SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

TEST: Seat Ibiza Sportcoupé – športovcom nasilu?

Pojem športové kupé isto naštartuje fantáziu mnohých motoristických nadšencov. Dokáže to ale aj relatívne obyčajný Seat Ibiza s motorom 1,4 pod kapotou a prívlastkom Sportcoupé?

Spredu hovorí Ibiza jasnou dizajnovou rečou Seatu. Škoda len, že sa do finálnej podoby nakoniec neprebojoval agresívny výraz štúdie Bocanegra.Spredu hovorí Ibiza jasnou dizajnovou rečou Seatu. Škoda len, že sa do finálnej podoby nakoniec neprebojoval agresívny výraz štúdie Bocanegra. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Predchádzajúca generácia Ibizy bola jednou z posledných, na ktorú v Seate neaplikovali dizajnový postup „vezmi Alteu a zmeň jej veľkosť tak, aby zapasovala do požadovanej triedy“. Je to však pochopiteľné, keďže prišla ešte dva roky predtým, než Altea nastolila unifikovaný dizajn pre všetky nové modely, ktoré odvtedy opustili brány španielskej automobilky. Po dlhých šiestich rokoch a akútnej potrebe oživiť predajne najsilnejší automobil v ponuke prišiel čas na zmenu.

311_novaibiza_big.jpg

Najnápadnejším prvkom zadnej časti sú koncové svetlá. V noci pripomínajú zamračené oči.

Nová platforma

Zmena to je veru významná, Ibiza totiž dostala ako prvé malé auto z koncernu Volkswagen novú podvozkovú platformu určenú pre ďalšiu generáciu VW Polo. Tá jej umožňuje ako vôbec prvému malému autu z koncernu použiť pod kapotou aj prepĺňaný motor 1,4TSI spolu s množstvom nových pripravovaných agregátov ako napríklad 1,6 TDI CR.

314_novaibiza_big.jpg

Dizajn interiéru je strohý, no účelný. Voči kvalite spracovania, či voľbe materiálov výhrady nemáme.

Kde je čierna tvár?

Aj dizajn Ibizy sa odklonil od zaužívaných zvyklostí, ktoré nám posledné štyri roky zo Seatu podstrkovali a prináša celkom svieži vietor do segmentu malých áut. Nie je to síce úžasný koncept Bocanegra (v preklade čierna tvár), ktorým nás na ňu dokonale navnadili na minuloročnom ženevskom autosalóne, ale zmes výrazných kriviek a hrán pôsobí aj po značnom okresaní dizajnových prvkov konceptu stále vcelku príťažlivo.

315_novaibiza_big.jpg

316_novaibiza_big.jpg

Volant zaujme tvarom a dobre padne do ruky. Riadeniu by prospel väčší odpor a viac citu.

Radenie je presné a ľahké, tak ako vo všetkých automobiloch koncernu. Hlavica má príjemný tvar.

Coupé?

Isteže, Coupé v názve Ibizy je zrejme trochu viac než len pritiahnuté za vlasy. Zadné bočné okno s opačným sklonom v porovnaní s päťdverovou verziou a trochu iné tvary zadnej časti len tak ľahko coupé z trojdverového hatchbacku nespravia. Ibaže aj názov predáva a tak sa musíme zmieriť s tým, že čochvíľa budú toto označenie zrejme nosiť aj autobusy.

Jednoduchosť nadovšetko

Tí, ktorí so Seatmi už niekedy mali tú česť aj zvnútra, si isto všimli, že Španieli si v interiéri potrpia skôr na jednoduchšie tvary. Ani nová Ibiza nie je výnimkou a prosté línie palubnej dosky priam kontrastujú s bujarými krivkami exteriéru. Citeľné to je najmä z miesta spolujazdca, ktorý zo svojho miesta nič okrem hladkej nevýraznej palubovky a jednoducho vyzerajúceho panelu autorádia a klimatizácie nevidí.

318_novaibiza_big.jpg

Snaha o jednoduchosť a elegantný dizajn sa v tomto prípade veľmi neoplatila. Viac sa nám páčia klasické koncepcie rádií.

Z miesta vodiča sú veci zaujímavejšie, do očí udrú príjemne čitateľné meracie prístroje, do rúk dobre padne štýlový trojramenný volant a guľatá hlavica radiacej páky. Interiér bol skrátka navrhnutý so zameraním na vodiča, teda až na autorádio, ktoré by bez ovládania pod volantom bolo zrejme nanič. Aj jeho jednoduché funkcie, ako napríklad voľba prednastavenej stanice, dokážu nesmierne odviesť pozornosť.

319_novaibiza_big.jpg

Ovládanie pod volantom je našťastie pre verzie s rádiom štandardom. Bez neho by bolo rádio len ťažko ovládateľné.

Sardinky

Zatiaľ čo miesto vpredu sa v porovnaní s päťdverovým modelom veľmi nezmenilo, vzadu ho nad hlavami celkom výrazne ubudlo. 175 centimetrov je ten optimistickejší odhad výšky človeka, ktorý by sa tam mohol bez kontaktu hlavy so stropom zmestiť. Verzia s piatimi dverami pritom vyhovie aj takmer 190 centimetrovým dlháňom. Človek si však trojdverové auto kvôli bohatej ponuke miesta na zadných sedadlách nekupuje. Skôr ho bude zaujímať batožinový priestor, ktorý dosahuje slušný objem 284 litrov a dobre tvarované sedačky držiace telo v zákrutách.

20_ibiza_sportcupe_big.jpg

Batožinový priestor objemom 284 litrov neohúri, no ani neurazí.

Lámanie chleba

Od Seatu sa už akoby čaká, že jeho modely budú mať vždy aj akúsi pridanú hodnotu v podobe športovejších jazdných vlastností. Pokiaľ sa navyše do názvu auta pripletie Sportcoupé, očakávania ešte vzrastú. Potom sa vám ale môže stať, že vás nová Ibiza sklame.

313_novaibiza_big.jpg

Počas testu nám robilo problém plató batožinového priestoru. Často vyskakovalo z uchytenia a bránilo veku kufra pri zatváraní.

Nejazdí ani zďaleka zle, v zákrutách veľmi ochotne drží stopu a nenechá sa len tak vyviesť z miery, no niečo tomu akoby chýbalo. Istý druh nadšenia, s akým sa do zákrut vrhá napríklad Fiesta. Ocenili by sme aj viac citu a odporu vo volante, s presnosťou však riadenie problém nemá. So snehovou nádielkou na cestách nás veľmi nepotešilo ani nevypínateľné ESP.

317_novaibiza_big.jpg

Tlačidlo ESP slúži na vysvietenie piktogramu na prístrojovom paneli. Nič viac nedokáže.

Nová platforma sa na ceste správa veľmi podobne tej starej, bez akýchkoľvek zrád a prekvapení. Jediný (a dosť podstatný) rozdiel spočíva v tlmení nerovností. S novou platformou budete počuť to, čo sa deje pod kolesami iba zriedka a bez neželaných tvrdých nárazov.

Starý známy...

Po všetkých našich skúsenostiach s motorom 1,4 16V sme si už mysleli, že nás nemôže snáď ničím prekvapiť. Zlatá stredná cesta v momentálnej motorovej ponuke pre všetky malé autá z koncernu Volkswagen ale mala nejaké to eso v rukáve. Ktovie čím to mohlo byť, avšak nami testovaná Ibiza nás svojimi dynamickými vlastnosťami veľmi milo prekvapila.

320_novaibiza_big.jpg

Ktovie, čo v Seate porobili s motorom, no jeho správanie je od našich predchádzajúcich skúseností s koncernovými kolegami o dosť odlišné.

Odozva na plyn bola okamžitá a ťah aj v nižších otáčkach prekonal to, čo sme od tohto agregátu očakávali. Motor bol možno až trochu podozrivo dobrý, keďže sa nám pri neodborných skúšobných meraniach podarilo aj s nedokonalým štartom dvakrát rozbehnúť na 100km/h iba tesne nad 10 sekúnd, čo je o viac ako sekundu rýchlejšie, než udáva výrobca. Tak či onak, hoci rozhodne nepatrí medzi trhačov asfaltu, na bežné vozenie postačuje a so spotrebou 7,6 litra na 100km v prevažne mestskej premávke nepatrí ani k najsmädnejším.

Seat Ibiza Sportcoupé – technické parametre

Cena modelu od 10 285 eur (309 845,91 Sk)
Cena skúš. verzie 12 580 eur (378 985,08 Sk)
Motor -
Typ 1,4i 16V
Zdvihový objem (cm3) 1390
Výkon (kw/k) 63/85
Pri otáčkach (ot./min.) 5000
Krútiaci moment (Nm) 132
Pri otáčkach (ot./min) 3800
Emisie CO2 (g/km) 149
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2469
Dĺžka (mm) 4034
Širka (mm) 1693
Výška (mm) 1428
Pohotovostná hmot (kg) 1000
Objem palivovej nádrže (l) 45
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,8 s
Maximálna rýchlosť (km/h) 177
Spotreba mesto(l/100 km) 8,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,1
Kombinovaná spotreba 6,2
Spotreba v teste (l/100 km) 7,6 l/100 km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 651
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 481
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 156
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 359
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 908
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 845
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 295
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 184
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 045
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 920
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

18 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

8 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan