SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Toyota Prius pokračuje v hybridnom príbehu

Najpredávanejšie hybridné auto na svete prichádza s novou karosériou, silnejším motorom vylepšenou technikou a nižšou spotrebou.

Klasické aerodynamické proporcie Priusu skombinovali s novými svetlami. Ekologické auto nebude nikdy vyzerať ako ohnivý športiak. K miernemu oživeniu predsa len došlo.Klasické aerodynamické proporcie Priusu skombinovali s novými svetlami. Ekologické auto nebude nikdy vyzerať ako ohnivý športiak. K miernemu oživeniu predsa len došlo.

Už bolo na čase, pretože Prius už nie jediným hybridom na trhu.

BRATISLAVA, DETROIT. Prius v priebehu desiatich rokov oslovil milión zákazníkov na celom svete. Na vozidlo s inou koncepciou pohonu je to veľmi slušný výsledok. Najmä ak zoberieme do úvahy nechuť ľudí meniť svoje návyky a prispôsobovať sa novým veciam. Prvý Prius prišiel na trh v roku 1997 ako jediné sériovo vyrábané hybridné auto na svete. Verejnosť si musela zvyknúť, že pojem hybrid neznamená litrovú spotrebu paliva na sto kilometrov, ale efektívne využitie pohybovej energie, najmä v mestskej premávke. Ekologická Toyota sa stala symbolom ochrany životného prostredia vo veľkých mestách, kde firmy potrebujú priestranné autá ale nechcú zbytočne zaťažovať životné prostredie. Skutočný rozmach hybridov nastal po roku 2004, kedy Toyota uviedla nový Hybrid Synergy Drive v druhej generácii.

Stredná trieda

Toyota má s treťou generáciou veľké plány. Prius bude figurovať ako plnohodnotné auto strednej triedy. Tretia generácia prichádza na trh ako plnohodnotné manažérske auto strednej triedy so silnejším motorom objemu 1,8 litra a nižšou spotrebou. Prvý Prius spotreboval v priemere 5,7 litra, jeho nasledovník 5,1 litra a novinka s vyšším výkonom si má vystačiť so 4,7 litrami paliva na sto kilometrov. Pri tomto údaji musíme pripomenúť, že ide o údaj z interných testov automobilky.

Technické rysy z interiéru nezmizli. Na fotke však vyzerá prívetivejšie ako predchodca.


Pomáha si výfukom

Súčasťou hybridného systému sa stávajú výfukové plyny a elektrické vodné čerpadlo. Cieľom konštruktérov je ďalšie znižovanie mechanického odporu pohyblivý častí. Na ich pohon slúži elektrická energia vzniknutá pri brzdení.
Benzínový štvorvalec je prvý motor značky, ktorý nepoužíva rozvodové remene. Výmenou motora a ďalších častí došlo až k 90 percentnej zmene hybridnej sústavy. Všetky časti na pohonnej osi schudli o 20 kilogramov. Krútiaci moment vďaka tomu prekonáva citeľne menší odpor pri rozbiehaní. Výfukové plyny sú okrem recirkulácie využívané aj na zohrievanie kúrenia. Zvýšenie výkonu sústavy prispelo k dosiahnutiu zrýchlenia z nuly na stovku pod desať sekúnd.

Bude krajší?

Z konečne krajšieho interiéru nezmizne informačný displej, ktorého hlavnou úlohou je prinášať informácie o spôsobe jazdy a vychovávať vodiča k úspornej jazde, čo je v podstate jedna zo sprievodných funkcií hybridných automobilov. Vonkajšie karosérie zostali v podstate nezmenené. Posunul sa iba predný stĺpik smerom dopredu a vzadu je strecha natiahnutá o desať centimetrov. Vonkajšie tvary nie sú prispôsobené móde, ale ako pri každej Toyote, podriadené účelu. V tomto prípade nízkemu odporu vzduchu cx 0,25. Pre porovnanie, športový Opel Calibra dosiahol v roku 1991 na sériové auto neuveriteľnú hodnotu 0,31.

Zadná časť vernejšie kopíruje predchodcu. Hru s aerodynamikou dokazuje vyduté zadné čelo a špeciálne navrhnuté difúzory.


Technické svetlo

V duchu novej módy budú stretávacie svetlá zostrojené z LED diód a na želanie bude prístupný solárny strešný panel. Klimatizácia na diaľkové ovládanie bude schopná vychladiť auto dopredu bez naštartovania motora. Toyota vymyslela štandardným bezpečnostným systémom spoločný názov Star Safety System. V podstate ide o krycí názov na známe systémy trakcie, brzdenia a jazdnej stability.

Toyota Prius – model 2010

Benzínový motor štvorvalec VVT-i
Objem 1,8 litra
Výkon 72 kW / 98 k
Výkon elektromotora 59 kW / 80 k
Výkon sústavy spoločne 98 kW
Pohon predná náprava
Prevodovka bezstupňová CVT
Batérie nikel-metal-hydrid
Odhadovaná spotreba 4,7 litra na 100 kilometrov

Toyota Prius – rozmery

Dĺžka 4460 mm
Šírka 1745 mm
Výška 1491 mm
Rázvor náprav 2700 mm
Svetlosť podvozka 140 mm

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 198
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 135
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 649
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 594
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 746
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 561
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 560
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 334
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  6. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 451
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 898
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 473
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 531
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 157
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 427
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 797
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 788
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu