri otáčkach [1/min]
5000
6000
3750
3750
krútiaci moment [Nm]
300
330
400
450
pri otáčkach [1/min]
3000
4400
2000
1500
pohot. hmotnosť [kg]
1428
1522
1539
1630
zrýchlenie 0-100 km/h [s]
7,8
7,4
8,5
7,3
maximálna rýchlosť [km/h]
233
244
223
242
rázvor (mm)
2694
2694
2694
2694
celková dĺžka (mm)
4643
4643
4643
4643
celková šírka so/bez spät. zrk. (mm)
2082/1812
2082/1812
2082/1812
2082/1812
celková výška nezaťaž. vozidla (mm)
1398
1398
1398
1398
objem batožinového priestoru (l)
423
423
423
423
objem palivovej nádrže
66 l
66 l
66 l
66 l