SME
reklama

Toyota Prius pokračuje v hybridnom príbehu

Najpredávanejšie hybridné auto na svete prichádza s novou karosériou, silnejším motorom vylepšenou technikou a nižšou spotrebou.

Klasické aerodynamické proporcie Priusu skombinovali s novými svetlami. Ekologické auto nebude nikdy vyzerať ako ohnivý športiak. K miernemu oživeniu predsa len došlo.Klasické aerodynamické proporcie Priusu skombinovali s novými svetlami. Ekologické auto nebude nikdy vyzerať ako ohnivý športiak. K miernemu oživeniu predsa len došlo.

Už bolo na čase, pretože Prius už nie jediným hybridom na trhu.

BRATISLAVA, DETROIT. Prius v priebehu desiatich rokov oslovil milión zákazníkov na celom svete. Na vozidlo s inou koncepciou pohonu je to veľmi slušný výsledok. Najmä ak zoberieme do úvahy nechuť ľudí meniť svoje návyky a prispôsobovať sa novým veciam. Prvý Prius prišiel na trh v roku 1997 ako jediné sériovo vyrábané hybridné auto na svete. Verejnosť si musela zvyknúť, že pojem hybrid neznamená litrovú spotrebu paliva na sto kilometrov, ale efektívne využitie pohybovej energie, najmä v mestskej premávke. Ekologická Toyota sa stala symbolom ochrany životného prostredia vo veľkých mestách, kde firmy potrebujú priestranné autá ale nechcú zbytočne zaťažovať životné prostredie. Skutočný rozmach hybridov nastal po roku 2004, kedy Toyota uviedla nový Hybrid Synergy Drive v druhej generácii.

Stredná trieda

Toyota má s treťou generáciou veľké plány. Prius bude figurovať ako plnohodnotné auto strednej triedy. Tretia generácia prichádza na trh ako plnohodnotné manažérske auto strednej triedy so silnejším motorom objemu 1,8 litra a nižšou spotrebou. Prvý Prius spotreboval v priemere 5,7 litra, jeho nasledovník 5,1 litra a novinka s vyšším výkonom si má vystačiť so 4,7 litrami paliva na sto kilometrov. Pri tomto údaji musíme pripomenúť, že ide o údaj z interných testov automobilky.

Technické rysy z interiéru nezmizli. Na fotke však vyzerá prívetivejšie ako predchodca.


Pomáha si výfukom

Súčasťou hybridného systému sa stávajú výfukové plyny a elektrické vodné čerpadlo. Cieľom konštruktérov je ďalšie znižovanie mechanického odporu pohyblivý častí. Na ich pohon slúži elektrická energia vzniknutá pri brzdení.
Benzínový štvorvalec je prvý motor značky, ktorý nepoužíva rozvodové remene. Výmenou motora a ďalších častí došlo až k 90 percentnej zmene hybridnej sústavy. Všetky časti na pohonnej osi schudli o 20 kilogramov. Krútiaci moment vďaka tomu prekonáva citeľne menší odpor pri rozbiehaní. Výfukové plyny sú okrem recirkulácie využívané aj na zohrievanie kúrenia. Zvýšenie výkonu sústavy prispelo k dosiahnutiu zrýchlenia z nuly na stovku pod desať sekúnd.

Bude krajší?

Z konečne krajšieho interiéru nezmizne informačný displej, ktorého hlavnou úlohou je prinášať informácie o spôsobe jazdy a vychovávať vodiča k úspornej jazde, čo je v podstate jedna zo sprievodných funkcií hybridných automobilov. Vonkajšie karosérie zostali v podstate nezmenené. Posunul sa iba predný stĺpik smerom dopredu a vzadu je strecha natiahnutá o desať centimetrov. Vonkajšie tvary nie sú prispôsobené móde, ale ako pri každej Toyote, podriadené účelu. V tomto prípade nízkemu odporu vzduchu cx 0,25. Pre porovnanie, športový Opel Calibra dosiahol v roku 1991 na sériové auto neuveriteľnú hodnotu 0,31.

Zadná časť vernejšie kopíruje predchodcu. Hru s aerodynamikou dokazuje vyduté zadné čelo a špeciálne navrhnuté difúzory.


Technické svetlo

V duchu novej módy budú stretávacie svetlá zostrojené z LED diód a na želanie bude prístupný solárny strešný panel. Klimatizácia na diaľkové ovládanie bude schopná vychladiť auto dopredu bez naštartovania motora. Toyota vymyslela štandardným bezpečnostným systémom spoločný názov Star Safety System. V podstate ide o krycí názov na známe systémy trakcie, brzdenia a jazdnej stability.

Toyota Prius – model 2010

Benzínový motor štvorvalec VVT-i
Objem 1,8 litra
Výkon 72 kW / 98 k
Výkon elektromotora 59 kW / 80 k
Výkon sústavy spoločne 98 kW
Pohon predná náprava
Prevodovka bezstupňová CVT
Batérie nikel-metal-hydrid
Odhadovaná spotreba 4,7 litra na 100 kilometrov

Toyota Prius – rozmery

Dĺžka 4460 mm
Šírka 1745 mm
Výška 1491 mm
Rázvor náprav 2700 mm
Svetlosť podvozka 140 mm

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 530
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 477
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 788
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 008
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 928
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 611
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 901
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 715
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 517
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 377
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 410
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 096
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu