SME
Pondelok, 19. október, 2020 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Prečo má LPG zákaz vjazdu do garáží a CNG nie?

Na väčšine podzemných garáží alebo parkovísk sa nachádza dopravná značka, ktorá zakazuje vjazd autám s pohonom na LPG. Prečo však autá na iný plynový pohon, na CNG, môžu v spomínaných priestoroch parkovať?

Na väčšine podzemných garáží alebo parkovísk sa nachádza dopravná značka, ktorá zakazuje vjazd autám s pohonom na LPG.

lpg02.jpg

LPG je alternatívne palivo voči benzínom a nafte a je to zmes skvapalnených plynov propán a bután. Menej používaným alternatívnym palivom na Slovensku plynného pôvodu je CNG, čo je stlačený zemný plyn.

Obe palivá sú pôvodom plynné, napriek tomu, do podzemných garáží autá na CNG zakázaný vjazd nemajú. Spýtali sme sa odborníkov, prečo si myslia, že je to tak.

Pohľad zo strany predajcov CNG

Podľa Ľubomíra Blaška z SPP je zemný plyn ľahší ako vzduch. V prípade poškodenia nádrže stúpa nahor a keďže väčšina podzemných garáží je odvetrávaná, zemný plyn (podobne ako splodiny z výfukov) môže byť rýchlo odvedený von z priestorov garáží.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

LPG je ťažšie ako vzduch a drží sa pri zemi. Preto je problém dostať ho z garáží von.

Ďalší argument, ktorý sa zvyčajne používa na obmedzenie vjazdu áut na LPG do podzemia, je možnosť výbuchu uniknutého plynu. Pri CNG je podľa Ľubomíra Blaškoviča pravdepodobnosť explózie nižšia, keďže zemný plyn stúpa nahor do vetracích šácht, zatiaľ čo LPG v garážach zostáva.

lpg01.jpg

Pohľad zo strany predajcov LPG

Podobný názor, ako v SPP, majú aj v spoločnosti Probugas. Ľubomíra Černáková nám v tejto súvislosti napísala:

"Zákaz vjazdu áut na pohon LPG do podzemných parkovísk súvisí s tým, že LPG je plyn ťažší ako vzduch, tzn. pri náhodnom úniku nestúpa smerom hore ako CNG, ale naopak, smerom nadol. Vyvetrať ho z podzemného parkoviska by preto bolo ťažšie ako vyvetrať uniknutý CNG, pokiaľ nie je parkovisko vybavené špeciálnym zariadením. Spoločnosť PROBUGAS vždy podporuje opatrenia súvisiace s bezpečným používaním produktov, ktoré dodáva."

Michal Kolárik zo spoločnosti Flaga PROGAS sa na túto problematiku pozerá takto:

"Vzhľadom najmä na vlastnosť oboch palív (LPG, CNG) tvoriť za určitých podmienok so vzduchom výbušnú zmes je priam komické, že v súčasnej dobe platí pre vjazd automobilov s pohon LPG do podzemných priestorov (garáže, sklady, ....) iné merítko ako pre automobily používajúce pohon s CNG."

Svoje tvrdenie podporil popisom oboch palív:

Zemný plyn je prírodný horľavý plyn využívaný ako významné plynné fosílne palivo. Je to zmes uhľovodíkov, z ktorých 50 až 98 % objemu tvorí metán. Okrem metánu obsahuje aj propán, bután a ďalšie látky. Je ľahší ako vzduch, nie je jedovatý, ale je nedýchateľný a dusivý. Je bezfarebný a bez zápachu, preto sa pri úprave odorizuje tetrahydrotiofénom, aby bol identifikovateľný.

Zemný plyn vo forme stlačeného zemného plynu (CNG)
používa ako palivo pre automobilové motory. V kvapalnej podobe zaberá 600- krát menej miesta. Plyn sa skvapalňuje ochladením a stlačením. Aby plynný metán zmenil skupenstvo na kvapalné, musí sa ochladiť na -162°C. Oktánové číslo pri použití v spaľovacích motoroch je 120 - 130.

Pri koncentrácii 5 až 15 % zemného plynu vo vzduchu vzniká vysoko výbušná zmes. Ako plynné palivo má všeobecnú schopnosť dobre vytvárať zápalnú zmes, spaľovanie preto prebieha s vysokým využitím kyslíka aj paliva. Spaľovanie je čisté a bezzápachové.

Pri 650 °C až 750 °C dochádza k samovznieteniu. Rýchlosť spaľovania je 30 až 50 cm.s-1. Pri explózii vzrastá na 2000 m.s-1

Skryť Vypnúť reklamu

Liquified Petroleum Gas - LPG je zmes skvapalnených uhľovodíkov získaná ako vedľajší produkt rafinácie ropy, ktorá sa pri normálnom atmosférickom tlaku a bežnej teplote nachádza v plynnom skupenstve. Táto zmes pozostáva prevažne z propánu, izobutánu a n-butánu (cca až 95 %) s minimálnym obsahom cudzích prímesí (najmä propylénu v 3 až 5 % objeme).

Pomerne jednoducho, jemným stlačení (2 až 8 bar) alebo ochladením (približne -25 až -35 °C), sa asi 260 násobne redukuje jej objem a skupenstvo sa mení na kvapalné. V kvapalnom stave je propán-bután bezfarebná a ľahko prchavá kvapalina špecifického zápachu s tlakom pár pri 70°C max. 26 kp/cm2 a hustotou pri 50°C min. 450 kg/m3.

Bután
je ľahší, má nižší podiel energie v pomere k svojmu objemu a je kvapalným pri teplote -7°C. Propán sa stáva kvapalným pri atmosférickom tlaku a teplote -42°C.

Vzhľadom na vyššie spomínané fyzikálno-chemické vlastnosti týchto väčšinových zložiek LPG sa spravidla v teplejších mesiacoch používa zmes s vyšším obsahom butánu (cca 50% - 70%). V chladnejších mesiacoch býva tento pomer opačný.

Oktánové číslo LPG sa pohybuje v rozpätí 101 až 104.

Propán-bután je so vzduchom výbušný a horľavý, medza výbušnosti je 1,45 - 7,4 obj. %.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Čím môže Slovensko pomôcť vo svete? Ukážkovou nemocnicou
  3. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  9. Prieskum: Prázdnu peňaženku už zažilo sedem z desiatich Slovákov
  10. Stretne sa minister, bankár a analytik. Zhodnú sa na niečom?
  1. Úpravy automobilov pre ZŤP
  2. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  3. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Tovar vám vynesú na miesto, ktoré ukážete prstom
  9. Slováci sú pri výbere investičných produktov čoraz náročnejší
  10. Humenčanov čakajú extra zľavy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 272
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 155
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 17 360
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 14 097
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 307
  6. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 10 117
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 256
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 980
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 8 926
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 808
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Za vyliečených považujú ľudí aj bez testu. Je to podložené výskumom, tvrdia hygienici

Aj bez testu môže karanténu ukončiť len lekár alebo hygienik.

Ilustračné foto.

Armáda predstavila základný plán celoplošného testovania

Ministerstvo obrany identifikovalo päťtisíc odberných miest.

Testovanie obyvateľov na Covid-19 v odberovom centre v Košiciach.

Koronavírus na Slovensku: Máme nedeľný rekord, nákaza sa šíri v rodinách a práci (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo za nedeľu 860 ľudí pozitívne testovaných na nový koronavírus. Laboratóriá otestovali 5 025 vzoriek. Pribudli aj štyri úmrtia pacientov s Covid-19, celkovo si pandémia vyžiadala 92 obetí. Vyliečilo sa ďalších 177 osôb. Aktívnych prípadov nákazy je 23 067.

Testovanie na nový koronavírus.
Prezidentka Zuzana Čaputová počas navštevy Univerzitnej nemocnice v Martine.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.