SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Prečo má LPG zákaz vjazdu do garáží a CNG nie?

Na väčšine podzemných garáží alebo parkovísk sa nachádza dopravná značka, ktorá zakazuje vjazd autám s pohonom na LPG. Prečo však autá na iný plynový pohon, na CNG, môžu v spomínaných priestoroch parkovať?

Na väčšine podzemných garáží alebo parkovísk sa nachádza dopravná značka, ktorá zakazuje vjazd autám s pohonom na LPG.

lpg02.jpg

LPG je alternatívne palivo voči benzínom a nafte a je to zmes skvapalnených plynov propán a bután. Menej používaným alternatívnym palivom na Slovensku plynného pôvodu je CNG, čo je stlačený zemný plyn.

Obe palivá sú pôvodom plynné, napriek tomu, do podzemných garáží autá na CNG zakázaný vjazd nemajú. Spýtali sme sa odborníkov, prečo si myslia, že je to tak.

Pohľad zo strany predajcov CNG

Podľa Ľubomíra Blaška z SPP je zemný plyn ľahší ako vzduch. V prípade poškodenia nádrže stúpa nahor a keďže väčšina podzemných garáží je odvetrávaná, zemný plyn (podobne ako splodiny z výfukov) môže byť rýchlo odvedený von z priestorov garáží.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

LPG je ťažšie ako vzduch a drží sa pri zemi. Preto je problém dostať ho z garáží von.

Ďalší argument, ktorý sa zvyčajne používa na obmedzenie vjazdu áut na LPG do podzemia, je možnosť výbuchu uniknutého plynu. Pri CNG je podľa Ľubomíra Blaškoviča pravdepodobnosť explózie nižšia, keďže zemný plyn stúpa nahor do vetracích šácht, zatiaľ čo LPG v garážach zostáva.

lpg01.jpg

Pohľad zo strany predajcov LPG

Podobný názor, ako v SPP, majú aj v spoločnosti Probugas. Ľubomíra Černáková nám v tejto súvislosti napísala:

"Zákaz vjazdu áut na pohon LPG do podzemných parkovísk súvisí s tým, že LPG je plyn ťažší ako vzduch, tzn. pri náhodnom úniku nestúpa smerom hore ako CNG, ale naopak, smerom nadol. Vyvetrať ho z podzemného parkoviska by preto bolo ťažšie ako vyvetrať uniknutý CNG, pokiaľ nie je parkovisko vybavené špeciálnym zariadením. Spoločnosť PROBUGAS vždy podporuje opatrenia súvisiace s bezpečným používaním produktov, ktoré dodáva."

Michal Kolárik zo spoločnosti Flaga PROGAS sa na túto problematiku pozerá takto:

"Vzhľadom najmä na vlastnosť oboch palív (LPG, CNG) tvoriť za určitých podmienok so vzduchom výbušnú zmes je priam komické, že v súčasnej dobe platí pre vjazd automobilov s pohon LPG do podzemných priestorov (garáže, sklady, ....) iné merítko ako pre automobily používajúce pohon s CNG."

Svoje tvrdenie podporil popisom oboch palív:

Zemný plyn je prírodný horľavý plyn využívaný ako významné plynné fosílne palivo. Je to zmes uhľovodíkov, z ktorých 50 až 98 % objemu tvorí metán. Okrem metánu obsahuje aj propán, bután a ďalšie látky. Je ľahší ako vzduch, nie je jedovatý, ale je nedýchateľný a dusivý. Je bezfarebný a bez zápachu, preto sa pri úprave odorizuje tetrahydrotiofénom, aby bol identifikovateľný.

Zemný plyn vo forme stlačeného zemného plynu (CNG)
používa ako palivo pre automobilové motory. V kvapalnej podobe zaberá 600- krát menej miesta. Plyn sa skvapalňuje ochladením a stlačením. Aby plynný metán zmenil skupenstvo na kvapalné, musí sa ochladiť na -162°C. Oktánové číslo pri použití v spaľovacích motoroch je 120 - 130.

Pri koncentrácii 5 až 15 % zemného plynu vo vzduchu vzniká vysoko výbušná zmes. Ako plynné palivo má všeobecnú schopnosť dobre vytvárať zápalnú zmes, spaľovanie preto prebieha s vysokým využitím kyslíka aj paliva. Spaľovanie je čisté a bezzápachové.

Pri 650 °C až 750 °C dochádza k samovznieteniu. Rýchlosť spaľovania je 30 až 50 cm.s-1. Pri explózii vzrastá na 2000 m.s-1

SkryťVypnúť reklamu

Liquified Petroleum Gas - LPG je zmes skvapalnených uhľovodíkov získaná ako vedľajší produkt rafinácie ropy, ktorá sa pri normálnom atmosférickom tlaku a bežnej teplote nachádza v plynnom skupenstve. Táto zmes pozostáva prevažne z propánu, izobutánu a n-butánu (cca až 95 %) s minimálnym obsahom cudzích prímesí (najmä propylénu v 3 až 5 % objeme).

Pomerne jednoducho, jemným stlačení (2 až 8 bar) alebo ochladením (približne -25 až -35 °C), sa asi 260 násobne redukuje jej objem a skupenstvo sa mení na kvapalné. V kvapalnom stave je propán-bután bezfarebná a ľahko prchavá kvapalina špecifického zápachu s tlakom pár pri 70°C max. 26 kp/cm2 a hustotou pri 50°C min. 450 kg/m3.

Bután
je ľahší, má nižší podiel energie v pomere k svojmu objemu a je kvapalným pri teplote -7°C. Propán sa stáva kvapalným pri atmosférickom tlaku a teplote -42°C.

Vzhľadom na vyššie spomínané fyzikálno-chemické vlastnosti týchto väčšinových zložiek LPG sa spravidla v teplejších mesiacoch používa zmes s vyšším obsahom butánu (cca 50% - 70%). V chladnejších mesiacoch býva tento pomer opačný.

Oktánové číslo LPG sa pohybuje v rozpätí 101 až 104.

Propán-bután je so vzduchom výbušný a horľavý, medza výbušnosti je 1,45 - 7,4 obj. %.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 107
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 256
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 965
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Dôležitosť duševnej pohody 4 922
  7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 748
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 4 606
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


23 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  3. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  4. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  5. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  6. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (II.) Stretnutie s mamou...
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 703
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 286
  3. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 188
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 095
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 800
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 064
  7. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 781
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 768
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu