BRATISLAVA. Kúpou auta a natankovaním paliva investície do jazdenia nekončia. Keď sa majiteľ finančne spamätá zo zaplatenia poistiek, príde na rad servisná prehliadka. Na servise ušetrí iba ten, kto v priebehu roka najazdí stanovený počet kilometrov servisného intervalu.
Napríklad majiteľ nového Fiatu Grande Punto má ísť do servisu až po 30 000 kilometroch alebo po uplynutí jedného roka. Ak najazdí 30 000 za dva roky, musí absolvovať dve prehliadky namiesto jednej. Jediný, kto na tom získa, bude motor, pretože dostane nový olej skôr, ako je predpísaný počet kilometrov.
Kratší servisný interval nie je na škodu auta, pretože náplne viac vydržia a auto je pod dohľadom servisu. Časté návštevy servisu síce oberajú o čas, ale finančné prostriedky investované do servisu sú rozložené na menšie čiastky. Veľmi lacný servis má Fiat Grande Punto, ale spotrebné náhradné diely drahšie ako konkurenti. Súčasťou nákladov na prevádzku sú tiež tlmiče , brzdy a brzdové doštičky, ktoré sa v závislosti od štýlu jazdy začínajú vymieňať po 50 000 kilometroch.
Opotrebovateľné časti
Ceny servisných prehliadok závisia od hodinovej sadzby v servise za mechanické práce a tiež od rozsahu prác. V štandardných prehliadkach nie sú ceny za opotrebovateľné časti ako brzdové kotúče, brzdové doštičky alebo tlmiče. Jednému šoférovi sa opotrebujú skôr, inému po najazdení 100 000 kilometrov, kedy treba počítať s výmenou ďalších častí, ako rozvodové remene. Ložisko na prednej náprave je najlacnejšie v Suzuki. Stojí tretinu z ložiska používaného u Fabie. Fiat má podstatne drahšie predné brzdové doštičky ako Suzuki alebo Renault. Nie všetky náhradné diely na Daciu Sandero sú lacnejšie ako na nový Renault Clio.
Klíma v rozpočte
Do rozpočtu na auto si treba prirátať servis klimatizácie, pretože väčšina malých áut ju má zabudovanú. Zo zdravotného hľadiska nevyhnutné čistenie klimatizácie a dezinfekcia na Škode Fabii stojí približne 22 eur. V Suzuki robia rovnaký úkon za 17 eur a naplnenie chladiaceho média vyjde na 36,50 eur. Renault aj Dacia si účtujú za kompletný servis klimatizácie s čistením a doplnením 67 eur. Volkswagen chce za čistenie 50 eur a servis až do 100 eur. Zanedbanie servisu klimatizácie skončí v lepšom prípade zápachom v aute a v horšom sa odrazí na zdraví.
Olej je základ
Extrémne dlhé servisné intervaly s olejmi Long Life na 50 000 kilometrov nie sú v móde, pretože to nie je dobré pre motor. Ani skúsení šoféri neodporúčajú jazdiť bez výmeny oleja dlhšie ako pätnásť či dvadsaťtisíc kilometrov. „V Kanade som mal veľa áut, malé lietadlo aj motorový čln. V autách som menil olej po 10 000 kilometroch a jazdili bez poruchy,“ povedal Ladislav Valentín, ktorý má po návrate na Slovensko malé Audi a aj v ňom mení olej po 10 000 kilometroch. Pritom servisný interval je 30 000 kilometrov.
Zákazníci súkromného servisu v Bratislave menia olej najneskôr po 15 000 kilometroch , hoci interval určený výrobcom je dlhší. „V každom motore dochádza k treniu kovu o kov, preto je výmena oleja veľmi dôležitá. Ideálne po 10 000 až 15 000 kilometroch. Moji zákazníci takto najazdia 400 tisíc kilometrov bez poruchy, povedal Jaroslav Jašo, majiteľ autoservisu.
Všetky ceny náhradných dielov, servisných prehliadok a tiež servisné intervaly nie sú výplodom fantázie autorov, ani ich odhady. Vychádzali sme výlučne z informácií, ktoré nám poskytli importéri! |