Z Bratislavy do Košíc choďte cez Zvolen alebo Budapešť

Spojenie Bratislavy a Košíc je najvýhodnejšie cez stredné Slovensko. Trasa Maďarskom je rýchla, komfortná a drahá. Najhoršia je cesta cez Žilinu, Poprad a Prešov.

Tri rovnaké autá Toyota Prius s hybridným pohonom vyrážali na cestu 25. novembra o štvrť na osem ráno. Štart bol pri Novom moste na Einsteinovej ulici.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Spojenie Bratislavy a Košíc je najvýhodnejšie cez stredné Slovensko. Trasa Maďarskom je rýchla, komfortná a drahá. Najviac nervov a času stratia šoféri cestou cez Žilinu, Poprad a Prešov.

BRATISLAVA, KOŠICE. Zápcha na Prístavnom moste oddialia štart z pôvodnej siedmej ráno o pätnásť minút neskôr. Tri rovnaké autá odštartovali z parkoviska pri Auparku do Košíc. Výjazd smerom na hranice s Maďarskom je po diaľničných obchvatoch podstatne rýchlejší ako jazda cez Prístavný most von z Bratislavy. Cenné minúty na najjužnejšej trase strácame platením poplatku za maďarské diaľnice. Na jednorazovú služobnú cestu do Košíc cez Maďarsko musíte zaplatiť 200 korún (6,64 eur) za štvordňový kredit. Maďari už známky nepredávajú, iba zaradia auto do elektronickej evidencie.

Každý má svoju trasu

Rozhodnutie, ktorú cestu si vybrať, často ovplyvňujú pracovné povinnosti a prípadné obchodné rokovania na trase. Mnohí podnikatelia začali po dokončení obchvatu Budapešti jazdiť najpohodlnejšou, cez Maďarsko.
„Za posledný rok som bol v Bratislave iba raz autom. Chodím radšej lietadlom,“ povedal Stano Kundrát, podnikateľ z Humenného. Cesta luxusným autom vyjde drahšie ako vopred objednaná letenka za 2500 korún. Lietadlo však môže stáť aj 9500 korún, ak sa objedná z jedného dňa na druhý.
„Už druhý rok jazdím iba cez Maďarsko, sú tam diaľnice a najmä v noci prídem do Košíc podstatne rýchlejšie,“ tvrdí Mário Csente z Komárna. Csente jazdí z Komárna do Bratislavy poloprázdnou a kvalitnou diaľnicou cez Maďarsko.

Na juhu samé diaľnice

S výnimkou posledného úseku od Miskolca do Košíc je po celej trase na maďarskom území diaľnica. Vďaka obchvatu Budapešti netreba stáť v zápchach. Urobíte však niekoľko desiatok kilometrov viac, ako keby ste išli priamo cez mesto. Od odbočenia na obchvat M0 až po diaľnicu M3, ktorá smeruje do Miskolca je dlhých, ale bezproblémových 67 kilometrov. Počas testu bola najhustejšia premávka na spojnici slovenských hraníc a maďarskej diaľnice M1 spájajúcej Viedeň a Budapešť.

Povrch diaľnic na starších aj novších úsekoch je už tradične prvotriedny, odpočívadlá s toaletami a benzínové čerpadlá v prijateľnom rozstupe. Čo sa kvality cestovania týka, Maďarsko je jednoznačne najlepšou alternatívou. Napriek ceste dlhšej o 113 kilometrov sme boli s hybridným autom v Košiciach iba o 10 minút neskôr ako kolega v rovnakom aute, ktorý išiel cez stredné Slovensko. Keby boli problémy na Soroške alebo pri Zlatých Moravciach vyhral by južný variant. Cesta by bola ešte zaujímavejšia s vyšším rýchlostným limitom, pretože diaľnice sú moderné a kvalitné. Maďarskú trasu by mali použiť motoristi najmä pri predpovedi zlého zimného počasia, ktoré zvykne komplikovať dopravu na severe Slovenska.

Vidina rýchleho presunu z Bratislavy do Žiliny je príjemná, ale treba myslieť aj na to, čo nastane potom.
Napríklad pod Strečnom.

Kto prejde za hodinu najviac

Čiastkové investície do úpravy „zlatej strednej cesty“ cez Zvolen, Lučenec a Rimavskú Sobotu zrýchlili dopravu na najpoužívanejšom ťahu do Košíc. „Ak mám ísť autom, idem cez Zvolen,“ povedal podnikateľ Kundrát. Prvé dve hodiny jazdy ubiehajú na všetkých troch trasách takmer rovnako. Ak nie je dopravný problém v Považskej Bystrici, za dve hodiny budete na druhej strane Žiliny. Vodiča na ceste z Nitry do Žiaru nad Hronom spomalí hustá premávka okolo Zlatých Moraviec. Na južnom ťahu budete po dvoch hodinách, vrátane času na zaplatenie diaľničného poplatku, na obchvate Budapešti.

Väčšie rozdiely nastávajú v tretej a štvrtej hodine jazdy. Auto prechádzajúce Maďarskom má v tej chvíli do Košíc najďalej, ale má aj najvyššiu priemernú rýchlosť. Komplikácie nenastanú, ani keď sa skončí diaľnica, pretože do Košíc zostáva necelá trištvrtehodina jazdy.

Najplynulejšia cesta do Košíc bola cez Maďarsko, ale oproti trase cez stredné Slovensko je dlhšia o 120 kilometrov, preto posádka prehrala o 16 minút.

Aspoň čiastočnej objektivite testu ciest nahralo približne rovnaké počasie a jazdy bez komplikácií. V kolóne stálo iba auto na severe Slovenska, konkrétne pod Strečnom. Všetci vodiči striktne dodržiavali maximálne povolené rýchlosti a v priebehu celej trasy mali iba jednu polhodinovú prestávku.

Najlepšie z porovnania vychádza najčastejšie používaná trasa cez stredné Slovensko. Na zváženie stojí pohodlná a najbezpečnejšia trasa cez Maďarsko. Peňaženku motoristu zaťaží najviac, ale pokoj za volantom je citeľný. Kým nebude kompletné diaľničné prepojenie na severe, cesta bude vždy dlhým a nebezpečným utrpením. „Je smutné, že používam a platím za maďarské cesty - ale kvalita a bezpečnosť prepravy je tam úplne iná,“ povedal Csente. Faktom zostáva, že kým vodič na slovenských trasách musí prekonať niektoré z „úsekov smrti“, v Maďarsku cestuje po bezpečných diaľniciach.


Kadiaľ ísť z Bratislavy do Košíc ?

100_cesta_ba_ke_big.jpg*Cesta cez Maďarsko je najpohodlnejšia, ale najdlhšia
*Stredná cesta cez Zvolen je najkratšia a najrýchlejšia
*Najhoršie je ísť severom cez Žilinu

Trasa cez Žilinu cez Zvolen cez Maďarsko
Štart Bratislava (Aupark) 7:15 7:15 7:15
Košice (vjazd) 13:22 12:40 12:50
Cieľ (Optima) 13:37 12:43 12:59
Celkový čas 6:22 5:28 5:44
Čas jazdy 5:52 4:58 5:14
Prestávky 30 min 30 min 30 min
Vzdialenosť do cieľa 469 km 406 km 519 km
Priemerná rýchlosť jazdy 80 km/h 82 km/h 99 km/h
Priemerná spotreba 5,9 l/100km 5,7 l/100km 6,1l/100km
Spotrebovaný benzín 27,67 litra 23,14 litra 31,65 litra
Náklady na palivo 935 korún 782 korún 1070 korún
Diaľničný poplatok (min.) 150 korún 150 korún 200 korún
Celkové náklady na cestu tam 1085 Sk/36eur 932 Sk/31eur 1270 Sk/42 eur

Kde budete za aký čas a ktorou trasou?

Trasa cez Žilinu cez Zvolen cez Maďarsko
jedna hodina 104 km/nové mesto 85 km/Nitra-výjazd 92 km/diaľnica-Gyor
dve hodiny 206 km /za Žilinou 170 km /Šáš. Podhradie 204 km/Budapešť M0
tri hodiny 226 km /Martin (prestávka) 216 km/ Detva 310 km/Hatvan
štyri hodiny 311km/diaľnica Hybe 304 km/Rimavská Sobota 386 km /Hejopapi
päť hodín 380 km/Spišská Kapitula 375 km / Turňa 485 km/Méra
šesť hodín 453 km/diaľnica pred KE - -

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 041
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 291
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 884
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 3 436
  5. Kam do tepla v januári? 2 583
  6. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 401
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 305
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 233
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 202
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 814

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.