MILÁNO. Ak chcete namiešať kokteil, musíte spoznať chute zákazníka. Na tom stavali inžinieri, ktorí sondovali obsah chuťových pohárikov Európanov. Zistili, že Toyota Avensis sa zapísala do povedomia veľkým priestorom a kvalitou.
Preto je nový Avensis ešte dlhší a širší o päť centimetrov a postavený na novej platforme s kolesami posunutými do vonkajších rohov. Verzie sedan a kombi sa zhodujú vo výške 1480 milimetrov a rázvore náprav 2700 milimetrov.
Nevedno, či nový dizajn bude chutiť európskemu zákazníkovi, nám sa páčilo hlavne kombi s decentne sa zvažujúcimi bočnými krivkami, čo je pre zarytých ženských odporcov kombíkov neobvyklé vyhlásenie. Konzervatívne tmavošedé a strieborné farby testovacích áut by sme oželeli a privítali veselšie.
Interiér dvíha náladu, lebo fľaša na vodu, kľúče, peňaženka aj okuliare dostali svoje miesto v stredovej konzole, čo predchodca neposkytoval. Vyššia výbava testovaného modelu mala kožené sedadlá s výbornou oporou chrbta a povrch stredovej konzoly s efektnou čiernou matnou textúrou. V ľudovejšej verzii sme sa uspokojili s textilnými poťahmi a plastovým obložením prístrojovej dosky.
Výkon verzus emisie Konštruktéri vylepšovali technológie, ktoré zvyšujú výkon a zároveň znižujú spotrebu a emisie. Benzínovým motorom s objemom 1.6 a 1.8 Valvematic vďaka zlepšenej technológii dual VVT-i ( duálne časovanie ventilov ) vzrástol výkon od troch do 20 % , kým spotreba a CO2 emisie klesli od desať do 26 %.
Naftové motory D-4D po úprave dodávajú vyšší krútiaci moment pri nižšej rýchlosti, čím sa spríjemňuje jazda a znižujú emisie. Výška emisií spĺňa normu EURO V. Podiel na zásluhách patrí i novým prevodovkám.
Pokroková CVT prevodovka označovaná ako Multidrive S v spojení s benzínovými motormi 1.8 a 2.0 pracuje tiež v sekvenčnom móde so siedmimi vopred nastavenými stupňami a môže byť ostatným prevodovkám s plynulo meniteľným prevodom vzorom . Ďalšia nová šesťstupňová automatická prevodovka je v spojení s dieselovým motorom 2.2 l po prvý krát.
Dobehnutá strata Po šiestich rokoch prišiel čas doplniť i prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti . Súčasťou štandardnej výbavy sú aktívne opierky hlavy, núdzový brzdový signál fungujúci v núdzovom brzdení blikaním brzdových svetiel a sedem airbagov.
Zoznam príplatkovej bezpečnostnej výbavy obsahuje zadnú parkovaciu kameru, adaptívny tempomat, predkolízny systém, systém opustenia pruhu a množstvo iných. Ambície konštruktérov siahajú na métu piatich hviezdičiek bezpečnosti Euro NCAP, hoci od tohto roka sú testovacie podmienky náročnejšie.
Úplne nové auto Prvá jazda s Avensisom splnila náročné očakávania na auto strednej triedy. Posunutie predných stĺpikov o 11 centimetrov dopredu otvorilo výhľad do strán. Nová platforma podvozku spolu s nastavením pruženia sa premietli do dobrej ovládateľnosti auta a stability na ceste.
Výrazne tiež klesol koeficient odporu vzduchu a tým pádom aerodynamický hluk. Mínusom môže byť pri sedane menší objem kufra o jedenásť litrov, ktoré prepadli v prospech pohodlia posádky a naša spotreba pri teste vyššia od papierovej hodnoty o necelý liter.
Cestu hradila spoločnosť Toyota Toyota Avensis - technické parametre
Motor 1.6 1.8 2.0 2.0 D-4D 2.2 D-4D 150 2.2 D-4D 180
zdvihový objem valcov (cm³) 1598 1798 1986 1998 2231 2231
výkon (kW/k) 97/132 108/145 112/152 93/126 110/150 130/177
krútiaci moment (Nm) 160 180 196 310 340 400
priemerná spotreba (l/100 km) 6,5 6,5 6,9 5,3 5,5 5,9
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,4 9,4 9,0 9,7 8,9 8,5
maximálna rýchlosť (km/h) 200 200 205 200 210 220
pohotovostná hmotnosť (kg) 1365 1370 1400 1490 1515 1515
Autor: Katarína Chválová