SME

História: Morgan oslavuje 100. výročie vzniku značky

Britský výrobca športových automobilov pripravil na oslavu storočnice zvláštny produkt. Detské autíčko na pedálový pohon je určené najmenším priaznivcom značky.

(Zdroj: Morgan)

BRATISLAVA. Spoločnosť Morgan Motor Company založil v roku 1909 Henry Frederick Stanley Morgan s cieľom vyrábať lacné ľudové vozidlá. Prvé z nich si pán Morgan zhotovil pre vlastnú potrebu.

Malú jednomiestnu trojkolku poháňal jednovalcový motocyklový motor. Vozidlo vzbudilo u verejnosti veľký záujem, preto v roku 1911 na Olympia Motor Exhibition bol predstavený prvý sériovo vyrábaný Morgan.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tri kolesá kvôli daniam

Modely radu V-Twin mali kvôli nižšej dani iba tri kolesá, dve miesta na sedenie, rám z oceľových rúrok a dvojvalcový motocyklový motor od rôznych výrobcov, uložený pred prednou nápravou. Charakteristickým prvkom sa stala absencia prednej kapoty zakrývajúcej poháňací agregát.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci trojkolky ponúkali iba zlomok komfortu iných ľudových vozidiel z tých čias, stali sa vyhľadávanými nielen bežnými motoristami, ale aj adeptmi motoristického športu. Mrštným Morganom sa darilo najmä v disciplíne trial, čo bola akási predzvesť dnešných automobilových súťaží.

Z troch na štyri kolesá

V roku 1932 prišiel na trh modernejší a pohodlnejší rad F so štvorvalcom Ford a zakrátko aj model 4-4 - prvý štvorkolesový Morgan. Novinka sa ujala natoľko, že postupne vytlačila z výroby trojkolky. Posledná z nich opustila výrobný závod Morgan v roku 1936.

Automobily značky Morgan sa stávali čoraz ušľachtilejšími a rýchlejšími. Novú éru načal v roku 1950 automobil s označením +4. Roadster s dizajnom športiaka z 30-tych rokov, podvozkom vyrobeným z dreva a hliníkovou karosériou sa napriek väčším či menším modifikáciám a rôznym motorom pod kapotou udržal vo výrobe dodnes. Dodacia lehota na ručne zhotovený kúsok však predstavuje minimálne rok.

SkryťVypnúť reklamu

Klasické tvary a moderná technika

Vstup do nového milénia absolvoval Morgan vo veľkom štýle. V roku 2000 prezentoval roadster a kupé s aerodyamicky tvarovanou karosériou zachovávajúcou si črty klasických Morganov ukrývajúcou techniku od BMW. Vďaka nej boli automobily Aero 8 (roadster) a Aeromax (kupé) schopné vyvinúť najvyššu rýchlosť až 270 km/h.

Konštruktéri britskej značky myslia aj na budúcnosť, preto v roku 2006 ohlásili vývoj ekologického športového auta. Výsledok ich práce je Morgan Lifecar, automobil postavený na báze kupé Morgan Aeromax, poháňaný elektromotorom. O výrobu elektrickej energie sa starajú palivové články.

Hračka k narodeninám

Jedným z darčekov, ktoré si spoločnosť Morgan Motor Company dala k 100. výročiu svojho založenia, je vozidlo určené pre deti vo veku šesť až trinásť rokov. Šľapacie trojkolesové autíčko pripomínajúce prvé trojkolky Morgan vyzerá roztomilo, konštruktéri ale deťom sľubujú aj adrenalínové zážitky.

SkryťVypnúť reklamu

„Karoséria" je vyrobená z hliníka a aj ďalšie časti vozidla sú zhotovené z ľahkých materiálov, aby sa zabezpečila čo najnižšia hmotnosť hračky. Nechýbajú tri prevody podobne ako na bicykli a špeciálne navrhnutá poloha sedadla tak, aby bolo dieťa schopné pri minimálnej námahe vyvinúť čo najvyššiu rýchlosť. Hračka sa vyrába ručne a vznikne z nej iba 500 exemplárov.

Cena je rovnako exkluzívna ako samotný produkt a začína od hranice 2655 eur, za kožené čalúnenie si priplatíte ďalších 266 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  2. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  3. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  5. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  1. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  2. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  3. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  4. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  6. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  7. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  8. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 12 562
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 565
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 546
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 276
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 715
  6. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 2 648
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 785
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 646
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Vám musí jeΩať chalani, vám musí jeΩať .
  2. Pavol Kéri: Lietavská Lúčka 2025
  3. Ľudmila Križanovská: Milí ukrajinskí spoluobčania, nie je to Vaša vina, že jeden z Vás zlyhal a niekoho napadol nožom.
  4. Mária Romaňáková: Dvor kráľovnej Ester
  5. Viktor Pamula: Agent Kremľa zablokoval sankcie proti Rusku
  6. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  7. Dušan Piršel: Ako socializovať ego? – to je otázka…
  8. Jaroslav Liptak: Prečo AI a udržateľnosť patria k sebe (a prečo bez toho dnes biznis neprežije)
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 267
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 284
  3. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 160
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 014
  5. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 800
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 909
  7. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 4 642
  8. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 483
  1. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  2. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  3. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  4. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  5. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  6. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  7. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  8. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
SkryťZatvoriť reklamu