SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Pri rýchlosti 50 km/h majú chodci o 40 percent vyššiu šancu na prežitie

Žilina 26. januára (TASR) Šanca chodca alebo cyklistu prežiť zrážku je pri rýchlosti vozidla 50 km/h o 40 percent vyššia ako pri zrážke s vozidlom, ktoré ...

Žilina 26. januára (TASR) Šanca chodca alebo cyklistu prežiť zrážku je pri rýchlosti vozidla 50 km/h o 40 percent vyššia ako pri zrážke s vozidlom, ktoré ide rýchlosťou 60 km/h. Na margo zmeny povolenej rýchlosti v obciach, ktorú prinesie od 1. februára 2009 nový cestný zákon, to pre TASR uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovensko je podľa Palčáka poslednou krajinou Európskej únie (EÚ), kde je v obciach povolená šesťdesiatka. Aj tento fakt hovorí o tom, že asi naozaj existujú relevantné dôvody na päťdesiatku v obciach. Hlavné argumenty sú, že absolútna väčšina z celkového počtu dopravných nehôd sa stáva v obciach. Autá sú dnes vybavené tak, že sú pre ne prijateľné skôr väčšie rýchlosti. Ale musíme si uvedomiť, že táto rýchlosť je ochrana ľahko zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Teda detí, chodcov a cyklistov, skonštatoval Palčák.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Zástancom zníženia rýchlosti je aj riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva (ÚSI) Žilinskej univerzity (ŽU) Gustáv Kasanický. Zdôraznil však, že zníženie rýchlosti by nemalo byť paušálne, ale veľmi diferencované. Tam, kde je potrebná tridsiatka, nech je tridsiatka. Ale tam, kde sa dá v meste ísť pokojne 60 až 80 km/h, povoľme vyššiu rýchlosť, lebo vodiči ju budú vždy prekračovať, podotkol Kasanický.

Riaditeľ ÚSI ŽU poukázal aj na príklad pri znížení rýchlosti zo 60 na 50 km/h. Vedľa seba idú dve identické vozidlá, jedno rýchlosťou 50 a druhé 60 km/h. Súčasne začnú reagovať a brzdiť pred priechodom pre chodcov. V mieste, kde vozidlo s 50-kilometrovou rýchlosťou už stojí, druhé vozidlo vchádza na priechod rýchlosťou skoro 40 km/h. A crash testy jasne ukazujú, že do 40 km/h je veľká šanca prežiť, pokiaľ nenarazí hlava chodca na naozaj tvrdý predmet. Ale so zvyšujúcou sa rýchlosťou rapídne klesá šanca na prežitie, informoval Kasanický.

SkryťVypnúť reklamu

Zníženie rýchlosti podľa Kasanického neovplyvní vytváranie kolón alebo dopravnej zápchy. Čím bude jazdný prúd plynulejší, tým menej bude dopravných kolapsov. Myslím si, že práve zníženie rýchlosti na 50 km/h umožňuje vodičom rýchlejšie sa dostávať z bočných ciest. Najväčšou tragédiou je, že naši vodiči dodržiavajú predpisy iba preto, aby nedostali pokutu a nie preto, aby nedošlo k dopravnej nehode, uzatvoril Kasanický.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 121
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 719
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 244
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 3 337
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 023
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 592
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 516
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 022
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
  2. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  3. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  4. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  5. Irena Šimuneková: Bralce
  6. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  7. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
  8. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 006
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 493
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 388
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 819
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 568
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 345
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 301
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 078
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu