HISTÓRIA

Spojka Haldex oslavuje desať rokov. Vznikla v rely

Pred desiatimi rokmi sa na trhu objavili prvé sériovo vyrábané vozidlá vybavené pohonom všetkých štyroch kolies ovládaným medzinápravovou spojkou Haldex.

Haldex pripája pohon zadnej nápravy keď predné kolesá prešmyknú. Spojku Haldex využívajú viaceré značky vrátane švédskej automobilky Saab. Prvý nápad vznikol v rely a odtiaľ ako mnoho iných technických riešení prešiel do bežného života.(Zdroj: Haldex)

BRATISLAVA. O vznik dômyselného zariadenia sa čiastočne pričinil švédsky konštruktér a jazdec rely Sigvard Johansson. Johansson chcel vyvinúť uzávierku diferenciálu, ktorá by sa dokázala prispôsobiť rozličným podmienkam na ceste. Svoj nápad v roku 1992 predal švédskej firme Haldex. Jej konštruktéri variabilnú uzávierku prepracovali a namiesto prednej nápravy ju implantovali pred diferenciál zadnej nápravy vozidla s pohonom 4x4.

Vznikli štyri generácie

Prvú generáciu spojky Haldex využívali vozidlá koncernu VW, od Golfa, až po Audi TT. Hoci práca spojky nebola najrýchlejšia, jej výhody boli neodškriepiteľné. Krútiaci moment sa za bežných adhéznych podmienok prenášal na predné kolesá, v prípade, že jedno z nich prekĺzlo, spojka preniesla časť momentu aj dozadu. Automobil tak nemal problém s rozbehom na snehu, zatiaľ čo vodič na suchej ceste šetril palivo tým, že zaberali iba predné kolesá. Haldex medzi tým prešiel ďalším vývojom a v roku 2007 prišla na trh zatiaľ najnovšia, štvrtá generácia.

Rozšírené využitie

Spojku Haldex v súčasnosti využívajú nielen osobné autá, ale tiež módne športovo úžitkové vozidlá SUV. Toto zariadenie sa montuje do vozidiel koncernu VW, Bugatti Veyron, ale aj do modelov Volvo, Ford Kuga, Land Rover Freelander 2 a ďalších.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 497
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 422
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 252
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 113
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 866
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 642
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 233
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 991
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 866

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.