SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Pripútajte sa. Zachránite si život

Čím bezpečnejšie autá máme, tým dôležitejšie je používanie bezpečnostných pásov. Dômyselný vynález znižuje riziko úmrtia alebo ťažkého zranenia pri nehode o polovicu. Mnohí sa nesprávne domnievajú, že keď je v aute airbag, pásy netreba používať.

Trojbodové pásy zachraňujú životy cestujúcich päťdesiat rokov.Trojbodové pásy zachraňujú životy cestujúcich päťdesiat rokov. (Zdroj: Volvo)

BRATISLAVA. Trojbodové bezpečnostné pásy existujú päťdesiat rokov, zachránili tisíce životov, sú povinnou výbavou každého auta a napriek tomu ich mnohí nepoužívajú. Podľa štatistík na ruskom ostrove Sachalin jazdia s pásmi iba štyri percentá cestujúcich. Najvyššia miera zapínania pásov je v Nemecku, Švédsku, Francúzsku, Austrálii a Kanade. V týchto štátoch používa bezpečnostné pásy v priemere 90 percent osôb na predných a 80 percent osôb na zadných sedadlách. Niekto si zapne pás iba zo strachu pred pokutou. Iní ho prestrčia poza chrbát a zapnú, aby auto prestalo pískať.

Z vlastného presvedčenia

Automobilky robia všetko preto, aby si cestujúci v aute zapínali bezpečnostné pásy. Okrem nepríjemného zvukového signálu svietia kontrolky nezapnutých pásov. Volvo, jedna z popredných značiek v oblasti vývoja pásov, informuje aj o nezapnutých pásoch na zadných sedadlách. Nový Renault Megane spustí doslova alarm, ak sa pasažier vzadu počas jazdy odopne.

Pokusy zaviesť automatické zapínanie pásov skončili neúspechom. Problém nebol v technike, ale v definícii, kedy presne sa má pás zapnúť, keď pasažier sedí na sedadle a má alebo nemá v úmysle jazdiť. Konštruktéri tiež nevedeli presne naprogramovať, či sa pásy zapnú po zatvorení dverí, prípadne po spustení štartéra. Najúčinnejším spôsobom ako donútiť pasažierov používať pásy je vlastné presvedčenie.

Silné argumenty

Podľa analýzy skutočných dopravných nehôd v Európe až 75 percent osôb, ktoré boli pri nehode vyhodené z vozidla, zomrie na následky zranení. Vo všeobecnosti bezpečnostný pás znižuje riziko usmrtenia alebo vážneho zranenia pri nehode o približne 50 percent. Na území Únie v roku 2005 prežilo približne 11 700 vodičov dopravnú nehodu iba vďaka pásom. Odhady pre Spojené štáty z roku 2004 ukazujú, že bezpečnostný pás zachránil 15 200 ľudských životov.

Veria predsudkom a nie technikom

Jednou z príčin ignorovania bezpečnostných pásov sú prežívajúce predsudky, že človek zostane uväznený v prevrátenom vozidle alebo airbag vo volante poskytne dostatočnú ochranu. Bezpečnostný pás je zvlášť účinný aj pri nárazoch malou rýchlosťou v mestskej premávke. Náraz rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu zodpovedá voľnému pádu z tretieho poschodia budovy. Osoba, ktorá je včas varovaná, sa dokáže vlastnou silou vzoprieť iba pri náraze rýchlosťou do 7 kilometrov za hodinu. To je dôvod, prečo sa má bezpečnostný pás vždy používať.

Airbag zachráni iba pripútaných

Airbagy tvoria nárazovú zónu, pohlcujú pohybovú energiu tela a zabraňujú kontaktu pasažierov s tvrdými časťami auta. Ochranu poskytnú iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom. Telo vodiča nezachytené bezpečnostným pásom dopadne pri náraze predčasne na volant a airbag exploduje pod ním. Zmiernenie nárazu sa minie účinku a následky môžu byť ešte horšie. Bezpečnostné pásy auta majú mať okrem predpínačov aj obmedzovač maximálneho ťahu. Predpínač s pyrotechnickou náložou napne bezpečnostné pásy v prvej fáze nárazu, aby pevne obopli telo. Obmedzovač tlaku zase vo vrcholnej fáze nárazu mierne povolí ťah, aby nedošlo k poraneniu od pásu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  5. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 056
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 232
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 698
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 633
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 383
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 018
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 482
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 430
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 426
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Andrej Kiska.

Ukážka z knihy Andreja Kisku Prezident - Dvadsať dní na prežitie exkluzívne v denníku SME.


Andrej Kiska a 1 ďalší 3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako postupovalo vyšetrovanie NAKA.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 13 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Jano Richter: Stotisíc pre Mikulca versus milión pre opozičníka. Čo je horšie?
  2. Kristína Jakubičková: Je sila osobnosti synonymom bezohľadnosti či fyzickej zdatnosti?
  3. Martin Greguš: GDPR akadémia pre laika - každý deň tento týždeň jeden krok. Dnes: Osobné údaje, získanie súhlasu, správca, typy a zásady ich spracovania
  4. Viktor Pamula: Spišiaci stále nohami na zemi
  5. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  6. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať?
  7. Zuzana Cascino: Striptér duše
  8. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 838
  2. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 243
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 6 215
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 008
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 601
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 5 088
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 882
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 290
  1. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  2. Adam Valček: V bratislavskej MHD prebehol najväčší biznis s pokutami, ovplyvní vyše 100-tisíc ľudí
  3. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu