SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Ide auto do hodín? Kontrujte primerane

Pretáčavý šmyk sa považuje za nebezpečný a ťažko zvládnuteľný. Úspech závisí od koordinovanej práce rúk a nôh. Základom je, nezľaknúť s a trénovať.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

BREZNO. Situácia, pri ktorej zadná časť auta vybočuje zo stopy je obávaná, obdivovaná a niekedy zámerne vyvolaná. Na rozdiel od športovej jazdy a pretekov na klzkom povrchu, keď si možno vyvolaným šmykom pomôcť, v bežnej premávke je pretáčavý šmyk na príťaž. Jeho zvládnutie závisí od momentálnych podmienok na ceste, rýchlosti a auta. Existuje niekoľko všeobecne platných zásad ako narovnať auto späť do smeru a nehavarovať. Väčšina neúspešných pokusov končí v následnom druhom alebo treťom šmyku. Šoféri vedia, že musia dať kontru do opačnej strany, ale väčšina nezvládne nasledujúci druhý šmyk. Prečo?

Ani veľa, ani málo, tak akurát

Práca s volantom znamená viac ako sa na prvý pohľad zdá. V ústrety vychyľujúcej sa zadnej časti auta musí ísť priamoúmerné natočenie volantu. Nikde nie je napísané koľko treba otočiť volantom. Šofér musí kontrou zareagovať rýchlo a krátko. Chaotické točenie volantu o niekoľko otáčok možno prvý šmyk zastaví ale vodič ho nestihne vrátiť späť a príde na rad šmyk do opačnej strany. Po rýchlej kontre čakajte iba dovtedy, kým sa auto prestane otáčať a šmyk sa zastaví. V tej chvíli už narovnávajte volant spať. Narovnávať volant naspäť v momente, keď je auto rovno je neskoro.

Dôležitý tréning

K zvládnutiu pretáčavého šmyku je potrebné mať podvedome natrénované reflexy a správne natočenie volantu späť. Za ideálnych podmienok by si mal každý vodič vyskúšať svoje auto na zasneženej ploche a nacvičiť základné úkony. Po krátkom rozbehu dať ručnou auto do šmyku a skúsiť ho zrovnať. Ak nie je priestor na tréning treba mať na pamäti, že na šmýkajúci zadok treba zareagovať rýchlo ale primerane.

situacia1_maly.jpg
situacia2_maly.jpg

Motor vpredu a poháňaná predná náprava

Najpoužívanejšiu koncepciu moderného automobilu zvládne ľahko aj začiatočník, pokiaľ dodrží isté zásady a pamätá na nevýhody auta s poháňanou prednou nápravou. Prvou nevýhodou je fakt, že predné kolesá, ktoré určujú smer jazdy, musia okrem odstredivej sily prenášať aj hnaciu silu. Prudké zatočenie a ubratie plynu zase vyvoláva pretáčavý šmyk, kedy sa tlačí von zo zákruty zadná časť auta.

Pri náhlom pretáčavom šmyku (vybočení zadnej časti z vopred zvoleného smeru) treba rýchlo a krátko pootočiť volantom na opačnú stranu - „kontrovať" a pritom pridať plyn, čo je trochu paradoxné na vzniknutú situáciu. Pridanie plynu potiahne auto dopredu a tým pádom sa začne samo vyrovnávať v smere zrýchlenia.

Pozor ! Volant v tzv. kontre držíme iba do chvíle, kým sa šmýkanie zadnej časti nezastaví, potom ho musíme okamžite vyrovnať, prípadne „hodiť" jemnú kontru na druhú stranu. Príliš dlhé opačné natočenie kolies vyvoláva odstrelenie zadnej časti auta na opačnú stranu, a to sa vyrovnáva veľmi ťažko.

Reakcie na šmyk so zadnou poháňanou nápravou

Nové autá klasickej koncepcie so zadným pohonom majú v štandarde elektronické stabilizačné systémy a jazda s nimi si nevyžaduje špeciálnu pozornosť. Auto s poháňanou zadnou nápravou a bez kontrolných systémov si vynucuje vyššiu dávku zručnosti vodiča ale hlavne opatrnosť.

V pretáčavom šmyku nesmieme prudko ubrať ani pridať plyn. Najlepšie je, ak kolesá nebudú motorom ani poháňané ani brzdené. Vo chvíli, keď zaregistrujeme šmyk, je dobré pootočiť volantom do opačného smeru - dať „kontru".

Kontra môže byť výraznejšia ako pri prednom pohone, ale tiež nesmie trvať dlho.

Pohon všetkých kolies

Správanie vozidiel pri šmyku sa môže líšiť v závislosti od systému distribúcie sily na kolesá. Inak sa správa Audi Quattro ako VW Golf 4 Motion prípadne Mercedes 4 Matic, Suzuki Ignis 4x4 a úplne inak sa môže správať terénne Mitsubishi Pajero. Správanie veľmi blízke pretekárskym vozidlám zase ponúka Subaru Impreza WRX prípadne Mitsubishi Evo.

V pretáčavom šmykuso „štvorkolkou" treba tak ako pri prednom pohone otočiť volantom do opačného smeru a kontrolovane pridať plyn. Natočenie volantu môže byť impulzívne ale krátke, aby nedošlo ku šmyku do druhej strany. Pokiaľ je auto nasmerované smerom dovnútra zákruty a predné kolesá sú už vyrovnané, môžeme pridať plyn oveľa výraznejšie ako pri iných druhoch pohonu.

Práca s plynom je veľmi dôležitá, lebo enormné preklzávanie kolies vás môže dostať do neočakávanej situácie. Pri športovej jazde šmykom je správne najskôr auto nasmerovať do požadovaného smeru a až potom vypustiť stádo koní na zasneženú cestu.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  3. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  4. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 560
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 774
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 194
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 21 560
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 592
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 14 372
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 11 698
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 8 857
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 759
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 6 776
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Téma: Bezpečnosť s auto.sme

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prieskum preferencií: Apríl 2021.

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

46m
Koronavírus na Slovensku: Testovanie na Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 371-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 565 obetí.

8 h
Adolf Eichmann pred súdom.

Eichmannov súd sledoval celý svet.

24 h
AUTORSKÁ STRANA EVY BORUŠOVIČOVEJ

Očkovanie ako rýchlotest racionality

Ilustračné foto.

Dnes sa menej bojuje oceľou a viac dezinformáciami. A vakcínami.

9. apr

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr