SME
Streda, 13. november, 2019 | Meniny má Stanislav

Ide auto do hodín? Kontrujte primerane

Pretáčavý šmyk sa považuje za nebezpečný a ťažko zvládnuteľný. Úspech závisí od koordinovanej práce rúk a nôh. Základom je, nezľaknúť s a trénovať.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

BREZNO. Situácia, pri ktorej zadná časť auta vybočuje zo stopy je obávaná, obdivovaná a niekedy zámerne vyvolaná. Na rozdiel od športovej jazdy a pretekov na klzkom povrchu, keď si možno vyvolaným šmykom pomôcť, v bežnej premávke je pretáčavý šmyk na príťaž. Jeho zvládnutie závisí od momentálnych podmienok na ceste, rýchlosti a auta. Existuje niekoľko všeobecne platných zásad ako narovnať auto späť do smeru a nehavarovať. Väčšina neúspešných pokusov končí v následnom druhom alebo treťom šmyku. Šoféri vedia, že musia dať kontru do opačnej strany, ale väčšina nezvládne nasledujúci druhý šmyk. Prečo?

Ani veľa, ani málo, tak akurát

Práca s volantom znamená viac ako sa na prvý pohľad zdá. V ústrety vychyľujúcej sa zadnej časti auta musí ísť priamoúmerné natočenie volantu. Nikde nie je napísané koľko treba otočiť volantom. Šofér musí kontrou zareagovať rýchlo a krátko. Chaotické točenie volantu o niekoľko otáčok možno prvý šmyk zastaví ale vodič ho nestihne vrátiť späť a príde na rad šmyk do opačnej strany. Po rýchlej kontre čakajte iba dovtedy, kým sa auto prestane otáčať a šmyk sa zastaví. V tej chvíli už narovnávajte volant spať. Narovnávať volant naspäť v momente, keď je auto rovno je neskoro.

Dôležitý tréning

K zvládnutiu pretáčavého šmyku je potrebné mať podvedome natrénované reflexy a správne natočenie volantu späť. Za ideálnych podmienok by si mal každý vodič vyskúšať svoje auto na zasneženej ploche a nacvičiť základné úkony. Po krátkom rozbehu dať ručnou auto do šmyku a skúsiť ho zrovnať. Ak nie je priestor na tréning treba mať na pamäti, že na šmýkajúci zadok treba zareagovať rýchlo ale primerane.

situacia1_maly.jpg
situacia2_maly.jpg

Motor vpredu a poháňaná predná náprava

Najpoužívanejšiu koncepciu moderného automobilu zvládne ľahko aj začiatočník, pokiaľ dodrží isté zásady a pamätá na nevýhody auta s poháňanou prednou nápravou. Prvou nevýhodou je fakt, že predné kolesá, ktoré určujú smer jazdy, musia okrem odstredivej sily prenášať aj hnaciu silu. Prudké zatočenie a ubratie plynu zase vyvoláva pretáčavý šmyk, kedy sa tlačí von zo zákruty zadná časť auta.

Pri náhlom pretáčavom šmyku (vybočení zadnej časti z vopred zvoleného smeru) treba rýchlo a krátko pootočiť volantom na opačnú stranu - „kontrovať" a pritom pridať plyn, čo je trochu paradoxné na vzniknutú situáciu. Pridanie plynu potiahne auto dopredu a tým pádom sa začne samo vyrovnávať v smere zrýchlenia.

Pozor ! Volant v tzv. kontre držíme iba do chvíle, kým sa šmýkanie zadnej časti nezastaví, potom ho musíme okamžite vyrovnať, prípadne „hodiť" jemnú kontru na druhú stranu. Príliš dlhé opačné natočenie kolies vyvoláva odstrelenie zadnej časti auta na opačnú stranu, a to sa vyrovnáva veľmi ťažko.

Reakcie na šmyk so zadnou poháňanou nápravou

Nové autá klasickej koncepcie so zadným pohonom majú v štandarde elektronické stabilizačné systémy a jazda s nimi si nevyžaduje špeciálnu pozornosť. Auto s poháňanou zadnou nápravou a bez kontrolných systémov si vynucuje vyššiu dávku zručnosti vodiča ale hlavne opatrnosť.

V pretáčavom šmyku nesmieme prudko ubrať ani pridať plyn. Najlepšie je, ak kolesá nebudú motorom ani poháňané ani brzdené. Vo chvíli, keď zaregistrujeme šmyk, je dobré pootočiť volantom do opačného smeru - dať „kontru".

Kontra môže byť výraznejšia ako pri prednom pohone, ale tiež nesmie trvať dlho.

Pohon všetkých kolies

Správanie vozidiel pri šmyku sa môže líšiť v závislosti od systému distribúcie sily na kolesá. Inak sa správa Audi Quattro ako VW Golf 4 Motion prípadne Mercedes 4 Matic, Suzuki Ignis 4x4 a úplne inak sa môže správať terénne Mitsubishi Pajero. Správanie veľmi blízke pretekárskym vozidlám zase ponúka Subaru Impreza WRX prípadne Mitsubishi Evo.

V pretáčavom šmykuso „štvorkolkou" treba tak ako pri prednom pohone otočiť volantom do opačného smeru a kontrolovane pridať plyn. Natočenie volantu môže byť impulzívne ale krátke, aby nedošlo ku šmyku do druhej strany. Pokiaľ je auto nasmerované smerom dovnútra zákruty a predné kolesá sú už vyrovnané, môžeme pridať plyn oveľa výraznejšie ako pri iných druhoch pohonu.

Práca s plynom je veľmi dôležitá, lebo enormné preklzávanie kolies vás môže dostať do neočakávanej situácie. Pri športovej jazde šmykom je správne najskôr auto nasmerovať do požadovaného smeru a až potom vypustiť stádo koní na zasneženú cestu.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  2. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  3. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  5. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  7. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  4. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  5. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  6. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  7. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  10. Na rozvoj turizmu v Košickom kraji je pripravených 840-tisíc eur
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 10 648
  2. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 9 481
  3. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 8 850
  4. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 6 726
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 357
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 406
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 397
  8. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 841
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 355
  10. Vyjadrením bohatstva nie sú peniaze, ale múdrosť 4 247

Téma: Bezpečnosť s auto.sme


Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Ministerky po nehode potvrdili dvanásť obetí, z toho štyri maloleté

Na operačnom stredisku Krajského riaditeľstva je zriadená informačná telefónna linka 096130 2154.

Záchranári a hasiči na mieste nehody.
Komentár Juraja Fellegiho

Čaputová pristala na ľudovú zábavu

Najbližšie môže Markíza žiadať, aby Čaputová vystúpila ako utajený šéf.

Juraj Fellegi.
Architektonická štúdia projektu Tower Bratislava.
(ilustračné foto)