SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

História: Morgan oslavuje 100. výročie vzniku značky

Britský výrobca športových automobilov pripravil na oslavu storočnice zvláštny produkt. Detské autíčko na pedálový pohon je určené najmenším priaznivcom značky.

(Zdroj: Morgan)

BRATISLAVA. Spoločnosť Morgan Motor Company založil v roku 1909 Henry Frederick Stanley Morgan s cieľom vyrábať lacné ľudové vozidlá. Prvé z nich si pán Morgan zhotovil pre vlastnú potrebu.

Malú jednomiestnu trojkolku poháňal jednovalcový motocyklový motor. Vozidlo vzbudilo u verejnosti veľký záujem, preto v roku 1911 na Olympia Motor Exhibition bol predstavený prvý sériovo vyrábaný Morgan.

Tri kolesá kvôli daniam

Modely radu V-Twin mali kvôli nižšej dani iba tri kolesá, dve miesta na sedenie, rám z oceľových rúrok a dvojvalcový motocyklový motor od rôznych výrobcov, uložený pred prednou nápravou. Charakteristickým prvkom sa stala absencia prednej kapoty zakrývajúcej poháňací agregát.

Hoci trojkolky ponúkali iba zlomok komfortu iných ľudových vozidiel z tých čias, stali sa vyhľadávanými nielen bežnými motoristami, ale aj adeptmi motoristického športu. Mrštným Morganom sa darilo najmä v disciplíne trial, čo bola akási predzvesť dnešných automobilových súťaží.

Z troch na štyri kolesá

V roku 1932 prišiel na trh modernejší a pohodlnejší rad F so štvorvalcom Ford a zakrátko aj model 4-4 - prvý štvorkolesový Morgan. Novinka sa ujala natoľko, že postupne vytlačila z výroby trojkolky. Posledná z nich opustila výrobný závod Morgan v roku 1936.

Automobily značky Morgan sa stávali čoraz ušľachtilejšími a rýchlejšími. Novú éru načal v roku 1950 automobil s označením +4. Roadster s dizajnom športiaka z 30-tych rokov, podvozkom vyrobeným z dreva a hliníkovou karosériou sa napriek väčším či menším modifikáciám a rôznym motorom pod kapotou udržal vo výrobe dodnes. Dodacia lehota na ručne zhotovený kúsok však predstavuje minimálne rok.

Klasické tvary a moderná technika

Vstup do nového milénia absolvoval Morgan vo veľkom štýle. V roku 2000 prezentoval roadster a kupé s aerodyamicky tvarovanou karosériou zachovávajúcou si črty klasických Morganov ukrývajúcou techniku od BMW. Vďaka nej boli automobily Aero 8 (roadster) a Aeromax (kupé) schopné vyvinúť najvyššu rýchlosť až 270 km/h.

Konštruktéri britskej značky myslia aj na budúcnosť, preto v roku 2006 ohlásili vývoj ekologického športového auta. Výsledok ich práce je Morgan Lifecar, automobil postavený na báze kupé Morgan Aeromax, poháňaný elektromotorom. O výrobu elektrickej energie sa starajú palivové články.

Hračka k narodeninám

Jedným z darčekov, ktoré si spoločnosť Morgan Motor Company dala k 100. výročiu svojho založenia, je vozidlo určené pre deti vo veku šesť až trinásť rokov. Šľapacie trojkolesové autíčko pripomínajúce prvé trojkolky Morgan vyzerá roztomilo, konštruktéri ale deťom sľubujú aj adrenalínové zážitky.

„Karoséria" je vyrobená z hliníka a aj ďalšie časti vozidla sú zhotovené z ľahkých materiálov, aby sa zabezpečila čo najnižšia hmotnosť hračky. Nechýbajú tri prevody podobne ako na bicykli a špeciálne navrhnutá poloha sedadla tak, aby bolo dieťa schopné pri minimálnej námahe vyvinúť čo najvyššiu rýchlosť. Hračka sa vyrába ručne a vznikne z nej iba 500 exemplárov.

Cena je rovnako exkluzívna ako samotný produkt a začína od hranice 2655 eur, za kožené čalúnenie si priplatíte ďalších 266 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  2. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  3. Statute of limitations in consumer relations
  4. As prices rise, purchasing the right office is essential
  5. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  6. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  7. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 654
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 240
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 858
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 306
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 686
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 407
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 038
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 820
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Beňová veľmi často hovorí o rôznych morálnych kompasoch.

O neznesiteľnej ľahkosti bytia v Smere.


27. nov
Predseda vlády Eduard Heger a predseda Lekárskeho odborového združenia Peter Visolajský počas tlačovej konferencie po skončení rokovania o podmienkach lekárov.

Čím viac pôjde na platy, tým menej na inovácie.


4 h
Peter Schutz.

Zvýšenie deficitu o mzdy lekárov zvyšuje šancu na prijatie rozpočtu.


1 h
Tridsaťosemročná Lilia Kristenková (vpravo) plače, keď odnášajú telo jej matky Natalie Kristenkovej v nedávno oslobodenom ukrajinskom meste Cherson na juhu Ukrajiny v piatok 25. novembra 2022.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  4. Vladimír Krátky: Peťuš, Peťuš, toto Ti Fico len tak neodpustí .
  5. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  6. Anna Miľanová: Sen...
  7. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 15 631
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 369
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 090
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 997
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 227
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 976
  7. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 3 853
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 817
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu