SME

História: Morgan oslavuje 100. výročie vzniku značky

Britský výrobca športových automobilov pripravil na oslavu storočnice zvláštny produkt. Detské autíčko na pedálový pohon je určené najmenším priaznivcom značky.

(Zdroj: Morgan)

BRATISLAVA. Spoločnosť Morgan Motor Company založil v roku 1909 Henry Frederick Stanley Morgan s cieľom vyrábať lacné ľudové vozidlá. Prvé z nich si pán Morgan zhotovil pre vlastnú potrebu.

Malú jednomiestnu trojkolku poháňal jednovalcový motocyklový motor. Vozidlo vzbudilo u verejnosti veľký záujem, preto v roku 1911 na Olympia Motor Exhibition bol predstavený prvý sériovo vyrábaný Morgan.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tri kolesá kvôli daniam

Modely radu V-Twin mali kvôli nižšej dani iba tri kolesá, dve miesta na sedenie, rám z oceľových rúrok a dvojvalcový motocyklový motor od rôznych výrobcov, uložený pred prednou nápravou. Charakteristickým prvkom sa stala absencia prednej kapoty zakrývajúcej poháňací agregát.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci trojkolky ponúkali iba zlomok komfortu iných ľudových vozidiel z tých čias, stali sa vyhľadávanými nielen bežnými motoristami, ale aj adeptmi motoristického športu. Mrštným Morganom sa darilo najmä v disciplíne trial, čo bola akási predzvesť dnešných automobilových súťaží.

Z troch na štyri kolesá

V roku 1932 prišiel na trh modernejší a pohodlnejší rad F so štvorvalcom Ford a zakrátko aj model 4-4 - prvý štvorkolesový Morgan. Novinka sa ujala natoľko, že postupne vytlačila z výroby trojkolky. Posledná z nich opustila výrobný závod Morgan v roku 1936.

Automobily značky Morgan sa stávali čoraz ušľachtilejšími a rýchlejšími. Novú éru načal v roku 1950 automobil s označením +4. Roadster s dizajnom športiaka z 30-tych rokov, podvozkom vyrobeným z dreva a hliníkovou karosériou sa napriek väčším či menším modifikáciám a rôznym motorom pod kapotou udržal vo výrobe dodnes. Dodacia lehota na ručne zhotovený kúsok však predstavuje minimálne rok.

SkryťVypnúť reklamu

Klasické tvary a moderná technika

Vstup do nového milénia absolvoval Morgan vo veľkom štýle. V roku 2000 prezentoval roadster a kupé s aerodyamicky tvarovanou karosériou zachovávajúcou si črty klasických Morganov ukrývajúcou techniku od BMW. Vďaka nej boli automobily Aero 8 (roadster) a Aeromax (kupé) schopné vyvinúť najvyššu rýchlosť až 270 km/h.

Konštruktéri britskej značky myslia aj na budúcnosť, preto v roku 2006 ohlásili vývoj ekologického športového auta. Výsledok ich práce je Morgan Lifecar, automobil postavený na báze kupé Morgan Aeromax, poháňaný elektromotorom. O výrobu elektrickej energie sa starajú palivové články.

Hračka k narodeninám

Jedným z darčekov, ktoré si spoločnosť Morgan Motor Company dala k 100. výročiu svojho založenia, je vozidlo určené pre deti vo veku šesť až trinásť rokov. Šľapacie trojkolesové autíčko pripomínajúce prvé trojkolky Morgan vyzerá roztomilo, konštruktéri ale deťom sľubujú aj adrenalínové zážitky.

SkryťVypnúť reklamu

„Karoséria" je vyrobená z hliníka a aj ďalšie časti vozidla sú zhotovené z ľahkých materiálov, aby sa zabezpečila čo najnižšia hmotnosť hračky. Nechýbajú tri prevody podobne ako na bicykli a špeciálne navrhnutá poloha sedadla tak, aby bolo dieťa schopné pri minimálnej námahe vyvinúť čo najvyššiu rýchlosť. Hračka sa vyrába ručne a vznikne z nej iba 500 exemplárov.

Cena je rovnako exkluzívna ako samotný produkt a začína od hranice 2655 eur, za kožené čalúnenie si priplatíte ďalších 266 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 314
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 713
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 383
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 800
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 203
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 987
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 939
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 034
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu