SME

Pripútajte sa. Zachránite si život

Čím bezpečnejšie autá máme, tým dôležitejšie je používanie bezpečnostných pásov. Dômyselný vynález znižuje riziko úmrtia alebo ťažkého zranenia pri nehode o polovicu. Mnohí sa nesprávne domnievajú, že keď je v aute airbag, pásy netreba používať.

Trojbodové pásy zachraňujú životy cestujúcich päťdesiat rokov.Trojbodové pásy zachraňujú životy cestujúcich päťdesiat rokov. (Zdroj: Volvo)

BRATISLAVA. Trojbodové bezpečnostné pásy existujú päťdesiat rokov, zachránili tisíce životov, sú povinnou výbavou každého auta a napriek tomu ich mnohí nepoužívajú. Podľa štatistík na ruskom ostrove Sachalin jazdia s pásmi iba štyri percentá cestujúcich. Najvyššia miera zapínania pásov je v Nemecku, Švédsku, Francúzsku, Austrálii a Kanade. V týchto štátoch používa bezpečnostné pásy v priemere 90 percent osôb na predných a 80 percent osôb na zadných sedadlách. Niekto si zapne pás iba zo strachu pred pokutou. Iní ho prestrčia poza chrbát a zapnú, aby auto prestalo pískať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Z vlastného presvedčenia

Automobilky robia všetko preto, aby si cestujúci v aute zapínali bezpečnostné pásy. Okrem nepríjemného zvukového signálu svietia kontrolky nezapnutých pásov. Volvo, jedna z popredných značiek v oblasti vývoja pásov, informuje aj o nezapnutých pásoch na zadných sedadlách. Nový Renault Megane spustí doslova alarm, ak sa pasažier vzadu počas jazdy odopne.

Pokusy zaviesť automatické zapínanie pásov skončili neúspechom. Problém nebol v technike, ale v definícii, kedy presne sa má pás zapnúť, keď pasažier sedí na sedadle a má alebo nemá v úmysle jazdiť. Konštruktéri tiež nevedeli presne naprogramovať, či sa pásy zapnú po zatvorení dverí, prípadne po spustení štartéra. Najúčinnejším spôsobom ako donútiť pasažierov používať pásy je vlastné presvedčenie.

SkryťVypnúť reklamu

Silné argumenty

Podľa analýzy skutočných dopravných nehôd v Európe až 75 percent osôb, ktoré boli pri nehode vyhodené z vozidla, zomrie na následky zranení. Vo všeobecnosti bezpečnostný pás znižuje riziko usmrtenia alebo vážneho zranenia pri nehode o približne 50 percent. Na území Únie v roku 2005 prežilo približne 11 700 vodičov dopravnú nehodu iba vďaka pásom. Odhady pre Spojené štáty z roku 2004 ukazujú, že bezpečnostný pás zachránil 15 200 ľudských životov.

Veria predsudkom a nie technikom

Jednou z príčin ignorovania bezpečnostných pásov sú prežívajúce predsudky, že človek zostane uväznený v prevrátenom vozidle alebo airbag vo volante poskytne dostatočnú ochranu. Bezpečnostný pás je zvlášť účinný aj pri nárazoch malou rýchlosťou v mestskej premávke. Náraz rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu zodpovedá voľnému pádu z tretieho poschodia budovy. Osoba, ktorá je včas varovaná, sa dokáže vlastnou silou vzoprieť iba pri náraze rýchlosťou do 7 kilometrov za hodinu. To je dôvod, prečo sa má bezpečnostný pás vždy používať.

SkryťVypnúť reklamu

Airbag zachráni iba pripútaných

Airbagy tvoria nárazovú zónu, pohlcujú pohybovú energiu tela a zabraňujú kontaktu pasažierov s tvrdými časťami auta. Ochranu poskytnú iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom. Telo vodiča nezachytené bezpečnostným pásom dopadne pri náraze predčasne na volant a airbag exploduje pod ním. Zmiernenie nárazu sa minie účinku a následky môžu byť ešte horšie. Bezpečnostné pásy auta majú mať okrem predpínačov aj obmedzovač maximálneho ťahu. Predpínač s pyrotechnickou náložou napne bezpečnostné pásy v prvej fáze nárazu, aby pevne obopli telo. Obmedzovač tlaku zase vo vrcholnej fáze nárazu mierne povolí ťah, aby nedošlo k poraneniu od pásu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 854
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 075
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 065
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 497
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 3 689
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 749
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 502
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 282
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Očistec
  2. Rado Surovka: Lebo Fico ?
  3. Jakub Cipko: Pellegrini sa vracia do straníckej politiky?
  4. Ján Valchár: Rýchlovlak v Rusku a pomaloTrump vo Vatikáne
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Petka Slivková: Ihriská kedysi a dnes
  7. Jozef Varga: Prezident Putin označil Orešnik za jadrovu zbraň, aj keď iba v konvenčnej výbave...
  8. Milan Srnka: KHL-kári v repre sú ako ruský boršč. Nie každému chutia
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 455
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 21 000
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 851
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 042
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 124
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 216
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 649
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 4 082
  1. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  2. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  3. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  4. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  5. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  6. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
  7. INESS: Cena zamestnanca opäť narástla
  8. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
SkryťZatvoriť reklamu