SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

História: Morgan oslavuje 100. výročie vzniku značky

Britský výrobca športových automobilov pripravil na oslavu storočnice zvláštny produkt. Detské autíčko na pedálový pohon je určené najmenším priaznivcom značky.

(Zdroj: Morgan)

BRATISLAVA. Spoločnosť Morgan Motor Company založil v roku 1909 Henry Frederick Stanley Morgan s cieľom vyrábať lacné ľudové vozidlá. Prvé z nich si pán Morgan zhotovil pre vlastnú potrebu.

Malú jednomiestnu trojkolku poháňal jednovalcový motocyklový motor. Vozidlo vzbudilo u verejnosti veľký záujem, preto v roku 1911 na Olympia Motor Exhibition bol predstavený prvý sériovo vyrábaný Morgan.

Tri kolesá kvôli daniam

Modely radu V-Twin mali kvôli nižšej dani iba tri kolesá, dve miesta na sedenie, rám z oceľových rúrok a dvojvalcový motocyklový motor od rôznych výrobcov, uložený pred prednou nápravou. Charakteristickým prvkom sa stala absencia prednej kapoty zakrývajúcej poháňací agregát.

Hoci trojkolky ponúkali iba zlomok komfortu iných ľudových vozidiel z tých čias, stali sa vyhľadávanými nielen bežnými motoristami, ale aj adeptmi motoristického športu. Mrštným Morganom sa darilo najmä v disciplíne trial, čo bola akási predzvesť dnešných automobilových súťaží.

Z troch na štyri kolesá

V roku 1932 prišiel na trh modernejší a pohodlnejší rad F so štvorvalcom Ford a zakrátko aj model 4-4 - prvý štvorkolesový Morgan. Novinka sa ujala natoľko, že postupne vytlačila z výroby trojkolky. Posledná z nich opustila výrobný závod Morgan v roku 1936.

Automobily značky Morgan sa stávali čoraz ušľachtilejšími a rýchlejšími. Novú éru načal v roku 1950 automobil s označením +4. Roadster s dizajnom športiaka z 30-tych rokov, podvozkom vyrobeným z dreva a hliníkovou karosériou sa napriek väčším či menším modifikáciám a rôznym motorom pod kapotou udržal vo výrobe dodnes. Dodacia lehota na ručne zhotovený kúsok však predstavuje minimálne rok.

Klasické tvary a moderná technika

Vstup do nového milénia absolvoval Morgan vo veľkom štýle. V roku 2000 prezentoval roadster a kupé s aerodyamicky tvarovanou karosériou zachovávajúcou si črty klasických Morganov ukrývajúcou techniku od BMW. Vďaka nej boli automobily Aero 8 (roadster) a Aeromax (kupé) schopné vyvinúť najvyššu rýchlosť až 270 km/h.

Konštruktéri britskej značky myslia aj na budúcnosť, preto v roku 2006 ohlásili vývoj ekologického športového auta. Výsledok ich práce je Morgan Lifecar, automobil postavený na báze kupé Morgan Aeromax, poháňaný elektromotorom. O výrobu elektrickej energie sa starajú palivové články.

Hračka k narodeninám

Jedným z darčekov, ktoré si spoločnosť Morgan Motor Company dala k 100. výročiu svojho založenia, je vozidlo určené pre deti vo veku šesť až trinásť rokov. Šľapacie trojkolesové autíčko pripomínajúce prvé trojkolky Morgan vyzerá roztomilo, konštruktéri ale deťom sľubujú aj adrenalínové zážitky.

„Karoséria" je vyrobená z hliníka a aj ďalšie časti vozidla sú zhotovené z ľahkých materiálov, aby sa zabezpečila čo najnižšia hmotnosť hračky. Nechýbajú tri prevody podobne ako na bicykli a špeciálne navrhnutá poloha sedadla tak, aby bolo dieťa schopné pri minimálnej námahe vyvinúť čo najvyššiu rýchlosť. Hračka sa vyrába ručne a vznikne z nej iba 500 exemplárov.

Cena je rovnako exkluzívna ako samotný produkt a začína od hranice 2655 eur, za kožené čalúnenie si priplatíte ďalších 266 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  2. Spánok – základ pevných vzťahov
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  5. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  10. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  5. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  10. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 292
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 870
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 020
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 565
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 922
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 174
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 926
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 710
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 657
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 436
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik.

Štát sa zbavuje aj takých vecí, ktoré by mohol speňažiť, konkurzy sa vlečú.


a 1 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt
Peugeot 308 GT

V ponuke je benzín, diesel aj plug-in hybrid.


12. okt

Blogy SME

  1. Július Kovács: Dotujeme násilie v Slovenskom futbale a roznášanie covidu
  2. Štefan Vidlár: Slovensko dole!
  3. Inštitút strategických politík: Mexiko a USA pracujú na novej dohode zameranej na boj proti kartelom
  4. Ján Urda: "Dolnokysucký Vlkolínec"
  5. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  6. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 254
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 107
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 095
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 015
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 528
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 108
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 632
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 578
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu