SME

Hyundai i20 je praktický a väčší. Chýbajú lepšie plasty a vlastná tvár

Novinka poriadne narástla ale predchodca Getz mal výraznejší dizajn. Zlepšenie nastalo v jazdných vlastnostiach a vnútornom priestore. Plasty v interiéri nesplnili očakávanie, ktoré sme mali po skúsenostiach s väčším modelom i30.

Najpríjemnejším prekvapením bol pre nás výrazne dospelejší podvozok. Vysoký a úzky Getz trpel na náklon karosérie a slabú oporu zadnej nápravy a preto je nový i20 pri rovnakej výške podstatne dlhší a širší.Najpríjemnejším prekvapením bol pre nás výrazne dospelejší podvozok. Vysoký a úzky Getz trpel na náklon karosérie a slabú oporu zadnej nápravy a preto je nový i20 pri rovnakej výške podstatne dlhší a širší. (Zdroj: Hyundai)

BARCELONA. Modelom i20 Hyundai uzatvára kompletnú modernizáciu troch najmenších segmentov. Všetky tri vozidlá nahradil úplne novými generáciami v rekordne krátkom čase. Veď od uvedenia i30 na trh, ktorý zároveň odštartoval nové označovanie modelov značky Hyundai s písmenom „ i " na začiatku a číslom podľa veľkosti auta, uplynulo len 18 mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najdôležitejší z nich prichádza na koniec, práve v čase kedy sa najväčšia pozornosť v tomto segmente sústreďuje na nový Ford Fiesta a mnohí čakajú aká bude nová generácia Volkswagenu Polo.

SkryťVypnúť reklamu

Automaticky sa preto ponúka otázka: Dokáže byť Hyundai i20 dospelým konkurentom najlepším zástupcom triedy alebo opäť ostane v pozadí? Prvé skúšobné jazdy ukázali, že pre Európanov je rozhodne väčším nebezpečenstvom ako kedysi Getz, aj keď pár detailov návrhárom ušlo.

Made in India Vyvinutý bol v Európe a výhradne pre európsky trh ho budú spolu s i10 vyrábať v Indii. Päťdverový model sa u nás začne predávať vo februári a podobne ako u každého malého auta, ale v jeho prípade špeciálne, úspech bude závisieť od ceny. Podľa neoficiálnych informácii by základná verzia s nadštandardne bohatou výbavou mala začínať tesne pod hranicou 300.000 Sk.

Pod nadštandardnou výbavou máme na mysli, že už v základe ponúkne napríklad aj systém ESP. Neskôr ešte v priebehu budúceho roka pribudne športovejšia 3-dverová verzia a kompaktný van postavený na tej istej platforme. Má to byť konkurent vozidlám Opel Meriva, Škoda Roomster, Nissan Note či Lancia Musa.

SkryťVypnúť reklamu

Bez vlastnej tváre Dizajn novinky ničím nevyniká, ale ani neurazí. Kombináciou línii Corsy (zadné partie) a Yarisa (predok) štylisti vytvorili síce moderne vyzerajúce, ale tuctové auto bez vlastnej tváre a charakteru. Zatiaľ čo Getz bol pre kórejskú automobilku z hľadiska dizajnu prelomovým modelom, pretože svojim milým výzorom a prakticky riešeným interiérom sa veľmi dobre trafil do vkusu európskych zákazníkov, nový Hyundai i20 zapadne v dave. Nemôžeme si pomôcť, ale pre nás ostáva po štylistickej stránke v tieni svojho predchodcu.

Látka verzus plast Viac príchute mu nepridáva ani strohý, aj keď veľmi dobre riešený a praktický interiér. Jeho najväčším problémom bude kvalita plastov, presnejšie ich povrchová úprava, ktorá nezaprie krajinu pôvodu. Výplne dverí a palubná doska pôsobia ešte lacnejším dojmom než v predchádzajúcom modeli Getz. V menšom i10 ich vieme akceptovať, lebo je to auto nižšej kategórie posadené cenovo niekde inde. Pre tých, ktorí očakávali, že i20 bude akýmsi menším bratom i30 a prejaví sa to aj na výbere materiálov v interiéri, budú plasty použité v kabíne sklamaním. Materiálovo totiž vychádza z i10 a nie z i30. Vynikne na nich každý odtlačok prsta aj každá mastná škvrna alebo škrabanec.

SkryťVypnúť reklamu

Živé farby na poťahoch Pre objektívnosť však treba poznamenať, že skúšali sme ešte predsériové vozidlá a podľa toho ako kórejskí inžinieri hltavo nasávali naše pripomienky neveríme, že pred spustením sériovej výroby nedôjde k náprave. Na licovanie jednotlivých dielov nemôžeme povedať jedinú námietku. Vo vnútri nebolo počuť vŕzganie ani iné pazvuky. Vizuálne menej hodnotné plasty nás mrzia o to viac, že poťahy a ostatné obkladové materiály sú pekné a solídne spracované. Podobne ako v modeloch i10 a i30 dvojfarené sedadlá a výplne dverí príjemne oživujú interiér.

Výborné sedadlá Pri vývoji nového modelu i20 mali konštruktéri veľmi na zreteli dobrú ovládateľnosť a zážitky z jazdy, ktoré sú pre európskych zákazníkov dôležitým kritériom. Tomu prispôsobili aj tvar sedadiel. Predné sedačky sú pevné a na auto tejto kategórie majú až netradične výrazné bočné vedenie. Pre niekoho však môže byť ich čalúnenie priveľmi tvrdé. Operadlá aj sedáky sú dostatočne dlhé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohodlie vodiča na dlhých trasách zvyšuje sklápateľná lakťová opierka uchytená na pravej strane operadla. Pozícia za volantom uspokojí aj náročnejších. Sedí sa však pomerne vysoko, kvôli čomu urastenejším pasažierom môže chýbať väčší rozsah výškového nastavenia volantu.

Samotný volant má dobrý tvar a veľmi príjemne sa drží, zvlášť ak je obtiahnutý kožou. Všetky ovládacie prvky sú v dosahu vodiča a meracie prístroje dobre čitateľné. Na rozdiel od i30 výrobca presedlal z modrého na červené podsvietenie ovládačov a tlačidiel, čo sme uvítali, pretože modrá je síce efektnejšia, ale v noci veľmi ťahá oči.

Viac miesta všetkým Getz bol už dlhší čas jedným z najmenších zástupcov tohto segmentu, preto jeho nástupca musel logicky významne podrásť. Nedostatočná bola najmä vnútorná šírka na zadných sedadlách. Do dĺžky sa natiahol o slušných 115 mm, do šírky podrástol o 45 mm a rázvor náprav sa zväčšil o 70 mm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z krátkych previsov a predĺženého rázvoru najviac profituje priestor pre zadných pasažierov, ktorý spolu s batožinovým priestorom poteší nejednu matku s deťmi, či už malými, ktoré sa jej budú pohodlne usádzať do detských sedačiek, alebo odrastenejšími. Priestorová ponuka zadnej časti však rovnako dobre vyhovie aj dospelým. Tí si okrem miesta pre nohy budú pochvaľovať veľkorysú vnútornú šírku, ale tiež rovnú podlahu bez stredového tunelu.

Veľký kufor Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní veľmi uspokojivých 295 l. Keď to niekomu nebude stačiť, prostredníctvom asymetricky delených a sklápateľných zadných sedadiel sa jeho objem dá zväčšiť na 1060 l. V kufri nájdete štyri kotviace oká, o ktoré sa dá uchytiť príplatková fixovacia sieťka na drobnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľký výber Ponuka motorov pre Hyundai i20 od začiatku obsahuje sedem agregátov – tri benzínové a štyri naftové. Všetky motory boli výrazne prepracované s cieľom zvýšenia výkonu a zníženia spotreby paliva i emisií vo výfukových plynoch. Benzínové motory, spĺňajúce emisnú normu Euro IV, majú objemy 1,2, 1,4 a 1,6 litra a dosahujú výkony 57 kW (78 k), 74 kW (100 k) a 93 kW (126 k).

Všetky motory sa štandardne kombinujú s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, pri motoroch 1.4 a 1.6 sa na želanie montuje štvorstupňové automatická prevodovka. Úplne nový základný motor 1.2, ktorý dosahuje normovanú spotrebu iba 5,2 l/100 km v kombinovanom cykle a do ovzdušia vypustí 124g/km CO2 . Oba naftové motory sú k dispozícii v dvoch výkonových verziách – 1.4 CDRi 55 kW (75 k) a 66 kW (90 k) a 1.6 CRDi 85 kW (115 k) a 94 kW (128 k). Väčší z nich sa už štandardne kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a filtrom pevných častíc DPF, vďaka čomu dosahuje kombinovanú spotrebu iba 4,3 l/100 km a vyprodukuje 115 g/k emisií CO2.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Úsporný ale hlučný Počas prvých testovacích jázd sme stihli vyškúšať dva z nich. Malý prepĺňaný naftový štvorvalec 1.4 CRDi (66 kw/90 k) je dobrý krok z pohľadu znižovania spotreby a emisií, ale tlak na nízke výrobné náklady a cenu sa premietol do slabšieho odhlučnenia motora v interiéri. Po veľmi dobrej skúsenosti s modelom i30 1.6 CRDi nás jeho výrazne klepotavý zvuk vyslovene prekvapil.

Najviac zaklepe v nízkych otáčkach keď sa snažíte využiť jeho pružnosť. Za hranicou 2000 ot/min potom stíchne, ale stále ostáva hlučnejší než francúzska konkurencia. Výrobca evidentne podcenil odhlučnenie motorového priestoru, pretože rovnaký problém avizovali aj kolegovia, ktorí skúšali agregát 1.6 CRDi. V čom naopak oba motory vynikajú je spotreba. V prípade testovaného agregátu 1.4 CRDi, ktorý sa štandardne dodáva s 5-stupňovým manuálom, výrobca deklaruje priemer 4,4 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

My sme dokázali jazdiť za 4,8 l/100 km, pritom motor bol ešte úplne surový (najazdených mal sotva 900 km) a prevažná časť testovacej trasy viedla cez mesto, respektíve prudké stúpanie s množstvom ostrých zákrut v jeho blízkom okolí. Napriek skvelej spotrebe naftových agregátov však väčšina Slovákov pravdepodobne siahne po dvoch najslabších zážihových alternatívach 1.2 16V a 1.4 16V.

Ideálny kompromis Na naše prekvapenie základná pohonná jednotka nebola vôbec k dispozícii, čo bolo trochu zvláštne, keďže podľa výrobcu by mala tvoriť až 30% z celkového objemu predaja i20. Vyskúšali sme teda druhú v poradí - jednaštvorku. Z pohľadu výkonu a spotreby ide o vydarený kompromis. Jej výkon 74 kW/100 k naozaj cítiť, aj keď podobne ako v ostatných koncernových modeloch ho treba dolovať vo vyšších otáčkach. Akustika v interiéri je príjemná. Napriek slabému odizolovaniu motorového priestoru nepôsobí agregát v kabíne rušivo. Výhrady nemáme ani voči práci s manuálnou prevodovkou, ktorá nadväzuje na model i30. Radí sa s ňou prirodzene ľahko a presne, len tvar radiacej páky by opäť mohol trochu menej kopírovať Opel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zlepšil sa aj podvozok Najpríjemnejším prekvapením bol pre nás výrazne dospelejší podvozok. Vysoký a úzky Getz trpel na náklon karosérie a slabú oporu zadnej nápravy a preto je nový i20 pri rovnakej výške podstatne dlhší a širší. Lepšie rozložená hmotnosť a nižšie ťažisko prispievajú v zákrutách k citeľne menším náklonom karosérie, auto istejšie drží stopu a menej citlivo reaguje na zmenu zaťaženia a prudké brzdenie v zákrute.

V porovnaní s Getzom cítiť tiež väčšiu podporu zadnej nápravy, vďaka ktorej je aj v rýchlo prechádzaných tiahlych zákrutách neporovnateľne istejší a stabilnejší. Riadene je ľahké, ale strmé a precízne, možno ešte o trochu viac než v modeli i30. Nadanie modelu i20 pre jazdu a ovládateľnosť nemá ďaleko od najlepšej nemeckej konkurencie, v porovnaní s ktorou ale nevie ešte tak precízne a s nadhľadom absorbovať hrubé nerovnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické parametre vozidiel Hyundai i20

Motor 1.2 CVVT 1.4 CVVT 1.6 CVVT 1.4 CRDi 1.4 CRDi 1.6 CRDi 1.6 CRDi

zdvihový objem [cm3] 1248 1396 1591 1396 1396 1582 1582

výkon [kW/k] 57/78 74/100 93/126 55/75 66/90 85/115 94/129

pri otáčkach [1/min] 6000 5500 6300 4000 4000 4000 4000

krútiaci moment [Nm] 118 137 157 220 220 260 260

pri otáčkach [1/min] 4000 4200 4200 1750-2350 1750-2350 1900-2750 1900-2750

palivová spotreba [l/100 km] 5,2 5,6 5,9 4,4 4,4 4,3 4,3

SkryťVypnúť reklamu
reklama

zrýchlenie 0-100 km/h [s] 12,9 11,6 9,5 16,2 13,6 10,7 10,4

maximálna rýchlosť [km/h] 170 181 190 161 172 190 190

Rozmery

dĺžka 3940 mm

šírka 1710 mm

výška 1490 mm

rázvor náprav 2525 mm

rozchod kolies vpredu/vzadu 1505 mm/1503 mm

batožinový priestor 295/1060 l

objem palivovej nádrže 45 litrov

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 462
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 902
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 561
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 425
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 741
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 310
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu