SME

Spojka Haldex oslavuje desať rokov. Vznikla v rely

Pred desiatimi rokmi sa na trhu objavili prvé sériovo vyrábané vozidlá vybavené pohonom všetkých štyroch kolies ovládaným medzinápravovou spojkou Haldex.

Haldex pripája pohon zadnej nápravy keď predné kolesá prešmyknú. Spojku Haldex  využívajú viaceré značky vrátane švédskej  automobilky Saab. Prvý nápad vznikol v rely a odtiaľ ako mnoho iných technických riešení prešiel do bežného života.Haldex pripája pohon zadnej nápravy keď predné kolesá prešmyknú. Spojku Haldex využívajú viaceré značky vrátane švédskej automobilky Saab. Prvý nápad vznikol v rely a odtiaľ ako mnoho iných technických riešení prešiel do bežného života. (Zdroj: Haldex)

BRATISLAVA. O vznik dômyselného zariadenia sa čiastočne pričinil švédsky konštruktér a jazdec rely Sigvard Johansson. Johansson chcel vyvinúť uzávierku diferenciálu, ktorá by sa dokázala prispôsobiť rozličným podmienkam na ceste. Svoj nápad v roku 1992 predal švédskej firme Haldex. Jej konštruktéri variabilnú uzávierku prepracovali a namiesto prednej nápravy ju implantovali pred diferenciál zadnej nápravy vozidla s pohonom 4x4.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vznikli štyri generácie

Prvú generáciu spojky Haldex využívali vozidlá koncernu VW, od Golfa, až po Audi TT. Hoci práca spojky nebola najrýchlejšia, jej výhody boli neodškriepiteľné. Krútiaci moment sa za bežných adhéznych podmienok prenášal na predné kolesá, v prípade, že jedno z nich prekĺzlo, spojka preniesla časť momentu aj dozadu. Automobil tak nemal problém s rozbehom na snehu, zatiaľ čo vodič na suchej ceste šetril palivo tým, že zaberali iba predné kolesá. Haldex medzi tým prešiel ďalším vývojom a v roku 2007 prišla na trh zatiaľ najnovšia, štvrtá generácia.

SkryťVypnúť reklamu

Rozšírené využitie

Spojku Haldex v súčasnosti využívajú nielen osobné autá, ale tiež módne športovo úžitkové vozidlá SUV. Toto zariadenie sa montuje do vozidiel koncernu VW, Bugatti Veyron, ale aj do modelov Volvo, Ford Kuga, Land Rover Freelander 2 a ďalších.

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 237
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 275
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 091
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 154
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 798
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 258
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 477
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu