BRATISLAVA, BREZNO. Mníchovská automobilka si zachováva svoje črty aj v najmenšom BMW 1. Silná naftová verzia má podvozok rýchlejší ako motor.
Diesel od BMW dáva z dvojlitrového objemu výkon 204 koní a dosahuje vysoký krútiaci moment 400 Nm. Počas dochádzania do práce si vystačí s piatimi litrami nafty na sto kilometrov. Mimo mesta to zvládne aj za 4,4 litra. Maximálna radosť z jazdy môže spotrebu vyhnať na sedem až osem litrov. Vzhľadom na dosiahnuté dynamické parametre a ochotu naftového motora stúpať do otáčok je spotreba výborná.
Zážitok z jazdy Pri jednotkovom BMW treba počítať s ťažším nastupovaním, nižšou strechou vzadu a menším vstupným otvorom do kufra. Štartovanie tlačidlo by malo zmysel, keby nebolo treba vkladať kľúč do pripraveného otvoru a zacvaknúť ho. V cene vyše deväťstotisícového auta by mohlo byť elektrické ovládanie vodičovho sedadla. Nie je.
Predné sedadlá s dofukovaním bočníc obopnú telo a dobre držia šoféra aj v bočnom šmyku. Detaily prístrojovej dosky sú dokonale premyslené, vrátane tlačidiel ovládania na volante. Nedostatočné sú iba odkladacie priestory v stredovej konzole a vo dverách. Mali by byť väčšie. Všetko ostatné ponúka priestor na obdivovanie ľudského umu a zmyslu pre detail. O jazdných vlastnostiach nehovoriac.
Efektívna úspora energie Diesel nemá veľký rozsah otáčok ako benzínový šesťvalec, avšak dokáže podržať výkon aj v dlhšom šmyku. Po presadnutí za volant BMW z iného auta si treba zvykať na priame riadenie a presné reakcie auta. Silný diesel je vybavený systémami Brake Energy Regeneration a Auto Start Stop, ktoré mu pomáhajú šetriť palivo.
Zhasínanie a štartovanie motora na križovatkách sprevádzané hlasným zahrkaním motora je skôr o emisiách než o znižovaní spotreby. Podiel na celkovej spotreba má sústava prvkov, ktoré cielene znižujú straty. Prebytočná kinetická energia dobíja batérie a tie pomáhajú niektorým agregátom, aby ich nemusel hnať motor. Ide veľmi dobrý spôsob ako dostupnými prostriedkami znížiť spotrebu.
Pozn.: Vo videu je nesprávne uvedený krútiaci moment 440 Nm, správne je 400 Nm. Ďakujeme za pochopenie.
BMW 123d - technické údaje a dôležité parametre
Motor štvorvalcový diesel
Objem 1995 cm3
Technika common rail III.
Výkon 150 kW (204 koní)
Pri otáčkach 4400 ot./min.
Krútiaci moment 400 Nm
Pri otáčkach 2000 - 2250 ot./min.
Litrový výkon 102,2 k/l
Kilogramový výkon 7,33 kg/k
Spotreba (výrobca) 5,2 l/100 km
Spotreba v teste 5,9 l/100 km
Palubný počítač - presnosť +0,5 l/100km
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 7,0 s
Maximálna rýchlosť 238 km/h
Karoséria päťdverová - hatchback
Súčiniteľ odporu vzduchu 0,31
Rázvor 2660 mm
Dĺžka 4239 mm
Výška 1421 mm
Šírka 1748 mm
Pohotovostná hmotnosť 1495 kg
Objem bat. priestoru 330 l
Objem nádrže 51 l