BRATISLAVA,EURORING. Športové oddelenie automobilky Renault dokáže zmeniť bežné mestské auto na slušné športové náradie. Podľa najnovších skúseností s Twingom Sport je zrejmé, že ak športové oddelenie dostane zadanie urobiť rýchle auto, prekážkou nie sú rozmery, ani automobilová trieda. Myšlienka postaviť rýchle mestské miniauto nie je ani zďaleka ojedinelá, pretože Twingo má niekoľko konkurentov podobného zamerania. Zároveň je stelesnením cností rýchleho auta s precíznym vedením stopy. Bojové pomaľovanie, rozšírené blatníky a príplatkové „sedemnástky" ho odlišujú od bežného lacného mini auta. Na malé dravé auto máme často podstatne väčšiu chuť ako na ťažké, výkonom presýtené mašiny.
Príťažlivosť v malom Mnohým motoristom sa zdá aj rozšírené Twingo Sport ako komické športové auto vhodné na prevrátenie. Stačí však zahodiť predsudky a oprieť pohľad na rozšírenú karosériu, zadný spojler a detaily z dielne Renault Sport. Ťažko povedať, či by niekto dokázal vymyslieť lepší a krajší tuning ako fabrickí ladiči.
V interiéri poznať, že ide o rýdzo športovú verziu. Zmenili sa však iba podstatné veci,
súvisiace s ovládaním auta.
Plastový interiér s prístrojmi v strede obohatili červené bezpečnostné pásy, športovejšie sedadlá, radiaca páka „by Renault Sport", volant a športové pedále, ktoré sú najvtipnejším prvkom s piktogramami play (plyn), stop (brzda) a pauza (spojka). Ich rozmiestnenie aj povrch je ideálny na športovú jazdu. Odporúčame dotýkať sa ich mäkkou gumenou podrážkou. Na tvrdé mokasíny to veru nie je. V modernom interiéri pôsobí zastaralo iba autorádio. Posúvateľné a vyklápateľné zadné sedadlá, dobrý výhľad pri parkovaní a ľahké nastupovanie uľahčujú život v meste.
Vypadnete zo sedadiel Sedadlá nekomplikujú nastupovanie a zachovávajú prednosti mestského miniauta. Ich bočnice a tvarovanie sú vzhľadom na odstredivé sily v zákrutách mäkké a nevýrazné.
Otáčkomer pred volantom stupňuje atmosféru pred štartom, zároveň pohyb ručičky znázorňuje charakteristiku použitého motora. V spodných a stredných otáčkach pozvoľna stúpa a pri 4500 otáčkach zrazu zrýchli a letí po obmedzovač, pred ktorým varuje zelená kontrolka. Atmosferický motor potrebuje na rozbeh priestor.
Hliníkové pedály majú zaujímavý estetický detail. Na spojke je piktogram pauzy, na brzde je stopka a na plyne play.
Výkon nerozhoduje Predstava, že športové auto musí mať iba tristo a viac koní je scestná, najmä pokiaľ ide o presnosť ovládania a radosť z jazdy. Twingo poteší všetkých, ktorí si pamätajú ľahké športové autá s citlivým ovládaním bez zásahu elektroniky. Pod kapotou reve atmosférický motor bez turbodúchadla, schopný dosahovať vysoké otáčky s veľkou radosťou. Jeho 133 koní si s tisíckilovým autom ľahko poradí, hoci podvozok a predná náprava by zvládli aj o tridsať koní viac. Pocitovo by pod kapotu Twinga pasoval známy motor Honda 1,6 VTI (118 kW).
Pri päťstupňovej prevodovke treba počítať s vyšším hlukom i otáčkami na diaľnici. Isté však je, že bežnú jazdu do obchodu dokáže Twingo premeniť na zážitok. Príplatkový podvozok šoféra trochu vytrasie, motor zabrble a zážitok bude aj vtedy, keď pôjde iba štyridsať v uliciach mesta. Potom stačí zaparkovať na ručnej brzde a štart do nového dňa je vydarený. Diaľničná jazda otravuje, lebo motor reve a auto by chcelo rezať zákruty. Twingo Sport nemá problém držať 190 km/h, no v každom prípade sme čakali, že to pravé príde na okruhu.
Na okruhu S Twingom Sport sa nikto nemusí báť vyjsť na pretekársky okruh, najmä na maďarský Euroring s množstvom ostrých zákrut. Twingo tu na rozdiel od iných áut neletí predkom von, ale zatáča veľmi ochotne a presne. Chýbajúce kone a turbo na krátkych rovinkách nahrádza rýchlym prejazdom zákrut. Netrpí nadváhou, takže šofér môže cibriť svoje jazdecké umenie v zákrutách a posúvať svoje hranice. Niet lepší výchovný prostriedok k čistej športovej jazde. Motoru by vyhovoval mierne otvorenejší okruh, aby to dokázal „rozbaliť". Veľa zákrut na Euroringu je tu na dvojku príliš ostrých a motor by potreboval Turbo. Vyladenie podvozka je dokonalé. S vypínateľným ESP je radosť jazdiť s Twingom aj po vidieckych cestách.
Dobrá cena Twingo Sport je odrazový mostík do kategórie športových áut po každej stránke, vrátane ceny. Kým všetky autá s prívlastkami GT, RS alebo OPC stoja od osemsto tisíc vyššie, Twingo Sport začína na polovičnej sume. V aute pritom nechýba šestica airbagov, klimatizácia, dažďový senzor, vypínateľné ESP, športové hliníkové disky alebo tempomat. Kto chodieva na okruh alebo amatérske preteky či slalomy, mal by si objednať tvrdý športový podvozok Cup za 16569 korún (550 eur). Tradične znechutene sme čakali cenu vysoko cez pol milióna, ale opak bol pravdou.
Bez posmeškov Skôr, ako sa niekto začne pohŕdavo usmievať, mal by si skúsiť Twingo na okruhu alebo v ostrých zákrutách horského priechodu. S ohľadom na danú automobilovú triedu považujeme Twingo Sport za dokonale zvládnutú športovú verziu. Z pohľadu človeka, ktorý má možnosť jazdiť v niekoľkostokoňových autách, by niekto čakal posmešky. Opak je pravdou, pretože malé rýdzo športové autá ovládateľné na milimetre presne, robia z jazdy radosť. Je pravda, že na dlhej rovine do kopca sa Twingu tlačí do kufra aj stredne výkonné TDI, ale v spleti zákrut si môže stredná trieda lízať labu.
Renault Twingo Sport Cena verzie od 406 400 Sk (13 490 eur)
Športový podvozok „Cup“ 16 569 Sk (550 eur)
Motor 1,6 16V
Objem (cm3) 1598
Výkon (kW/k) 98/133
pri otáčkach (ot./min.) 6750
krútiaci moment (Nm) 160
pri otáčkach (ot./min.) 4000
Maximálna rýchlosť (km/h) 201
Zrýchlenie z 0-100 km/h(s) 8,7
Objem kufra (l) 165 – 285
Pneumatiky 195/40 R17
Kilogramový výkon (kg/k) 7,9
Litrový výkon (k/l) 83,2
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1049
Rázvor (mm) 2368
1000m s pevným štartom (s) 29,90
Brzdy vpredu (mm) 280
Brzdy vzadu (mm) 240
Spotreba (l/100km) 7
Spotreba v teste (l/100km) 7,3 – 8,5
Šprint na 400 m (s) 16,30
Čas na okruhu Euroring
1. Volkswagen Scirocco 2,0 TSI 1m32,3s
2. Volkswagen Scirocco 1,4 TSI 1m33,5s
3. Renault Twingo Sport 1m33,8s