SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

História: Morgan oslavuje 100. výročie vzniku značky

Britský výrobca športových automobilov pripravil na oslavu storočnice zvláštny produkt. Detské autíčko na pedálový pohon je určené najmenším priaznivcom značky.

(Zdroj: Morgan)

BRATISLAVA. Spoločnosť Morgan Motor Company založil v roku 1909 Henry Frederick Stanley Morgan s cieľom vyrábať lacné ľudové vozidlá. Prvé z nich si pán Morgan zhotovil pre vlastnú potrebu.

Malú jednomiestnu trojkolku poháňal jednovalcový motocyklový motor. Vozidlo vzbudilo u verejnosti veľký záujem, preto v roku 1911 na Olympia Motor Exhibition bol predstavený prvý sériovo vyrábaný Morgan.

Tri kolesá kvôli daniam

Modely radu V-Twin mali kvôli nižšej dani iba tri kolesá, dve miesta na sedenie, rám z oceľových rúrok a dvojvalcový motocyklový motor od rôznych výrobcov, uložený pred prednou nápravou. Charakteristickým prvkom sa stala absencia prednej kapoty zakrývajúcej poháňací agregát.

Hoci trojkolky ponúkali iba zlomok komfortu iných ľudových vozidiel z tých čias, stali sa vyhľadávanými nielen bežnými motoristami, ale aj adeptmi motoristického športu. Mrštným Morganom sa darilo najmä v disciplíne trial, čo bola akási predzvesť dnešných automobilových súťaží.

Z troch na štyri kolesá

V roku 1932 prišiel na trh modernejší a pohodlnejší rad F so štvorvalcom Ford a zakrátko aj model 4-4 - prvý štvorkolesový Morgan. Novinka sa ujala natoľko, že postupne vytlačila z výroby trojkolky. Posledná z nich opustila výrobný závod Morgan v roku 1936.

Automobily značky Morgan sa stávali čoraz ušľachtilejšími a rýchlejšími. Novú éru načal v roku 1950 automobil s označením +4. Roadster s dizajnom športiaka z 30-tych rokov, podvozkom vyrobeným z dreva a hliníkovou karosériou sa napriek väčším či menším modifikáciám a rôznym motorom pod kapotou udržal vo výrobe dodnes. Dodacia lehota na ručne zhotovený kúsok však predstavuje minimálne rok.

Klasické tvary a moderná technika

Vstup do nového milénia absolvoval Morgan vo veľkom štýle. V roku 2000 prezentoval roadster a kupé s aerodyamicky tvarovanou karosériou zachovávajúcou si črty klasických Morganov ukrývajúcou techniku od BMW. Vďaka nej boli automobily Aero 8 (roadster) a Aeromax (kupé) schopné vyvinúť najvyššu rýchlosť až 270 km/h.

Konštruktéri britskej značky myslia aj na budúcnosť, preto v roku 2006 ohlásili vývoj ekologického športového auta. Výsledok ich práce je Morgan Lifecar, automobil postavený na báze kupé Morgan Aeromax, poháňaný elektromotorom. O výrobu elektrickej energie sa starajú palivové články.

Hračka k narodeninám

Jedným z darčekov, ktoré si spoločnosť Morgan Motor Company dala k 100. výročiu svojho založenia, je vozidlo určené pre deti vo veku šesť až trinásť rokov. Šľapacie trojkolesové autíčko pripomínajúce prvé trojkolky Morgan vyzerá roztomilo, konštruktéri ale deťom sľubujú aj adrenalínové zážitky.

„Karoséria" je vyrobená z hliníka a aj ďalšie časti vozidla sú zhotovené z ľahkých materiálov, aby sa zabezpečila čo najnižšia hmotnosť hračky. Nechýbajú tri prevody podobne ako na bicykli a špeciálne navrhnutá poloha sedadla tak, aby bolo dieťa schopné pri minimálnej námahe vyvinúť čo najvyššiu rýchlosť. Hračka sa vyrába ručne a vznikne z nej iba 500 exemplárov.

Cena je rovnako exkluzívna ako samotný produkt a začína od hranice 2655 eur, za kožené čalúnenie si priplatíte ďalších 266 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 651
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 481
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 156
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 359
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 908
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 845
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 295
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 184
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 045
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 920
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

18 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

8 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan