Od nového roku budú platiť prísnejšie normy pre naftu

Od 1. januára by mali v Európskej únii platiť prísnejšie normy pre naftu. Napríklad by sa mal znížiť obsah síry v nafte. Je na to Slovensko pripravené? A aký význam potom bude mať vylepšená (prémiová) nafta?

Včera nám napísal Tomáš Kopnický, ktorý by chcel vedieť, ako je to na Slovensku s prísnejšími normami týkajúcimi sa nafty.

"Docital som sa na viacerych strankach (aj zahranicnych), ze od 1.1.2009 by mala v Europskej unii platit prisnejsia norma tykajuca sa motorovej nafty.
Neviem presne, co vsetko nova norma specifikuje, ale co som sa docital, tak by to malo byt mnozstvo siry v nafte, a predpokladam, ze aj dalsie parametre.
A prave, co sa siry tyka, mi nie je jasna jedna vec. Co ja viem, tak standardna nafta predavana na Slovensku ma obsah siry max 0,005 % hm, zatial co podla novej smernice by to malo byt max. 0,001 % hm (co momentalne splnaju pravdepodobne iba premiove nafty Shell V-Power Diesel, Slovnaft EVO Diesel a OMV Premium Diesel).
Ako to teda bude od noveho roku? Bude standardna nafta splnat novu normu? Aky vyznam potom budu mat premiove nafty, ked parametrovo to bude totozne?"

Obrátili sme sa s otázkami na rafinériu Slovnaft, za ktorú zareagovala Kristína Félová:

"Rafinéria Slovnaft je v súčasnosti najefektívnejšou rafinériou v Európe a jednou z troch najmodernejších. Už od roku 2006 dokáže v rozsahu celej svojej výrobnej kapacity vyrábať palivá s obsahom síry do 10 ppm, teda 0,001 hm, čo má pozitívny prínos pre životné prostredie. Z toho vyplýva, že Slovnaft už aj v súčasnosti (dlhodobo) predáva „štandardnú" naftu (ktorá ako vidieť nižšie nie je „štandardná" lebo už s výrazným predstihom predstihuje normu a navyše obsahuje aj aditíva nad rámec požadovanej normou) v kvalite 10 ppm (obsah síry 0,001hm), čo bude v EÚ povinné od 1. januára 2009, ako správne poznamenal čitateľ."

V čom je teda vylepšená nafta (Evo diesel, Premium diesel, V-Power diesel) iná oproti "štandardnej"?

  • zabezpečuje lepšiu ochranu palivového systému motora pred koróziou a tvorbou usadenín, znižuje dymenie motora. Jej komponenty tiež chránia motor pred nadmerným opotrebením, čím sa zvyšuje jeho prevádzková spoľahlivosť a životnosť.
  • ponúka zvýšené cetánové číslo oproti normou stanovenej hodnote min. 51. Cetánové číslo u motorovej nafty je obdobou oktánového čísla u automobilového benzínu. Vyjadruje energetický potenciál, ktorý je v palive obsiahnutý. Zvýšené cetánové číslo znamená zlepšenú vznietivosť paliva, optimalizuje sa priebeh spaľovania, čím sa zvyšuje výkon motora a efektivita využitia paliva a znižuje sa spotreba.
  • v zimnom období sa výhody prejavia nízkoteplotnými vlastnosťami, ktoré zabezpečujú bezproblémové štartovanie a prevádzku aj pri teplotách pod - 25 °C

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 27 703
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 871
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 793
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 850
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 716
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 430
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 403
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 318
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 107
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 972

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Obľúbenejší ako Maradona v Neapole nikto nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

EKONOMIKA

Premiér Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.