DETROIT, BRATISLAVA. Pojem ohľaduplnosť k životnému prostrediu nie je automobilovým producentom cudzí ani počas prebiehajúcej finančnej krízy. V Detroite preto ukázali niekoľko zaujímavých projektov schopných šetriť palivo, alebo jazdiť s nulovými emisiami.
Dodge Circuit EV
Napriek nelichotivej finančnej situácii sa skupina Chrysler Group snaží ukázať, že vývoj nových technológií nemieni spomaliť. Jedným z dvojice najnovších ekologicky ladených vozidiel je športové kupé Dodge Circuit EV dosahujúce nulové emisie. Podvozkovú platformu i karosériu auta dodal britský výrobca Lotus. Už na prvý pohľad v nich spoznávame kupé Lotus Europa.
Technika vznika v Amerike. Dodge Circuit EV poháňa elektromotor s výkonom 200 kW (272 k). Energiu čerpá z lítiovo-iónových akumulátorov. Tie je možné dobíjať z bežnej domácej siete. Časť elektrickej energie vyrábajú aj brzdy s rekuperačnou funkciou.
Dodge Circuit EV zrýchli z 0 a 100 km/h za menej než päť sekúnd a dosiahne najvyššiu rýchlosť 193 km/h. Na jedno nabitie v závislosti od štýlu jazdy dokáže absolvovať 241 až 322 kilometrov. Výrobca nanešťastie neuviedol čas, za aký je možné vybité batérie opäť nabiť na plnú kapacitu.
Jeep Patriot EV
Druhou významnou novinkou skupiny Chrysler na poli ekologicky ladených automobilov je plug-in hybrid Jeep Patriot EV. Kompaktné SUV s pohonom iba predných kolies má pod mierne upravenou karosériou sériového modelu ukrytý zážihový šesťvalec (150 kW/200 k) a elektromotor (45kW/60 k).
Vozidlo zvládne s nulovými emisiami absolvovať 64 kilometrov, celkový dojazd predstavuje 644 kilometrov. Lítiovo-iónové batérie dopuje spaľovací motor, brzdy s rekuperačnou funkciou, ale dobiť ich je možné aj prostredníctvom bežnej domácej zásuvky. Výrobca uvádza, že Patriot EV dosiahne najvyššiu rýchlosť 161 km/h. Škoda len, že sme sa nedozvedeli aj hodnotu priemernej spotreby paliva...
Toyota FT-EV
Japonská automobilka Toyota v Detroite ukázala štúdiu FT-EV. Koncept postavený na báze miniauta Toyota iQ je poháňaný výlučne elektrickou energiou. Dobíjať ho môžete z domácej zásuvky, pričom s plnou kapacitou lítiovo-iónových batérií je malá Toyota schopná prejsť asi 80 kilometrov. Výrobca k vozidlu žiadne ďalšie detaily neposkytol s výnimkou informácie, že podobné vozidlo by Toyota mohla začať vyrábať v roku 2012.
Toyota Prius plug-in
Detroitský autosalón je svedkom oficiálnej svetovej premiéry druhej generácie hybridného vozidla Toyota Prius. Toyota zároveň oznámila príchod hybridného modelu Prius s plug-in akumulátormi.
Prvých 500 exemplárov uzrie svetlo sveta už koncom tohto roka, pričom výrobca ich prenajme vybraným zákazníkom. Tí by mali konštruktérom pomôcť vozidlo zdokonaliť, aby bolo pripravené na zahájenie hromadnej produkcie. Na vývoji špeciálnych batérií dobíjateľných z domácej siete Toyota spolupracuje so spoločnosťou Panasonic.
Toyota v Detroite odhalí ešte jednu významnú a k životnému prostrediu ohľaduplnú novinku - kompaktný sedan Lexus 250h s hybridným pohonom.