SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Biela farba ide do módy

Slováci dávajú prednosť praktickej striebornej, obľubujú tiež čierny lak, náročný na údržbu.

Farbou roka 2009 bude podľa zástupcov jednotlivých značiek biela. Možno nie najpredávanejšia, ale určite s najväčším nárastom popularity.Farbou roka 2009 bude podľa zástupcov jednotlivých značiek biela. Možno nie najpredávanejšia, ale určite s najväčším nárastom popularity. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Farba karosérie je často pri výbere auta rozhodujúca. Na farbe nezáleží iba ženám, rovnako prieberčiví sú často muži. Strieborná vedie u nás, vo svete nastupuje do módy biela.

BRATISLAVA. Výrobca automobilových lakov, spoločnosť DuPont Automotive už 56 rokov zverejňuje rebríček najpopulárnejších farieb automobilov v jednotlivých častiach sveta. Najnovšie vydanie Color Popularity Report zahŕňa informácie o predaných nových vozidlách v priebehu roka 2008.

Slováci, ktorí nefigurujú v prieskume, čoraz častejšie vyhľadávajú módnu bielu farbu, hoci slovenským hitom zostala strieborná metalíza a odtiene oceľovo sivej s nádychom iných odtieňov. „Najlepšie nám idú oceľové konzervatívne farby v odtieňoch sivej, ale výraznejší nástup má biela,“ povedal Rastislav Crkoň zo Subaru. Nástup bielej evidujú aj v BMW, Audi a tiež vo Fiate.

Oranžová, čierna a strieborná

Z bežného štandardu najžiadanejších farieb vystupuje Suzuki so svojou oranžovou, ktorá bola v minulom roku populárna na viacerých modeloch. Až za nimi nasledovala čierna a strieborná metalíza. Autá amerických značiek idú na odbyt najmä v čiernej s vysokým, až tretinovým podielom na predaji. Podľa Michala Žitného z Mercedesu, autá s trojcípou hviezdou sa najčastejšie predávajú v čiernej. Talianska značka Alfa Romeo je historicky spätá s červenou farbou najžiadanejšou aj na Slovensku. „Celkovo sme predali najviac strieborných áut ale Mazda 2 sa predávala najviac v zelenej,“ povedal Radovan Horečný z Mazdy. „Ford je najžiadanejší tradične v striebornej, ale hitom budúceho roka bude biela,“ tvrdí Stano Koiš z Forda.

Volkswagen mal v ponuke špeciálny model Polo 1,4 Harlequin, ktorý mal každý diel karosérie nalakovaný inou farbou. Jedno takéto auto je v Banskej Bystrici.

Američania chcú bielu

Kedysi všeobecne najobľúbenejšia strieborná farba sa pomaly posúva do úzadia, zatiaľ čo na vrchol popularity sa vyšplhala módna biela. Klasická biela farba je na severoamerickom trhu absolútne najpredávanejšia s trhovým podielom 16 percent. Ďalšie štyri percentá patria bielej perleťovej.
Druhým najpopulárnejším odtieňom auta v Severnej Amerike je čierna. Spoločne s čiernou metalízou získali 17-percentný podiel. Biela a čierna sú obľúbené aj v Južnej Amerike, konkrétne v Mexiku, kde každý z odtieňov zvolilo 20 percent zákazníkov nových áut. Brazílski zákazníci stále dávajú prednosť striebornej farbe.

Čierna Európa

Počas šiestich rokov v rade za sebou bola v Európe najobľúbenejšou strieborná farba. V najnovšom vydaní Color Popularity Report ju na druhú priečku odsunul čierny odtieň, ktorý si zvolila viac než štvrtina (26 percent) zákazníkov. K veľmi populárnym patria aj rôzne odtiene sivej farby. Biela prichádza do módy aj v Európe, o čom svedčí nárast jej podielu na trhu z ôsmich na desať percent.

Farebné Rusko

Najrozmanitejší trh s novými automobilmi, čo sa farieb týka, nájdeme v Rusku a na Blízkom Východe. S 30-percentným podielom tam kraľuje strieborná, nasleduje ju čierna a červená. S neveľkým odstupom v rebríčku figuruje zelená, modrá a biela. V Indii dlhodobo dosahuje vrchol obľúbenosti biela farba, tesne nasledovaná striebornou. K špecialitám indického trhu patrí rastúca popularita odtieňov žltej a zlatej farby. Strieborná sa stále drží na vrchole v Číne, Severnej Kórei i v Japonsku. V Severnej Kórei je až polovica všetkých nových automobilov strieborná, zatiaľ čo v Číne a Japonsku predstavuje táto farba zhruba tretinu na trhu.

Prečo je biela populárna?

  • vyniknú tvary karosérie
  • zlepšila sa kvalita lakov
  • pribudla perleťová biela
  • koleso módy sa otočilo na bielu
  • nevidno drobné škrabance
  • dobrá viditeľnosť auta na ceste

Bezpečné farby áut
Žltá, biela červená

Nebezpečné farby áut
Hnedá, čierna, tmavomodrá, tmavozelená

Najlepšie na údržbu
Strieborná, oceľovo sivé metalízy, svetlé odtiene, červená

Najhoršie na údržbu
Čierna, tmavomodrá, tmavozelená, tmavé pastelové farby

Obľúbené farby na Slovensku v roku 2008

Alfa Romeo červená
BMW čierna, biela
Citroen červená
Dodge čierna
Fiat strieborná
Ford strieborná
Chevrolet červená
Chrysler čierna
Jaguar strieborná
Jeep čierna
Kia strieborná
Land Rover červená
Mazda strieborná
Mercedes čierna
Mitsubishi strieborná
Nissan svetlo hnedá
Opel strieborná
Peugeot strieborná
Škoda strieborná
Subaru oceľovo sivá
Suzuki oranžová
Toyota strieborná
VW čierna
Volvo strieborná

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 957
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 241
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 19 883
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 962
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 673
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 746
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 944
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 838
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 699
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 029
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.

Keď Sagana sledujem v médiách, vôbec sa nezmenil, tvrdí spolužiak

Už v šestnástich sníval, že pôjde na Tour.

Peter Sagan a René  Valent.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.