SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Na riadenie auta nie je vhodný každý

Nový cestný zákon, ktorý začne platiť na území SR 1. februára, prináša so sebou viacero zmien. Jednou z nich je skutočnosť, ...

BRATISLAVA. Nový cestný zákon, ktorý začne platiť na území SR 1. februára, prináša so sebou viacero zmien. Jednou z nich je skutočnosť, podľa ktorej má študent autoškoly v prípade neúspešného absolvovania skúšky v priebehu pol roka nárok iba na dve opravné skúšky.

Ak tieto možnosti opravy vyčerpá, následne musí znovu absolvovať celý kurz. Prvý viceprezident Slovenskej komory psychológov Karol Kleinmann v tom problém nevidí. Viaceré výskumy potvrdili, že nie každý je vhodný na to, aby riadil motorové vozidlo, vyjadril sa pre TASR.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kleinmanna je príliš veľa osôb, ktoré za volantom nemajú čo hľadať. Celkové štatistiky hovoria, že tri až sedem percent z celkovej populácie by nemalo dostať vodičský preukaz vôbec a iba 66 percent vodičov má predpoklady zvládnuť vozidlá nad 3,5 tony, odôvodnil svoje tvrdenie. Zdôraznil, že nie každý mladý muž alebo slečna sú v 18 rokoch psychicky zrelí a rozvážni.

Mladí vodiči sú na popredných miestach v štatistikách nehodovosti, kde súťaživá orientácia a nekritický sebaobraz spôsobili vážne tragédie. Každá skúška, by mala v človeku vyvolať určitú trému. Tréma pri skúške hovorí aj o tom, že jedincovi preskúšanie nie je ľahostajné a pociťuje určitú zodpovednosť. Kto pristupuje k akejkoľvek skúške s tvárou pokerového hráča, naznačuje, že buď sa výnimočne vie ovládať, alebo skúška je mu absolútne ľahostajná, poznamenal Kleinmann.

SkryťVypnúť reklamu

Predchádzajúci zákon bol podľa dopravného psychológa oveľa prísnejší na vodičov nad 50 rokov. Títo vodiči museli absolvovať každých päť rokov nielen lekárske, ale aj psychologické vyšetrenie. Vodiči vo veku sa týmto vyšetreniam museli podrobovať každé dva roky.

Súčasná legislatíva ukladá lekárske, ale aj psychologické prehliadky po 65. roku. Výskumy jednoznačne preukazujú, že u vodičov nad 65 rokov dochádza k zníženiu výkonových parametrov o viac ako 50 percent oproti bežnej vodičskej populácii. Starší vodiči kompenzujú tento svoj nedostatok pomalšou a opatrnejšou jazdou. Do akej miery títo vodiči budú účastníkmi dopravných nehôd, ukáže až nasledujúce obdobie, zdôraznil.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 113
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 868
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 012
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 095
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 4 910
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 264
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 163
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 7 005
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 224
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 999
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 245
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 088
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 318
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 3 038
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 904
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu