Dobre si obzrite toto auto. Honda ním chce spôsobiť ekologickú revolúciu v automobilovom priemysle. Má to byť najprístupnejší hybridný automobil na trhu, lacnejší než súčasný Prius aj Civic Hybrid, ktorý sa má stať úspornejšou a ekologickejšou alternatívou kompaktných áut s klasickým pohonom. Nepreháňajú to Japonci s ambíciami? Všetko bude závisieť od ceny. Cenu oznámia v Ženeve Počas celej jazdnej prezentácie som pátral, ale to najdôležitejšie som sa nedozvedel. Cena žiadneho iného auta od Hondy nebola ešte taká dôležitá, ako bude teraz v prípade modelu Insight. Môže si za to sčasti samotná Honda, ktorá skôr, ako ukázala hotové vozidlo, vypustila do sveta plno marketingových sľubov o najprístupnejšom hybridnom aute na trhu a z Insightu už vopred urobila akéhosi pioniera hybridnej technológie pre široké masy. Akoby Toyota Prius s doposiaľ vyše miliónom predaných kusov neexistovala a nič neznamenala
Honde teraz ani neostáva iné, ako vsadiť všetko na cenu. To znamená, že Insight by mal začínať aspoň na sume 16.597 Euro (500.000 Sk), niekde na polceste medzi súčasným Civicom Hybrid a nižšou strednou triedou. Ako nízko bude japonská automobilka ochotná zísť, sa dozvieme počas tlačovej konferencie na autosalóne v Ženeve, kde má cenu oficiálne oznámiť.
Analýza konkurencie Prečo sa na začiatok toľko venujem tejto téme hneď vysvetlím. Pokiaľ má byť Honda Insight alternatívou úspornejšieho auta voči klasickým päťdverovým hatchbackom nižšej strednej triedy, ako ju výrobca prezentuje, musí mať v ruke silný argument, ktorý zákazníkov motivuje rozmýšľať o ňom ako o rodinnom aute a prebije priemernú ponuku miesta vzadu.
Vonkajšími rozmermi a priestorom pre cestujúcich sa Insight radí medzi malé autá a kompakty. Tam ho tiež jasne smerujú spoločné podvozkové komponenty s Jazzom, rovnaká celková šírka auta 1695 mm a rázvor náprav 2550 mm (Jazz 2500 mm). Keď som ja, so svojou výškou 168 cm, mal hlavu tesne pod stropom a miesta pre nohy akurát, vyšší pasažieri už budú hlavu tlačiť do stropu a kolená do predných operadiel. Z toho vyplýva jedno.
Ak berieme do úvahy veľkosť auta, Insight musí byť bez výhrad cenovo zaradený oveľa nižšie než Prius a Civic Hybrid, pretože je to minimálne o kategóriu menšie auto. Prius disponuje rázvorom náprav väčším dokonca o 150 mm a s príchodom novej generácie sa chce nielen rozmermi, ale aj charakterom orientovať na biznis strednú triedu.
Kompaktnejšia karoséria Insightu nemusí byť ale na škodu. Ak sa na naň pozrieme ako na hybrid pre ďaleko širšiu verejnosť, než bol doposiaľ Prius, teda pre mladých ľudí, mladé rodiny a staršie páry, ktorí vedia oceniť moderné technológie, ale od hybridu ich doposiaľ odrádzala vysoká cena, slabý priestor na zadných sedadlách nemusí byť takým kameňom úrazu. Nikde nie je napísané, že títo zákazníci vyžadujú vzadu miesto pre basketbalistov. Kompaktnejšie rozmery auta, praktickejšie pre život v meste, môžu byť iba výhodou.
Dizajn cez kopír Keď si Insight podrobne prezriete zvonka, jasne v ňom musíte vidieť kópiu súčasného Priusu. Až do akých detailov sú si tieto autá podobné predovšetkým zozadu, vidieť na snímke, ktorú sa mi podarilo nafotiť ráno pred hotelom vo Valencii. Prepáčte slabú kvalitu, išlo vyslovene len o zachytenie momentu, keď súčasný Prius a Insight stáli vedľa seba, v rovnakých farbách a natočení jedným smerom.
Honda tvrdí, že ide o náhodu. Zlé jazyky to považujú za zámer, priživiť sa na imidži, ktorý si za posledné roky Prius vybudoval. Na obranu Hondy zase treba povedať, že aerodynamika nepustí, takže základná línia karosérie musela byť kvôli čo najúčinnejšej podpore úspornej hybridnej sústavy približne rovnaká. Potom ale stojí za zamyslenie, prečo aj napriek inšpirácii Toyotou dosahuje karoséria Insightu väčší aerodynamický odpor než Prius. Honda tento údaj dokonca v oficiálnej tlačovej správe radšej neuvádza. Až dodatočným hľadaním sme zistili, že aerodynamický odpor vzduchu modelu Insight je 0,30, zatiaľ čo karoséria súčasného Priusu dosahuje hodnotu 0,26 a nového dokonca o desatinu menej (0,25).
Nech už je to akokoľvek, aspoň pri pohľade spredu nemožno dizajnérom uprieť snahu o vytvorenie vlastnej dynamickej tváre, za ktorou by málokto čakal ekologické auto. Vyzerá športovo a rozhodne elegantnejšie než súčasný Prius. Je mi ale ľúto, že do sériovej verzie sa nedostali pásy diódových svetiel pre denné svietenie, ktoré na koncepte vyzerali tak dobre. Pekne by dopĺňali efektné xenónové svetlá, spolu s predným nárazníkom, tvarovo vychádzajúce z Accordu.
Moderný a kvalitný interiér Interiér štylistický čerpá zo súčasných modelov Hondy. Najviac spoločného má so Civicom Hybrid, s ktorým ho spája podobne riešený kokpit s digitálnymi prístrojmi, rozdelenými do dvoch poschodí. Podobne je tiež riešená stredová konzola s bohato dimenzovanými odkladacími priestormi na nápoje a drobnosti, ktoré si veľmi pochvaľujeme aj v dlhodobo testovanom Civicu.
Kokpit kombinuje prvky z modelov Civic a Jazz.
Kvalita materiálov a spracovania interiéru v ničom nezaostáva za sesterskými modelmi. Z jediného detailu necítiť, že by sa na niečom šetrilo alebo že by ste sedeli v ekologickom, z veľkej časti recyklovateľnom aute. Predné sedadlá sú dostatočne dimenzované a komfortné. Na rozdiel od zadnej časti kabíny je vpredu dostatok miesta vo všetkých smeroch. Je to zásluha premiestnenia palivovej nádrže spod predných sedadiel do zadnej časti vozidla, čím sa zásadne odlišuje platforma modelu Insight od platformy Jazza.
Podobne ako v Civicu sa tu však objavuje problém s prekrývaním digitálneho tachometra vrchnou časťou volantu. Jedným z dôvodov je obmedzený rozsah výškového nastavenia volantu. Ak som ja mal potrebu ho ešte trochu zdvihnúť, pre urastenejších vodičov musí byť jeho výška už nedostatočná. Ergonómia je perfektná. Vo všetkých tlačidlách sa rýchlo a ľahko orientuje. Krásny trojramenný volant, ktorý osobne považujem za jeden z najlepšie tvarovaných volantov vôbec, môže byť v modeli Insight za príplatok vybavený pádlami pre manuálne radenie.
Premiestnením akumulátorov hybridného systému pod podlahu batožinového priestoru a použitím tvarovo úsporného skrutného nosníka zadnej nápravy narástol objem kufra na 408 l (400 l + 8 l s medzipodlahou).
Priestorové podmienky na zadných sedadlách veľmi obmedzuje šikmo klesajúca strecha, ktorá zároveň uberá tiež z výhľadu dozadu. Výrobca sa to podobne ako Toyota v prípade Priusu snažil eliminovať priehľadnou časťou zadnej steny. Cez ňu však budete vidieť len za sucha. V nepriaznivom počasí sa rýchlo zašpiní a na vizuálnu orientáciu ostane len šikmé zadné okno. Výhľad dopredu je bezproblémový.
Premiestnením kompaktnejších akumulátorov hybridného systému pod podlahu batožinového priestoru a použitím tvarovo úsporného skrutného nosníka zadnej nápravy, narástol objem kufra na veľmi pekných 408 l (400 l + 8 l s medzipodlahou). Túto hodnotu môže modelu Insight závidieť nejeden kompakt. Dôležité tiež je, že na rozdiel od Civica sa dajú sklopiť zadné operadlá delené v pomere 60:40, čím vznikne rovný úložný priestor s objemom 1017 l.
Na rozdiel od Civica Hybrid je v Insighte možné sklápať aj zadné operadlá. Objem batožinového priestoru tak narastie zo 408 na 1017l.
IMA Po technickej stránke sa v porovnaní s modelom Civic Hybrid veľa nezmenilo. V základe ide o ten istý systém IMA kombinujúci spaľovací motor objemu 1,3 l s elektromotorom a bezstupňovou prevodovkou CVT. V porovnaní so Civicom však došlo k ďalšiemu evolučnému pokroku. Napríklad batérie s celkovo menším objemom a hmotnosťou (48 l versus 59 l Civic Hybrid, 38 kg versus 53 kg Civic) pracujú teraz s napätím 100,8 V (Civic 158,4 V) a elektromotor z nich vygeneruje až dvojnásobný výkon oproti Civicu (10 kW vs. 5 kW Civic).
Menšie rozmery akumulátorov znamenajú zároveň až 30%-nú úsporu výrobných nákladov, pretože namiesto 132 majú len 84 článkov. Honda tiež sľubuje ich o tretinu dlhšiu životnosť. Celý systém disponuje výkonom 72 kW/98 k pri otáčkach 5800 1/min. a maximálnym krútiacim momentom 167 Nm pri otáčkach 1000 1/min. Na samotný motor z toho pripadá 65 kW/88 k výkonu a 121 Nm krútiaceho momentu.
V porovnaní so Civicom Hybrid nie je nárast v dynamike markantný, ale citeľný rozhodne áno. Predsa je Insight o 220 kg ľahší. Na vyslovene športové jazdenie to ale nie je, hoci prevodovka pozná aj režim sport a podvozok by sa tiež nebránil. Manuálne radenie siedmych predstavených stupňov pádlami pod volantom neprináša však žiaden efekt. Okrem väčšieho hluku motora, ktorý v kombinácii s prevodovkou CVT znie ako vysokootáčkový vysávač. Elektromotor najviac pomáha medzi otáčkami 1000 - 3000 1/min, kedy je účinnosť benzínového motora najnižšia. Vďaka tomu vozidlo dosahuje plynulý a intenzívny šprint bez zaváhania, od samotného suterénu otáčkomera.
Automatický systém Start/Stop funguje ešte jemnejšie ako v Civicu. Vôbec nespozorujete, kedy benzínový motor zhasne a takmer necítiť ani moment opätovného naštartovania. Potešilo nás tiež, že pri dobrzďovaní pred križovatkou sa vytratil elektronický bzukot, ktorý nám občas lezie na nervy v hybridnom Civicu a súvisí s procesom rekuperácie energie.
Inžinieri Hondy tvrdia, že nový Insight je za určitých okolností (po rovine a do rýchlosti 50 km/h) schopný jazdiť výhradne na elektrinu. Podľa našej skúsenosti však ide podobne ako v prípade Civicu Hybrid viac o teóriu než prax, pretože tento stav sa nám zatiaľ nepodarilo dosiahnuť ani raz. Elektromotor Hondy nevie autom pohnúť sám. Ten vždy iba asistuje spaľovaciemu motoru, zatiaľ čo Prius sa zakaždým pohýna najprv na elektromotor, ku ktorému podľa stavu vybitia bateriek pripája benzínový agregát. Preto sa Prius považuje za takzvaný full hybrid, schopný jazdiť výlučne na elektrický pohon. Usporiadanie poháňacej sústavy Honda, ktorá je závislá od bežiaceho spaľovacieho agregátu sa nazýva mild hybrid.
Jazdí reálne za 4,4 l/100 km Na rozdiel od svojho súrodenca, Insight nemá problém jazdiť za výrobcom udávaných 4.4 l/100 km. Na jednu nádrž objemu 42 litrov tak prejde vyše 900 km, čo je dojazd, ktorým môže konkurovať naftovým vozidlám. Nám sa hneď v prvej jazde, pri obsadení tromi pasažiermi aj s batožinou, podarilo dosiahnuť ešte menší priemer - 4,2 /100 km.
Okrem prepracovanej riadiacej jednotky, ktorá v kombinácii so systémom Eco Assist (jeho funkciu ešte vysvetlím) čo najviac eliminuje vplyv rozdielneho štýlu jazdy vodiča na spotrebu, má na tomto výsledku podiel aj technológia VCM (Variable Cylinder Management). Tá v prípade potreby malého krútiaceho momentu (pri brzdení alebo jazde po rovine na voľnobeh) umožňuje uzavrieť všetky ventily spaľovacieho motora. Hybridná sústava IMA šetrí nielen palivo, ale aj ovzdušie. Na každý kilometer /oprava/ vyprodukuje len 101 g emisií vo výfukových plynoch, čo odpovedá emisnej norme Euro5.
Virtuálne pestovanie zelene Majiteľom hybridných áut ide v prvom rade o nízku spotrebu, Honda preto vybavila Insight takzvaným. ekologickým asistentom (Eco Assist), ktorý drobnými zásahmi do nastavenia techniky a aktívnym vychovávaním vodiča napomáha k dosiahnutiu čo najnižšieho apetítu.
Dynamická jazda prefarbí podsvietenie rýchlomeru na modré a kvetinky začnú hynúť.
Pomoc tohto asistenta by som rozdelil na dve oblasti. Prvá je technická. Po stlačení zeleného tlačidla Econ vľavo vedľa volantu sa vozidlo preladí do ekologického režimu. Predĺžia sa reakcie akcelerátora, škrtiaca klapka motora zachováva pri všetkých otáčkach optimálny uhol otvorenia, prevodovka upraví prevody a klimatizácia začne častejšie pracovať v režime recirkulácie a pri státí na voľnobeh sa úplne vypne. Kvôli zníženiu energetickej spotreby sa obmedzí aj výkon ventilátora.
Pri úspornej a ekologickej jazde rýchlomer svieti na zeleno a kvetinky na displeji pribúdajú.
Druhá funkcia tohto systému je trochu zábavná a výchovná zároveň. Aby bol vodič motivovaný jazdiť čo najúspornejšie a najekologickejšie, rýchlomer podľa štýlu jazdy aktívne mení farbu z modrej na zelenú a na informačnom displeji v strede prístrojového panelu znázorňuje rastúce alebo odumierajúce kvetinky. V praxi to funguje asi tak, že pokiaľ jazdíte úsporne a ekologicky, rýchlomer svieti na zeleno a kvetinky vám pribúdajú. Pri dynamickejšej jazde sa podsvietenie rýchlomeru zmení na modré a lístočky na kvetinkách začnú ubúdať. Celá ekologická zábavka vyvrcholí v cieli cesty, kde môžete dostať od auta pohár za ekologickú jazdu. V opačnom prípade zvädnutú kvetinu. Palubný počítač ukladá údaje o posledných troch jazdách. Podvozok Platforma ľudového hybridu vychádza z podlahovej plošiny novej generácie modelu Jazz, s ktorým spoločne zdieľa predné aj zadné zavesenie kolies ako aj usporiadanie celého motorového priestoru. Zvyšok podlahy medzi prednou a zadnou nápravou je úplne nový. Ovládanie auta si nevyžaduje žiadne obmedzenia ani kompromisy. Plne zodpovedá štandardom značky. Jeho agilita a kvalita jazdy pripomína modely Jazz a Civic.
Pruženie je naladené komfortne, ale nie priveľmi mäkko. S rozbitým povrchom sa vie vysporiadať bez rušivých vplyvov na posádku. Rovnako dobrý je v držaní stopy v zákrutách, ktorými prechádza s primeranou kontrolou náklonov karosérie. Celkovo sa jazdí s Insightom veľmi príjemne, auto nie je nijak náročné na obsluhu. Nezainteresovaný človek si ani nevšimne, že riadi hybrid. Riadenie je presné, ale okolo stredovej polohy je posilňovač umelý a necitlivý ako playstation.
Začiatok predaja Na Slovensko príde Insight v priebehu mája až júna. Výbavy importér ešte upresní, ale predbežne by mali byť na výber len dva stupne - základný, obsahujúci všetky podstatné prvky ako 4 airbagy, ESP, klimatizáciu (tá je v štandarde potrebná aj kvôli chladeniu akumulátorov) a iné. Jeho nadstavba sa bude môcť pochváliť satelitnou navigáciou, tempomatom, kvalitným audiosystémom a hands-free sadou, ktorá umožňuje bezpečné telefonovanie prostredníctvom mobilného telefónu pripojeného technológiou Bluetooth.
Technické parametre vozidla Honda Insight motor 1.3 SOHC i-TVEC
zdvihový objem valcov (cm³) 1339
výkon (kW/k) 65/88
pri otáčkach (1/min.) 5800
krútiaci moment (Nm) 121
pri otáčkach (1/min) 4500
výkon elektromotora (kW/k) 10,3/14
pri otáčkach (1/min) 1500
krútiaci moment (Nm) 78,5
pri otáčkach (1/min) 1000
emisie (g/km) 101
palivová spotreba (l/100 km) 4,4
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,4
maximálna rýchlosť (km/h) 182
pohotovostná hmotnosť (kg) 1073
Rozmery dĺžka 4395 mm
šírka 1695 mm
výška 1525 mm
rázvor náprav 2550 mm
batožinový priestor 408/1017 l
objem palivovej nádrže 42 l