Od nedele platí nový zákon o cestnej premávke, ktorý (okrem iného) zavádza novú maximálnu povolenú rýchlosť v obciach na 50 kilometrov za hodinu.
V nedeľu večer sme sa počas jazdy Bratislavou pokúsili zistiť, či motoristi jazdia podľa pomalšie. Aj keď väčšina šla maximálne 50-kou, našli sa aj takí, ktorí šli rýchlejšie.
Zisťovali sme to tak, že naše auto sme udržiavali na rýchlosti 50 km/h (od Gagarinovej po Galvaniho) a tie, ktoré šli v ľavom jazdnom pruhu rýchlejšie si môžete pozrieť. Len pre zaujímavosť, všetky videoukážky sa nám podarilo natočiť za menej ako 10 minút.
Ako sa podarilo zistiť denníku Pravda, ani ministerské autá si na 50-ku v meste nezvykli. V článku Auto ministra Kaliňáka išlo po meste 115km/h, v prvý deň platnosti 50ky sa píše:
"Od bratislavského Tesca Lamač prechádzalo auto s Kaliňákom smerom na križovatku Patrónka. Úsek, ktorý podľa mapy meria necelé dva kilometre, zvládlo za 47 sekúnd. Priemerne tak mohlo ísť 137-kilometrovou rýchlosťou. Na Patrónke sa preradilo do pruhu pre autobusy a zmizlo v diaľke."Minister na rýchlu jazdu následne reagoval tak, že nie on, ale šofér šiel rýchlo.
Ministerskí šoféri sú zvyčajne príslušníci policajného zboru. Aj tí síce podliehajú zákonu o cestnej premávke, no ich konanie, ktoré má znaky priestupku, sa podľa zákona o priestupkoch rieši "osobitným predpisom". Tým by mal byť "bradatý" zákon č. 100/1970 o služobných pomeroch príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti v znení neskorších predpisov, keďže naň zákon o priestupkoch odkazuje. Platí však zákon 73/1998 Z.z. (Zákon o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície).
A možno stačilo zapnúť si maják, ako v auto v krátkej videoukážke:
V súvislosti s tým, že dopravné predpisy sa majú dodržiavať a policajti majú relatívne veľké množstvo nových laserových meračov rýchlosti, pripomíname:
- za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti môžu policajti uložiť pokutu od €150 do €800, alebo to môže skončiť aj zákazom šoférovania na 3 roky.
Na záver ešte pripájame ustanovenia zo zákona 8/2009 Z.z., kde sa píše o tom, kde sa čím a akou rýchlosťou môže jazdiť:
§ 16
Rýchlosť jazdy
(1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.
(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-l. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km.h-l a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km.h-l.
(3) Vodič iného motorového vozidla, ako sa uvádza v odseku 2, ako aj vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-1.
(4) Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km.h-1.
(5) Vodič nesmie prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy vozidiel určenú dopravnou značkou alebo dopravným zariadením.
(6) Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch 2 a 3 nemožno prekročiť, ani ak je dopravnou značkou alebo dopravným zariadením dovolená vyššia rýchlosť; to neplatí pre vodiča motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg bez prípojného vozidla.
(7) Vodič nesmie prekročiť najväčšiu konštrukčnú rýchlosť vozidla, a ak ide o jazdnú súpravu, ani najväčšiu konštrukčnú rýchlosť nijakého z vozidiel súpravy.
(8) Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch 2 až 6 nie sú povinní dodržiavať vodiči vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, Vojenského spravodajstva a Slovenskej informačnej služby, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister a riaditeľ Slovenskej informačnej služby.