Popri výhodách plynového pohonu v aute treba počítať aj s istými obmedzeniami.
BRATISLAVA. Plynová kríza dočasne postihla autobusovú dopravu v mestách, kde miestna hromadná doprava jazdí na zemný plyn. Dopravné podniky majú väčšinou vlastné plničky, ktorým zastavili dodávky. Ak im plyn odstavia, autobusy sa stanú nepoužiteľnými, lebo ich pôvodné naftové motory prerobili na spaľovanie benzínu a plynu. Naspäť na naftu sa prerobiť nedajú.
Ďalšie problémy v prípade odstaveného zemného plynu môže spôsobiť skutočnosť, že niektoré autobusy majú motory prerobené z naftového na benzínový, aby mohli spaľovať plyn, ale už sa nedajú prerobiť naspäť na naftové. Odborníkov sme sa opýtali, aký vplyv malo ochromenie dodávok zemného plynu na majiteľov vozidiel s pohonom LPG.
Bez obáv Plynovodom z Ruska cez Ukrajinu k nám prúdi stlačený zemný plyn, označovaný aj skratkou CNG. Od neho závisí takmer celá existencia podnikov, domácností a tiež mestská doprava, ktorá ho využíva, ale nie vozidlá s pohonom LPG.
Autá, jazdiace na plyn sú plnené skvapalneným ropným plynom, označovaným aj LPG. Nejedná sa o zemný plyn, ale o propan-butan. Tento druh plynu k nám neprúdi potrubím, ale v špeciálnych cisternách po železnici.
Motoristom, využívajúcim tento pohon, teda zatiaľ nehrozí žiadna katastrofa. Podľa vyjadrenia obchodného oddelenia firmy Flaga, ktorá je jedným z troch kľúčových dodávateľov skvapalneného ropného plynu na Slovensko, dodávky pokračujú bez obmedzenia a zvýšil sa dopyt po tejto komodite. Výhodou LPG je najmä malý objem uskladňovacích nádrží vzhľadom na obrovské množstvo plynu, ktorý sa dá v nich uskladniť. Pre túto vlastnosť sa LPG hojne využíva aj v automobiloch, pretože nemusia mať veľké nádrže ako autá poháňane CNG.
Lacné jazdenie Podľa odhadov na Slovenských cestách jazdí približne 50 až 60 tisíc osobných automobilov s pohonom LPG. Ročne si dá plynové zariadenie namontovať približne osemsto motoristov. „Na zemný plyn CNG jazdí iba pár vozidiel a ostatných, na pohon LPG, sa kríza so zemným plynom nedotýka, “potvrdil Robert Bognár z firmy AutoGas. Na prestavbu je vhodná väčšina benzínových automobilov na trhu. Podmienkou namontovania plynového zariadenia je typové schválenie, ktorému predchádza administratívny proces. Okolité krajiny podporujú prechod na ekologický a lacný systém pohonu zjednodušeným administratívnym úkonom.
Vstupné a prevádzkové náklady závisia od druhu motora, počtu valcov a náročnosti montáže. Doplnenie benzínového pohonu o plynový stojí pri bežnom štvorvalcovom motore okolo 1295 eur (39 000 korún). Najmodernejšie sekvenčné vstrekovanie plynu v podstate nespôsobuje pokles výkonu a spotreba plynu sa veľmi nelíši od spotreby benzínu. Rozdiel je akurát v nákupnej cene paliva. Primitívne zariadenia montované do starých škodoviek sú už minulosťou, pretože tieto spotrebovali príliš veľa plynu a spôsobili tiež pokles výkonu. U niektorých typov áut sa spolu s plynovým pohonom menia aj sviečky. Vozidlo zostáva po prerobení plnohodnotne benzínové, pretože na štarty využíva benzín. Väčšina domontovaných zariadení pochádza z Talianska, Poľska a Holandska.
Bežný servis Autá prerobené na LPG nemôžu parkovať v uzavretých podzemných garážach, pretože LPG sa drží pri zemi a prirodzene sa nevyvetrá. Pôvodný servisný interval benzínového auta sa nemení, akurát vodič by mal v záujme dobrej funkcie a bezpečnosti aspoň raz ročne ísť na kontrolu plynového zariadenia. Závisí to do presvedčenia a zvyku šoféra, pretože plynové zariadenie je nenáročné a dokáže dlhodobo fungovať bez údržby.
V autoservisoch bez normovaného odvetrávania a špeciálneho povolenia neslobodno vykonávať opravárske práce na vozidle s LPG. Rovnako technickú kontrolu vozidla s LPG nemožno absolvovať v každom stredisku STK a po montáži plynového zariadenia treba počítať so znížením úžitkovej hmotnosti auta a tiež so zmenšením batožinového priestoru .
Aký je lacný pohon LPG v praxi ? Plusy - Nízke emisie – ekologický pohon
- Nízke náklady na prevádzku
- V niektorých krajinách EU daňové zvýhodnenie
- Nemení sa servisný interval auta
Mínusy - Nesmie parkovať v podzemných garážach
- Emisná kontrola sa nedá realizovať na každej stanici STK
- Vysoká obstarávacie cena zariadenia
- Zmenšenie batožinového priestoru o prídavnú nádrž
- Zníženie úžitkovej hmotnosti /niektoré autá môžu prepravovať už len štyri osoby/