HISTÓRIA

Spojka Haldex oslavuje desať rokov. Vznikla v rely

Pred desiatimi rokmi sa na trhu objavili prvé sériovo vyrábané vozidlá vybavené pohonom všetkých štyroch kolies ovládaným medzinápravovou spojkou Haldex.

Haldex pripája pohon zadnej nápravy keď predné kolesá prešmyknú. Spojku Haldex využívajú viaceré značky vrátane švédskej automobilky Saab. Prvý nápad vznikol v rely a odtiaľ ako mnoho iných technických riešení prešiel do bežného života.(Zdroj: Haldex)

BRATISLAVA. O vznik dômyselného zariadenia sa čiastočne pričinil švédsky konštruktér a jazdec rely Sigvard Johansson. Johansson chcel vyvinúť uzávierku diferenciálu, ktorá by sa dokázala prispôsobiť rozličným podmienkam na ceste. Svoj nápad v roku 1992 predal švédskej firme Haldex. Jej konštruktéri variabilnú uzávierku prepracovali a namiesto prednej nápravy ju implantovali pred diferenciál zadnej nápravy vozidla s pohonom 4x4.

Vznikli štyri generácie

Prvú generáciu spojky Haldex využívali vozidlá koncernu VW, od Golfa, až po Audi TT. Hoci práca spojky nebola najrýchlejšia, jej výhody boli neodškriepiteľné. Krútiaci moment sa za bežných adhéznych podmienok prenášal na predné kolesá, v prípade, že jedno z nich prekĺzlo, spojka preniesla časť momentu aj dozadu. Automobil tak nemal problém s rozbehom na snehu, zatiaľ čo vodič na suchej ceste šetril palivo tým, že zaberali iba predné kolesá. Haldex medzi tým prešiel ďalším vývojom a v roku 2007 prišla na trh zatiaľ najnovšia, štvrtá generácia.

Rozšírené využitie

Spojku Haldex v súčasnosti využívajú nielen osobné autá, ale tiež módne športovo úžitkové vozidlá SUV. Toto zariadenie sa montuje do vozidiel koncernu VW, Bugatti Veyron, ale aj do modelov Volvo, Ford Kuga, Land Rover Freelander 2 a ďalších.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  3. Najužitočnejšia appka
  4. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  6. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  7. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  8. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  9. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  10. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  1. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  2. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  3. DEXIS SLOVAKIA má nového generálneho riaditeľa
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  5. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  6. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  7. Najužitočnejšia appka
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  9. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  10. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 20 063
  2. Najužitočnejšia appka 15 680
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 635
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 9 863
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 8 640
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 8 577
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 078
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 701
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 5 277
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 643

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kandidujú inde, než bývajú. Pred komunálnymi voľbami čelia niektorí útokom

Mestský poslanec Hanulík sa presťahoval, v novom bydlisku kandiduje na starostu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Posadnutosť Slovákov trvalým pobytom nemá hranice

Dobrý kandidát sa nespozná podľa občianskeho.

DOMOV

Kiska vymenoval za profesora aj usvedčeného plagiátora

Vanderka sotil dôchodcu a kopíroval texty.

NITRA

Horiaci vlak pred Šaľou zanechal škodu na dvoch kilometroch trate

Železnice ešte neodhadli výšku škôd.

Neprehliadnite tiež

Boli sme na premiére Seatu Tarraco. Aké sú prvé dojmy?

Ak nepotrebujete tretí rad sedadiel, kufor zhltne 760 litrov.

Auto zo skladu sa oplatí. Ušetríte čas, niekedy aj peniaze

Niektorí zákazníci sú vyberavejší ako iní.

Seat Ibiza FR nemá v segmente konkurenciu (test)

Najmenší Seat na našom trhu ponúka slušný výkon v celom spektre otáčok.

Vízia auta budúcnosti od BMW sa volá iNEXT

Nemecká automobilka vkladá do projektu veľké nádeje.