BRATISLAVA, BREZNO. Každé dlhodobo testované auto musí absolvovať zimnú prevádzku so všetkým, čo pobyt v chladnom prostredí prináša. Kia cee´d vchádza už do druhej zimnej sezóny, pretože minulý rok bol na sneh a mínusové teploty veľmi skúpy. Z pohľadu bežného užívateľa sú dôležité dve základné veci. Bezproblémové rána v krutej zime a bezpečné ovládanie.
Neprechladne
Centrálne zamykanie a všetky ostatné súčasti vrátane zámkov dverí fungujú spoľahlivo aj po silnom nočnom mraze. Ani umývanie auta v zime sa neodrazilo na funkčnosti potrebných súčastí. Odtokový žliabok pod stieračmi plní svoju funkciu, navyše, pod stierače sa vmestí viac snehu. V nulovej polohe sú stierače na takej časti skla, ktorá sa rýchlo zohreje. Gumičky stieračov po vyše roku práce pomaly, ale isto končia a bolo by dobré ich vymeniť. Pod mínus 10 stupňov treba počítať so slabšou účinnosťou plynových vzpier na piatych dverách. Pri mínusových teplotách zostávajú plasty pružné a nevŕzgajú. Rovnako koberce zostávajú po nočnom mraze pružné.
|
Nalepený sneh ani po extrémnej záťaži v zimných podmienkach funkcie auta nijako neobmedzuje. |
Teplo prichádza rýchlo
Cee´d vďaka benzínovému motoru kúri veľmi rýchlo a po troch kilometroch jazdy. Tesniace gumy okolo bočných okien primrznú iba v extrémnom striedaní dažďa a mrazu. Textilné sedadlá nie sú na dotyk príliš studené, hoci v hornatej oblasti odporúčame doplnkové vyhrievanie. Dobré skúsenosti v zime umocnila prehľadná a účinná ventilačná sústava.
Základnú zimnú výbavu nosíme vo veľkom boxe vodičových dverí, kde vošla aj reflexná vesta. Kia cee´d je auto vhodné na praktické použitie v tvrdej zime. Na naše veľké prekvapenie rýchly vývoj auta myslel aj na sneh a používanie v zime. Tomu zodpovedajú veľké podblatníky, kúrenie, tvar spojlera, výhľad z auta a zabezpečená funkčnosť všetkých častí aj vtedy, keď je auto obalené snehom.
Vnútorné koleso sa v zákrute pretáča
Kia stihla absolvovať stovky kilometrov na snehu už na začiatku prichádzajúcej zimy. Auto reaguje veľmi presne, ABS nie je priveľmi citlivé a čo je potešiteľné, Kia sa dobre ovláda v šmyku. Jediným nedostatkom je trakcia prednej nápravy. Stačí mierny náklon a vnútorné koleso v zákrute sa začne pomerne rýchlo pretáčať. Z tohto pohľadu Kia potrebuje trakčný systém alebo zmenenú kinematiku prednej nápravy. Paradoxne, rýchla strata trakcie na vnútornom kolese umožňuje lepšie držať zvolený smer vonkajšiemu kolesu v zákrute.
|
Fungovanie v zime je jednou zo silných stránok kórejského auta. Kia sa ľahko a presne ovláda aj v šmyku. |
Snehulienka
Správanie auta v zime je asi najpríjemnejším a najväčším prekvapením v teste. Na základe skúseností považujeme cee´d za auto vhodné do zimy. Počuli sme o poruchách autorádií, ktoré zvyknú vytiahnuť energiu z batérie. To naše funguje zatiaľ spoľahlivo, hoci viac ako CD, používame USB kľúče.