BRATISLAVA. Snaha o rýchle napredovanie z automobilky Kia doslova srší. cee´d mal byť prvým modelom novej éry ušitým na mieru Európanov a vyvinutý v extrémne krátkom čase. Odvážny krok, podporený netradičnými zárukami na auto, vzbudzoval pochybnosti. Je vôbec možné naskočiť do rozbehnutého vlaku a neurobiť chybu?
Po absolvovaní dlhodobého testu na 50 000 kilometrov sa zdá, že cee´d je vydarené auto, vhodné na bežné rodinné používanie. Jazdné vlastnosti a prepracovanie detailov, prípadne odhlučnenie mechanických častí, ešte nedosahujú úroveň špičky kompaktnej triedy, ale Kia cee´d je plnohodnotným konkurentom v mnohých oblastiach. Vnútorným priestorom a ovládacími prvkami ide príkladom aj autám zvučných mien.
Praktické auto
Najviac spokojnosti prinesie užívateľovi priestranný interiér s pohodlnými sedadlami a dostatkom miesta vo všetkých smeroch. Cee´d v tomto ohľade prekoná mnohých konkurentov, vrátane nového Meganu. Vlani sme si cestou do Ženevy doslova užívali praktické odkladacie priestory a pohodlie cestovania. Nastavovanie ventilácie a autorádia je veľmi prehľadné a účelné. Autorádio so vstupom USB prečítalo všetky externé pamäte s hudbou.
Opotrebovanie vidieť iba na spodku dverí a plastových krytoch prahov. Ostatné dielce interiéru odolávali aj drobným škrabancom. Najkvalitnejší plast je snáď na nakladacej hrane kufra. Kia odviezla všetko možné, ale stopy po nakladaní tam neostali. Rovnako dobre funguje plató na zakrytie kufra. U konkurenčných áut často povolia šnúrky alebo plastové pánty už po pár tisíc kilometroch.
Interiér a vnútorný priestor je silnou stránkou modelu cee´d. Potešia ovládacie prvky, jednoduchosť a funkčnosť. |
Na aute v priebehu poldruha roka nedošlo k vyslovenej poruche, akurát vypínač spolujazdcovho airbagu vpadol do prístrojovky. |
Spotreboval viac
Jediným výraznejším negatívom najpredávanejšieho a testovaného modelu 1,4 CVVT je spotreba motora. Celkový priemer udávaný výrobcom sme dlhodobo prekročili o 1,7 litra benzínu na 100 kilometrov. Na spotrebe sa podpísali najmä diaľnice a jazda v hustej premávke. Plynulé a pomalé jazdenie v regióne sa dá s trochou snahy zvládnuť za 6,5 litra. Stačí však predbiehať alebo vyraziť na dlhšiu cestu a spotreba stúpne.
Kia Cee´d 1,4 CVVT - Spotreba
Stav tachometra | 48 880 kilometrov |
Palivo | 95 Natural |
Objem nádrže | 53 litrov |
Spotrebované palivo | 3818 litrov |
Spotreba v teste | 7,8 litra na 100 kilometrov |
Spotreba podľa výrobcu | 6,1 litra na 100 kilometrov |
Produkcia CO2 | 145 g/km |
Svoj podiel na spotrebe majú prevody alebo charakteristika priebehu výkonu aj krútiaceho momentu. Všetky hodnoty sú posunuté do vysokých otáčok. Motor pri nízkych neťahá a vo vysokých je smädný. Hodí sa na blízke dochádzanie do práce autom a prevádzku v meste. Na dlhšie služobné cesty bude lepšia naftová verzia.
Kia absolvovala približne dvetisíc kilometrov po cestách s veľmi zlým, miestami štrkovým, povrchom. V druhej časti testu bola na doladení a kontrole geometrie. |
Na záver štrajkuje
V konečnej fáze testu sa občas stalo, že motor štartoval dlhšie ako obyčajne. Nenaskočil po sekunde štartovania, ale napríklad po troch alebo štyroch. Ráno, aj pri mínus desiatich stupňoch, motor naštartoval bleskovo. Keď sme prešli krátku vzdialenosť a museli motor vypnúť, opätovné naštartovanie trvalo dlhšie. Studené štarty nerobia benzínovému štvorvalcu dobre a dával nám to pocítiť.
Cee´d prežil s nami dve mierne zimy. Na snehu sa ľahko ovláda a v mrazoch štartuje dobre. Po studenom štarte nechytil vždy na prvý krát. |
Kia končí dlhodobý test s hrdosťou a dobrými výsledkami. Na cestách Európy, ale najmä Slovenska dostala poriadne do tela. Odhadujeme, že náš spôsob používania auta na 50 000 kilometrov zodpovedá záťaži 75 000 kilometrov v rukách bežného motoristu. Ostávajúcich tisícdvesto kilometrov najazdia kolegovia z redakcie časopisu Autožurnál, ktorí Kiu spolu s nami testovali.
Kupujem - nekupujem |
Kia ma stihla presvedčiť o priestorových kvalitách, ktoré ju radia na vrchol triedy. Ešte stále sa mi páči aj zvonka. Osobne by som chcel auto s presvedčivejším podvozkom, tichším a najmä úspornejším motorom na diaľnici. Vzhľadom na pád cien konkurencie by som dal prednosť radšej inému autu. Zvykli sme si na seba a bude mi v redakcii chýbať. (Rastislav Chvála) |
Kia cee´d 1,4 CVVT
Cena nového auta na začiatku testu (október 2007) | 16 753 eur (504 700 korún) |
Cena nového auta na konci testu (január 2009) | 14 470 eur (435 923 korún) |
Uvedenie na trh | 1.12.2006 |
Koľko vozidiel Kia Cee´d sa už na Slovensku predalo | 5881 kusov |
Oficiálne zvolávacie akcie | neboli |
Najčastejšie záručné opravy | autorádio, riadenie, drobnosti |
Technické údaje
Objem motora | 1396 cm3 |
Rozvod | DOHC 16 V |
Výkon | 77 kW (105 k) |
Pri otáčkach | 6200 ot./min. |
Krútiaci moment | 137 Nm |
Pri otáčkach | 5000 ot./min. |
Pohotovostná hmotnosť | 1263 kg |
Užitočná hmotnosť | 447 kg |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11,6 s |
Dĺžka | 4235 mm |
Výška | 1480 mm |
Šírka | 1790 mm |
Rázvor náprav | 2650 mm |
Koľko stojí servis?
V priebehu celého testu Kia absolvovala tri prepísané prehliadky v intervale 15 000 kilometrov. Počas druhej automechanici mimo predpísaný úkonov skontrolovali geometriu. Raz menili žiarovku v servise druhý krát sme to urobili v domácich podmienkach, čo nebolo vôbec jednoduché.
Servisné náklady sú prijateľné a kvalita auta tiež. Jemnú korekciu potrebovala iba geometria kolies. |
Výfukové potrubie má zatiaľ iba povrchovú koróziu, iné časti podvozka sú v poriadku. S pribúdajúcimi kilometrami klesla výraznejšie účinnosť zadných tlmičov ale tie majú podľa diagnostiky do výmeny ďaleko. Napriek dynamickému štýlu jazdy sú vo veľmi dobrom stave kotúčové brzdy. Autorizovaný servis si za prepísané práce vyúčtoval celkom 528,94 eur.
Servisné náklady
Prvá prehliadka (15 000 km) | 119.59 eur (3602 korún) |
Druhá prehliadka (30 000 km) | 233,16 eur (7024 korún) |
Tretia prehliadka (45 000 km) | 176,18 eur (5307 korún) |
Celkom | 528,94 eur (15 934 korún) |
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÝCH DIELCOV NA MODEL KIA CEE´D
Dielec | Cena v korunách | Cena v eurách |
Predný svetlomet | 4 919 | 163,29 |
Predný nárazník | 6 053 | 200,91 |
Predný blatník | 4 034 | 133,91 |
Čelné sklo | 9 944 | 330,08 |
Zadný blatník | 10 096 | 335,16 |
Zadný svetlomet | 3 362 | 111,60 |
predné dvere | 11 655 | 386,86 |
zadné dvere | 10 939 | 363,11 |
zadný nárazník | 6 359 | 211,08 |
olejový filter | 219 | 7,25 |
vzduchový filter | 714 | 23,70 |
predné ložisko náboja | 1 871 | 62,11 |
SME spokojní | SME nespokojní |
Dizajn | Spotreba motora (1,4) |
Vnútorný priestor | Hluk od podvozka |
Odolnosť | Podsvietenie palubnej dosky |
Praktické využitie | Krátka životnosť žiaroviek |
Kufor | |
Ergonómia ovládania |