SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Staré Monte Carlo pre novú generáciu

Najznámejšia rely na svete vymenila štatút majstrovstiev sveta za novú súťaž Intercontinental Rally Challenge. Na náročnosti súťaže sa v podstate nič nezmenilo, akurát televízie vysielali rýchlostné skúšky v priamom prenose.

S myšlienkou založiť nový seriál automobilových súťaží prišla britská spoločnosť SRW Events a satelitná televízia Eurosport.S myšlienkou založiť nový seriál automobilových súťaží prišla britská spoločnosť SRW Events a satelitná televízia Eurosport. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

MONTE CARLO. Každý fanúšik rely túži aspoň raz vidieť rely Monte Carlo naživo. V hustom daždi prichádzame do francúzskeho mesta Valence a stále hľadáme odpoveď na otázku, aké bude „monte", keď sa po dlhých rokoch nekoná pod záštitou majstrovstiev sveta WRC.

Uspokojivé odpovede priniesli až nasledujúce tri dni. Počasie vyšlo ako z veľkej knihy, na štarte bolo veľa nádherných áut, fanúšikovia lemovali trate a Eurosport vysielal priame prenosy. V skutočnosti sa veľa nezmenilo, pretože na štarte nechýbal bývalý majster sveta Didier Auriol a mnohé zvučné mená. Trate boli miestami suché, inde mokré, pokryté snehom alebo ľadom. Bez ľadových špiónov by sa nepohli ani jazdci nového seriálu IRC.

Špióni patria k Monte

Rely na úzkych cestách s obrovským prevýšením tratí, aj napriek snahe ľadových špiónov, pripomína ruskú ruletu. Na štarte skúšok by vyhovovali hladké sliky, ale už v jej polovici ledva stačia hroty v zimných plášťoch. Kto správne obuje, vyhráva.

Kto riskuje, skončí v skale ako bývalý majster sveta Auriol po tom, ako stavil na suché pneumatiky. Chcel vyhrať druhú rýchlostnú skúšku na asfalte, ale potopila ho už prvá zasnežená. Pred cieľom dvojky čakáme tri hodiny na prvé súťažné auto a sledujeme prácu špiónov.

Čakanie

Posádky zložené zo starých skúsených pilotov rely prechádzajú pomaly trať a na zdanlivo asfaltovej skúške si zaznamenávajú miesta s poľadovicou. Potom ich spolujazdcovi v pretekárskom aute nahlásia telefónom. Prvý prichádza do ostrej zákruty Jan Kopecký na premiérovej Fabii S2000, pred namrznutým miestom prudko zabrzdí, 11_monte_big.jpghodí auto do šmyku a s ohňom vo výfuku mizne za skalou.

Divácke šialenstvo vrcholí, keď Rakúšan Wittman preletí celú zákrutu bokom, vediac, kde presne je ľad. Česká automobilka Škoda mala s novým autom premiéru po boku továrenských špeciálov značiek Peugeot a Fiat. Prvý deň bol Juho Hänninen s Fabiou na prvom mieste a vyhrával aj skúšky druhého dňa. Potom dostal defekt a pri naháňaní straty počas tretieho dňa havaroval.

Cenný zápis medzi víťazov Monte získal Francúz Ogier na Peugeote. Svojim spôsobom vyhrala aj samotná legendárna rely, lebo pod rúškom nového šampionátu získala mladú krv.

IRC nie je druhá liga

S myšlienkou založiť nový seriál automobilových súťaží prišla britská spoločnosť SRW Events a satelitná televízia Eurosport. Ich cieľom bolo vytvoriť finančne menej náročnú a lepšie mediálne prezentovanú alternatívu k svetovému šampionátu. Impulzom pre vznik série Intercontinental Rally Challenge (IRC) sa stalo uvedenie novej kategórie súťažných vozidiel Super 2000. V porovnaní so špeciálmi WRC ide o technicky jednoduchšie a približne o tretinu lacnejšie autá.

Bez podpory Federácie

Nižšie finančné náklady na stavbu vozidla majú do seriálu prilákať viac svetových výrobcov. S väčším štartovým 14_monte_big.jpgpoľom rastie konkurencia i atraktivita podujatí. Aktuálne špeciál Super 2000 nasadzuje Fiat, Peugeot a Škoda. Už hotové alebo rozpracované vozidlá má aj Opel, Proton a Lada. Mimo továrenských podmienok vznikli Ford Fiesta, Toyota Auris i VW Polo S2000. Šampionát IRC nespadá pod Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA), ale je ňou akceptovaný, keďže sa riadi jej športovými a technickými predpismi.

Organizátori seriálu IRC sa snažia priviesť medzinárodné rely súťaže do nových destinácií. Súčasťou kalendárov sú však aj legendárne podujatia ako Safari Rally, Rallye Monte Carlo, Ypres Belgium Rally alebo Rallye Sanremo.

77. Rallye Monte Carlo v kocke

Dĺžka trate 1624,74 km
Dĺžka rýchlostných skúšok 362,25 km
Počet etáp 4
Počet rýchlostných skúšok 14
Povrch trate asfalt - suchý, mokrý, pokrytý snehom alebo ľadom
Najvyšší bod trate 1602 m.n.m.
Počet posádok na štarte/v cieli 65/30

13_monte_big.jpg

Organizátori začali súťaž pripravovať šesť mesiacov pred jej slávnostným štartom. Na priebeh podujatia dozeralo 900 policajtov, 19 lekárov, 300 hasičov, 120 traťových komisárov, 320 maršálov na trati usmerňujúcich divákov, 3 záchranné helikoptéry, 60 záchranárskych a 25 vozidiel prevážajúcich časomiery a ďalšiu techniku.

Noc ohňov na Col de Turini

Snom všetkých jazdcov a nočnou morou zároveň je najdlhšia rýchlostná skúška prechádzajúca horským priesmykom Col de Turini. Oficiálny názov rýchlostnej skúšky Col de Braus väčšine nič nehovorí, pretože všetci ju nazývajú podľa jej vrcholu. V minulosti sa jazdievala väčšinou v noci, vďaka čomu táto najdôležitejšia noc pre fanúšikov motoršportu dostala názov - noc dlhých ohňov.

Posádky obyčajne zo suchej cesty na štarte vystúpajú do nadmorskej výšky takmer 1600 metrov nad morom, kde ich aj v tomto roku čakal sneh. Odtiaľ musia klesať tisíc výškových metrov, aby po 35 kilometroch uvideli cieľ. Tohto roku bola Col de Turini zaradená na koniec súťaže a po siedmich rokoch sa išla v nočných hodinách. V duchu tradície rozhodla o vzostupe a páde posádok.

delta05.jpg

História v skratke

Scenár najstaršej automobilovej súťaže na svete začali písať v roku 1911. Klub cyklistického a automobilového športu v Monaku pripravil premiérový ročník podujatia, ktoré sa okamžite stalo mimoriadne prestížnou záležitosťou.

Náročné trate v Alpách a na francúzskej riviére využívali automobiloví výrobcovia na otestovanie a ďalšie zdokonaľovanie svojich produktov. Triumf na Rallye Automobile Monte Carlo znamenalo pre jazdca veľkú publicitu a úctu k technickej dokonalosti jeho vozidla.

hist_prvy_big.jpg

Historicky prvým víťazom monackej rely
sa stal Francúz Henry Rougier.

Historicky prvým víťazom monackej rely sa stal Francúz Henry Rougier s vozidlom Turcat-Méry. Výkon jeho motora predstavoval iba 25 konských síl (18 kW). V roku 1973 bola Rallye Monte Carlo prvýkrát súčasťou seriálu majstrovstiev sveta. Do histórie sa zapísala nočnými etapami v horách. K vôbec najlegendárnejším patria rýchlostné skúšky vedúce cez Col de Turini vo výške približne 1600 metrov nad morom. Súťaž sa pravidelne koná v zimnom období, aby bola znásobená jej náročnosť.

Až do roku 1991 bol súčasťou Rallye príjazd do dejiska jej konania - Monte Carlo. Posádky na svojich špeciáloch museli pred samotným štartom do Monackého kniežatstva dôjsť po vlastnej osi. Vyrážali z piatich rôznych, od Monaka približne rovnako vzdialených, miest. Ronaký harmonogram využívajú organizátori dodnes pri usporadúvaní Rallye Monte Carlo Historique určenej pre automobilové veterány. Toto podujatie sa každoročne koná krátko po skončení Rallye Monte Carlo.

loeb_big.jpg

Novodobým hrdinom rely Monte Carlo je jej päťnásobný víťaz Sebastien Loeb. Tento rok neštartoval, pretože jazdí iba majstrovstvá sveta a nie IRC.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 400
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 606
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 821
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 265
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 066
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 388
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 409
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 135
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 357
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 264
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.
Prezidentka Zuzana Čaputová.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N