SME

Toyota Prius pokračuje v hybridnom príbehu

Najpredávanejšie hybridné auto na svete prichádza s novou karosériou, silnejším motorom vylepšenou technikou a nižšou spotrebou.

Klasické aerodynamické proporcie Priusu skombinovali s novými svetlami. Ekologické auto nebude nikdy vyzerať ako ohnivý športiak. K miernemu oživeniu predsa len došlo.Klasické aerodynamické proporcie Priusu skombinovali s novými svetlami. Ekologické auto nebude nikdy vyzerať ako ohnivý športiak. K miernemu oživeniu predsa len došlo.

Už bolo na čase, pretože Prius už nie jediným hybridom na trhu.

BRATISLAVA, DETROIT. Prius v priebehu desiatich rokov oslovil milión zákazníkov na celom svete. Na vozidlo s inou koncepciou pohonu je to veľmi slušný výsledok. Najmä ak zoberieme do úvahy nechuť ľudí meniť svoje návyky a prispôsobovať sa novým veciam. Prvý Prius prišiel na trh v roku 1997 ako jediné sériovo vyrábané hybridné auto na svete. Verejnosť si musela zvyknúť, že pojem hybrid neznamená litrovú spotrebu paliva na sto kilometrov, ale efektívne využitie pohybovej energie, najmä v mestskej premávke. Ekologická Toyota sa stala symbolom ochrany životného prostredia vo veľkých mestách, kde firmy potrebujú priestranné autá ale nechcú zbytočne zaťažovať životné prostredie. Skutočný rozmach hybridov nastal po roku 2004, kedy Toyota uviedla nový Hybrid Synergy Drive v druhej generácii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Stredná trieda Toyota má s treťou generáciou veľké plány. Prius bude figurovať ako plnohodnotné auto strednej triedy. Tretia generácia prichádza na trh ako plnohodnotné manažérske auto strednej triedy so silnejším motorom objemu 1,8 litra a nižšou spotrebou. Prvý Prius spotreboval v priemere 5,7 litra, jeho nasledovník 5,1 litra a novinka s vyšším výkonom si má vystačiť so 4,7 litrami paliva na sto kilometrov. Pri tomto údaji musíme pripomenúť, že ide o údaj z interných testov automobilky.

Technické rysy z interiéru nezmizli. Na fotke však vyzerá prívetivejšie ako predchodca.

Pomáha si výfukom Súčasťou hybridného systému sa stávajú výfukové plyny a elektrické vodné čerpadlo. Cieľom konštruktérov je ďalšie znižovanie mechanického odporu pohyblivý častí. Na ich pohon slúži elektrická energia vzniknutá pri brzdení.

SkryťVypnúť reklamu

Benzínový štvorvalec je prvý motor značky, ktorý nepoužíva rozvodové remene. Výmenou motora a ďalších častí došlo až k 90 percentnej zmene hybridnej sústavy. Všetky časti na pohonnej osi schudli o 20 kilogramov. Krútiaci moment vďaka tomu prekonáva citeľne menší odpor pri rozbiehaní. Výfukové plyny sú okrem recirkulácie využívané aj na zohrievanie kúrenia. Zvýšenie výkonu sústavy prispelo k dosiahnutiu zrýchlenia z nuly na stovku pod desať sekúnd.

Bude krajší? Z konečne krajšieho interiéru nezmizne informačný displej, ktorého hlavnou úlohou je prinášať informácie o spôsobe jazdy a vychovávať vodiča k úspornej jazde, čo je v podstate jedna zo sprievodných funkcií hybridných automobilov. Vonkajšie karosérie zostali v podstate nezmenené. Posunul sa iba predný stĺpik smerom dopredu a vzadu je strecha natiahnutá o desať centimetrov. Vonkajšie tvary nie sú prispôsobené móde, ale ako pri každej Toyote, podriadené účelu. V tomto prípade nízkemu odporu vzduchu cx 0,25. Pre porovnanie, športový Opel Calibra dosiahol v roku 1991 na sériové auto neuveriteľnú hodnotu 0,31.

SkryťVypnúť reklamu

Zadná časť vernejšie kopíruje predchodcu. Hru s aerodynamikou dokazuje vyduté zadné čelo a špeciálne navrhnuté difúzory.

Technické svetlo V duchu novej módy budú stretávacie svetlá zostrojené z LED diód a na želanie bude prístupný solárny strešný panel. Klimatizácia na diaľkové ovládanie bude schopná vychladiť auto dopredu bez naštartovania motora. Toyota vymyslela štandardným bezpečnostným systémom spoločný názov Star Safety System. V podstate ide o krycí názov na známe systémy trakcie, brzdenia a jazdnej stability.

Toyota Prius – model 2010

Benzínový motor štvorvalec VVT-i

Objem 1,8 litra

Výkon 72 kW / 98 k

Výkon elektromotora 59 kW / 80 k

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výkon sústavy spoločne 98 kW

Pohon predná náprava

Prevodovka bezstupňová CVT

Batérie nikel-metal-hydrid

Odhadovaná spotreba 4,7 litra na 100 kilometrov

Toyota Prius – rozmery

Dĺžka 4460 mm

Šírka 1745 mm

Výška 1491 mm

Rázvor náprav 2700 mm

Svetlosť podvozka 140 mm

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 681
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 498
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 153
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 463
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 323
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 269
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu