SME
Utorok, 21. september, 2021 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Úseky, kde by sa mohla zvýšiť rýchlosť nad 130 km/h, posúdia odborníci

Pred prijatím zákona o cestnej premávke sa diskutovalo, či by sa nemala zvýšiť povolená rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu. V novom zákone sa nezvýšila, pribudlo však ustanovenie, ktorým sa vyššia rýchlosť môže povoliť dopravnou značkou.

Úseky diaľnic, na ktorých by vodiči mohli jazdiť rýchlejšie ako zákonom povolenou rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu, zatiaľ nie sú známe. Podľa riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia PZ Milana Anjela tomu musia prechádzať odborné posúdenia.

"To, akou rýchlosťou je možné ísť na diaľnici, určujú najmä jej parametre a kvalita. Vozovka diaľnice potrebuje mať isté parametre, aby zvládla vozidlá idúce aj vyššou rýchlosťou a tie aby po nej mohli bezpečnej prejsť," povedal TASR. Ak to bude možné, bude na niektorých úsekoch dopravnou značkou povolená vyššia rýchlosť ako stotridsiatka. "Teoreticky sa pripúšťa, že napríklad na diaľnici v úseku pri Novom Meste nad Váhom by mohla byť osadená takáto značka. Zatiaľ sú to len predpoklady," uviedol Milan Anjel. Tomu bude predchádzať odborné posúdenie z ministerstva dopravy a ministerstva vnútra, prebehnú diskusie aj s Národnou diaľničnou spoločnosťou.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a. s., v Žiline Ľubomír Palčák pre TASR uviedol, že nie je zástancom tohto opatrenia. "Každý rýchlostný limit má byť kompromisom z troch pohľadov. Má to byť kompromis medzi plynulosťou cestnej premávky, bezpečnosťou a dnes sa už hovorí aj o ekológii dopravy. Keď si hľadám kompromis pri rýchlosti 160 km/h, vidím na slovenské pomery veľký pokles bezpečnosti a skoro minimálny prínos v plynulosti. Zoberme si, že prvý skúšobný úsek sa uvažuje medzi Košicami a Prešovom. Keď si jednoducho vypočítame prínos z pohľadu plynulosti, tak na tejto trase pri rýchlosti 160 km/h získam 2 minúty oproti rýchlosti 130 km/h. Z pohľadu plynulosti je to zanedbateľný prínos," skonštatoval Palčák.

Poukázal aj na skutočnosť, že technický stav dnešných vozidiel je už na takej úrovni, že rýchlosť 160 km/h im nerobí žiaden problém. "Skôr je prínos v osobnom pocite, že mám dobré auto a v pohode idem 160 km/h. Ale pocit zodpovednosti u vodičov je u nás ešte, keď to porovnám s okolitými krajinami, skôr na nižšej úrovni. Veľa dopravných nehôd sa stáva pri zlom odhadnutí vzdialenosti, pri predbiehaní, pri určitých manévroch na cestách a diaľniciach. A keď vezmeme, že rozdiel v brzdnej dráhe pri 160 km/h a 130 km/h je už niekoľko desiatok metrov, osobne si myslím, že by sme išli v bezpečnosti dole a v plynulosti by nám to neprinieslo žiadny efekt," povedal Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred prijatím zákona o cestnej premávke sa diskutovalo, či by sa nemala zvýšiť maximálna povolená rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu. V novom zákone sa maximálna povolená rýchlosť nezvýšila, pribudlo však ustanovenie, ktorým sa vyššia rýchlosť môže povoliť dopravnou značkou.

V obciach sa od budúcej nedele (1. februára) bude jazdiť rýchlosťou o 10 kilometrov za hodinu nižšou. Pri strete automobilu s chodcom, ktoré ide rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu, je šanca na prežitie chodca vyššia, ako keby vozidlo išlo šesťdesiatkou, uviedol riaditeľ dopravnej polície Milan Anjel na základe spracovaných štúdií.

"Plynulosť cestnej premávky sa pravdepodobne zníži, ak však porovnáme dva aspekty plynulosť a bezpečnosť, na prvom mieste je samozrejme, bezpečnosť," povedal Anjel. "Vodiči budú musieť mať väčšiu trpezlivosť, aby sme ochránili životy a zdravie občanov," vyzval.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  2. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  1. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  2. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  3. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  4. Škola ich učí pracovať v tíme a pod tlakom
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  8. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 750
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 198
  3. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 639
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 3 636
  5. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 384
  6. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 166
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 060
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 710
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 154
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 885
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Diplomovka za 600 eur na splátky. Prezentácia na obhajobu grátis.


a 1 ďalší 14 h

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  4. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  5. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  6. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  7. Adam Valček: V bratislavskej MHD prebehol najväčší biznis s pokutami, ovplyvní vyše 100-tisíc ľudí
  8. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  1. Jozef Ivan: Nová Bermudská záhada? Tentoraz - obdĺžnik...
  2. ASEKOL SK: Odpadové hospodárstvo a recyklácia sú historicky najväčšou biznisovou príležitosťou. Nespime na vavrínoch
  3. Café Európa: Je cirkev zelená?
  4. Anna Milanová: Narcisy v modrom s citrónom... 2021
  5. Tupou Ceruzou: Štefan Hamran a očista polície
  6. Vladimír Benčík: Fascinujúci Vietnam: cestou po krajine drakov a víl k dedinám na vode
  7. Věra Tepličková: Titulok v novinách: Novinári objavili tajnosť a zverejnili ju
  8. Pavol Kéri: Čachtický polmaratón
  1. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 15 402
  2. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 8 826
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 751
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 492
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 5 938
  6. Pavel Dvořák: Rozvádzajú sa Číňania? Majú milenky? 4 943
  7. Peter Chudý: Budú obvinení všetci policajní vyšetrovatelia na Slovensku? Alebo pokrivené uznesenie o vznesení obvinenia vyšetrovateľom NAKA. 4 838
  8. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 237
Skryť Zatvoriť reklamu