BRATISLAVA. O vznik dômyselného zariadenia sa čiastočne pričinil švédsky konštruktér a jazdec rely Sigvard Johansson. Johansson chcel vyvinúť uzávierku diferenciálu, ktorá by sa dokázala prispôsobiť rozličným podmienkam na ceste. Svoj nápad v roku 1992 predal švédskej firme Haldex. Jej konštruktéri variabilnú uzávierku prepracovali a namiesto prednej nápravy ju implantovali pred diferenciál zadnej nápravy vozidla s pohonom 4x4.
Vznikli štyri generácie
Prvú generáciu spojky Haldex využívali vozidlá koncernu VW, od Golfa, až po Audi TT. Hoci práca spojky nebola najrýchlejšia, jej výhody boli neodškriepiteľné. Krútiaci moment sa za bežných adhéznych podmienok prenášal na predné kolesá, v prípade, že jedno z nich prekĺzlo, spojka preniesla časť momentu aj dozadu. Automobil tak nemal problém s rozbehom na snehu, zatiaľ čo vodič na suchej ceste šetril palivo tým, že zaberali iba predné kolesá. Haldex medzi tým prešiel ďalším vývojom a v roku 2007 prišla na trh zatiaľ najnovšia, štvrtá generácia.
Rozšírené využitie
Spojku Haldex v súčasnosti využívajú nielen osobné autá, ale tiež módne športovo úžitkové vozidlá SUV. Toto zariadenie sa montuje do vozidiel koncernu VW, Bugatti Veyron, ale aj do modelov Volvo, Ford Kuga, Land Rover Freelander 2 a ďalších.