BRATISLAVA. Trojbodové bezpečnostné pásy existujú päťdesiat rokov, zachránili tisíce životov, sú povinnou výbavou každého auta a napriek tomu ich mnohí nepoužívajú. Podľa štatistík na ruskom ostrove Sachalin jazdia s pásmi iba štyri percentá cestujúcich. Najvyššia miera zapínania pásov je v Nemecku, Švédsku, Francúzsku, Austrálii a Kanade. V týchto štátoch používa bezpečnostné pásy v priemere 90 percent osôb na predných a 80 percent osôb na zadných sedadlách. Niekto si zapne pás iba zo strachu pred pokutou. Iní ho prestrčia poza chrbát a zapnú, aby auto prestalo pískať.
Z vlastného presvedčenia
Automobilky robia všetko preto, aby si cestujúci v aute zapínali bezpečnostné pásy. Okrem nepríjemného zvukového signálu svietia kontrolky nezapnutých pásov. Volvo, jedna z popredných značiek v oblasti vývoja pásov, informuje aj o nezapnutých pásoch na zadných sedadlách. Nový Renault Megane spustí doslova alarm, ak sa pasažier vzadu počas jazdy odopne.
Pokusy zaviesť automatické zapínanie pásov skončili neúspechom. Problém nebol v technike, ale v definícii, kedy presne sa má pás zapnúť, keď pasažier sedí na sedadle a má alebo nemá v úmysle jazdiť. Konštruktéri tiež nevedeli presne naprogramovať, či sa pásy zapnú po zatvorení dverí, prípadne po spustení štartéra. Najúčinnejším spôsobom ako donútiť pasažierov používať pásy je vlastné presvedčenie.
Silné argumenty
Podľa analýzy skutočných dopravných nehôd v Európe až 75 percent osôb, ktoré boli pri nehode vyhodené z vozidla, zomrie na následky zranení. Vo všeobecnosti bezpečnostný pás znižuje riziko usmrtenia alebo vážneho zranenia pri nehode o približne 50 percent. Na území Únie v roku 2005 prežilo približne 11 700 vodičov dopravnú nehodu iba vďaka pásom. Odhady pre Spojené štáty z roku 2004 ukazujú, že bezpečnostný pás zachránil 15 200 ľudských životov.
Veria predsudkom a nie technikom
Jednou z príčin ignorovania bezpečnostných pásov sú prežívajúce predsudky, že človek zostane uväznený v prevrátenom vozidle alebo airbag vo volante poskytne dostatočnú ochranu. Bezpečnostný pás je zvlášť účinný aj pri nárazoch malou rýchlosťou v mestskej premávke. Náraz rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu zodpovedá voľnému pádu z tretieho poschodia budovy. Osoba, ktorá je včas varovaná, sa dokáže vlastnou silou vzoprieť iba pri náraze rýchlosťou do 7 kilometrov za hodinu. To je dôvod, prečo sa má bezpečnostný pás vždy používať.
Airbag zachráni iba pripútaných
Airbagy tvoria nárazovú zónu, pohlcujú pohybovú energiu tela a zabraňujú kontaktu pasažierov s tvrdými časťami auta. Ochranu poskytnú iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom. Telo vodiča nezachytené bezpečnostným pásom dopadne pri náraze predčasne na volant a airbag exploduje pod ním. Zmiernenie nárazu sa minie účinku a následky môžu byť ešte horšie. Bezpečnostné pásy auta majú mať okrem predpínačov aj obmedzovač maximálneho ťahu. Predpínač s pyrotechnickou náložou napne bezpečnostné pásy v prvej fáze nárazu, aby pevne obopli telo. Obmedzovač tlaku zase vo vrcholnej fáze nárazu mierne povolí ťah, aby nedošlo k poraneniu od pásu.