Väčšie mestá plánujú osádzať značky a jednosmerky. Parkovanie na chodníkoch riešia najmä mestskí policajti. Zatiaľ zhovievavo.
BRATISLAVA. Vodič postáva na chodníku a skúma vzdialenosť zaparkovaného auta od steny. Policajti sa po meste prechádzajú s meracími pásmami, autá trčia v ceste oveľa viac ako pred týždňom a sťažujúci sa susedia.
To všetko priniesli nové pravidlá parkovania na chodníkoch, ktoré platia od nedele. Hrozia až 60-eurovou pokutou.
Starý zákon zakazoval prekážať chodcom pri parkovaní na chodníku, ten nový už státie na chodníku umožňuje iba tam, kde to povoľuje značka, alebo ostane priechod 1,5 metra.
Parkovanie
na chodníku možno parkovať iba tam, kde to umožňuje značka alebo ostane priechod aspoň 1,5 metra
pokuta za nesprávne parkovanie na chodníku je 60 eur
pokutovať môže aj mestská polícia, autu môže založiť papuču, aj ho odtiahnuť
Papuče od mestských
Novinkou je, že nesprávne parkujúce autá môžu pokutovať, zablokovať papučou alebo dať odtiahnuť mestskí policajti. Doteraz takéto priestupky hlásili štátnym policajtom. „Tí na to väčšinou nemali kapacity, problém neriešili a autá parkovali na chodníkoch ako chceli," hovorí zástupca náčelníka mestskej polície v Prievidzi Július Botka.
Dnes je situácia opačná. „Polícia rieši aj prípady zlého parkovania na chodníkoch. Nemáme však blokovacie zariadenia a tak na miesto privolávame mestskú políciu," vysvetľuje hovorca krajského riaditeľstva polície v Žiline Radko Moravčík.
Nové pravidlá parkovania spôsobili vo viacerých mestách problémy.
„Autá sa na niektorých uliciach, kde nie je možné dodržať odstup jeden a pol metra, stiahli z chodníkov na
cesty a ak tak parkujú po oboch stranách, nedokážu po týchto uliciach prechádzať sanitky ani hasičské autá," vraví hovorkyňa bratislavského Starého mesta Alena Kopřivová.
Situáciu chcú riešiť postupným zjednosmernením niektorých ulíc, či povolením parkovania na celom chodníku, pričom chodník na druhej strane ulice ostane výlučne pre chodcov.
Ak parkovanie upravuje dopravná značka, nie je pre vodičov smerodajná vzdialenosť od steny, ale značenie na zemi.
Mierna blahosklonnosť
V bratislavskej Petržalke, a čiastočne aj na sídliskách v ďalších väčších mestách nové pravidlo zlikvidovalo stovky parkovacích miest. „V tejto chvíli dávame dôraz na postihovanie arogantných vodičov, ktorí zaberajú celý chodník alebo parkujú na vjazdoch na parkoviská, na trávnikoch či pred vchodmi. V ostatných prípadoch sme tolerantnejší, realizácia tohto paragrafu sa nedá vykonať zo dňa na deň," hovorí Ľubomír Andrassy z miestneho úradu.
Petržalke chýba 40-tisíc parkovacích miest. „Cez zjednosmernenie ulíc, rozšírenie existujúcich a vybudovanie nových parkovísk a parkovacích domov chceme v priebehu piatich rokov vytvoriť 20 až 25-tisíc nových parkovacích miest."
O istej tolerancii k vodičom hovoria zatiaľ aj v ďalších mestách. „Riešime hlavne tie autá, na ktoré sa ľudia sťažujú. Tam, kde sa vytvorilo prirodzené súžitie a autá ľuďom neprekážajú, hoci nie je presne dodržaný odstup, to budeme rešpektovať," povedal hovorca Mestského úradu v Trnave Pavol Tomašovič.
Tolerantný február
BRATISLAVA. Polícia bude do konca februára prekročenie rýchlosti v obci do desať kilometrov za hodinu riešiť len dohovorom.
„Chceme dať občanom prechodné obdobie, aby si na päťdesiatku zvykli," povedal minister vnútra Kaliňák. Dopravné inšpektoráty polície do konca mesiaca zmapujú všetky cesty a pripravili zoznam úsekov, kde sú nezmyselné značky, alebo kde možno povoliť vyššiu rýchlosť. Zoznam inšpektoráty odovzdajú správcom komunikácií a zverejnia ich. Ministerstvo chce tak vytvoriť tlak na správcov ciest.
(tasr)
Na chodníkoch je plno, najmä na sídliskách
V Košiciach začali s pokutami za parkovanie zostra, v iných mestách vodičov privykajú postupne.
Košice
V Košiciach už polícia rozdala vodičom 205 pokút za to, že autá nechali na chodníkoch v rozpore s novým zákonom. V meste je s parkovaním roky problém, udeľujú ich len v evidentných prípadoch porušenia zákona. „Ak bude evidentné, že vozidlo zastavilo tak, že neostala voľná šírka chodníka 1,5 metra, budeme sankcionovať. Ak nebude zjavné, či je zachovaná predpísaná šírka chodníka, a chodec tadiaľ bez obmedzenia prejde, v takýchto prípadoch konať nebudeme," povedal zástupca náčelníka Mestskej polície Slavomír Pavelčák.
Banská Bystrica
Na chodníkoch parkujú Bystričania ďalej, parkovacích miest je málo najmä na sídlisku Sásová a v centre. Mestská polícia nechcela od začiatku postihovať vodičov tvrdo. Náčelník banskobystrickej mestskej polície Ľubomír Piterka hovorí, že dávali letáky, ktoré vodičov upozorňovali na porušenie zákona. Teraz už budú rozdávať pokuty. „To, že na sídliskách nie sú parkovacie miesta, vodičov neospravedlňuje. Zákon hovorí jasne. Budeme zvažovať, o aký priestupok ide. Bezohľadných vodičov budeme postihovať tvrdo," povedal náčelník.
Zvolen
Mestskí policajti sa zameriavajú najmä na sídliská, kde si zvykli šoféri nechávať autá na miestach pre peších. V centre zvykli byť doteraz tolerantnejší, zákon však s meracím pásmom budú strážiť aj tam. „Vodiči si musia uvedomiť, že nie na každom chodníku môžu parkovať v súlade so zákonom, ak je chodník úzky a nemôžu ponechať chodcom stanovený priestor," upozorňuje náčelník mestskej polície Juraj Družbacký.
Nové Zámky
Nesprávne zaparkovaných áut je podstatne menej ako pred týždňom. „V prvých dňoch vinníkov hlavne upozorňujeme," uviedol náčelník novozámockej mestskej polície Róbert Major. Na sídliskách autá roky parkujú aj v dvoch radoch za sebou. Ak nejaké prekáža, musíte ho ráno pred odchodom do práce odtlačiť. Parkovanie na chodníkoch mestská polícia toleruje, pretože voľné miesta nie sú ani v okolí.
(sen, wm, schv, ma)
Autolekárničky vymeníme, nie sú kvalitné
Staré autolekárničky bude treba doplniť kartou prvej pomoci. Na kvalite zdravotníckeho materiálu zjavne nezáleží.
BRATISLAVA. Autolekárničky bude treba vymeniť, aby mali modernejšiu výbavu. Kedy, to isté nie je. Ministerstvo zdravotníctva pôvodne navrhovalo, aby sa tie dnešné mohli používať do konca budúceho roka.
Teraz už hovorkyňa ministerstva Zuzana Čižmáriková hovorí, že starú lekárničku bude možné používať „až do dátumu jej spotreby". Ich životnosť je tri roky. Všetci vodiči, ktorí si ju kúpili len nedávno, alebo to dokonca ešte len budú musieť spraviť, by ju teda museli meniť skôr ako po 36 mesiacoch.
Nespokojní výrobcovia
Výrobcovia sa zhodujú, že návrh vyhlášky pripravenej ministerstvom nekladie požiadavky na kvalitu zdravotníckeho materiálu. Pritom tá je podľa nich slabá.
Nesúhlasia ani s tým, aby sa lekárničky mohli používať až do skončenia ich životnosti v prípade, keby boli od roku 2011 povinné pre motoristov nové. Výrobcovia by mali s ministerstvom rokovať na budúci týždeň.
Zuzana Krenyitzká z agentúry AMI Communications zastupuje niektorých výrobcov lekárničiek. Tvrdí, že mnohé lekárničky sú v praxi nepoužiteľné. „Leukoplast sa rozpadáva, nožničky nestrihajú, rúška nemajú otvor na ústa." Spoločnosť testovala niekoľko lekárničiek predávaných v obchodoch.
Ministerstvo to nerieši. Hovorkyňa Zuzana Čižmáriková povedala, že na kvalitu dohliada Štátny ústav pre kontrolu liečiv.
Kartu ešte netreba
Autolekárničky by po novom mali mať aj návod na poskytnutie prvej pomoci. Aj keď vyhláška ešte nemá konkrétnu podobu, „karta prvej pomoci", ako sa tento návod bude volať, sa už šíri internetom.
Ľudia si navzájom odporúčajú vytlačiť ju a preukazovať sa ňou policajtom. Ministerstvo odkazuje, že to je nezmysel. „Karta prvej pomoci, ktorá sa šíri internetom, nie je zosúladená s vyhláškou, ľudia by si ju sami nemali tlačiť," povedala Čižmáriková.
Správnu kartu si motoristi môžu kúpiť až v čase platnosti novej vyhlášky. Kedy to bude, však ešte nie je jasné.
Pôvodne ministerstvo navrhlo 1. marec. Pred niekoľkými dňami však oznámilo, že spresňuje niektoré ustanovenia vyhlášky. „Takže termín prvý marec ešte nie," dodala Čižmáriková.
Jozef Čavojec