SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Staré Monte Carlo pre novú generáciu

Najznámejšia rely na svete vymenila štatút majstrovstiev sveta za novú súťaž Intercontinental Rally Challenge. Na náročnosti súťaže sa v podstate nič nezmenilo, akurát televízie vysielali rýchlostné skúšky v priamom prenose.

S myšlienkou založiť nový seriál automobilových súťaží prišla britská spoločnosť SRW Events a satelitná televízia Eurosport.S myšlienkou založiť nový seriál automobilových súťaží prišla britská spoločnosť SRW Events a satelitná televízia Eurosport. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

MONTE CARLO. Každý fanúšik rely túži aspoň raz vidieť rely Monte Carlo naživo. V hustom daždi prichádzame do francúzskeho mesta Valence a stále hľadáme odpoveď na otázku, aké bude „monte", keď sa po dlhých rokoch nekoná pod záštitou majstrovstiev sveta WRC.

Uspokojivé odpovede priniesli až nasledujúce tri dni. Počasie vyšlo ako z veľkej knihy, na štarte bolo veľa nádherných áut, fanúšikovia lemovali trate a Eurosport vysielal priame prenosy. V skutočnosti sa veľa nezmenilo, pretože na štarte nechýbal bývalý majster sveta Didier Auriol a mnohé zvučné mená. Trate boli miestami suché, inde mokré, pokryté snehom alebo ľadom. Bez ľadových špiónov by sa nepohli ani jazdci nového seriálu IRC.

Špióni patria k Monte

Rely na úzkych cestách s obrovským prevýšením tratí, aj napriek snahe ľadových špiónov, pripomína ruskú ruletu. Na štarte skúšok by vyhovovali hladké sliky, ale už v jej polovici ledva stačia hroty v zimných plášťoch. Kto správne obuje, vyhráva.

Kto riskuje, skončí v skale ako bývalý majster sveta Auriol po tom, ako stavil na suché pneumatiky. Chcel vyhrať druhú rýchlostnú skúšku na asfalte, ale potopila ho už prvá zasnežená. Pred cieľom dvojky čakáme tri hodiny na prvé súťažné auto a sledujeme prácu špiónov.

Čakanie

Posádky zložené zo starých skúsených pilotov rely prechádzajú pomaly trať a na zdanlivo asfaltovej skúške si zaznamenávajú miesta s poľadovicou. Potom ich spolujazdcovi v pretekárskom aute nahlásia telefónom. Prvý prichádza do ostrej zákruty Jan Kopecký na premiérovej Fabii S2000, pred namrznutým miestom prudko zabrzdí, 11_monte_big.jpghodí auto do šmyku a s ohňom vo výfuku mizne za skalou.

Divácke šialenstvo vrcholí, keď Rakúšan Wittman preletí celú zákrutu bokom, vediac, kde presne je ľad. Česká automobilka Škoda mala s novým autom premiéru po boku továrenských špeciálov značiek Peugeot a Fiat. Prvý deň bol Juho Hänninen s Fabiou na prvom mieste a vyhrával aj skúšky druhého dňa. Potom dostal defekt a pri naháňaní straty počas tretieho dňa havaroval.

Cenný zápis medzi víťazov Monte získal Francúz Ogier na Peugeote. Svojim spôsobom vyhrala aj samotná legendárna rely, lebo pod rúškom nového šampionátu získala mladú krv.

IRC nie je druhá liga

S myšlienkou založiť nový seriál automobilových súťaží prišla britská spoločnosť SRW Events a satelitná televízia Eurosport. Ich cieľom bolo vytvoriť finančne menej náročnú a lepšie mediálne prezentovanú alternatívu k svetovému šampionátu. Impulzom pre vznik série Intercontinental Rally Challenge (IRC) sa stalo uvedenie novej kategórie súťažných vozidiel Super 2000. V porovnaní so špeciálmi WRC ide o technicky jednoduchšie a približne o tretinu lacnejšie autá.

Bez podpory Federácie

Nižšie finančné náklady na stavbu vozidla majú do seriálu prilákať viac svetových výrobcov. S väčším štartovým 14_monte_big.jpgpoľom rastie konkurencia i atraktivita podujatí. Aktuálne špeciál Super 2000 nasadzuje Fiat, Peugeot a Škoda. Už hotové alebo rozpracované vozidlá má aj Opel, Proton a Lada. Mimo továrenských podmienok vznikli Ford Fiesta, Toyota Auris i VW Polo S2000. Šampionát IRC nespadá pod Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA), ale je ňou akceptovaný, keďže sa riadi jej športovými a technickými predpismi.

Organizátori seriálu IRC sa snažia priviesť medzinárodné rely súťaže do nových destinácií. Súčasťou kalendárov sú však aj legendárne podujatia ako Safari Rally, Rallye Monte Carlo, Ypres Belgium Rally alebo Rallye Sanremo.

77. Rallye Monte Carlo v kocke

Dĺžka trate 1624,74 km
Dĺžka rýchlostných skúšok 362,25 km
Počet etáp 4
Počet rýchlostných skúšok 14
Povrch trate asfalt - suchý, mokrý, pokrytý snehom alebo ľadom
Najvyšší bod trate 1602 m.n.m.
Počet posádok na štarte/v cieli 65/30

13_monte_big.jpg

Organizátori začali súťaž pripravovať šesť mesiacov pred jej slávnostným štartom. Na priebeh podujatia dozeralo 900 policajtov, 19 lekárov, 300 hasičov, 120 traťových komisárov, 320 maršálov na trati usmerňujúcich divákov, 3 záchranné helikoptéry, 60 záchranárskych a 25 vozidiel prevážajúcich časomiery a ďalšiu techniku.

Noc ohňov na Col de Turini

Snom všetkých jazdcov a nočnou morou zároveň je najdlhšia rýchlostná skúška prechádzajúca horským priesmykom Col de Turini. Oficiálny názov rýchlostnej skúšky Col de Braus väčšine nič nehovorí, pretože všetci ju nazývajú podľa jej vrcholu. V minulosti sa jazdievala väčšinou v noci, vďaka čomu táto najdôležitejšia noc pre fanúšikov motoršportu dostala názov - noc dlhých ohňov.

Posádky obyčajne zo suchej cesty na štarte vystúpajú do nadmorskej výšky takmer 1600 metrov nad morom, kde ich aj v tomto roku čakal sneh. Odtiaľ musia klesať tisíc výškových metrov, aby po 35 kilometroch uvideli cieľ. Tohto roku bola Col de Turini zaradená na koniec súťaže a po siedmich rokoch sa išla v nočných hodinách. V duchu tradície rozhodla o vzostupe a páde posádok.

delta05.jpg

História v skratke

Scenár najstaršej automobilovej súťaže na svete začali písať v roku 1911. Klub cyklistického a automobilového športu v Monaku pripravil premiérový ročník podujatia, ktoré sa okamžite stalo mimoriadne prestížnou záležitosťou.

Náročné trate v Alpách a na francúzskej riviére využívali automobiloví výrobcovia na otestovanie a ďalšie zdokonaľovanie svojich produktov. Triumf na Rallye Automobile Monte Carlo znamenalo pre jazdca veľkú publicitu a úctu k technickej dokonalosti jeho vozidla.

hist_prvy_big.jpg

Historicky prvým víťazom monackej rely
sa stal Francúz Henry Rougier.

Historicky prvým víťazom monackej rely sa stal Francúz Henry Rougier s vozidlom Turcat-Méry. Výkon jeho motora predstavoval iba 25 konských síl (18 kW). V roku 1973 bola Rallye Monte Carlo prvýkrát súčasťou seriálu majstrovstiev sveta. Do histórie sa zapísala nočnými etapami v horách. K vôbec najlegendárnejším patria rýchlostné skúšky vedúce cez Col de Turini vo výške približne 1600 metrov nad morom. Súťaž sa pravidelne koná v zimnom období, aby bola znásobená jej náročnosť.

Až do roku 1991 bol súčasťou Rallye príjazd do dejiska jej konania - Monte Carlo. Posádky na svojich špeciáloch museli pred samotným štartom do Monackého kniežatstva dôjsť po vlastnej osi. Vyrážali z piatich rôznych, od Monaka približne rovnako vzdialených, miest. Ronaký harmonogram využívajú organizátori dodnes pri usporadúvaní Rallye Monte Carlo Historique určenej pre automobilové veterány. Toto podujatie sa každoročne koná krátko po skončení Rallye Monte Carlo.

loeb_big.jpg

Novodobým hrdinom rely Monte Carlo je jej päťnásobný víťaz Sebastien Loeb. Tento rok neštartoval, pretože jazdí iba majstrovstvá sveta a nie IRC.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  6. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  7. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  8. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 931
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 844
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 816
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 932
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 749
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 712
  7. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 190
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruskí regrúti v náborovom centre v Batajsku v Rostovskej oblasti.

Analytik opisuje, aká bude zima na bojisku a čo zmenia pseudoreferendá.


16 h
Majiteľ ŠK Slovan Bratislava Ivan Kmotrík st. so svojim synom.

Ako reagovali údajní záujemcovia o futbalový Slovan?


13 h
Vicepremiér Štefan Holý (Sme rodina).

Peniaze nie sú limit, budú na 40-tisíc nájomných bytov, tvrdí vicepremiér.


16 h
Kráter na mieste útoku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 11 h

Blogy SME

  1. Michal Maslej: Prosím, pýtajte sa kandidátov
  2. Jozef Ďanovský: Zápisky psychoterapeuta
  3. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pri zapojení príbuzných do podnikania je potrebný racionálny prístup (5. časť)
  4. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  6. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  7. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  8. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 972
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 9 756
  3. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 9 411
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 549
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 647
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 683
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 557
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 398
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
SkryťZatvoriť reklamu