SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Autá z chodníkov nemajú kam uhnúť

Väčšie mestá plánujú osádzať značky a jednosmerky. Parkovanie na chodníkoch riešia najmä mestskí policajti. Zatiaľ zhovievavo.

Pred týždňom by po tomto chodníku v centre Bratislavy možno chodec ani neprešiel. Šoféri si dávajú na dodržiavanie jeden a polmetrového pásma pre chodcov pozor.Pred týždňom by po tomto chodníku v centre Bratislavy možno chodec ani neprešiel. Šoféri si dávajú na dodržiavanie jeden a polmetrového pásma pre chodcov pozor. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Väčšie mestá plánujú osádzať značky a jednosmerky. Parkovanie na chodníkoch riešia najmä mestskí policajti. Zatiaľ zhovievavo.

BRATISLAVA. Vodič postáva na chodníku a skúma vzdialenosť zaparkovaného auta od steny. Policajti sa po meste prechádzajú s meracími pásmami, autá trčia v ceste oveľa viac ako pred týždňom a sťažujúci sa susedia.

To všetko priniesli nové pravidlá parkovania na chodníkoch, ktoré platia od nedele. Hrozia až 60-eurovou pokutou.

Starý zákon zakazoval prekážať chodcom pri parkovaní na chodníku, ten nový už státie na chodníku umožňuje iba tam, kde to povoľuje značka, alebo ostane priechod 1,5 metra.

Parkovanie

  • na chodníku možno parkovať iba tam, kde to umožňuje značka alebo ostane priechod aspoň 1,5 metra
  • pokuta za nesprávne parkovanie na chodníku je 60 eur
  • pokutovať môže aj mestská polícia, autu môže založiť papuču, aj ho odtiahnuť

Papuče od mestských

Novinkou je, že nesprávne parkujúce autá môžu pokutovať, zablokovať papučou alebo dať odtiahnuť mestskí policajti. Doteraz takéto priestupky hlásili štátnym policajtom. „Tí na to väčšinou nemali kapacity, problém neriešili a autá parkovali na chodníkoch ako chceli," hovorí zástupca náčelníka mestskej polície v Prievidzi Július Botka.

polic.jpgDnes je situácia opačná. „Polícia rieši aj prípady zlého parkovania na chodníkoch. Nemáme však blokovacie zariadenia a tak na miesto privolávame mestskú políciu," vysvetľuje hovorca krajského riaditeľstva polície v Žiline Radko Moravčík.

Nové pravidlá parkovania spôsobili vo viacerých mestách problémy.
„Autá sa na niektorých uliciach, kde nie je možné dodržať odstup jeden a pol metra, stiahli z chodníkov na

cesty a ak tak parkujú po oboch stranách, nedokážu po týchto uliciach prechádzať sanitky ani hasičské autá," vraví hovorkyňa bratislavského Starého mesta Alena Kopřivová.

Situáciu chcú riešiť postupným zjednosmernením niektorých ulíc, či povolením parkovania na celom chodníku, pričom chodník na druhej strane ulice ostane výlučne pre chodcov.

Ak parkovanie upravuje dopravná značka, nie je pre vodičov smerodajná vzdialenosť od steny, ale značenie na zemi.

Mierna blahosklonnosť

V bratislavskej Petržalke, a čiastočne aj na sídliskách v ďalších väčších mestách nové pravidlo zlikvidovalo stovky parkovacích miest. „V tejto chvíli dávame dôraz na postihovanie arogantných vodičov, ktorí zaberajú celý chodník alebo parkujú na vjazdoch na parkoviská, na trávnikoch či pred vchodmi. V ostatných prípadoch sme tolerantnejší, realizácia tohto paragrafu sa nedá vykonať zo dňa na deň," hovorí Ľubomír Andrassy z miestneho úradu.

Petržalke chýba 40-tisíc parkovacích miest. „Cez zjednosmernenie ulíc, rozšírenie existujúcich a vybudovanie nových parkovísk a parkovacích domov chceme v priebehu piatich rokov vytvoriť 20 až 25-tisíc nových parkovacích miest."

O istej tolerancii k vodičom hovoria zatiaľ aj v ďalších mestách. „Riešime hlavne tie autá, na ktoré sa ľudia sťažujú. Tam, kde sa vytvorilo prirodzené súžitie a autá ľuďom neprekážajú, hoci nie je presne dodržaný odstup, to budeme rešpektovať," povedal hovorca Mestského úradu v Trnave Pavol Tomašovič.

Tolerantný február

BRATISLAVA. Polícia bude do konca februára prekročenie rýchlosti v obci do desať kilometrov za hodinu riešiť len dohovorom.

„Chceme dať občanom prechodné obdobie, aby si na päťdesiatku zvykli," povedal minister vnútra Kaliňák. Dopravné inšpektoráty polície do konca mesiaca zmapujú všetky cesty a pripravili zoznam úsekov, kde sú nezmyselné značky, alebo kde možno povoliť vyššiu rýchlosť. Zoznam inšpektoráty odovzdajú správcom komunikácií a zverejnia ich. Ministerstvo chce tak vytvoriť tlak na správcov ciest.

(tasr)

Na chodníkoch je plno, najmä na sídliskách

V Košiciach začali s pokutami za parkovanie zostra, v iných mestách vodičov privykajú postupne.

Košice

V Košiciach už polícia rozdala vodičom 205 pokút za to, že autá nechali na chodníkoch v rozpore s novým zákonom. V meste je s parkovaním roky problém, udeľujú ich len v evidentných prípadoch porušenia zákona. „Ak bude evidentné, že vozidlo zastavilo tak, že neostala voľná šírka chodníka 1,5 metra, budeme sankcionovať. Ak nebude zjavné, či je zachovaná predpísaná šírka chodníka, a chodec tadiaľ bez obmedzenia prejde, v takýchto prípadoch konať nebudeme," povedal zástupca náčelníka Mestskej polície Slavomír Pavelčák.

Banská Bystrica

Na chodníkoch parkujú Bystričania ďalej, parkovacích miest je málo najmä na sídlisku Sásová a v centre. Mestská polícia nechcela od začiatku postihovať vodičov tvrdo. Náčelník banskobystrickej mestskej polície Ľubomír Piterka hovorí, že dávali letáky, ktoré vodičov upozorňovali na porušenie zákona. Teraz už budú rozdávať pokuty. „To, že na sídliskách nie sú parkovacie miesta, vodičov neospravedlňuje. Zákon hovorí jasne. Budeme zvažovať, o aký priestupok ide. Bezohľadných vodičov budeme postihovať tvrdo," povedal náčelník.

Zvolen

Mestskí policajti sa zameriavajú najmä na sídliská, kde si zvykli šoféri nechávať autá na miestach pre peších. V centre zvykli byť doteraz tolerantnejší, zákon však s meracím pásmom budú strážiť aj tam. „Vodiči si musia uvedomiť, že nie na každom chodníku môžu parkovať v súlade so zákonom, ak je chodník úzky a nemôžu ponechať chodcom stanovený priestor," upozorňuje náčelník mestskej polície Juraj Družbacký.

Nové Zámky

Nesprávne zaparkovaných áut je podstatne menej ako pred týždňom. „V prvých dňoch vinníkov hlavne upozorňujeme," uviedol náčelník novozámockej mestskej polície Róbert Major. Na sídliskách autá roky parkujú aj v dvoch radoch za sebou. Ak nejaké prekáža, musíte ho ráno pred odchodom do práce odtlačiť. Parkovanie na chodníkoch mestská polícia toleruje, pretože voľné miesta nie sú ani v okolí.

(sen, wm, schv, ma)
Autolekárničky vymeníme, nie sú kvalitné

Staré autolekárničky bude treba doplniť kartou prvej pomoci. Na kvalite zdravotníckeho materiálu zjavne nezáleží.

BRATISLAVA. Autolekárničky bude treba vymeniť, aby mali modernejšiu výbavu. Kedy, to isté nie je. Ministerstvo zdravotníctva pôvodne navrhovalo, aby sa tie dnešné mohli používať do konca budúceho roka.

pomocS.jpgTeraz už hovorkyňa ministerstva Zuzana Čižmáriková hovorí, že starú lekárničku bude možné používať „až do dátumu jej spotreby". Ich životnosť je tri roky. Všetci vodiči, ktorí si ju kúpili len nedávno, alebo to dokonca ešte len budú musieť spraviť, by ju teda museli meniť skôr ako po 36 mesiacoch.

Nespokojní výrobcovia

Výrobcovia sa zhodujú, že návrh vyhlášky pripravenej ministerstvom nekladie požiadavky na kvalitu zdravotníckeho materiálu. Pritom tá je podľa nich slabá.

Nesúhlasia ani s tým, aby sa lekárničky mohli používať až do skončenia ich životnosti v prípade, keby boli od roku 2011 povinné pre motoristov nové. Výrobcovia by mali s ministerstvom rokovať na budúci týždeň.

Zuzana Krenyitzká z agentúry AMI Communications zastupuje niektorých výrobcov lekárničiek. Tvrdí, že mnohé lekárničky sú v praxi nepoužiteľné. „Leukoplast sa rozpadáva, nožničky nestrihajú, rúška nemajú otvor na ústa." Spoločnosť testovala niekoľko lekárničiek predávaných v obchodoch.

Ministerstvo to nerieši. Hovorkyňa Zuzana Čižmáriková povedala, že na kvalitu dohliada Štátny ústav pre kontrolu liečiv.

Kartu ešte netreba

Autolekárničky by po novom mali mať aj návod na poskytnutie prvej pomoci. Aj keď vyhláška ešte nemá konkrétnu podobu, „karta prvej pomoci", ako sa tento návod bude volať, sa už šíri internetom.

Ľudia si navzájom odporúčajú vytlačiť ju a preukazovať sa ňou policajtom. Ministerstvo odkazuje, že to je nezmysel. „Karta prvej pomoci, ktorá sa šíri internetom, nie je zosúladená s vyhláškou, ľudia by si ju sami nemali tlačiť," povedala Čižmáriková.

Správnu kartu si motoristi môžu kúpiť až v čase platnosti novej vyhlášky. Kedy to bude, však ešte nie je jasné.

Pôvodne ministerstvo navrhlo 1. marec. Pred niekoľkými dňami však oznámilo, že spresňuje niektoré ustanovenia vyhlášky. „Takže termín prvý marec ešte nie," dodala Čižmáriková.

Jozef Čavojec
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 711
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 911
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 840
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 419
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 840
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 756
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 3 068
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Výsledok referenda s mizivou účasťou, ktoré sa navyše konali pod hlavňami samopalov. Na snímke zľava Moskvou dosadený šéf okupačnej správy Chersonskej oblasti Vladimir Saldo, proruský dosadený líder Záporožskej oblasti Jevgenij Balickij, ruský prezident Vladimir Putin (uprostred), líder samozvanej Doneckej ľudovej republiky Denis Pušilin a vodca samozvanej Luhanskej ľudovej republiky Leonid Pasečnik mávajú počas slávnostného podpisu zmlúv o pripojení štyroch regiónov Ukrajiny k Rusku.

USA by mohli Ukrajine dodať zbrane, ktorými dokáže udrieť hlboko na území Ruska. Podľa analytika to však neurobia.


4 h
Príznakom straty zvyškov súdnosti u Putina je pripojenie „republík“.

Jasať nad úspechmi bojujúcej Ukrajiny síce môžeme, ale opatrne.


29. sep
Vlk dravý

Únia dá na ochranu biodiverzity 20 miliárd eur ročne.


a 2 ďalší 29. sep

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 20 h

Blogy SME

  1. Jakub Konečný: UKRAJINA PRIPOJILA 21 RUSKÝCH OBLASTÍ
  2. Martin Sukupčák: Prečo by som volil v LM za primátorku Luciu Cukerovú.
  3. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  4. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  5. Štefan Vidlár: Hmm...
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  7. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  8. Ján Škerko: Za každého mobilizovaného záložníka živého barana?
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 955
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 705
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 602
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 6 387
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 660
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 814
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 409
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 864
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu