SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Úseky, kde by sa mohla zvýšiť rýchlosť nad 130 km/h, posúdia odborníci

Pred prijatím zákona o cestnej premávke sa diskutovalo, či by sa nemala zvýšiť povolená rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu. V novom zákone sa nezvýšila, pribudlo však ustanovenie, ktorým sa vyššia rýchlosť môže povoliť dopravnou značkou.

Úseky diaľnic, na ktorých by vodiči mohli jazdiť rýchlejšie ako zákonom povolenou rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu, zatiaľ nie sú známe. Podľa riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia PZ Milana Anjela tomu musia prechádzať odborné posúdenia.

"To, akou rýchlosťou je možné ísť na diaľnici, určujú najmä jej parametre a kvalita. Vozovka diaľnice potrebuje mať isté parametre, aby zvládla vozidlá idúce aj vyššou rýchlosťou a tie aby po nej mohli bezpečnej prejsť," povedal TASR. Ak to bude možné, bude na niektorých úsekoch dopravnou značkou povolená vyššia rýchlosť ako stotridsiatka. "Teoreticky sa pripúšťa, že napríklad na diaľnici v úseku pri Novom Meste nad Váhom by mohla byť osadená takáto značka. Zatiaľ sú to len predpoklady," uviedol Milan Anjel. Tomu bude predchádzať odborné posúdenie z ministerstva dopravy a ministerstva vnútra, prebehnú diskusie aj s Národnou diaľničnou spoločnosťou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a. s., v Žiline Ľubomír Palčák pre TASR uviedol, že nie je zástancom tohto opatrenia. "Každý rýchlostný limit má byť kompromisom z troch pohľadov. Má to byť kompromis medzi plynulosťou cestnej premávky, bezpečnosťou a dnes sa už hovorí aj o ekológii dopravy. Keď si hľadám kompromis pri rýchlosti 160 km/h, vidím na slovenské pomery veľký pokles bezpečnosti a skoro minimálny prínos v plynulosti. Zoberme si, že prvý skúšobný úsek sa uvažuje medzi Košicami a Prešovom. Keď si jednoducho vypočítame prínos z pohľadu plynulosti, tak na tejto trase pri rýchlosti 160 km/h získam 2 minúty oproti rýchlosti 130 km/h. Z pohľadu plynulosti je to zanedbateľný prínos," skonštatoval Palčák.

Poukázal aj na skutočnosť, že technický stav dnešných vozidiel je už na takej úrovni, že rýchlosť 160 km/h im nerobí žiaden problém. "Skôr je prínos v osobnom pocite, že mám dobré auto a v pohode idem 160 km/h. Ale pocit zodpovednosti u vodičov je u nás ešte, keď to porovnám s okolitými krajinami, skôr na nižšej úrovni. Veľa dopravných nehôd sa stáva pri zlom odhadnutí vzdialenosti, pri predbiehaní, pri určitých manévroch na cestách a diaľniciach. A keď vezmeme, že rozdiel v brzdnej dráhe pri 160 km/h a 130 km/h je už niekoľko desiatok metrov, osobne si myslím, že by sme išli v bezpečnosti dole a v plynulosti by nám to neprinieslo žiadny efekt," povedal Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

Pred prijatím zákona o cestnej premávke sa diskutovalo, či by sa nemala zvýšiť maximálna povolená rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu. V novom zákone sa maximálna povolená rýchlosť nezvýšila, pribudlo však ustanovenie, ktorým sa vyššia rýchlosť môže povoliť dopravnou značkou.

V obciach sa od budúcej nedele (1. februára) bude jazdiť rýchlosťou o 10 kilometrov za hodinu nižšou. Pri strete automobilu s chodcom, ktoré ide rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu, je šanca na prežitie chodca vyššia, ako keby vozidlo išlo šesťdesiatkou, uviedol riaditeľ dopravnej polície Milan Anjel na základe spracovaných štúdií.

"Plynulosť cestnej premávky sa pravdepodobne zníži, ak však porovnáme dva aspekty plynulosť a bezpečnosť, na prvom mieste je samozrejme, bezpečnosť," povedal Anjel. "Vodiči budú musieť mať väčšiu trpezlivosť, aby sme ochránili životy a zdravie občanov," vyzval.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 390
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 234
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 990
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 855
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 620
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


9 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  2. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  3. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  4. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  5. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  6. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  7. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  8. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 221
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 851
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 586
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 991
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 826
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 722
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 534
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 123
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu