BONNEVILLE, BRATISLAVA. Fanúšikovia športových áut s úctou spomínajú na nádherný a veľmi rýchly Jaguar XJ220, ktorý sa vyrábal začiatkom deväťdesiatych rokov minulého storočia. Po ukončení výroby XJ 220 zostali iba spomienky a očakávania, či Jaguar postaví podobné auto, schopné ohúriť a prekonať rýchlostný rekord. V roku 1992 dosiahol model XJ 220 na dne soľného jazera Bonneville rýchlosť 349,4 kilometrov za hodinu km/h.
Nový rekord
Prototyp nového sériového modelu XFR prekonal legendárne auto, keď na soľnom jazere v štáte Utah dosiahol maximálnu rýchlosť 363,188 kilometrov za hodinu a stal sa najrýchlejším modelom Jaguar v histórii. K dosiahnutému rekordu mu dopomohlo zvýšenie výkonu sériového motora. Konštruktéri upravili sanie motora, výfukovú sústavu, kompresor a preprogramovali elektronickú riadiacu jednotku motora. Ostatné časti motora a šesťstupňová automatická prevodovka zostali bezo zmien.
Sila z kompresora
XFR poháňa kompresorom prepĺňaný päťlitrový osemvalec s výkonom 375 kW (510 k) krútiacim momentom 625 Nm. Angličania dosiahli z rovnakého objemu, ale s použitím prepĺňania rovnaký výkon, ako desaťvalec BMW M5. Športový sedan s ním zrýchli z pokoja na stovku za 4,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. O tom, že ide o elektronicky limitovanú rýchlosť svedčí dosiahnutá vysoká rýchlosť s minimálnymi úpravami sériového automobilu.
Autor: rch