Niektoré autá prekvapia jazdnými vlastnosťami, iné dizajnom a niektoré rozbúchajú srdce. Najväčším prekvapením roka bol pre nás športový Lexus IS-F. Medzi mini vozidlami na každý deň zvíťazilo Suzuki Splash.
BRATISLAVA.V priebehu roka sme otestovali viac ako šesťdesiat áut rôznych automobilových tried a cenových skupín. Z testov publikovaných v denníku SME a na stránke www.auto.sme.sk sme zostavili subjektívny rebríček desiatich najlepších testovaných áut roka 2008. Do výberu sa ešte nedostalo niekoľko áut z posledných dní roka. Ich testy budeme publikovať v budúcom roku, kedy dostanú šancu byť v top 10.
LEXUS IS-F
Napriek vábivým technickým parametrom sme nemali veľké očakávania, pretože Lexus doteraz produkoval tiché, úsporné, komfortné, rýchle, ale ani zďaleka nie športové sedany. Technické oddelenie automobilky prišlo s nápadom postaviť super rýchly sedan a vyladiť ho na okruhu Fuji speedway v Japonsku. Preto sme testovacie auto zobrali na legendárny Nürburgring, kde európske automobilky testujú a ladia nové modely.
Auto s päťlitrovým motorom obstálo aj na najnáročnejšom pretekárskom okruhu sveta. Lexus síce v priebehu osemdesiat kilometrov jazdy na okruhu vytiahol celú nádrž, ale na diaľnici cestou do Nemecka jazdil so spotrebou 11,9 litra. Najpríjemnejším prekvapením bola ovládateľnosť auta, osemstupňová prevodovka s veľmi rýchlym radením a odolné brzdy. S vypnutou kontrolou stability a trakcie sa z Lexusu IS-F stáva automobilové zviera. Privítali by sme výraznejší zvuk motora a lepšie sedadlá.
Lexus IS-F - základné údaje
Cena v čase testu | 2 299 000 korún (76 312 eur) |
Trieda | športový sedan strednej triedy |
Motor | 5,0 V8 |
Výkon | 311 kW (423 k) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 4,8 s |
Spotreba v teste | 14,5 l/100 km |
BMW X6
Auto novej koncepcie využíva vysoký podvozok a nízku karosériu s piatimi dverami a šikmou zadnou časťou. BMW X6 je vlastne športové auto s vysokým podvozkom. V základnom batožinovom priestore nezaostáva za väčšou sestrou X5. Vysokým postavám môže vzadu prekážať nízka strecha. Auto však prináša obrat v jazdných vlastnostiach vozidiel kategórie SUV.
Vďaka zadnému diferenciálu DPC (Dynamic Performance Control) je sila a výkon ešte viac podriadená smerovej stabilite. Zrýchľovanie kolesa na vonkajšej strane zákruty robí s autom divy. BMW zase raz ukázalo ako sa vie pohrať s fyzikálnymi zákonmi a využiť ich vo svoj prospech. Podobný systém jazdnej dynamiky a korekcie auta v zákrutách využíva ďalšie z najlepších áut roka. Mitsubishi Evo X.
BMW X6 35d - základné údaje
Cena v čase testu | 2 096 000 Sk (69 574 eur) |
Trieda | SUC – športovo úžitkové Coupé |
Motor | radový šesťvalec diesel 3,0 |
Výkon | 210 kW (286 k) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,9 s |
Spotreba v teste | 10 l/100km |
EVO X
Urobiť test Mitsubishi Evo X nebolo jednoduché. Preto sme museli privítať aspoň limitované jazdy na okruhu v Sosnovej pri Českej Lípe, na mokrom pretekárskom okruhu. Mitsubishi EVO X pôsobí najcivilnejším dojmom zo všetkých evolúcií a tiež je najkomfortnejšie. Sila zostala vďaka elektronike pod kontrolou do takej miery, že tristokoňový sedan môžete zveriť do rúk manželke na nákupy a nebude mať stres za volantom z nespútanej sily.
Pod plným dozorom elektroniky nemá Evo 10 veľa spoločné s vášňou pretekárskeho auta. Postupným vypínaním a prepínaním systémov sa šoférovi objaví v rukách iné auto, ktoré na slovo poslúcha, jazdí šmykom alebo bez neho. Vždy však presne, čisto a rýchlo. V porovnaní s deviatkou má lepšie brzdy a samozrejme motor. Napriek rapídnemu nástupu elektroniky sa z auta nevytratila potrebná dravosť.
Mitsubishi Evo X - základné údaje
Cena v čase testu | 1 495 900 korún (48 459 eur) |
Trieda | kompaktný sedan |
Motor | 2,0 MIVEC TURBO |
Výkon | 217 kW (295 koní) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,4 |
Spotreba v teste | nemeraná |
Fiat 500
Oživenie legendy prinieslo Fiatu obrovský predajný úspech. Päťstovka chytá v prvom rade za srdce a to bol základ úspechu v redakčnom teste. Zmyselnosť auta je oveľa podstatnejšia než cena alebo použitá technika. Mierne vyššia cena oproti konkurenčným miniautám zahŕňa výnimočnosť auta, ktoré existuje v tisíckach kombinácií farieb materiálov a doplnkov.
Z roztomilého autíčka sa stal módny hit. Po Mini je Fiat 500 druhé vydarené retro-auto na každý deň. Športový podvozok a nízkoprofilové pneumatiky posádku trochu vytrasú, ale v zákrutách dokáže podvozok presvedčiť aj nadšencov športovej jazdy.
Fiat 500 1,4 16 V Sport - základné údaje
Cena v čase testu | 459 000 Sk (15 236 eur) |
Trieda | mini |
Motor | 1,4 16V |
Výkon | 74 kW (100 koní) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,5 s |
Spotreba v teste | 7,9 l/100km |
Citroen C5
Keby sme Ford Mondeo skúšali prvý krát v roku 2008, Citroen by mal veľmi ťažkú úlohu získať pozíciu najlepšieho testovaného auta strednej triedy v tomto roku. Nový Citroen zaujal a má šancu priniesť značke žiadané postavenie v manažérskej strednej triede. Francúzski konštruktéri si ponechali vlastné nápady a riešenia, ako volant s pevným stredom alebo hydraulické pruženie. Inšpirácia v konkurencii prospela dizajnu, kvalite použitých materiálov a interiéru.
Citroen C5 má v sebe dynamický štýl a dáva vodičovi oveľa lepší pocit z riadenia ako minulá generácia. Napriek zachovaniu tradičného komfortu sa sedan nestratí v zákrutách a kombi spája praktické využitie s eleganciou. Zvlášť vrcholná verzia s 2,7 litrovým naftovým šesťvalcom a inteligentnou automatickou prevodovkou má šancu vstúpiť do prvej ligy. Volant s pevným stredom si našu priazeň nezískal.
Citroen C5 Tourer 2,0 HDi - základné údaje
Cena v čase testu | 957 900 korún (31796 eur) |
Trieda | stredná kombi |
Motor | 2,0 HDi |
Výkon | 100 kW (136 koní) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,9 S |
Spotreba v teste | 6,9 l/100km |
Mercedes C63 AMG
Krátky test najvýkonnejšieho Mercedesu triedy C potvrdil kvality špecializovaného športového oddelenia AMG. Každý motor je unikátnym dielom technika, ktorý ho ručne skladá a garantuje za jeho kvality. Prednosťou verzie C63 AMG je výkon a krútiaci moment šesťlitrového osemvalca. Chrapot, ktorý sa ozýva z výfukového potrubia, navodí zimomriavky na chrbte.
Rýchlym, ale komfortným presunom po nemeckých diaľniciach je prispôsobená komfortná prevodovka. Šofér, obopnutý dokonalo tvarovanými sedadlami, si môže vychutnať citeľné zrýchlenie tesne pred obmedzovačom rýchlosti, nastaveným na 250 kilometrov za hodinu. Mercedes C63 AMG je napriek brutálnemu výkonu prispôsobený na každodenné použitie. Jediným strašiakom môže byť spotreba.
Mercedes C63 AMG - základné údaje
Cena v čase testu | 2 054 297 korún (68 190 eur) |
Trieda | stredná, sedan |
Motor | 6,2 V8 |
Výkon | 336 kW (457 k) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 4,5 s |
Spotreba v teste | 15,5 l/km |
Hyundai i30 CW
Pokrok kórejských automobiliek Hyundai a Kia je jednoducho neprehliadnuteľný. Ovocím tvrdej práce a inšpirácie v konkurentoch je Hyundai i30. Nás zaujala jeho kombi verzia s naftovým motorom 1,6 CRDi. Hyundai neváhal natiahnuť rázvor náprav a namiesto rekordného objemu kufra postavil nadmieru priestranný interiér s komfortným sedením vzadu.
pozrite si test
Z estetického hľadiska považujeme prístrojový panel s modrými ciferníkmi za gýčový, ale ostatné detaily a riešenia predbehli očakávania. Praktické kórejské auto má v ponuke ESP a jazdí veľmi presvedčivo. Ešte donedávna si mnohí mysleli, že k Škode Octavii Combi neexituje konkurenčná a cenovo prístupná alternatíva. Dnes je konkurencia veľmi široká a Hyundai i30 CW dokazuje, že aj veľmi tvrdá. Pomer ceny, vybavenia a úžitkovej hodnoty je veľmi prijateľný.
Hyundai i30 cw 1,6 CRDi - základné údaje
Cena v čase testu | 585 900 korún (19448 eur) |
Trieda | kompaktné kombi |
Motor | 1,6 CRDi |
Výkon | 85 kW (115 k) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 13,4 s |
Spotreba v teste | 5,5 l/100km |
Audi Q5
Audi žne jeden predajný úspech za druhým a zdá sa, že aj rok 2008 bude v číslach rekordný na mnohých trhoch, vrátane nášho. Ako prví na Slovensku sme mali možnosť vyskúšať nové stredné SUV s označením Q5. Novinka neprináša v dizajne nič nové, pretože jednotlivé línie možno nájsť v každom z nových modelov Audi. Prednosťou novinky je dobrý pomer hmotnosti a výkonu, nízke ťažisko, príjemné ovládanie, dobre nastavený pohon všetkých kolies a variabilný interiér.
Autá luxusných značiek nezvykli ponúkať vyslovene prakticky navrhnuté zadné partie. Audi má posúvateľné sedadlá, jednoduché nastupovanie a prístupný kufor. Konkurentom menej zvučných značiek robí vrásky na čele tiež cena nastavená tak, aby si zákazníci mohli povedať: „Za túto cenu môžem mať Audi.“
Audi Q5 3,0 TDI - základné údaje
Cena v čase testu | 1464 123 korún (48 600 eur) |
Trieda | SUV, stredné |
Motor | 3,0 TDI |
Výkon | 176 kW (240 koní) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,5 s |
Spotreba v teste | 8,6 l/100 km |
Suzuki Splash
Najmenšie u nás predávané Suzuki je vonkajšími rozmermi presne na pol ceste medzi triedou mini a malých áut. Vnútorným priestorom, spracovaním interiéru a jazdnými vlastnosťami dokáže konkurovať aj mnohým malým autám. V ponuke popri dvoch benzínových motoroch pribudol aj vznetový agregát 1,25 DDiS. Ťahúňom zrejme ostane benzínový motor s objemom 1,2 litra s dobrou spotrebou a primeraným výkonom.
Splash má voči konkurentom nízky predný spojler. Komplikovanejší výhľad dozadu kompenzujú veľké spätné zrkadlá. Vo výbave na želanie nechýba ESP a mnohé prvky, v triede mini u mnohých značiek nedostupné.
Suzuki Splash - základné údaje
Cena v čase testu | 260 000 korún (8630 eur) |
Trieda | mini |
Motor | 1,2 |
Výkon | 63 kW (85 koní) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 12,3 s |
Spotreba v teste | 5,8 l/100km |
Peugeot 308 SW
Peugeot 308 vo verzii kombi stavia na úspechoch predchodcu a zveľaďuje základné hodnoty, ako usporiadanie priestoru vzadu. Ako sa vyrovná s povesťou často poruchového spoločníka na dlhé cesty, ukáže čas. Novinka vyzerá napohľad menej zraniteľne aj s rovnakým, ak nie väčším, množstvom elektroniky. Možno je to spôsobené robustnejšou konštrukciou a kvalitnejším dielenským spracovaním, ale 308 SW vzbudzuje dôveru.
pozrite si test
Benzínový motor 1,6 e VTi vyvinutý v spolupráci s BMW je jedným z najlepších motorov tejto kategórie. Páčili sa nám tiež jazdné vlastnosti a charakter podvozka. Najsilnejšou zbraňou v porovnaní s konkurenčnými kombi sú vyberateľné a samostatné zadné sedadlá.
Peugeot 308 SW 1,6e - základné údaje
Cena v čase testu | 670 000 Sk |
Trieda | kompaktné kombi |
Motor | 1,6e |
Výkon | 88 kW / 120 k |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11,5 |
Spotreba v teste | 7,3 l/100 km |