SME

TEST: Seat Ibiza Sportcoupé – športovcom nasilu?

Pojem športové kupé isto naštartuje fantáziu mnohých motoristických nadšencov. Dokáže to ale aj relatívne obyčajný Seat Ibiza s motorom 1,4 pod kapotou a prívlastkom Sportcoupé?

Spredu hovorí Ibiza jasnou dizajnovou rečou Seatu. Škoda len, že sa do finálnej podoby nakoniec neprebojoval agresívny výraz štúdie Bocanegra.Spredu hovorí Ibiza jasnou dizajnovou rečou Seatu. Škoda len, že sa do finálnej podoby nakoniec neprebojoval agresívny výraz štúdie Bocanegra. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Predchádzajúca generácia Ibizy bola jednou z posledných, na ktorú v Seate neaplikovali dizajnový postup „vezmi Alteu a zmeň jej veľkosť tak, aby zapasovala do požadovanej triedy“. Je to však pochopiteľné, keďže prišla ešte dva roky predtým, než Altea nastolila unifikovaný dizajn pre všetky nové modely, ktoré odvtedy opustili brány španielskej automobilky. Po dlhých šiestich rokoch a akútnej potrebe oživiť predajne najsilnejší automobil v ponuke prišiel čas na zmenu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najnápadnejším prvkom zadnej časti sú koncové svetlá. V noci pripomínajú zamračené oči.

SkryťVypnúť reklamu

Nová platforma Zmena to je veru významná, Ibiza totiž dostala ako prvé malé auto z koncernu Volkswagen novú podvozkovú platformu určenú pre ďalšiu generáciu VW Polo. Tá jej umožňuje ako vôbec prvému malému autu z koncernu použiť pod kapotou aj prepĺňaný motor 1,4TSI spolu s množstvom nových pripravovaných agregátov ako napríklad 1,6 TDI CR.

Dizajn interiéru je strohý, no účelný. Voči kvalite spracovania, či voľbe materiálov výhrady nemáme.

Kde je čierna tvár? Aj dizajn Ibizy sa odklonil od zaužívaných zvyklostí, ktoré nám posledné štyri roky zo Seatu podstrkovali a prináša celkom svieži vietor do segmentu malých áut. Nie je to síce úžasný koncept Bocanegra (v preklade čierna tvár), ktorým nás na ňu dokonale navnadili na minuloročnom ženevskom autosalóne, ale zmes výrazných kriviek a hrán pôsobí aj po značnom okresaní dizajnových prvkov konceptu stále vcelku príťažlivo.

SkryťVypnúť reklamu

Volant zaujme tvarom a dobre padne do ruky. Riadeniu by prospel väčší odpor a viac citu.

Radenie je presné a ľahké, tak ako vo všetkých automobiloch koncernu. Hlavica má príjemný tvar.

Coupé? Isteže, Coupé v názve Ibizy je zrejme trochu viac než len pritiahnuté za vlasy. Zadné bočné okno s opačným sklonom v porovnaní s päťdverovou verziou a trochu iné tvary zadnej časti len tak ľahko coupé z trojdverového hatchbacku nespravia. Ibaže aj názov predáva a tak sa musíme zmieriť s tým, že čochvíľa budú toto označenie zrejme nosiť aj autobusy.

Jednoduchosť nadovšetko Tí, ktorí so Seatmi už niekedy mali tú česť aj zvnútra, si isto všimli, že Španieli si v interiéri potrpia skôr na jednoduchšie tvary. Ani nová Ibiza nie je výnimkou a prosté línie palubnej dosky priam kontrastujú s bujarými krivkami exteriéru. Citeľné to je najmä z miesta spolujazdca, ktorý zo svojho miesta nič okrem hladkej nevýraznej palubovky a jednoducho vyzerajúceho panelu autorádia a klimatizácie nevidí.

SkryťVypnúť reklamu

Snaha o jednoduchosť a elegantný dizajn sa v tomto prípade veľmi neoplatila. Viac sa nám páčia klasické koncepcie rádií.

Z miesta vodiča sú veci zaujímavejšie, do očí udrú príjemne čitateľné meracie prístroje, do rúk dobre padne štýlový trojramenný volant a guľatá hlavica radiacej páky. Interiér bol skrátka navrhnutý so zameraním na vodiča, teda až na autorádio, ktoré by bez ovládania pod volantom bolo zrejme nanič. Aj jeho jednoduché funkcie, ako napríklad voľba prednastavenej stanice, dokážu nesmierne odviesť pozornosť.

Ovládanie pod volantom je našťastie pre verzie s rádiom štandardom. Bez neho by bolo rádio len ťažko ovládateľné.

Sardinky Zatiaľ čo miesto vpredu sa v porovnaní s päťdverovým modelom veľmi nezmenilo, vzadu ho nad hlavami celkom výrazne ubudlo. 175 centimetrov je ten optimistickejší odhad výšky človeka, ktorý by sa tam mohol bez kontaktu hlavy so stropom zmestiť. Verzia s piatimi dverami pritom vyhovie aj takmer 190 centimetrovým dlháňom. Človek si však trojdverové auto kvôli bohatej ponuke miesta na zadných sedadlách nekupuje. Skôr ho bude zaujímať batožinový priestor, ktorý dosahuje slušný objem 284 litrov a dobre tvarované sedačky držiace telo v zákrutách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Batožinový priestor objemom 284 litrov neohúri, no ani neurazí.

Lámanie chleba Od Seatu sa už akoby čaká, že jeho modely budú mať vždy aj akúsi pridanú hodnotu v podobe športovejších jazdných vlastností. Pokiaľ sa navyše do názvu auta pripletie Sportcoupé, očakávania ešte vzrastú. Potom sa vám ale môže stať, že vás nová Ibiza sklame.

Počas testu nám robilo problém plató batožinového priestoru. Často vyskakovalo z uchytenia a bránilo veku kufra pri zatváraní.

Nejazdí ani zďaleka zle, v zákrutách veľmi ochotne drží stopu a nenechá sa len tak vyviesť z miery, no niečo tomu akoby chýbalo. Istý druh nadšenia, s akým sa do zákrut vrhá napríklad Fiesta. Ocenili by sme aj viac citu a odporu vo volante, s presnosťou však riadenie problém nemá. So snehovou nádielkou na cestách nás veľmi nepotešilo ani nevypínateľné ESP.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tlačidlo ESP slúži na vysvietenie piktogramu na prístrojovom paneli. Nič viac nedokáže.

Nová platforma sa na ceste správa veľmi podobne tej starej, bez akýchkoľvek zrád a prekvapení. Jediný (a dosť podstatný) rozdiel spočíva v tlmení nerovností. S novou platformou budete počuť to, čo sa deje pod kolesami iba zriedka a bez neželaných tvrdých nárazov.

Starý známy... Po všetkých našich skúsenostiach s motorom 1,4 16V sme si už mysleli, že nás nemôže snáď ničím prekvapiť. Zlatá stredná cesta v momentálnej motorovej ponuke pre všetky malé autá z koncernu Volkswagen ale mala nejaké to eso v rukáve. Ktovie čím to mohlo byť, avšak nami testovaná Ibiza nás svojimi dynamickými vlastnosťami veľmi milo prekvapila.

Ktovie, čo v Seate porobili s motorom, no jeho správanie je od našich predchádzajúcich skúseností s koncernovými kolegami o dosť odlišné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odozva na plyn bola okamžitá a ťah aj v nižších otáčkach prekonal to, čo sme od tohto agregátu očakávali. Motor bol možno až trochu podozrivo dobrý, keďže sa nám pri neodborných skúšobných meraniach podarilo aj s nedokonalým štartom dvakrát rozbehnúť na 100km/h iba tesne nad 10 sekúnd, čo je o viac ako sekundu rýchlejšie, než udáva výrobca. Tak či onak, hoci rozhodne nepatrí medzi trhačov asfaltu, na bežné vozenie postačuje a so spotrebou 7,6 litra na 100km v prevažne mestskej premávke nepatrí ani k najsmädnejším.

Seat Ibiza Sportcoupé – technické parametre Cena modelu od 10 285 eur (309 845,91 Sk)

Cena skúš. verzie 12 580 eur (378 985,08 Sk)

Motor -

Typ 1,4i 16V

Zdvihový objem (cm3) 1390

Výkon (kw/k) 63/85

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri otáčkach (ot./min.) 5000

Krútiaci moment (Nm) 132

Pri otáčkach (ot./min) 3800

Emisie CO2 (g/km) 149

Rozmery -

Rázvor náprav (mm) 2469

Dĺžka (mm) 4034

Širka (mm) 1693

Výška (mm) 1428

Pohotovostná hmot (kg) 1000

Objem palivovej nádrže (l) 45

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,8 s

Maximálna rýchlosť (km/h) 177

Spotreba mesto(l/100 km) 8,2

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,1

Kombinovaná spotreba 6,2

Spotreba v teste (l/100 km) 7,6 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 580
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 298
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 711
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 107
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 331
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 920
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 403
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 019
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 784
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 145
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 974
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 877
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 016
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu