SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Upáľte automobilového kacíra. Testoval BMW 123d

V čase, keď sa automobilové triedy navzájom prelínajú, treba konečne uznať, že diesel môže poháňať skutočný „hot hatch". Ide päťlitrová spotreba dokopy so športovým jazdením? Priaznivci benzínu sa búria, ale je to tak.

Jednotka s motorom za prednou nápravou má výborne rozloženú hmotnosť a ponúka výborné jazdné zážitky. Pri bežnom jazdení veľa nespotrebuje.Jednotka s motorom za prednou nápravou má výborne rozloženú hmotnosť a ponúka výborné jazdné zážitky. Pri bežnom jazdení veľa nespotrebuje. (Zdroj: Tomáš Kelement)

BRATISLAVA, BREZNO. Mníchovská automobilka si zachováva svoje črty aj v najmenšom BMW 1. Silná naftová verzia má podvozok rýchlejší ako motor.

Diesel od BMW dáva z dvojlitrového objemu výkon 204 koní a dosahuje vysoký krútiaci moment 400 Nm. Počas dochádzania do práce si vystačí s piatimi litrami nafty na sto kilometrov. Mimo mesta to zvládne aj za 4,4 litra. Maximálna radosť z jazdy môže spotrebu vyhnať na sedem až osem litrov. Vzhľadom na dosiahnuté dynamické parametre a ochotu naftového motora stúpať do otáčok je spotreba výborná.

Zážitok z jazdy

Pri jednotkovom BMW treba počítať s ťažším nastupovaním, nižšou strechou vzadu a menším vstupným otvorom do kufra. Štartovanie tlačidlo by malo zmysel, keby nebolo treba vkladať kľúč do pripraveného otvoru a zacvaknúť ho. V cene vyše deväťstotisícového auta by mohlo byť elektrické ovládanie vodičovho sedadla. Nie je.

Predné sedadlá s dofukovaním bočníc obopnú telo a dobre držia šoféra aj v bočnom šmyku. Detaily prístrojovej dosky sú dokonale premyslené, vrátane tlačidiel ovládania na volante. Nedostatočné sú iba odkladacie priestory v stredovej konzole a vo dverách. Mali by byť väčšie. Všetko ostatné ponúka priestor na obdivovanie ľudského umu a zmyslu pre detail. O jazdných vlastnostiach nehovoriac.

Efektívna úspora energie

Diesel nemá veľký rozsah otáčok ako benzínový šesťvalec, avšak dokáže podržať výkon aj v dlhšom šmyku. Po presadnutí za volant BMW z iného auta si treba zvykať na priame riadenie a presné reakcie auta. Silný diesel je vybavený systémami Brake Energy Regeneration a Auto Start Stop, ktoré mu pomáhajú šetriť palivo.

Zhasínanie a štartovanie motora na križovatkách sprevádzané hlasným zahrkaním motora je skôr o emisiách než o znižovaní spotreby. Podiel na celkovej spotreba má sústava prvkov, ktoré cielene znižujú straty. Prebytočná kinetická energia dobíja batérie a tie pomáhajú niektorým agregátom, aby ich nemusel hnať motor. Ide veľmi dobrý spôsob ako dostupnými prostriedkami znížiť spotrebu.

Pozn.: Vo videu je nesprávne uvedený krútiaci moment 440 Nm, správne je 400 Nm. Ďakujeme za pochopenie.

BMW 123d - technické údaje a dôležité parametre

Motor štvorvalcový diesel
Objem 1995 cm3
Technika common rail III.
Výkon 150 kW (204 koní)
Pri otáčkach 4400 ot./min.
Krútiaci moment 400 Nm
Pri otáčkach 2000 - 2250 ot./min.
Litrový výkon 102,2 k/l
Kilogramový výkon 7,33 kg/k
Spotreba (výrobca) 5,2 l/100 km
Spotreba v teste 5,9 l/100 km
Palubný počítač - presnosť +0,5 l/100km
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 7,0 s
Maximálna rýchlosť 238 km/h
Karoséria päťdverová - hatchback
Súčiniteľ odporu vzduchu 0,31
Rázvor 2660 mm
Dĺžka 4239 mm
Výška 1421 mm
Šírka 1748 mm
Pohotovostná hmotnosť 1495 kg
Objem bat. priestoru 330 l
Objem nádrže 51 l

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 225
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 451
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 345
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 204
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 991
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 932
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 205
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 917
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 717
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 605
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

5 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

9 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

15 h
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan