Ako informoval nemecký denník Bild, návrh vzišiel z vládnej strany CDU. Každý vodič si bude môcť vypočítať, akú vysokú daň za svoje auto štátu odvedie. Kľúč k výpočtu je jednoduchý: 100 g emisií kysličníka uhličitého na kilometer nepodlieha žiadnemu zdaneniu. Za každý ďalší gram CO2, ktorý vozidlo s benzínovým motorom produkuje, motorista zaplatí 1,44 eur. Majitelia automobilov so vznetovými agregátmi za jeden gram nad hranicou 100 g CO2/km, do štátnej pokladnice odvedú 3,86 eur.
Daň sa nemá vzťahovať na nové automobily plniace emisnú normu Euro4 alebo Euro5 počas dvoch rokov od prvého uvedenia do prevádzky. Zatiaľ nie je jasné, či budú pravidlá pre nákladné vozidlá a autobusy nastavené rovnako.
Úsporné a ekologické autá sú vo výhode
Logicky najviac ušetria majitelia automobilov so zväčša maloobjemovými motormi. Napríklad Smart For Two Coupé (45 kW) poháňaný zážihovým agregátom vypustí do ovzdušia 112 g CO2 na kilometer jazdy. Výška ročnej dane tak dosiahne 12 x 1,44 = 17,28 eur. Naopak vlastník Volkswagenu Touareg V10 TDI (258 kW), ktorý vyprodukuje 315 g CO2/km, ročne štátu zaplatí 829,90 eur.
Nemecká vláda bude pri zisťovaní konkrétnych hodnôt emisií CO2 vychádzať z údajov výrobcov, ale aj z informácií skúšobnej organizácie DEKRA a národného autoklubu ADAC. Nový zákon by do platnosti mohol vstúpiť už od júla tohto roka, pravdepodobnejšie sa však javí termín január 2010.