SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Úseky, kde by sa mohla zvýšiť rýchlosť nad 130 km/h, posúdia odborníci

Pred prijatím zákona o cestnej premávke sa diskutovalo, či by sa nemala zvýšiť povolená rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu. V novom zákone sa nezvýšila, pribudlo však ustanovenie, ktorým sa vyššia rýchlosť môže povoliť dopravnou značkou.

Úseky diaľnic, na ktorých by vodiči mohli jazdiť rýchlejšie ako zákonom povolenou rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu, zatiaľ nie sú známe. Podľa riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia PZ Milana Anjela tomu musia prechádzať odborné posúdenia.

"To, akou rýchlosťou je možné ísť na diaľnici, určujú najmä jej parametre a kvalita. Vozovka diaľnice potrebuje mať isté parametre, aby zvládla vozidlá idúce aj vyššou rýchlosťou a tie aby po nej mohli bezpečnej prejsť," povedal TASR. Ak to bude možné, bude na niektorých úsekoch dopravnou značkou povolená vyššia rýchlosť ako stotridsiatka. "Teoreticky sa pripúšťa, že napríklad na diaľnici v úseku pri Novom Meste nad Váhom by mohla byť osadená takáto značka. Zatiaľ sú to len predpoklady," uviedol Milan Anjel. Tomu bude predchádzať odborné posúdenie z ministerstva dopravy a ministerstva vnútra, prebehnú diskusie aj s Národnou diaľničnou spoločnosťou.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a. s., v Žiline Ľubomír Palčák pre TASR uviedol, že nie je zástancom tohto opatrenia. "Každý rýchlostný limit má byť kompromisom z troch pohľadov. Má to byť kompromis medzi plynulosťou cestnej premávky, bezpečnosťou a dnes sa už hovorí aj o ekológii dopravy. Keď si hľadám kompromis pri rýchlosti 160 km/h, vidím na slovenské pomery veľký pokles bezpečnosti a skoro minimálny prínos v plynulosti. Zoberme si, že prvý skúšobný úsek sa uvažuje medzi Košicami a Prešovom. Keď si jednoducho vypočítame prínos z pohľadu plynulosti, tak na tejto trase pri rýchlosti 160 km/h získam 2 minúty oproti rýchlosti 130 km/h. Z pohľadu plynulosti je to zanedbateľný prínos," skonštatoval Palčák.

Poukázal aj na skutočnosť, že technický stav dnešných vozidiel je už na takej úrovni, že rýchlosť 160 km/h im nerobí žiaden problém. "Skôr je prínos v osobnom pocite, že mám dobré auto a v pohode idem 160 km/h. Ale pocit zodpovednosti u vodičov je u nás ešte, keď to porovnám s okolitými krajinami, skôr na nižšej úrovni. Veľa dopravných nehôd sa stáva pri zlom odhadnutí vzdialenosti, pri predbiehaní, pri určitých manévroch na cestách a diaľniciach. A keď vezmeme, že rozdiel v brzdnej dráhe pri 160 km/h a 130 km/h je už niekoľko desiatok metrov, osobne si myslím, že by sme išli v bezpečnosti dole a v plynulosti by nám to neprinieslo žiadny efekt," povedal Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred prijatím zákona o cestnej premávke sa diskutovalo, či by sa nemala zvýšiť maximálna povolená rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu. V novom zákone sa maximálna povolená rýchlosť nezvýšila, pribudlo však ustanovenie, ktorým sa vyššia rýchlosť môže povoliť dopravnou značkou.

V obciach sa od budúcej nedele (1. februára) bude jazdiť rýchlosťou o 10 kilometrov za hodinu nižšou. Pri strete automobilu s chodcom, ktoré ide rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu, je šanca na prežitie chodca vyššia, ako keby vozidlo išlo šesťdesiatkou, uviedol riaditeľ dopravnej polície Milan Anjel na základe spracovaných štúdií.

"Plynulosť cestnej premávky sa pravdepodobne zníži, ak však porovnáme dva aspekty plynulosť a bezpečnosť, na prvom mieste je samozrejme, bezpečnosť," povedal Anjel. "Vodiči budú musieť mať väčšiu trpezlivosť, aby sme ochránili životy a zdravie občanov," vyzval.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 991
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 251
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 161
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 681
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 726
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 924
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 821
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 686
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.

Keď Sagana sledujem v médiách, vôbec sa nezmenil, tvrdí spolužiak

Už v šestnástich sníval, že pôjde na Tour.

Peter Sagan a René  Valent.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.