Upáľte automobilového kacíra. Testoval BMW 123d

V čase, keď sa automobilové triedy navzájom prelínajú, treba konečne uznať, že diesel môže poháňať skutočný „hot hatch". Ide päťlitrová spotreba dokopy so športovým jazdením? Priaznivci benzínu sa búria, ale je to tak.

Jednotka s motorom za prednou nápravou má výborne rozloženú hmotnosť a ponúka výborné jazdné zážitky. Pri bežnom jazdení veľa nespotrebuje.(Zdroj: Tomáš Kelement)

BRATISLAVA, BREZNO. Mníchovská automobilka si zachováva svoje črty aj v najmenšom BMW 1. Silná naftová verzia má podvozok rýchlejší ako motor.

Diesel od BMW dáva z dvojlitrového objemu výkon 204 koní a dosahuje vysoký krútiaci moment 400 Nm. Počas dochádzania do práce si vystačí s piatimi litrami nafty na sto kilometrov. Mimo mesta to zvládne aj za 4,4 litra. Maximálna radosť z jazdy môže spotrebu vyhnať na sedem až osem litrov. Vzhľadom na dosiahnuté dynamické parametre a ochotu naftového motora stúpať do otáčok je spotreba výborná.

Zážitok z jazdy

Pri jednotkovom BMW treba počítať s ťažším nastupovaním, nižšou strechou vzadu a menším vstupným otvorom do kufra. Štartovanie tlačidlo by malo zmysel, keby nebolo treba vkladať kľúč do pripraveného otvoru a zacvaknúť ho. V cene vyše deväťstotisícového auta by mohlo byť elektrické ovládanie vodičovho sedadla. Nie je.

Predné sedadlá s dofukovaním bočníc obopnú telo a dobre držia šoféra aj v bočnom šmyku. Detaily prístrojovej dosky sú dokonale premyslené, vrátane tlačidiel ovládania na volante. Nedostatočné sú iba odkladacie priestory v stredovej konzole a vo dverách. Mali by byť väčšie. Všetko ostatné ponúka priestor na obdivovanie ľudského umu a zmyslu pre detail. O jazdných vlastnostiach nehovoriac.

Efektívna úspora energie

Diesel nemá veľký rozsah otáčok ako benzínový šesťvalec, avšak dokáže podržať výkon aj v dlhšom šmyku. Po presadnutí za volant BMW z iného auta si treba zvykať na priame riadenie a presné reakcie auta. Silný diesel je vybavený systémami Brake Energy Regeneration a Auto Start Stop, ktoré mu pomáhajú šetriť palivo.

Zhasínanie a štartovanie motora na križovatkách sprevádzané hlasným zahrkaním motora je skôr o emisiách než o znižovaní spotreby. Podiel na celkovej spotreba má sústava prvkov, ktoré cielene znižujú straty. Prebytočná kinetická energia dobíja batérie a tie pomáhajú niektorým agregátom, aby ich nemusel hnať motor. Ide veľmi dobrý spôsob ako dostupnými prostriedkami znížiť spotrebu.

Pozn.: Vo videu je nesprávne uvedený krútiaci moment 440 Nm, správne je 400 Nm. Ďakujeme za pochopenie.

BMW 123d - technické údaje a dôležité parametre

Motor štvorvalcový diesel
Objem 1995 cm3
Technika common rail III.
Výkon 150 kW (204 koní)
Pri otáčkach 4400 ot./min.
Krútiaci moment 400 Nm
Pri otáčkach 2000 - 2250 ot./min.
Litrový výkon 102,2 k/l
Kilogramový výkon 7,33 kg/k
Spotreba (výrobca) 5,2 l/100 km
Spotreba v teste 5,9 l/100 km
Palubný počítač - presnosť +0,5 l/100km
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 7,0 s
Maximálna rýchlosť 238 km/h
Karoséria päťdverová - hatchback
Súčiniteľ odporu vzduchu 0,31
Rázvor 2660 mm
Dĺžka 4239 mm
Výška 1421 mm
Šírka 1748 mm
Pohotovostná hmotnosť 1495 kg
Objem bat. priestoru 330 l
Objem nádrže 51 l

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 248
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 12 463
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 425
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 9 268
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 008
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 934
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 383
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 819
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 403
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 609

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Olympiáda sa končí vlnou budúcnosti, Slováci prišli medzi prvými

Sledujte online prenos s nami zo záverečného ceremoniálu.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.