SME
Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Pripútajte sa. Zachránite si život

Čím bezpečnejšie autá máme, tým dôležitejšie je používanie bezpečnostných pásov. Dômyselný vynález znižuje riziko úmrtia alebo ťažkého zranenia pri nehode o polovicu. Mnohí sa nesprávne domnievajú, že keď je v aute airbag, pásy netreba používať.

Trojbodové pásy zachraňujú životy cestujúcich päťdesiat rokov.Trojbodové pásy zachraňujú životy cestujúcich päťdesiat rokov. (Zdroj: Volvo)

BRATISLAVA. Trojbodové bezpečnostné pásy existujú päťdesiat rokov, zachránili tisíce životov, sú povinnou výbavou každého auta a napriek tomu ich mnohí nepoužívajú. Podľa štatistík na ruskom ostrove Sachalin jazdia s pásmi iba štyri percentá cestujúcich. Najvyššia miera zapínania pásov je v Nemecku, Švédsku, Francúzsku, Austrálii a Kanade. V týchto štátoch používa bezpečnostné pásy v priemere 90 percent osôb na predných a 80 percent osôb na zadných sedadlách. Niekto si zapne pás iba zo strachu pred pokutou. Iní ho prestrčia poza chrbát a zapnú, aby auto prestalo pískať.

Z vlastného presvedčenia

Automobilky robia všetko preto, aby si cestujúci v aute zapínali bezpečnostné pásy. Okrem nepríjemného zvukového signálu svietia kontrolky nezapnutých pásov. Volvo, jedna z popredných značiek v oblasti vývoja pásov, informuje aj o nezapnutých pásoch na zadných sedadlách. Nový Renault Megane spustí doslova alarm, ak sa pasažier vzadu počas jazdy odopne.

Pokusy zaviesť automatické zapínanie pásov skončili neúspechom. Problém nebol v technike, ale v definícii, kedy presne sa má pás zapnúť, keď pasažier sedí na sedadle a má alebo nemá v úmysle jazdiť. Konštruktéri tiež nevedeli presne naprogramovať, či sa pásy zapnú po zatvorení dverí, prípadne po spustení štartéra. Najúčinnejším spôsobom ako donútiť pasažierov používať pásy je vlastné presvedčenie.

Silné argumenty

Podľa analýzy skutočných dopravných nehôd v Európe až 75 percent osôb, ktoré boli pri nehode vyhodené z vozidla, zomrie na následky zranení. Vo všeobecnosti bezpečnostný pás znižuje riziko usmrtenia alebo vážneho zranenia pri nehode o približne 50 percent. Na území Únie v roku 2005 prežilo približne 11 700 vodičov dopravnú nehodu iba vďaka pásom. Odhady pre Spojené štáty z roku 2004 ukazujú, že bezpečnostný pás zachránil 15 200 ľudských životov.

Veria predsudkom a nie technikom

Jednou z príčin ignorovania bezpečnostných pásov sú prežívajúce predsudky, že človek zostane uväznený v prevrátenom vozidle alebo airbag vo volante poskytne dostatočnú ochranu. Bezpečnostný pás je zvlášť účinný aj pri nárazoch malou rýchlosťou v mestskej premávke. Náraz rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu zodpovedá voľnému pádu z tretieho poschodia budovy. Osoba, ktorá je včas varovaná, sa dokáže vlastnou silou vzoprieť iba pri náraze rýchlosťou do 7 kilometrov za hodinu. To je dôvod, prečo sa má bezpečnostný pás vždy používať.

Airbag zachráni iba pripútaných

Airbagy tvoria nárazovú zónu, pohlcujú pohybovú energiu tela a zabraňujú kontaktu pasažierov s tvrdými časťami auta. Ochranu poskytnú iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom. Telo vodiča nezachytené bezpečnostným pásom dopadne pri náraze predčasne na volant a airbag exploduje pod ním. Zmiernenie nárazu sa minie účinku a následky môžu byť ešte horšie. Bezpečnostné pásy auta majú mať okrem predpínačov aj obmedzovač maximálneho ťahu. Predpínač s pyrotechnickou náložou napne bezpečnostné pásy v prvej fáze nárazu, aby pevne obopli telo. Obmedzovač tlaku zase vo vrcholnej fáze nárazu mierne povolí ťah, aby nedošlo k poraneniu od pásu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  2. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  5. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 650
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 806
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 384
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 276
  5. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 3 248
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 733
  7. Excelentná novinka v Tescu 2 068
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 027
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Ivan Mlynár: Čoho sa to vlastne vyšetrovatelia NAKA okolo Jána Čurillu dožadujú.
  3. Jozef Javurek: Skandar
  4. Marian Nanias: Jadrová energia – Hra na schovávačku skončila.
  5. Marek Strapko: Irán vs. Rusko
  6. Post Bellum SK: Vojnou ich trápenie neskončilo. V Topoľčanoch sa rozpútal 24. septembra pogrom na Židov
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Pezinok Grinava
  8. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť druhá- Bosna a Hercegovina, vodopády Kravice (a ďalej do Čiernej Hory, záliv Boka Kotorska)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 13 014
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 757
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 278
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 955
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 805
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 356
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 450
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 247
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu