IBIZA. Druhá generácia Ka je vo všetkých smeroch vyspelejšia a spočíva na rovnakej platforme ako mimoriadne úspešný Fiat 500. Oba modely vyrábajú v Poľsku. Vyvíjali ich spoločne, ale podvozok si každý nastavil sám. Ford pritom využil niektoré komponenty aj poznatky z vývoja Fiesty. Poznať to už na prvých kilometroch.
Malý veľký súrodenec Na ceste sa správa suverénne ako veľké auto. Kto pozná tvrdo odpružený a miestami až poskakujúci sesterský model, zaiste bude milo prekvapený, čo technici Ford zo spoločnej bázy vykúzlili. To isté platí o riadení s elektrickým posilňovačom a na prvý pohľad lacno vyzerajúcim plastickým volantom, ktorý sa celkom dobre ovláda a sprostredkuje spoľahlivý kontakt s vozovkou.
Nielen v jazde sa toto miniauto správa ako dospelé. Už pri nastupovaní zistíte, že ani z lacného vozidla nemusí na míle kričať, že je určené pre skromnejších. Relatívne veľké a tuhé sedadlá ležia vysoko a telu poskytujú bočnú oporu. Ani po viachodinovej ceste sa na nich nebudete cítiť unavene. Ka je síce určené pre štyroch ľudí, ale toľkí sa v ňom pohodlne odvezú len vtedy, keď vzadu sedia deti. Predným cestujúcim sa môže zdať, že Ka je priestrannejšie, ako väčšia Fiesta. Spolujazdcova strana kokpitu je šikovne vykrojená, aby tam mali dosť miesta na nohy aj dlháni.
„Nafťák" je fajn 1,2 l benzínový motor nás dosť sklamal. Neťahal, zaberal až vo vysokých otáčkach a mali sme pocit, že sa trápi. Pri jazde cez ľahkú zákrutu v stúpaní sme nemohli ísť na treťom rýchlostnom stupni, lebo motor nevládal a dusil sa. Lenže pri podradení zasa zavýjal ako vo vysokých otáčkach a neponúkol dynamiku, akú by sme od benzínového motora očakávali.
Naproti tomu turbodiesel nás príjemne prekvapil. Jazdu s ním sme si užívali v mestách, serpentínach aj v stúpaniach. Hladko a presne reagoval na pohyby akcelerátora, aj na podradenie. Zaberal oveľa rýchlejšie a z nižších otáčok ako benzínový agregát.
Príjemný spoločník Ford Ka by sme vrelo odporučili všetkým, ktorí vzadu vozia len deti a túžia po malom a praktickom autíčku. Dá sa s ním takmer vždy a všade ľahko zaparkovať a užiť si s ním veľa zábavy v meste aj mimo neho. Preferujeme naftový motor, ktorý ľahko zvláda akékoľvek cesty v meste, jeho okolí a tiež dlhšie trasy.
Technické parametre - Ford Ka Motor 1,25 1,3 TDCi
Zdvihový objem valcov (cm3) 1242 1248
Výkon (kW/k) 51/69 55/75
pri otáčkach (ot/min) 5500 4000
Krútiaci moment (Nm) 102 145
pri otáčkach (ot/min) 3000 1500
Pohotovostná hmotnosť (kg) 940 1055
Užitočná hmotnosť (kg) 380 360
Palivová spotreba (l/100 km) 5,1 4,2
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13,1 13,1
Maximálna rýchlosť (km/h) 159 161
Rozmery Dĺžka 3620 mm
Šírka 1658 mm
Výška 1506 mm
Rázvor náprav 2300 mm
Batožinový priestor 224 - 710 l
Palivová nádrž 35 l