SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Pripútajte sa. Zachránite si život

Čím bezpečnejšie autá máme, tým dôležitejšie je používanie bezpečnostných pásov. Dômyselný vynález znižuje riziko úmrtia alebo ťažkého zranenia pri nehode o polovicu. Mnohí sa nesprávne domnievajú, že keď je v aute airbag, pásy netreba používať.

Trojbodové pásy zachraňujú životy cestujúcich päťdesiat rokov.Trojbodové pásy zachraňujú životy cestujúcich päťdesiat rokov. (Zdroj: Volvo)

BRATISLAVA. Trojbodové bezpečnostné pásy existujú päťdesiat rokov, zachránili tisíce životov, sú povinnou výbavou každého auta a napriek tomu ich mnohí nepoužívajú. Podľa štatistík na ruskom ostrove Sachalin jazdia s pásmi iba štyri percentá cestujúcich. Najvyššia miera zapínania pásov je v Nemecku, Švédsku, Francúzsku, Austrálii a Kanade. V týchto štátoch používa bezpečnostné pásy v priemere 90 percent osôb na predných a 80 percent osôb na zadných sedadlách. Niekto si zapne pás iba zo strachu pred pokutou. Iní ho prestrčia poza chrbát a zapnú, aby auto prestalo pískať.

Z vlastného presvedčenia

Automobilky robia všetko preto, aby si cestujúci v aute zapínali bezpečnostné pásy. Okrem nepríjemného zvukového signálu svietia kontrolky nezapnutých pásov. Volvo, jedna z popredných značiek v oblasti vývoja pásov, informuje aj o nezapnutých pásoch na zadných sedadlách. Nový Renault Megane spustí doslova alarm, ak sa pasažier vzadu počas jazdy odopne.

Pokusy zaviesť automatické zapínanie pásov skončili neúspechom. Problém nebol v technike, ale v definícii, kedy presne sa má pás zapnúť, keď pasažier sedí na sedadle a má alebo nemá v úmysle jazdiť. Konštruktéri tiež nevedeli presne naprogramovať, či sa pásy zapnú po zatvorení dverí, prípadne po spustení štartéra. Najúčinnejším spôsobom ako donútiť pasažierov používať pásy je vlastné presvedčenie.

Silné argumenty

Podľa analýzy skutočných dopravných nehôd v Európe až 75 percent osôb, ktoré boli pri nehode vyhodené z vozidla, zomrie na následky zranení. Vo všeobecnosti bezpečnostný pás znižuje riziko usmrtenia alebo vážneho zranenia pri nehode o približne 50 percent. Na území Únie v roku 2005 prežilo približne 11 700 vodičov dopravnú nehodu iba vďaka pásom. Odhady pre Spojené štáty z roku 2004 ukazujú, že bezpečnostný pás zachránil 15 200 ľudských životov.

Veria predsudkom a nie technikom

Jednou z príčin ignorovania bezpečnostných pásov sú prežívajúce predsudky, že človek zostane uväznený v prevrátenom vozidle alebo airbag vo volante poskytne dostatočnú ochranu. Bezpečnostný pás je zvlášť účinný aj pri nárazoch malou rýchlosťou v mestskej premávke. Náraz rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu zodpovedá voľnému pádu z tretieho poschodia budovy. Osoba, ktorá je včas varovaná, sa dokáže vlastnou silou vzoprieť iba pri náraze rýchlosťou do 7 kilometrov za hodinu. To je dôvod, prečo sa má bezpečnostný pás vždy používať.

Airbag zachráni iba pripútaných

Airbagy tvoria nárazovú zónu, pohlcujú pohybovú energiu tela a zabraňujú kontaktu pasažierov s tvrdými časťami auta. Ochranu poskytnú iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom. Telo vodiča nezachytené bezpečnostným pásom dopadne pri náraze predčasne na volant a airbag exploduje pod ním. Zmiernenie nárazu sa minie účinku a následky môžu byť ešte horšie. Bezpečnostné pásy auta majú mať okrem predpínačov aj obmedzovač maximálneho ťahu. Predpínač s pyrotechnickou náložou napne bezpečnostné pásy v prvej fáze nárazu, aby pevne obopli telo. Obmedzovač tlaku zase vo vrcholnej fáze nárazu mierne povolí ťah, aby nedošlo k poraneniu od pásu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 101
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 161
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 083
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 750
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 710
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 359
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 397
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 247
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 169
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric