SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

HISTÓRIA: Trojbodové pásy chránia životy 50 rokov

Nils Bohlin prešiel od katapultovacích sedadiel stíhačiek k automobilom. Jeho patent na trojbodový bezpečnostný pás zachránil tisíce ľudských životov a dodnes znamená najefektívnejšiu ochranu cestujúcich pri havárii.

Jeden z najdôležitejších vynálezcov v automobilovom priemysleNils Bohlin za svoje dielo a vývoj trojbodového bezpečnostného pásu získal mnoho medzinárodných ocenení.Jeden z najdôležitejších vynálezcov v automobilovom priemysleNils Bohlin za svoje dielo a vývoj trojbodového bezpečnostného pásu získal mnoho medzinárodných ocenení. (Zdroj: Volvo)

BRATISLAVA. Vynález Nilsa Bohlina sa hrdí ocenením nemeckého patentového registra ako jeden z ôsmich patentov, ktoré mali najväčší význam pre ľudstvo v období 100 rokov (od 1885 do 1985). Bohlin dostal toto ocenenie spolu s legendárnymi vynálezcami ako Benz, Edison či Diesel.

Inžinier Nils Bohlin sa narodil v roku 1920 v švédskom meste Härnösand. Najskôr pôsobil ako letecký inžinier poverený vývojom katapultovacích sedadiel pre vojenské prúdové stíhačky. Bohlin riešil problém, ako čo najlepšie upevniť telo pred vplyvom veľkého preťaženia. Rok potom, ako Volvo začalo montovať kotviace body na dvojbodové pásy, angažovali Bohlina na ich zdokonalenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Bohlin pochopil, že aj horná časť tela musí byť dokonale zafixovaná na sedadle, jedným popruhom cez prsia a druhým okolo bedier. Najväčšou výzvou bolo nájsť riešenie, ktoré by umožňovalo jednoduché používanie a zapínanie iba jednou rukou. Práca v roku 1958 vyvrcholila patentom, ktorý Nils Bohlin získal za trojbodový bezpečnostný pás. Jeho princíp je do dnešných dní zdokonaľovaný, ale neprekonaný. Nils Bohlin zomrel v roku 2002 ako 82-ročný na následky mozgovej mŕtvice.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 030
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 845
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 173
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 588
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 090
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 291
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 069
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dědečka nakoniec po pojednávaní sudca Marek Filo prepustil.

Sudcovou úlohou nebolo dbať na priania verejnosti. Pozrime sa na argumentáciu sklamaných ľudí.


1 h
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


18 h
Peter Tkačenko

Hortovi, Hrušovskému a Paškovi by pri pohľade na dnešný parlament zabehlo.


19 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


6. okt
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  2. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  4. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  5. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  6. Erik Kriššák: Dotyk rán
  7. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  8. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 894
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 233
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 899
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 257
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 073
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 555
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 867
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 820
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu