SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Dnes štartuje 30. ročník Rely Dakar. V Amerike

Po vynútenej ročnej prestávke patrí úvod nového roka opäť legendárnej Rely Dakar. Celé podujatie sa presunulo do Južnej Ameriky. Odštartuje aj Slovák Ivan Jakeš.

(Zdroj: www.dakar.com)

BRATISLAVA. Znovuzrodená rely vzbudila veľký záujem jazdcov, fanúšikov i médií z celého sveta. Hľadanie novej trasy, ktorá by dokázala nahradiť dobrodružnú púť po Afrike, organizátorom zabralo niekoľko mesiacov. Výsledok však stojí za to. Centrom súťaže, kde prebehne nielen slávnostný štart, ale i dekorovanie víťazov, je argentínska metropola Buenos Aires.

Interaktívna grafika: Vlaňajšia trať zrušeného Dakaru

mapa_mala.jpgPätnásť dní na kolesách

V termíne od 3. januára do 18. februára 2009 súťažiaci absolvujú 14 etáp s celkovou dĺžkou 9574 kilometrov, z nich 5652 km tvoria merané testy a 2561 km spojovacie prejazdy.

Jazdci sa tentoraz ocitnú iba v dvoch krajinách - Argentíne a Chile, ale rozmanitosťou povrchov, množstvom technických pasáží a stúpaniami až do výšky 4700 metrov nad morom má trasa patriť k najnáročnejším v celej histórii súťaže.

Rozhodnúť môže najsuchšia oblasť sveta

Podľa organizátorov bude rozhodujúcou časťou podujatia deviata, desiata a jedenásta etapa. Počas nich súťažiaci absolvujú 1907 km vedúcich aj v najsuchšej oblasti Zeme - Altacame.

Dodnes vraj ide o človekom len minimálne prebádané územie. „Rozmanitosť povrchov a prírody okolo nám pri zostavovaní trasy Rely Dakar 2009 doslova vyrazila dych," povedal pre médiá riaditeľ podujatia Etienne Lavigne. „Súťažiaci sa majú naozaj na čo tešiť. Okrem nevyspytateľných tratí ich prekvapí aj úchvatná scenéria všade okolo.

Ďalšou novinkou je, že všetci budeme spávať výlučne v bivakoch, aj na miestach s relatívne dobrou infraštruktúrou. Obmedzenia týkajúce sa techniky sme zachovali bez zmien. Podobné súťaže sú v Latinskej Amerike mimoriadne populárne, takže sa na davy divákov naozaj veľmi teším," dodal Lavigne.

Na štarte aj slovenský jazdec

Organizačný tím prevzal šesť mesiacov pred štartom podujatia viac ako 550 prihlasovacích formulárov. Na veľké púštne dobrodružstvo sa napokon vydá 524 tímov. Najväčší počet štartujúcich bude mať tradične kategória motocyklov, v ktorej sa predstaví 258 jazdcov (vrátane štvorkoliek).

Medzi automobilmi odštartuje 184 posádok a tradične najmenej štartujúcich obsahujú kamióny, kde bude súperiť 82 tímov. Väčšina registrovaných účastníkov štartovala aj na Rely Dakar v roku 2007, 16 percent predstavuje úplných nováčikov.

Medzi začiatočníkov nepatrí jediný Slovák v štartovom poli - Ivan Jakeš. Člen českého tímu KM Racing sa predstaví v sedle stroja KTM 690 Rally Replica v kategórii motocyklov. Jakeš (35) už na Rely Dakar štartoval. V roku 2007, ale do cieľa podujatia nedorazil.

Harmonogram 30. Rely Dakar 2009

2. január Buenos Aires Štart
3. Január Buenos Aires - Santa Rosa 733 km (371 km)
4. Január Santa Rosa - Puerto Madryn 837 km (237 km)
5. Január Puerto Madryn - Jacobacci 694 km (616 km)
6. Január Jacobacci - Neuquen 488 km (459 km)
7. Január Neuquen - San Rafael 763 km (506 km)
8. Január San Rafael - Mendoza 625 km (395 km)
9. Január Mendoza - Valparaiso 816 km (419 km)
10. Január Valparaiso (voľný deň)
11. Január Valparaiso - La Serena 652 km (294 km)
12. Január La Serena - Copiapo 537 km (449 km)
13. Január Copiapo - Copiapo 690 km (670 km)
14. Január Copiapo - Fiambala 680 km (215 km)
15. Január Fiambala - La Rioja 518 km (253 km)
16. Január Rioja - Cordóba 753 km (545 km)
17. Január Cordóba - Buenos Aires 792 km (227 km)
18. Január Buenos Aires Cieľ

٭údaje v zátvorke predstavujú počet meraných kilometrov
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 087
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 863
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 046
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 093
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 552
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 4 412
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 134
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 743
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 303
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 981
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 092
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 082
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 914
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 954
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 899
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu