BARCELONA. Modelom i20 Hyundai uzatvára kompletnú modernizáciu troch najmenších segmentov. Všetky tri vozidlá nahradil úplne novými generáciami v rekordne krátkom čase. Veď od uvedenia i30 na trh, ktorý zároveň odštartoval nové označovanie modelov značky Hyundai s písmenom „ i " na začiatku a číslom podľa veľkosti auta, uplynulo len 18 mesiacov.
Najdôležitejší z nich prichádza na koniec, práve v čase kedy sa najväčšia pozornosť v tomto segmente sústreďuje na nový Ford Fiesta a mnohí čakajú aká bude nová generácia Volkswagenu Polo.
Automaticky sa preto ponúka otázka: Dokáže byť Hyundai i20 dospelým konkurentom najlepším zástupcom triedy alebo opäť ostane v pozadí? Prvé skúšobné jazdy ukázali, že pre Európanov je rozhodne väčším nebezpečenstvom ako kedysi Getz, aj keď pár detailov návrhárom ušlo.
Made in India Vyvinutý bol v Európe a výhradne pre európsky trh ho budú spolu s i10 vyrábať v Indii. Päťdverový model sa u nás začne predávať vo februári a podobne ako u každého malého auta, ale v jeho prípade špeciálne, úspech bude závisieť od ceny. Podľa neoficiálnych informácii by základná verzia s nadštandardne bohatou výbavou mala začínať tesne pod hranicou 300.000 Sk.
Pod nadštandardnou výbavou máme na mysli, že už v základe ponúkne napríklad aj systém ESP. Neskôr ešte v priebehu budúceho roka pribudne športovejšia 3-dverová verzia a kompaktný van postavený na tej istej platforme. Má to byť konkurent vozidlám Opel Meriva, Škoda Roomster, Nissan Note či Lancia Musa.
Bez vlastnej tváre Dizajn novinky ničím nevyniká, ale ani neurazí. Kombináciou línii Corsy (zadné partie) a Yarisa (predok) štylisti vytvorili síce moderne vyzerajúce, ale tuctové auto bez vlastnej tváre a charakteru. Zatiaľ čo Getz bol pre kórejskú automobilku z hľadiska dizajnu prelomovým modelom, pretože svojim milým výzorom a prakticky riešeným interiérom sa veľmi dobre trafil do vkusu európskych zákazníkov, nový Hyundai i20 zapadne v dave. Nemôžeme si pomôcť, ale pre nás ostáva po štylistickej stránke v tieni svojho predchodcu.
Látka verzus plast Viac príchute mu nepridáva ani strohý, aj keď veľmi dobre riešený a praktický interiér. Jeho najväčším problémom bude kvalita plastov, presnejšie ich povrchová úprava, ktorá nezaprie krajinu pôvodu. Výplne dverí a palubná doska pôsobia ešte lacnejším dojmom než v predchádzajúcom modeli Getz. V menšom i10 ich vieme akceptovať, lebo je to auto nižšej kategórie posadené cenovo niekde inde. Pre tých, ktorí očakávali, že i20 bude akýmsi menším bratom i30 a prejaví sa to aj na výbere materiálov v interiéri, budú plasty použité v kabíne sklamaním. Materiálovo totiž vychádza z i10 a nie z i30. Vynikne na nich každý odtlačok prsta aj každá mastná škvrna alebo škrabanec.
Živé farby na poťahoch Pre objektívnosť však treba poznamenať, že skúšali sme ešte predsériové vozidlá a podľa toho ako kórejskí inžinieri hltavo nasávali naše pripomienky neveríme, že pred spustením sériovej výroby nedôjde k náprave. Na licovanie jednotlivých dielov nemôžeme povedať jedinú námietku. Vo vnútri nebolo počuť vŕzganie ani iné pazvuky. Vizuálne menej hodnotné plasty nás mrzia o to viac, že poťahy a ostatné obkladové materiály sú pekné a solídne spracované. Podobne ako v modeloch i10 a i30 dvojfarené sedadlá a výplne dverí príjemne oživujú interiér.
Výborné sedadlá Pri vývoji nového modelu i20 mali konštruktéri veľmi na zreteli dobrú ovládateľnosť a zážitky z jazdy, ktoré sú pre európskych zákazníkov dôležitým kritériom. Tomu prispôsobili aj tvar sedadiel. Predné sedačky sú pevné a na auto tejto kategórie majú až netradične výrazné bočné vedenie. Pre niekoho však môže byť ich čalúnenie priveľmi tvrdé. Operadlá aj sedáky sú dostatočne dlhé.
Pohodlie vodiča na dlhých trasách zvyšuje sklápateľná lakťová opierka uchytená na pravej strane operadla. Pozícia za volantom uspokojí aj náročnejších. Sedí sa však pomerne vysoko, kvôli čomu urastenejším pasažierom môže chýbať väčší rozsah výškového nastavenia volantu.
Samotný volant má dobrý tvar a veľmi príjemne sa drží, zvlášť ak je obtiahnutý kožou. Všetky ovládacie prvky sú v dosahu vodiča a meracie prístroje dobre čitateľné. Na rozdiel od i30 výrobca presedlal z modrého na červené podsvietenie ovládačov a tlačidiel, čo sme uvítali, pretože modrá je síce efektnejšia, ale v noci veľmi ťahá oči.
Viac miesta všetkým Getz bol už dlhší čas jedným z najmenších zástupcov tohto segmentu, preto jeho nástupca musel logicky významne podrásť. Nedostatočná bola najmä vnútorná šírka na zadných sedadlách. Do dĺžky sa natiahol o slušných 115 mm, do šírky podrástol o 45 mm a rázvor náprav sa zväčšil o 70 mm.
Z krátkych previsov a predĺženého rázvoru najviac profituje priestor pre zadných pasažierov, ktorý spolu s batožinovým priestorom poteší nejednu matku s deťmi, či už malými, ktoré sa jej budú pohodlne usádzať do detských sedačiek, alebo odrastenejšími. Priestorová ponuka zadnej časti však rovnako dobre vyhovie aj dospelým. Tí si okrem miesta pre nohy budú pochvaľovať veľkorysú vnútornú šírku, ale tiež rovnú podlahu bez stredového tunelu.
Veľký kufor Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní veľmi uspokojivých 295 l. Keď to niekomu nebude stačiť, prostredníctvom asymetricky delených a sklápateľných zadných sedadiel sa jeho objem dá zväčšiť na 1060 l. V kufri nájdete štyri kotviace oká, o ktoré sa dá uchytiť príplatková fixovacia sieťka na drobnosti.
Veľký výber Ponuka motorov pre Hyundai i20 od začiatku obsahuje sedem agregátov – tri benzínové a štyri naftové. Všetky motory boli výrazne prepracované s cieľom zvýšenia výkonu a zníženia spotreby paliva i emisií vo výfukových plynoch. Benzínové motory, spĺňajúce emisnú normu Euro IV, majú objemy 1,2, 1,4 a 1,6 litra a dosahujú výkony 57 kW (78 k), 74 kW (100 k) a 93 kW (126 k).
Všetky motory sa štandardne kombinujú s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, pri motoroch 1.4 a 1.6 sa na želanie montuje štvorstupňové automatická prevodovka. Úplne nový základný motor 1.2, ktorý dosahuje normovanú spotrebu iba 5,2 l/100 km v kombinovanom cykle a do ovzdušia vypustí 124g/km CO2 . Oba naftové motory sú k dispozícii v dvoch výkonových verziách – 1.4 CDRi 55 kW (75 k) a 66 kW (90 k) a 1.6 CRDi 85 kW (115 k) a 94 kW (128 k). Väčší z nich sa už štandardne kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a filtrom pevných častíc DPF, vďaka čomu dosahuje kombinovanú spotrebu iba 4,3 l/100 km a vyprodukuje 115 g/k emisií CO2.
Úsporný ale hlučný Počas prvých testovacích jázd sme stihli vyškúšať dva z nich. Malý prepĺňaný naftový štvorvalec 1.4 CRDi (66 kw/90 k) je dobrý krok z pohľadu znižovania spotreby a emisií, ale tlak na nízke výrobné náklady a cenu sa premietol do slabšieho odhlučnenia motora v interiéri. Po veľmi dobrej skúsenosti s modelom i30 1.6 CRDi nás jeho výrazne klepotavý zvuk vyslovene prekvapil.
Najviac zaklepe v nízkych otáčkach keď sa snažíte využiť jeho pružnosť. Za hranicou 2000 ot/min potom stíchne, ale stále ostáva hlučnejší než francúzska konkurencia. Výrobca evidentne podcenil odhlučnenie motorového priestoru, pretože rovnaký problém avizovali aj kolegovia, ktorí skúšali agregát 1.6 CRDi. V čom naopak oba motory vynikajú je spotreba. V prípade testovaného agregátu 1.4 CRDi, ktorý sa štandardne dodáva s 5-stupňovým manuálom, výrobca deklaruje priemer 4,4 l/100 km.
My sme dokázali jazdiť za 4,8 l/100 km, pritom motor bol ešte úplne surový (najazdených mal sotva 900 km) a prevažná časť testovacej trasy viedla cez mesto, respektíve prudké stúpanie s množstvom ostrých zákrut v jeho blízkom okolí. Napriek skvelej spotrebe naftových agregátov však väčšina Slovákov pravdepodobne siahne po dvoch najslabších zážihových alternatívach 1.2 16V a 1.4 16V.
Ideálny kompromis Na naše prekvapenie základná pohonná jednotka nebola vôbec k dispozícii, čo bolo trochu zvláštne, keďže podľa výrobcu by mala tvoriť až 30% z celkového objemu predaja i20. Vyskúšali sme teda druhú v poradí - jednaštvorku. Z pohľadu výkonu a spotreby ide o vydarený kompromis. Jej výkon 74 kW/100 k naozaj cítiť, aj keď podobne ako v ostatných koncernových modeloch ho treba dolovať vo vyšších otáčkach. Akustika v interiéri je príjemná. Napriek slabému odizolovaniu motorového priestoru nepôsobí agregát v kabíne rušivo. Výhrady nemáme ani voči práci s manuálnou prevodovkou, ktorá nadväzuje na model i30. Radí sa s ňou prirodzene ľahko a presne, len tvar radiacej páky by opäť mohol trochu menej kopírovať Opel.
Zlepšil sa aj podvozok Najpríjemnejším prekvapením bol pre nás výrazne dospelejší podvozok. Vysoký a úzky Getz trpel na náklon karosérie a slabú oporu zadnej nápravy a preto je nový i20 pri rovnakej výške podstatne dlhší a širší. Lepšie rozložená hmotnosť a nižšie ťažisko prispievajú v zákrutách k citeľne menším náklonom karosérie, auto istejšie drží stopu a menej citlivo reaguje na zmenu zaťaženia a prudké brzdenie v zákrute.
V porovnaní s Getzom cítiť tiež väčšiu podporu zadnej nápravy, vďaka ktorej je aj v rýchlo prechádzaných tiahlych zákrutách neporovnateľne istejší a stabilnejší. Riadene je ľahké, ale strmé a precízne, možno ešte o trochu viac než v modeli i30. Nadanie modelu i20 pre jazdu a ovládateľnosť nemá ďaleko od najlepšej nemeckej konkurencie, v porovnaní s ktorou ale nevie ešte tak precízne a s nadhľadom absorbovať hrubé nerovnosti.
Technické parametre vozidiel Hyundai i20
Motor 1.2 CVVT 1.4 CVVT 1.6 CVVT 1.4 CRDi 1.4 CRDi 1.6 CRDi 1.6 CRDi
zdvihový objem [cm3] 1248 1396 1591 1396 1396 1582 1582
výkon [kW/k] 57/78 74/100 93/126 55/75 66/90 85/115 94/129
pri otáčkach [1/min] 6000 5500 6300 4000 4000 4000 4000
krútiaci moment [Nm] 118 137 157 220 220 260 260
pri otáčkach [1/min] 4000 4200 4200 1750-2350 1750-2350 1900-2750 1900-2750
palivová spotreba [l/100 km] 5,2 5,6 5,9 4,4 4,4 4,3 4,3
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 12,9 11,6 9,5 16,2 13,6 10,7 10,4
maximálna rýchlosť [km/h] 170 181 190 161 172 190 190
Rozmery
dĺžka 3940 mm
šírka 1710 mm
výška 1490 mm
rázvor náprav 2525 mm
rozchod kolies vpredu/vzadu 1505 mm/1503 mm
batožinový priestor 295/1060 l
objem palivovej nádrže 45 litrov