Jedno z nových pravidiel v novom zákone o cestnej premávke (8/2009 Z.z.) je povinné celoročné svietenie. Konkrétne sa o tom píše v § 32:
"Vozidlo musí mať počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie."Aby mohli byť svetlá rozsvietené, musia fungovať. No, nie vždy je tomu tak. V § 21 zákona 725/2004 Z.z. (o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách) sa píše:
"Prevádzkovateľ vozidla, ktoré je v premávke na pozemných komunikáciách, je povinný udržiavať vozidlo v riadnom technickom stave podľa pokynov na obsluhu a údržbu vydaných výrobcom."Zákon o cestnej premávke na to v § 4 reaguje:
"Ak vodič počas jazdy zistí, že vozidlo, náklad alebo upevnenie nákladu nespĺňajú ustanovené podmienky, je povinný chybu odstrániť na mieste. Ak to nemôže urobiť, smie v jazde pokračovať primeranou rýchlosťou len do najbližšieho miesta, kde možno chybu odstrániť; pritom musí urobiť také opatrenia, aby sa počas jazdy na takéto miesto neohrozila bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a aby sa nepoškodila cesta."Jednoducho, pred jazdou je viac ako vhodné skontrolovať si svetlomety auta. Nie len preto, že motoristovi hrozí pokuta až €100, ale najmä preto, že sa v noci môže stať pre iné autá neviditeľný, môžu si ho pomýliť s motorkou, môže oslepiť, ... Ako to vyzerá v praxi?
To, ako svetlá fungujú nesprávne, sa dá dokladovať nie len prednými svetlometmi. Veď si pozrite nasledujúce video a skúste uhádnuť, čo sa modré Punto snaží svojou svetelnou šou naznačiť:
Osvetlenie vozidla
§ 32
(1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.
(2) Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere.
(3) Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.
(4) Vodič smie jazdiť aj s parkovacími alebo obrysovými svietidlami, ak má súčasne rozsvietené stretávacie svetlomety alebo diaľkové svetlomety, alebo predné svetlomety do hmly, ak je nimi vozidlo vybavené.
(5) Činná plocha svetlometov a svietidiel nesmie byť zakrytá alebo nadmerne znečistená s výnimkou svetlometov a svietidiel, ktoré nie sú predpísané.