SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Staré Monte Carlo pre novú generáciu

Najznámejšia rely na svete vymenila štatút majstrovstiev sveta za novú súťaž Intercontinental Rally Challenge. Na náročnosti súťaže sa v podstate nič nezmenilo, akurát televízie vysielali rýchlostné skúšky v priamom prenose.

S myšlienkou založiť nový seriál automobilových súťaží prišla britská spoločnosť SRW Events a satelitná televízia Eurosport.S myšlienkou založiť nový seriál automobilových súťaží prišla britská spoločnosť SRW Events a satelitná televízia Eurosport. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

MONTE CARLO. Každý fanúšik rely túži aspoň raz vidieť rely Monte Carlo naživo. V hustom daždi prichádzame do francúzskeho mesta Valence a stále hľadáme odpoveď na otázku, aké bude „monte", keď sa po dlhých rokoch nekoná pod záštitou majstrovstiev sveta WRC.

Uspokojivé odpovede priniesli až nasledujúce tri dni. Počasie vyšlo ako z veľkej knihy, na štarte bolo veľa nádherných áut, fanúšikovia lemovali trate a Eurosport vysielal priame prenosy. V skutočnosti sa veľa nezmenilo, pretože na štarte nechýbal bývalý majster sveta Didier Auriol a mnohé zvučné mená. Trate boli miestami suché, inde mokré, pokryté snehom alebo ľadom. Bez ľadových špiónov by sa nepohli ani jazdci nového seriálu IRC.

Špióni patria k Monte

Rely na úzkych cestách s obrovským prevýšením tratí, aj napriek snahe ľadových špiónov, pripomína ruskú ruletu. Na štarte skúšok by vyhovovali hladké sliky, ale už v jej polovici ledva stačia hroty v zimných plášťoch. Kto správne obuje, vyhráva.

Kto riskuje, skončí v skale ako bývalý majster sveta Auriol po tom, ako stavil na suché pneumatiky. Chcel vyhrať druhú rýchlostnú skúšku na asfalte, ale potopila ho už prvá zasnežená. Pred cieľom dvojky čakáme tri hodiny na prvé súťažné auto a sledujeme prácu špiónov.

Čakanie

Posádky zložené zo starých skúsených pilotov rely prechádzajú pomaly trať a na zdanlivo asfaltovej skúške si zaznamenávajú miesta s poľadovicou. Potom ich spolujazdcovi v pretekárskom aute nahlásia telefónom. Prvý prichádza do ostrej zákruty Jan Kopecký na premiérovej Fabii S2000, pred namrznutým miestom prudko zabrzdí, 11_monte_big.jpghodí auto do šmyku a s ohňom vo výfuku mizne za skalou.

Divácke šialenstvo vrcholí, keď Rakúšan Wittman preletí celú zákrutu bokom, vediac, kde presne je ľad. Česká automobilka Škoda mala s novým autom premiéru po boku továrenských špeciálov značiek Peugeot a Fiat. Prvý deň bol Juho Hänninen s Fabiou na prvom mieste a vyhrával aj skúšky druhého dňa. Potom dostal defekt a pri naháňaní straty počas tretieho dňa havaroval.

Cenný zápis medzi víťazov Monte získal Francúz Ogier na Peugeote. Svojim spôsobom vyhrala aj samotná legendárna rely, lebo pod rúškom nového šampionátu získala mladú krv.

IRC nie je druhá liga

S myšlienkou založiť nový seriál automobilových súťaží prišla britská spoločnosť SRW Events a satelitná televízia Eurosport. Ich cieľom bolo vytvoriť finančne menej náročnú a lepšie mediálne prezentovanú alternatívu k svetovému šampionátu. Impulzom pre vznik série Intercontinental Rally Challenge (IRC) sa stalo uvedenie novej kategórie súťažných vozidiel Super 2000. V porovnaní so špeciálmi WRC ide o technicky jednoduchšie a približne o tretinu lacnejšie autá.

Bez podpory Federácie

Nižšie finančné náklady na stavbu vozidla majú do seriálu prilákať viac svetových výrobcov. S väčším štartovým 14_monte_big.jpgpoľom rastie konkurencia i atraktivita podujatí. Aktuálne špeciál Super 2000 nasadzuje Fiat, Peugeot a Škoda. Už hotové alebo rozpracované vozidlá má aj Opel, Proton a Lada. Mimo továrenských podmienok vznikli Ford Fiesta, Toyota Auris i VW Polo S2000. Šampionát IRC nespadá pod Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA), ale je ňou akceptovaný, keďže sa riadi jej športovými a technickými predpismi.

Organizátori seriálu IRC sa snažia priviesť medzinárodné rely súťaže do nových destinácií. Súčasťou kalendárov sú však aj legendárne podujatia ako Safari Rally, Rallye Monte Carlo, Ypres Belgium Rally alebo Rallye Sanremo.

77. Rallye Monte Carlo v kocke

Dĺžka trate 1624,74 km
Dĺžka rýchlostných skúšok 362,25 km
Počet etáp 4
Počet rýchlostných skúšok 14
Povrch trate asfalt - suchý, mokrý, pokrytý snehom alebo ľadom
Najvyšší bod trate 1602 m.n.m.
Počet posádok na štarte/v cieli 65/30

13_monte_big.jpg

Organizátori začali súťaž pripravovať šesť mesiacov pred jej slávnostným štartom. Na priebeh podujatia dozeralo 900 policajtov, 19 lekárov, 300 hasičov, 120 traťových komisárov, 320 maršálov na trati usmerňujúcich divákov, 3 záchranné helikoptéry, 60 záchranárskych a 25 vozidiel prevážajúcich časomiery a ďalšiu techniku.

Noc ohňov na Col de Turini

Snom všetkých jazdcov a nočnou morou zároveň je najdlhšia rýchlostná skúška prechádzajúca horským priesmykom Col de Turini. Oficiálny názov rýchlostnej skúšky Col de Braus väčšine nič nehovorí, pretože všetci ju nazývajú podľa jej vrcholu. V minulosti sa jazdievala väčšinou v noci, vďaka čomu táto najdôležitejšia noc pre fanúšikov motoršportu dostala názov - noc dlhých ohňov.

Posádky obyčajne zo suchej cesty na štarte vystúpajú do nadmorskej výšky takmer 1600 metrov nad morom, kde ich aj v tomto roku čakal sneh. Odtiaľ musia klesať tisíc výškových metrov, aby po 35 kilometroch uvideli cieľ. Tohto roku bola Col de Turini zaradená na koniec súťaže a po siedmich rokoch sa išla v nočných hodinách. V duchu tradície rozhodla o vzostupe a páde posádok.

delta05.jpg

História v skratke

Scenár najstaršej automobilovej súťaže na svete začali písať v roku 1911. Klub cyklistického a automobilového športu v Monaku pripravil premiérový ročník podujatia, ktoré sa okamžite stalo mimoriadne prestížnou záležitosťou.

Náročné trate v Alpách a na francúzskej riviére využívali automobiloví výrobcovia na otestovanie a ďalšie zdokonaľovanie svojich produktov. Triumf na Rallye Automobile Monte Carlo znamenalo pre jazdca veľkú publicitu a úctu k technickej dokonalosti jeho vozidla.

hist_prvy_big.jpg

Historicky prvým víťazom monackej rely
sa stal Francúz Henry Rougier.

Historicky prvým víťazom monackej rely sa stal Francúz Henry Rougier s vozidlom Turcat-Méry. Výkon jeho motora predstavoval iba 25 konských síl (18 kW). V roku 1973 bola Rallye Monte Carlo prvýkrát súčasťou seriálu majstrovstiev sveta. Do histórie sa zapísala nočnými etapami v horách. K vôbec najlegendárnejším patria rýchlostné skúšky vedúce cez Col de Turini vo výške približne 1600 metrov nad morom. Súťaž sa pravidelne koná v zimnom období, aby bola znásobená jej náročnosť.

Až do roku 1991 bol súčasťou Rallye príjazd do dejiska jej konania - Monte Carlo. Posádky na svojich špeciáloch museli pred samotným štartom do Monackého kniežatstva dôjsť po vlastnej osi. Vyrážali z piatich rôznych, od Monaka približne rovnako vzdialených, miest. Ronaký harmonogram využívajú organizátori dodnes pri usporadúvaní Rallye Monte Carlo Historique určenej pre automobilové veterány. Toto podujatie sa každoročne koná krátko po skončení Rallye Monte Carlo.

loeb_big.jpg

Novodobým hrdinom rely Monte Carlo je jej päťnásobný víťaz Sebastien Loeb. Tento rok neštartoval, pretože jazdí iba majstrovstvá sveta a nie IRC.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  2. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  3. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  4. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  5. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  6. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  7. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  8. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  10. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  1. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  5. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  6. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  7. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  8. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  9. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  10. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 11 242
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 7 753
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 083
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 264
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 346
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 971
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 625
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 337
  9. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 3 056
  10. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 963
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Čaputová.

Prezidentka vystúpila so svojou druhou správou k stave republiky.


20m

Odpočúvania sú podľa súdov nelegálne.


15 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


2 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Tomáš Karľa: Zaujímavé internetové čítanie
  2. Tereza Krajčová: Škótsko 1/2: Krajina whisky a vetra (Edinburgh – Dunkeld – Loch Ness)
  3. Rudolf Pado: Chobotnica čiernej ekonomiky na Liptovskej Mare. A nekonajúci štát
  4. Michal Boga: Výhody materskej kašičky
  5. Martin Dorčák: Obetuje vláda východ Slovenska?
  6. Inštitút strategických politík: Nová obranná dohoda medzi USA, Veľkou Britániou a Austráliou vyvoláva napätie nielen s Čínou, ale aj Francúzskom
  7. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Ako som zvládol akademický rok v online prostredí?
  8. Roman Vavro: Exkluzívne: O využití 5G sietí ľudskou rečou
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 24 323
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 519
  3. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 425
  4. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 300
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 666
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 977
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 523
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 127
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu