SME
Nedeľa, 20. september, 2020 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Ide auto do hodín? Kontrujte primerane

Pretáčavý šmyk sa považuje za nebezpečný a ťažko zvládnuteľný. Úspech závisí od koordinovanej práce rúk a nôh. Základom je, nezľaknúť s a trénovať.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

BREZNO. Situácia, pri ktorej zadná časť auta vybočuje zo stopy je obávaná, obdivovaná a niekedy zámerne vyvolaná. Na rozdiel od športovej jazdy a pretekov na klzkom povrchu, keď si možno vyvolaným šmykom pomôcť, v bežnej premávke je pretáčavý šmyk na príťaž. Jeho zvládnutie závisí od momentálnych podmienok na ceste, rýchlosti a auta. Existuje niekoľko všeobecne platných zásad ako narovnať auto späť do smeru a nehavarovať. Väčšina neúspešných pokusov končí v následnom druhom alebo treťom šmyku. Šoféri vedia, že musia dať kontru do opačnej strany, ale väčšina nezvládne nasledujúci druhý šmyk. Prečo?

Ani veľa, ani málo, tak akurát

Práca s volantom znamená viac ako sa na prvý pohľad zdá. V ústrety vychyľujúcej sa zadnej časti auta musí ísť priamoúmerné natočenie volantu. Nikde nie je napísané koľko treba otočiť volantom. Šofér musí kontrou zareagovať rýchlo a krátko. Chaotické točenie volantu o niekoľko otáčok možno prvý šmyk zastaví ale vodič ho nestihne vrátiť späť a príde na rad šmyk do opačnej strany. Po rýchlej kontre čakajte iba dovtedy, kým sa auto prestane otáčať a šmyk sa zastaví. V tej chvíli už narovnávajte volant spať. Narovnávať volant naspäť v momente, keď je auto rovno je neskoro.

Dôležitý tréning

K zvládnutiu pretáčavého šmyku je potrebné mať podvedome natrénované reflexy a správne natočenie volantu späť. Za ideálnych podmienok by si mal každý vodič vyskúšať svoje auto na zasneženej ploche a nacvičiť základné úkony. Po krátkom rozbehu dať ručnou auto do šmyku a skúsiť ho zrovnať. Ak nie je priestor na tréning treba mať na pamäti, že na šmýkajúci zadok treba zareagovať rýchlo ale primerane.

situacia1_maly.jpg
situacia2_maly.jpg

Motor vpredu a poháňaná predná náprava

Najpoužívanejšiu koncepciu moderného automobilu zvládne ľahko aj začiatočník, pokiaľ dodrží isté zásady a pamätá na nevýhody auta s poháňanou prednou nápravou. Prvou nevýhodou je fakt, že predné kolesá, ktoré určujú smer jazdy, musia okrem odstredivej sily prenášať aj hnaciu silu. Prudké zatočenie a ubratie plynu zase vyvoláva pretáčavý šmyk, kedy sa tlačí von zo zákruty zadná časť auta.

Pri náhlom pretáčavom šmyku (vybočení zadnej časti z vopred zvoleného smeru) treba rýchlo a krátko pootočiť volantom na opačnú stranu - „kontrovať" a pritom pridať plyn, čo je trochu paradoxné na vzniknutú situáciu. Pridanie plynu potiahne auto dopredu a tým pádom sa začne samo vyrovnávať v smere zrýchlenia.

Pozor ! Volant v tzv. kontre držíme iba do chvíle, kým sa šmýkanie zadnej časti nezastaví, potom ho musíme okamžite vyrovnať, prípadne „hodiť" jemnú kontru na druhú stranu. Príliš dlhé opačné natočenie kolies vyvoláva odstrelenie zadnej časti auta na opačnú stranu, a to sa vyrovnáva veľmi ťažko.

Reakcie na šmyk so zadnou poháňanou nápravou

Nové autá klasickej koncepcie so zadným pohonom majú v štandarde elektronické stabilizačné systémy a jazda s nimi si nevyžaduje špeciálnu pozornosť. Auto s poháňanou zadnou nápravou a bez kontrolných systémov si vynucuje vyššiu dávku zručnosti vodiča ale hlavne opatrnosť.

V pretáčavom šmyku nesmieme prudko ubrať ani pridať plyn. Najlepšie je, ak kolesá nebudú motorom ani poháňané ani brzdené. Vo chvíli, keď zaregistrujeme šmyk, je dobré pootočiť volantom do opačného smeru - dať „kontru".

Kontra môže byť výraznejšia ako pri prednom pohone, ale tiež nesmie trvať dlho.

Pohon všetkých kolies

Správanie vozidiel pri šmyku sa môže líšiť v závislosti od systému distribúcie sily na kolesá. Inak sa správa Audi Quattro ako VW Golf 4 Motion prípadne Mercedes 4 Matic, Suzuki Ignis 4x4 a úplne inak sa môže správať terénne Mitsubishi Pajero. Správanie veľmi blízke pretekárskym vozidlám zase ponúka Subaru Impreza WRX prípadne Mitsubishi Evo.

V pretáčavom šmykuso „štvorkolkou" treba tak ako pri prednom pohone otočiť volantom do opačného smeru a kontrolovane pridať plyn. Natočenie volantu môže byť impulzívne ale krátke, aby nedošlo ku šmyku do druhej strany. Pokiaľ je auto nasmerované smerom dovnútra zákruty a predné kolesá sú už vyrovnané, môžeme pridať plyn oveľa výraznejšie ako pri iných druhoch pohonu.

Práca s plynom je veľmi dôležitá, lebo enormné preklzávanie kolies vás môže dostať do neočakávanej situácie. Pri športovej jazde šmykom je správne najskôr auto nasmerovať do požadovaného smeru a až potom vypustiť stádo koní na zasneženú cestu.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  4. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  5. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  7. Home (ale aj) Office
  8. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  10. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 32 468
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 28 241
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 584
  4. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 271
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 037
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 12 033
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 340
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 543
  9. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 431
  10. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 9 395
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Bezpečnosť s auto.sme

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Zrodenie Borisa Kollára

V septembri 2015 sme sa všetci najviac báli utečeneckej krízy. Dnes vieme, že sme sa báli oprávnene, ale z nesprávnych príčin.

Peter Sagan a Sam Bennett na Tour de France 2020.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Moskva nasadzuje proti Covidu šalajky

Na svete je 50 týchto psov, všetky patria Aeroflotu na letisku Šeremetevo.

Kontrola pasažierov po pristání lietadla na moskovskom letisku Šeremetevo.
Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach tento rok privítalo Banksyho aj Keitha Haringa. Ich diela boli vystavené na Slovensku prvýkrát.

Neprehliadnite tiež

Seat Leon Sportstourer je kombi bez zbytočných kompromisov (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.

Hyundai zverejnil ceny novej generácie i20. Čo ponúkne konkurent Fabie?

Základná výbava sa pod 10-tisíc eur nezmestí.

Hyundai i20