SME

Prvá jazda: Kia Soul budí pozornosť

Najnovší prírastok do modelovej palety kórejskej značky Kia už nemá byť len dobre vybavené auto za nízku cenu, ale imidžové auto.

(Zdroj: Filip Garaj)

VALENCIA. Soul navrhli dizajnéri z amerického štylistického centra Kia. Kladné ohlasy na štúdiu vystavenú na detroitskom autosalóne 2006 dali projektu kompaktného mestského crossoveru zelenú. Vývoj sa následne presťahoval do Južnej Kórei a jeho výsledkom boli tri koncepty Soul Burner, Diva a Searcher odhalené na jarnom ženevskom autosalóne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už vtedy bolo jasné, že produkčná verzia na seba nenechá dlho čakať. Do rozbehnutého vývoja ešte zasiahlo európske štylistické centrum a najmä šéfdizajnér Peter Schreyer. Výsledok uzrel svetlo sveta na nedávno skončenom autosalóne v Paríži.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dizajn s veľkým D Nová Kia Soul je najmä o dizajne. Ak zákazníka nepresvedčí svojím zovňajškom, potom asi vôbec. Množstvo pohľadov okoloidúcich a ostatných vodičov počas prvých jázd vo Valencii a jej okolí nás presvedčili, že auto púta pozornosť presne tak, ako si to dizajnéri zaumienili. Ich zámerom bolo, aby po Soule siahli aj zákazníci, ktorí by inak o vozidlo značky Kia nejavili záujem.

Tvary karosérie s výraznými lemami blatníkov a čiernymi plastovými imitáciami ochrany podvozka integrovanými do oboch nárazníkov, čerpajú inšpiráciu z vozidiel typu SUV. Svetlomety, spoločne s takzvanou tigriou maskou chladiča, sú takmer rovnaké ako na pôvodnej štúdii. Základná verzia bude jazdiť na diskoch s priemerom 15 palcov, lepšie vybavený model dostane 16-palcové kolesá alebo dokonca „osemnástky“. Pre Soul je pripravený program individualizácie zahŕňajúci fólie na karosériu, spojler, chrómované doplnky a až 11 odtieňov karosérie. S ničím podobným sme sa doteraz u kórejských značiek nestretli.

SkryťVypnúť reklamu

Veľký a malý zároveň Škatuľovitý tvar karosérie spoločne s vysokým bokom robia Soul väčší, než v skutočnosti je. Tento fakt sme si uvedomili aj pri stretnutí „naživo“. Reálne je novinka s celkovou dĺžkou 4105 mm o 130 mm kratšia ako päťdverová Kia cee`d a má o 10 mm menší rázvor osí kolies. Šírkou 1785 mm za ňou zaostáva iba o 5 mm. Soul je ale výrazne vyšší - o 130 mm (1610 mm).

Nebude 4x4 Podobný mestský crossover vyrába Nissan (Qashqai je ale o 200 mm dlhší) a tak bude asi najväčším konkurentom pre Kiu Soul Toyota Urban Cruiser, Suzuki SX4 alebo Fiat Sedici. Spomenutá konkurencia môže disponovať aj pohonom všetkých kolies, Kia sa bude vyrábať iba ako „dvojkolka“. Podľa predstaviteľov značky by pohon 4x4 nebol v súlade so zameraním auta, ktoré je určené pre štýlovú a pohodlnú jazdu v meste. Podvozková platforma, na ktorej Soul postavili, použitie techniky na pohon všetkých štyroch kolies neumožňuje.

SkryťVypnúť reklamu

Zábavný interiér Vnútorný priestor je rovnako sympatický ako zovňajšok. Do auta sa vďaka vyššej stavbe dobre nastupuje a je z neho dobrý výhľad do všetkých strán. Na predných sedadlách Soul poskytuje porovnateľnú priestorovú ponuku ako cee´d, ku ktorému má aj vonkajšími rozmermi najbližšie. Vzadu je miesta ešte viac a to v priečnom, pozdĺžnom i vertikálnom smere. Hoci je volant nastaviteľný iba výškovo, ideálnu polohu sme si našli rýchlo. Predné sedadlá majú príjemne dlhé sedáky, ale takmer žiadne bočné vedenie. Farebné vyhotovenie palubnej dosky, výplní dverí i poťahov sedadiel sa líši v závislosti od výbavy a farby karosérie. Dokonca aj vnútorná časť odkladacích schránok môže byť vyhotovená v kontrastných farbách.

Soul má veľa odkladacích priestorov na drobnosti. Okrem nich však nezabúda ani na imidž. Na vrchu stredovej konzoly môže byť na prianie umiestnený veľký reproduktor. Okrem toho môžu byť reproduktory v predných dverách lemované LED diódami, ktoré svietia, blikajú alebo jasom reagujú na prehrávanú hudbu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Malý kufor Zatiaľ čo v kabíne je - vzhľadom na segment - miesta na rozdávanie, batožinový priestor ponúka v základom usporiadaní len 222 litrov. Ani ďalších 100 l, ukrytých pod podlahou, Soul pred kritikou nezachráni. Po sklopení zadných sedadiel nevznikne žiadny rušivý schod a prepravná kapacita vzrastie na 700 litrov.

Vzhľad verzus komfort Vozidlo vzniklo na celkom novej modulárnej platforme umožňujúcej konštruktérom variabilne meniť rázvor osí kolies. Zaujímavosťou sú až štyri varianty naladenia pruženia - dva pre severoamerický trh (štandardný a športový), jeden pre Kóreu a jeden pre Európu.

Vzhľadom na vyššiu stavbu karosérie nemali konštruktéri príliš na výber a pre motoristov zo starého kontinentu museli zvoliť pomerne tuhú charakteristiku, ktorá na jednej strane zabezpečuje malé náklony karosérie v zákrutách a suverénne jazdné vlastnosti, zároveň však nepridáva na komforte. Aj menšie nerovnosti spôsobujú tvrdý náraz do podvozku a následne do chrbtíc cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre úplnosť dopĺňame, že obe vozidlá, ktoré sme mali možnosť vyskúšať, jazdili na efektných osemnásťpalcových diskoch kolies obutých do pneumatík 225/45 R18. Preto si detailnejšie hodnotenie jazdných vlastností a komfortu necháme na prvý test verzie s menšími kolesami.

Čo môžeme hodnotiť už teraz, je riadenie. Kia do Soulu montuje elektrický posilňovač s variabilným účinkom. Výsledkom je o poznanie menej preposilované riadenie, ako v modeli cee`d a istejší pocit vodiča.

Benzín ideálny do mesta V Európe sa pod kapotou Kie Soul budú objavovať výlučne dva štvorvalce s štvorventilovou technikou a objemom 1,6 litra. Zážihová verzia síce dosahuje vzhľadom na zdvihový objem solídny výkon 91 kW (124 k), ale pre dynamickejšiu jazdu ju musíte neustále držať vo vyšších otáčkach. Pre pohyb v meste, prípadne aj mimo neho, ale s nezaťaženým autom, bude tento agregát stačiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osvedčený turbodiesel Drahšou, ale šporovlivejšou alternatívou k benzínovému motoru je turbodiesel 1,6 CRDi (94 kW) 128 k. Charakterizuje ho plynulý záťah hlboko pod hranicou 2000 ot/min, škoda však, že výrobca ani jeden agregát nekombinuje so šesť, ale iba päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá by nielen prispela dynamickejšej jazde, ale aj pomohla ušetriť palivo na diaľnici.

Chvályhodná je presnosť radenia s takmer žiadnymi vôľami a krátkymi dráhami - opäť posun k lepšiemu v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi Kia. Milovníci automatických prevodoviek budú musieť siahnuť po dieseli, ku ktorému výrobca ako alternatívu k manuálu ponúka nie práve najmodernejší štvorstupňový automat.

V predaji na budúci rok V modernizovanom kórejskom závode Gwangju plánujú vyrobiť 136 00 kusov vozidiel Kia Soul ročne, z nich približne 30 000 poputuje do Európy. Základný model má obsahovať kompletnú bezpečnostnú výbavu, vrátane šiestich airbagov, ABS s EBD i stabilizačný systém ESP. Oficiálnu cenu základnej verzie so zážihovým štvorvalcom pod kapotou zatiaľ zverejnil iba nemecký inmportér. Základná verzia tam bude stáť 15 000 eur. Na Slovensku zatiaľ cena stanovená nebola, podľa neoficiálnych informácií by Soul mohol na slovenskom trhu stáť o čosi menej než v Nemecku. Predaje sa rozbehnú v prvom štvrťroku 2010 (oprava 2009), dovtedy bude známy aj oficiálny cenník i záruka na vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické parametre vozidiel Kia Soul

Motor 1,6 CVVT 1,6 CRDi

zdvihový objem [cm3] 1591 1582

výkon [kW/k] 91/124 94/128

pri otáčkach [1/min] 6300 4000

krútiaci moment [Nm] 156 260

pri otáčkach [1/min] 4300 1900-2750

palivová spotreba [l/100 km] 6,5 5,2 (5,9)

zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,0 11,3 (11,9)

maximálna rýchlosť [km/h] 177 182 (176)

údaje v zátvorke platia pre verziu s automatickou prevodovkou

Rozmery, objemy a hmotnosti

dĺžka 4105 mm

šírka 1785 mm

výška 1610 mm

rázvor náprav 2550 mm

SkryťVypnúť reklamu
reklama

pohotovostná hmotnosť 1170 (benzín)/1270 (diesel)

batožinový priestor 222-700 l

objem palivovej nádrže 48 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  4. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 14 421
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 10 983
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 766
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 933
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 4 633
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 3 903
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 871
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 2 637
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Vyšetrovatelia policajnej inšpekcie – líhať si večer do postele s čistým svedomím neoceníte len vy.
  2. Irena Šimuneková: Vlkolínec, dedinka, kde sa zastavil čas...
  3. Julius Kravjar: Slovenské vody liečivé (2)
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vražda na ostrove Molat: zlato, cudzie DNA a nájdená loď. Podozrivý Slovák ostáva vo väzbe
  5. Katarina Strakova: Obecná kasa v Sklenom sa nekontrolovane otvára - nie pre občanov
  6. Vladimír Bačišin: Akú mala, takú vysokú školu dala (3)
  7. Martin Škopec Antal: "Fanatizmus a nevedomosť sú večne hladné"
  8. Vladimír Čuchran: Invazné všeličo. Votrelec. Okupant...
  1. Ján Valchár: Hlavne buďme realisti, áno? 1 898
  2. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 1 761
  3. Janka Bittó Cigániková: Realita slovenského zdravotníctva: Zaplať, aby si sa mohol starať o pacientov! 1 718
  4. Juraj Sališ: A ja hlupák naivný som mu ešte dával šancu … 1 717
  5. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka 1 697
  6. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 1 690
  7. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 1 672
  8. Ľuboš Vodička: Slovenský Tádž Mahal, mauzóleum v Krásnohorskom Podhradí 1 547
  1. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  2. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  3. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  4. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  5. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  6. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  7. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
  8. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
SkryťZatvoriť reklamu