BRATISLAVA. Predchádzajúca generácia Ibizy bola jednou z posledných, na ktorú v Seate neaplikovali dizajnový postup „vezmi Alteu a zmeň jej veľkosť tak, aby zapasovala do požadovanej triedy“. Je to však pochopiteľné, keďže prišla ešte dva roky predtým, než Altea nastolila unifikovaný dizajn pre všetky nové modely, ktoré odvtedy opustili brány španielskej automobilky. Po dlhých šiestich rokoch a akútnej potrebe oživiť predajne najsilnejší automobil v ponuke prišiel čas na zmenu.
Najnápadnejším prvkom zadnej časti sú koncové svetlá. V noci pripomínajú zamračené oči.
Nová platforma Zmena to je veru významná, Ibiza totiž dostala ako prvé malé auto z koncernu Volkswagen novú podvozkovú platformu určenú pre ďalšiu generáciu VW Polo. Tá jej umožňuje ako vôbec prvému malému autu z koncernu použiť pod kapotou aj prepĺňaný motor 1,4TSI spolu s množstvom nových pripravovaných agregátov ako napríklad 1,6 TDI CR.
Dizajn interiéru je strohý, no účelný. Voči kvalite spracovania, či voľbe materiálov výhrady nemáme.
Kde je čierna tvár? Aj dizajn Ibizy sa odklonil od zaužívaných zvyklostí, ktoré nám posledné štyri roky zo Seatu podstrkovali a prináša celkom svieži vietor do segmentu malých áut. Nie je to síce úžasný koncept Bocanegra (v preklade čierna tvár), ktorým nás na ňu dokonale navnadili na minuloročnom ženevskom autosalóne, ale zmes výrazných kriviek a hrán pôsobí aj po značnom okresaní dizajnových prvkov konceptu stále vcelku príťažlivo.
Volant zaujme tvarom a dobre padne do ruky. Riadeniu by prospel väčší odpor a viac citu.
Radenie je presné a ľahké, tak ako vo všetkých automobiloch koncernu. Hlavica má príjemný tvar.
Coupé? Isteže, Coupé v názve Ibizy je zrejme trochu viac než len pritiahnuté za vlasy. Zadné bočné okno s opačným sklonom v porovnaní s päťdverovou verziou a trochu iné tvary zadnej časti len tak ľahko coupé z trojdverového hatchbacku nespravia. Ibaže aj názov predáva a tak sa musíme zmieriť s tým, že čochvíľa budú toto označenie zrejme nosiť aj autobusy.
Jednoduchosť nadovšetko Tí, ktorí so Seatmi už niekedy mali tú česť aj zvnútra, si isto všimli, že Španieli si v interiéri potrpia skôr na jednoduchšie tvary. Ani nová Ibiza nie je výnimkou a prosté línie palubnej dosky priam kontrastujú s bujarými krivkami exteriéru. Citeľné to je najmä z miesta spolujazdca, ktorý zo svojho miesta nič okrem hladkej nevýraznej palubovky a jednoducho vyzerajúceho panelu autorádia a klimatizácie nevidí.
Snaha o jednoduchosť a elegantný dizajn sa v tomto prípade veľmi neoplatila. Viac sa nám páčia klasické koncepcie rádií.
Z miesta vodiča sú veci zaujímavejšie, do očí udrú príjemne čitateľné meracie prístroje, do rúk dobre padne štýlový trojramenný volant a guľatá hlavica radiacej páky. Interiér bol skrátka navrhnutý so zameraním na vodiča, teda až na autorádio, ktoré by bez ovládania pod volantom bolo zrejme nanič. Aj jeho jednoduché funkcie, ako napríklad voľba prednastavenej stanice, dokážu nesmierne odviesť pozornosť.
Ovládanie pod volantom je našťastie pre verzie s rádiom štandardom. Bez neho by bolo rádio len ťažko ovládateľné.
Sardinky Zatiaľ čo miesto vpredu sa v porovnaní s päťdverovým modelom veľmi nezmenilo, vzadu ho nad hlavami celkom výrazne ubudlo. 175 centimetrov je ten optimistickejší odhad výšky človeka, ktorý by sa tam mohol bez kontaktu hlavy so stropom zmestiť. Verzia s piatimi dverami pritom vyhovie aj takmer 190 centimetrovým dlháňom. Človek si však trojdverové auto kvôli bohatej ponuke miesta na zadných sedadlách nekupuje. Skôr ho bude zaujímať batožinový priestor, ktorý dosahuje slušný objem 284 litrov a dobre tvarované sedačky držiace telo v zákrutách.
Batožinový priestor objemom 284 litrov neohúri, no ani neurazí.
Lámanie chleba Od Seatu sa už akoby čaká, že jeho modely budú mať vždy aj akúsi pridanú hodnotu v podobe športovejších jazdných vlastností. Pokiaľ sa navyše do názvu auta pripletie Sportcoupé, očakávania ešte vzrastú. Potom sa vám ale môže stať, že vás nová Ibiza sklame.
Počas testu nám robilo problém plató batožinového priestoru. Často vyskakovalo z uchytenia a bránilo veku kufra pri zatváraní.
Nejazdí ani zďaleka zle, v zákrutách veľmi ochotne drží stopu a nenechá sa len tak vyviesť z miery, no niečo tomu akoby chýbalo. Istý druh nadšenia, s akým sa do zákrut vrhá napríklad Fiesta. Ocenili by sme aj viac citu a odporu vo volante, s presnosťou však riadenie problém nemá. So snehovou nádielkou na cestách nás veľmi nepotešilo ani nevypínateľné ESP.
Tlačidlo ESP slúži na vysvietenie piktogramu na prístrojovom paneli. Nič viac nedokáže.
Nová platforma sa na ceste správa veľmi podobne tej starej, bez akýchkoľvek zrád a prekvapení. Jediný (a dosť podstatný) rozdiel spočíva v tlmení nerovností. S novou platformou budete počuť to, čo sa deje pod kolesami iba zriedka a bez neželaných tvrdých nárazov.
Starý známy... Po všetkých našich skúsenostiach s motorom 1,4 16V sme si už mysleli, že nás nemôže snáď ničím prekvapiť. Zlatá stredná cesta v momentálnej motorovej ponuke pre všetky malé autá z koncernu Volkswagen ale mala nejaké to eso v rukáve. Ktovie čím to mohlo byť, avšak nami testovaná Ibiza nás svojimi dynamickými vlastnosťami veľmi milo prekvapila.
Ktovie, čo v Seate porobili s motorom, no jeho správanie je od našich predchádzajúcich skúseností s koncernovými kolegami o dosť odlišné.
Odozva na plyn bola okamžitá a ťah aj v nižších otáčkach prekonal to, čo sme od tohto agregátu očakávali. Motor bol možno až trochu podozrivo dobrý, keďže sa nám pri neodborných skúšobných meraniach podarilo aj s nedokonalým štartom dvakrát rozbehnúť na 100km/h iba tesne nad 10 sekúnd, čo je o viac ako sekundu rýchlejšie, než udáva výrobca. Tak či onak, hoci rozhodne nepatrí medzi trhačov asfaltu, na bežné vozenie postačuje a so spotrebou 7,6 litra na 100km v prevažne mestskej premávke nepatrí ani k najsmädnejším.
Seat Ibiza Sportcoupé – technické parametre Cena modelu od 10 285 eur (309 845,91 Sk)
Cena skúš. verzie 12 580 eur (378 985,08 Sk)
Motor -
Typ 1,4i 16V
Zdvihový objem (cm3) 1390
Výkon (kw/k) 63/85
Pri otáčkach (ot./min.) 5000
Krútiaci moment (Nm) 132
Pri otáčkach (ot./min) 3800
Emisie CO2 (g/km) 149
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2469
Dĺžka (mm) 4034
Širka (mm) 1693
Výška (mm) 1428
Pohotovostná hmot (kg) 1000
Objem palivovej nádrže (l) 45
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,8 s
Maximálna rýchlosť (km/h) 177
Spotreba mesto(l/100 km) 8,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,1
Kombinovaná spotreba 6,2
Spotreba v teste (l/100 km) 7,6 l/100 km