SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

TEST: Seat Ibiza Sportcoupé – športovcom nasilu?

Pojem športové kupé isto naštartuje fantáziu mnohých motoristických nadšencov. Dokáže to ale aj relatívne obyčajný Seat Ibiza s motorom 1,4 pod kapotou a prívlastkom Sportcoupé?

Spredu hovorí Ibiza jasnou dizajnovou rečou Seatu. Škoda len, že sa do finálnej podoby nakoniec neprebojoval agresívny výraz štúdie Bocanegra.Spredu hovorí Ibiza jasnou dizajnovou rečou Seatu. Škoda len, že sa do finálnej podoby nakoniec neprebojoval agresívny výraz štúdie Bocanegra. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Predchádzajúca generácia Ibizy bola jednou z posledných, na ktorú v Seate neaplikovali dizajnový postup „vezmi Alteu a zmeň jej veľkosť tak, aby zapasovala do požadovanej triedy“. Je to však pochopiteľné, keďže prišla ešte dva roky predtým, než Altea nastolila unifikovaný dizajn pre všetky nové modely, ktoré odvtedy opustili brány španielskej automobilky. Po dlhých šiestich rokoch a akútnej potrebe oživiť predajne najsilnejší automobil v ponuke prišiel čas na zmenu.

311_novaibiza_big.jpg

Najnápadnejším prvkom zadnej časti sú koncové svetlá. V noci pripomínajú zamračené oči.

Nová platforma

Zmena to je veru významná, Ibiza totiž dostala ako prvé malé auto z koncernu Volkswagen novú podvozkovú platformu určenú pre ďalšiu generáciu VW Polo. Tá jej umožňuje ako vôbec prvému malému autu z koncernu použiť pod kapotou aj prepĺňaný motor 1,4TSI spolu s množstvom nových pripravovaných agregátov ako napríklad 1,6 TDI CR.

314_novaibiza_big.jpg

Dizajn interiéru je strohý, no účelný. Voči kvalite spracovania, či voľbe materiálov výhrady nemáme.

Kde je čierna tvár?

Aj dizajn Ibizy sa odklonil od zaužívaných zvyklostí, ktoré nám posledné štyri roky zo Seatu podstrkovali a prináša celkom svieži vietor do segmentu malých áut. Nie je to síce úžasný koncept Bocanegra (v preklade čierna tvár), ktorým nás na ňu dokonale navnadili na minuloročnom ženevskom autosalóne, ale zmes výrazných kriviek a hrán pôsobí aj po značnom okresaní dizajnových prvkov konceptu stále vcelku príťažlivo.

315_novaibiza_big.jpg

316_novaibiza_big.jpg

Volant zaujme tvarom a dobre padne do ruky. Riadeniu by prospel väčší odpor a viac citu.

Radenie je presné a ľahké, tak ako vo všetkých automobiloch koncernu. Hlavica má príjemný tvar.

Coupé?

Isteže, Coupé v názve Ibizy je zrejme trochu viac než len pritiahnuté za vlasy. Zadné bočné okno s opačným sklonom v porovnaní s päťdverovou verziou a trochu iné tvary zadnej časti len tak ľahko coupé z trojdverového hatchbacku nespravia. Ibaže aj názov predáva a tak sa musíme zmieriť s tým, že čochvíľa budú toto označenie zrejme nosiť aj autobusy.

Jednoduchosť nadovšetko

Tí, ktorí so Seatmi už niekedy mali tú česť aj zvnútra, si isto všimli, že Španieli si v interiéri potrpia skôr na jednoduchšie tvary. Ani nová Ibiza nie je výnimkou a prosté línie palubnej dosky priam kontrastujú s bujarými krivkami exteriéru. Citeľné to je najmä z miesta spolujazdca, ktorý zo svojho miesta nič okrem hladkej nevýraznej palubovky a jednoducho vyzerajúceho panelu autorádia a klimatizácie nevidí.

318_novaibiza_big.jpg

Snaha o jednoduchosť a elegantný dizajn sa v tomto prípade veľmi neoplatila. Viac sa nám páčia klasické koncepcie rádií.

Z miesta vodiča sú veci zaujímavejšie, do očí udrú príjemne čitateľné meracie prístroje, do rúk dobre padne štýlový trojramenný volant a guľatá hlavica radiacej páky. Interiér bol skrátka navrhnutý so zameraním na vodiča, teda až na autorádio, ktoré by bez ovládania pod volantom bolo zrejme nanič. Aj jeho jednoduché funkcie, ako napríklad voľba prednastavenej stanice, dokážu nesmierne odviesť pozornosť.

319_novaibiza_big.jpg

Ovládanie pod volantom je našťastie pre verzie s rádiom štandardom. Bez neho by bolo rádio len ťažko ovládateľné.

Sardinky

Zatiaľ čo miesto vpredu sa v porovnaní s päťdverovým modelom veľmi nezmenilo, vzadu ho nad hlavami celkom výrazne ubudlo. 175 centimetrov je ten optimistickejší odhad výšky človeka, ktorý by sa tam mohol bez kontaktu hlavy so stropom zmestiť. Verzia s piatimi dverami pritom vyhovie aj takmer 190 centimetrovým dlháňom. Človek si však trojdverové auto kvôli bohatej ponuke miesta na zadných sedadlách nekupuje. Skôr ho bude zaujímať batožinový priestor, ktorý dosahuje slušný objem 284 litrov a dobre tvarované sedačky držiace telo v zákrutách.

20_ibiza_sportcupe_big.jpg

Batožinový priestor objemom 284 litrov neohúri, no ani neurazí.

Lámanie chleba

Od Seatu sa už akoby čaká, že jeho modely budú mať vždy aj akúsi pridanú hodnotu v podobe športovejších jazdných vlastností. Pokiaľ sa navyše do názvu auta pripletie Sportcoupé, očakávania ešte vzrastú. Potom sa vám ale môže stať, že vás nová Ibiza sklame.

313_novaibiza_big.jpg

Počas testu nám robilo problém plató batožinového priestoru. Často vyskakovalo z uchytenia a bránilo veku kufra pri zatváraní.

Nejazdí ani zďaleka zle, v zákrutách veľmi ochotne drží stopu a nenechá sa len tak vyviesť z miery, no niečo tomu akoby chýbalo. Istý druh nadšenia, s akým sa do zákrut vrhá napríklad Fiesta. Ocenili by sme aj viac citu a odporu vo volante, s presnosťou však riadenie problém nemá. So snehovou nádielkou na cestách nás veľmi nepotešilo ani nevypínateľné ESP.

317_novaibiza_big.jpg

Tlačidlo ESP slúži na vysvietenie piktogramu na prístrojovom paneli. Nič viac nedokáže.

Nová platforma sa na ceste správa veľmi podobne tej starej, bez akýchkoľvek zrád a prekvapení. Jediný (a dosť podstatný) rozdiel spočíva v tlmení nerovností. S novou platformou budete počuť to, čo sa deje pod kolesami iba zriedka a bez neželaných tvrdých nárazov.

Starý známy...

Po všetkých našich skúsenostiach s motorom 1,4 16V sme si už mysleli, že nás nemôže snáď ničím prekvapiť. Zlatá stredná cesta v momentálnej motorovej ponuke pre všetky malé autá z koncernu Volkswagen ale mala nejaké to eso v rukáve. Ktovie čím to mohlo byť, avšak nami testovaná Ibiza nás svojimi dynamickými vlastnosťami veľmi milo prekvapila.

320_novaibiza_big.jpg

Ktovie, čo v Seate porobili s motorom, no jeho správanie je od našich predchádzajúcich skúseností s koncernovými kolegami o dosť odlišné.

Odozva na plyn bola okamžitá a ťah aj v nižších otáčkach prekonal to, čo sme od tohto agregátu očakávali. Motor bol možno až trochu podozrivo dobrý, keďže sa nám pri neodborných skúšobných meraniach podarilo aj s nedokonalým štartom dvakrát rozbehnúť na 100km/h iba tesne nad 10 sekúnd, čo je o viac ako sekundu rýchlejšie, než udáva výrobca. Tak či onak, hoci rozhodne nepatrí medzi trhačov asfaltu, na bežné vozenie postačuje a so spotrebou 7,6 litra na 100km v prevažne mestskej premávke nepatrí ani k najsmädnejším.

Seat Ibiza Sportcoupé – technické parametre

Cena modelu od 10 285 eur (309 845,91 Sk)
Cena skúš. verzie 12 580 eur (378 985,08 Sk)
Motor -
Typ 1,4i 16V
Zdvihový objem (cm3) 1390
Výkon (kw/k) 63/85
Pri otáčkach (ot./min.) 5000
Krútiaci moment (Nm) 132
Pri otáčkach (ot./min) 3800
Emisie CO2 (g/km) 149
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2469
Dĺžka (mm) 4034
Širka (mm) 1693
Výška (mm) 1428
Pohotovostná hmot (kg) 1000
Objem palivovej nádrže (l) 45
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,8 s
Maximálna rýchlosť (km/h) 177
Spotreba mesto(l/100 km) 8,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,1
Kombinovaná spotreba 6,2
Spotreba v teste (l/100 km) 7,6 l/100 km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spánok – základ pevných vzťahov
  2. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  3. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  4. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  10. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  5. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  10. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 292
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 870
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 020
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 565
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 922
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 174
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 926
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 710
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 657
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 436
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik.

Štát sa zbavuje aj takých vecí, ktoré by mohol speňažiť, konkurzy sa vlečú.


a 1 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt
Peugeot 308 GT

V ponuke je benzín, diesel aj plug-in hybrid.


12. okt

Blogy SME

  1. Peter Jurkovský: Ako vznikla počítačová hra Juro Janosik
  2. Matúš Lazúr: Čo tak začať očkovať v dušičkovom čase pri vchode na cintoríny? Nech ľudia názorne vidia alternatívu ktorá im hrozí.
  3. Július Kovács: Dotujeme násilie v Slovenskom futbale a roznášanie covidu
  4. Štefan Vidlár: Slovensko dole!
  5. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  6. Inštitút strategických politík: Mexiko a USA pracujú na novej dohode zameranej na boj proti kartelom
  7. Ján Urda: "Dolnokysucký Vlkolínec"
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 261
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 109
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 099
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 016
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 529
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 109
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 635
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 399
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu