Mnohí z vás sú nespokojní s tým, že ceny pohonných látok v okolitých štátoch sú nižšie, než na Slovensku. Prečo sú u nás vyššie?
Reagovanie na vývoj na svetových trhoch
Zvyčajne sa na Slovensku ceny pohonných látok prispôsobujú na vývoj na medzinárodných trhoch oneskorene (trvá to približne týždeň až dva). Dôvodom je fakt, že vývoj u nás ovplyvňujú týždňové až dvojtýždňové priemery cien benzínov a nafty na burze v Rotterdame.
V okolitých krajinách reagujú na denné hodnoty na burze, čím sa ich reakčná doba skracuje ale takisto sú citlivejší na prudké výkyvy na medzinárodných trhoch.
Ak si povieme, že model určovania cien v okolitých štátoch je pre motoristu neutrálny, potom Slovenský model je občas výhodný a občas nevýhodný.
Nevýhodný je v časoch, kedy ceny pohonných látok klesajú, pretože k lacnejšiemu benzínu alebo nafte sa dostane o niekoľko dní neskôr. Táto nevýhoda je však tlmená samotným poklesom cien. Náš model je zas výhodný vtedy, keď ceny palív všade rastú. A treba povedať, že z dlhodobého pohľadu budú ceny pohonných látok v podstate iba rásť, keďže ropy ubúda a nová sa nevytvára. Nedostatok ropy bude znamenať nedostatok pohonných látok vyrobených z ropy, čo bude ich cenu zvyšovať.
Svoju úlohu v rozdieloch medzi krajinami však zohrávajú aj nasledovné faktory:
- pokles hodnoty národných mien v okolitých štátoch v dôsledku finančnej krízy
- výška daní v jednotlivých štátoch
- spotreba pohonných látok v krajinách EU
Pokles hodnoty národných mien
Keď sa pozrieme na ceny pohonných látok v okolitých štátoch a odmyslíme si dane, tak zistíme nasledovné:
Krajina | národná mena | cena benzínu 95 Natural (€/liter) | rozdiel oproti cene v SR | cena nafty (€/liter) | rozdiel oproti cene v SR |
Česko | koruna | 0,268 | 15,46% | 0,390 | 16,31% |
Maďarsko | forint | 0,313 | 1,26% | 0,426 | 8,58% |
Poľsko | zlotý | 0,260 | 17,98% | 0,380 | 18,45% |
Rakúsko | euro | 0,245 | 22,71% | 0,365 | 21,67% |
Slovensko | euro | 0,317 | - | 0,466 | - |
Ceny pohonných látok v tabuľke sú zo zdrojov Európskej komisie a sú platné k 5. januáru.
Vplyvom finančnej krízy hodnota mien okolitých krajín významne klesla oproti euru. Slovenská mena, naopak, mierne rástla, lebo sa jej hodnota blížila konverznému kurzu.
Forint sa oproti euru v druhej polovici minulého roku oslabil približne o 10%, zlotý o 25%, česká koruna o 15%. Informácie o oslabení meny sa pritom objavili až koncom minulého roka, kedy zlacňovanie pohonných látok aj v týchto krajinách končilo. Najvýraznejšie poklesy cien pritom boli v septembri a októbri.
Ak si porovnáte znehodnotenie mien s rozdielom cien pohonných látok oproti cenám na Slovensku, zistíte, že motoristi v Poľsku, v Česku a v Maďarsku dajú vo svojej krajine za jednotku paliva hodnotovo približne tak isto, ako Slovenský motorista na Slovensku.
Rakúsko sa tomuto vysvetleniu vymyká. Preto sa poďme pozrieť na ďalší faktor, ktorý môže vplývať na výšku cien pohonných látok v jednotlivých štátoch.
Spotreba pohonných látok
Krajina | národná mena | spotreba benzínu 95 Natural (1000 ton) | Koľkokrát vyššia spotreba oproti SR | spotreba nafty (1000 ton) | Koľkokrát vyššia spotreba oproti SR |
Česko | koruna | 937 | 1,27 | 1 307 | 0,99 |
Maďarsko | forint | 1 465 | 1,99 | 2 699 | 2,05 |
Poľsko | zlotý | 4 144 | 5,64 | 8 222 | 6,25 |
Rakúsko | euro | 1 436 | 1,95 | 6 106 | 4,64 |
Slovensko | euro | 735 | - | 1 316 | - |
Informácie o spotrebe pohonných látok v krajinách EU sú zo zdrojov Európskej komisie a platia pre rok 2006. Predchádzajúcich 5 rokov bola v sledovaných krajinách približne rovnaká, preto môžme predpokladať, že sa významne nezmenila ani v súčasnosti.
Spotreba môže mať vplyv na výšku ceny, pretože platí: čím vyššia spotreba, tým vyšší zisk. A s väčším ziskom môžu spoločnosti znížiť výslednú cenu.
Aj opačný pohľad by mohol platiť: čím nižšia výsledná cena, tým väčšia pravdepodobnosť rastu spotreby. Toto sa nám však podarilo vyvrátiť v článku Najviac pohonných látok sa predalo, keď boli najdrahšie.
- Zistili sme, že spotreba pohonných látok je nezávislá od výšky jej cien, kým neprekročí kritickú hranicu. Tú však na Slovensku zatiaľ pravdepodobne pohonné látky zatiaľ nedosiahli. A keďže Slovensko je považované za krajinu veľmi citlivú na ceny, aj pri ostatných krajinách by mohol platiť tento predpoklad.
Pri pohľade do tabuľky by mohlo platiť, že výška spotreby je istým odrazom výšky cien pohonných látok. Určite však nie samostatným, keďže v pomere k výške cien palív nedostaneme ani približne rovnaké výsledky.
Dane uvalené na pohonné látky
V porovnaní s okolitými krajinami máme najvyššie dane uvalené na pohonné látky. A to aj napriek tomu, že DPH máme len 19-percentnú.
Krajina | národná mena | spotrebná daň pre benzíny (€/liter) | DPH | spotrebná daň pre naftu (€/liter) | DPH |
Česko | koruna | 0,466 | 19% | 0,392 | 19% |
Maďarsko | forint | 0,404 | 20% | 0,334 | 20% |
Poľsko | zlotý | 0,427 | 22% | 0,297 | 22% |
Rakúsko | euro | 0,485 | 20% | 0,386 | 20% |
Slovensko | euro | 0,510 | 19% | 0,477 | 19% |
minimum určené úniou | 0,359 | 0,302 |
Informácie o výške daní v krajinách EU sú zo zdrojov Európskej komisie a platia k 31. novembru 2008.
Ďalšie informácie o tejto téme sa dočítate v článku Spotrebné dane na Slovensku patria v únii medzi najdrahšie. Nadpis napovedá, kde je ďalšia z príčin toho, že sú ceny pohonných látok na Slovensku v porovnaní s okolitými krajinami vyššie. Nie je to však jediná príčina.
Prečo sú ceny palív v našej krajine vyššie, než v susedných štátoch?
Na túto otázku sa nedá odpovedať krátko. Príčina je síce len jedna, ale zdôvodnení je viac. Niekoľko z nich sme spomenuli.
Nespomenuli sme napríklad, že rakúske ceny benzínov bez daní sú tretie najnižšie v únii, naše na 19. mieste. Ceny nafty bez daní v Rakúsku sú v únii 4. najnižšie, Slovensko je v tomto ukazovateli na 23. mieste.
Nesmieme však zabudnúť, že tieto informácie sú platné k 5. januáru a odvtedy sa na Slovensku zlacňovalo, zatiaľ čo inde v únii sa pokles cien už zastavil.
To, koľko však nakoniec budú pohonné látky stáť v hocijakej krajine, rozhodne jediné:
- Snaha mať čo najvyšší zisk
Nemáme však na mysli len zisk výrobcov a predajcov pohonných látok, ale aj zisk štátu, ktorý si z predaja berie nemalé dane.
Nesmieme tiež zabúdať na zisk kupujúcich, pretože ich vplyv na spotrebu je veľmi dôležitý. Dôkazom toho je pokles dopytu v USA a v západnej Európe pod vplyvom krízy, čo v konečnom dôsledku výrazne znížilo pohonné látky aj na Slovensku.
Okrem toho, presne tak, ako výrobca alebo predajca chce čo najviac zarobiť z ceny, ktorú sa snaží dostať čo najvyššie, kupujúci kupuje to, čo má preňho adekvátnu prípadne čo najnižšiu hodnotu. Pritom ušetrenie sa v tomto prípade chápe ako zisk.
Ak by sme však akceptovali zdôvodnenia predajcov pohonných látok, že sa ceny určujú podľa medzinárodných trhov, potom by sme mohli povedať, že väčšina krajín EU, vrátane Slovenska, sa s malými odchýlkami riadi burzou v Rotterdame. Dôkazom sú nasledovné grafy: